Taaltips van Ome Vic
(91 reacties. Pagina 3 van 10)Moderator(s): Dré
MaaartenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-12-2003 Laatste: 12-6-2016 Berichten: 359 | 25-1-2006 19:49 |
Infinitief De infinitief (het hele werkwoord) is het werkwoord zoals je het in het woordenboek vindt; er is nog niets mee gebeurd. • Hij wil morgen al gaan. • Hij kan goed voetballen. • Mijn broer moet morgen optreden. Een infinitief kan ook als zelfstandig naamwoord gebruikt worden. Er staat dan het voor of je kunt dit er voor denken. • Het huilen stond hem nader dan het lachen. • Vissen is zijn lust en zijn leven. • Het verbranden van afval is hier niet toegestaan. Tegenwoordig deelwoord Het tegenwoordig deelwoord maak je door d of de achter het werkwoord te zetten. • Aarzelend pakte ze het pakje op. • IJs en weder dienende, ben ik er morgen Stappenplan voor het uiteindelijke toepassen Vaak kun je bij het spellen van de werkwoorden het onderstaande stappenplan gebruiken: 1. Uit hoeveel zinnen bestaat de zin? 2. In welke tijd staat de zin met het invulwoord? 3. Wat is het hele werkwoord van het invulwoord? 4. Wat is de stam van het invulwoord? 5. Wat is de uitgang van het invulwoord? Veel leesplezier! | |
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 25-1-2006 20:27 |
Toen ik een topic opende met dezelfde inhoud en met hetzelfde doel werd er nog schande van gesproken. Waarom nu niet? Ook veelgemaakte fouten: Maarten en mij vinden dat leuk. Beter als mij. Iets overnieuw moeten doen. En of je er echt slecht in bent of er gewoon niets aan doet? Tjah. Taal is gewoon regeltjes toepassen. En, qua school, sommigen in vijf VWO zitten nog steeds te kofschippen in de tegenwoordige tijd. Tikfouten stoor ik me niet aan. Wel aan het weglaten van leestekens, verkeerde d's/t's en voortdurend contamineren. | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. | |
XplodStandaard Lid Uit: België Sinds: 12-3-2005 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 210 | 25-1-2006 21:54 |
Waar ik mij ook nog aan 'erger' is dat bij opsommingen van mensen waarin 'ik' voorkomt, men de 'ik' niet als laatste plaatst wat zo wel zou moeten... Bv Ik, Tom en Victor ---> Fout! Bv Tom, Victor en ik ---> Juist! GRTZ Bert | |
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi... | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 25-1-2006 23:48 |
Waar mensen zich al niet aan kunnen ergeren zeg. Overigens zal ik de eerste zijn die netjes zijn hand op steekt als het op foute spelling aan komt. Ik ben me er ook wel degenlijk van bewust en probeer er tegenwoordig op te letten, echter zit ik nog altijd met het probleem dat ik sneller kan tikken als nadenken en dat levert nog wel eens een probleem op ;-) Maarrrrrrrr ik ben mijn leven aan het beteren en probeer er zo nu en dan weer eens wat aandacht aan te besteden. Het gekke is dat ik met een (en ik pak het Havo papiertje er even bij) met een 7 op de lijst de Havo heb verlaten en het pak hem beet 8 jaar later een complete ramp is. Nederlandse taal zul je dus bij moeten houden, althans in mijn geval blijkt dat wel weer ;-) Wat ik by the way erger vind zijn mensen die alles aan 1 stuk schrijven, geen enter knop op hun ram plank hebben en de punten ook maar vergeten. Dat zijn namelijk teksten die onleesbaar worden en dat wordt ie niet van een d of een t te weinig aan het eind van een woord. GoeieGast schreef: En of je er echt slecht in bent of er gewoon niets aan doet? Tjah. Taal is gewoon regeltjes toepassen.Regeltjes toepassen komt dus overal voor, echter is dat natuurlijk geen reden om er maar van uit te gaan dat iemand dan maar gewoon dom of lui is. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 26-1-2006 00:18 |
Max schreef: Niezen -> geniesd | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 26-1-2006 00:21 |
martijn schreef: Max schreef: Niezen -> geniesdStam = Werkwoord -en Stam = Niez Z zit niet in kofschip en is dus met een D. Geniesd. | |
Light Image | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 26-1-2006 00:25 |
Ik niez? Stam is nies. Ik verhuiz de spullen? | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 26-1-2006 00:26 |
martijn schreef: Ik niez? Stam is nies. Ik verhuiz de spullen? | |
Light Image | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 26-1-2006 00:48 |
Leuke is dat je bij dit woord nou net beide opties mag nemen volgens mij. Geniest en geniesd mag allebei en heeft ook dezelfde betekenis, omdat je ook niezen en niesen mag schrijven. (ik had een raar opspelend spellings-instinct toen ik zag dat geniest dan eigenlijk niet zou mogen, dus heb het opgezocht ) Blijft natuurlijk wel zo dat het voltooid deelwoord van niezen dan inderdaad geniesd is. | |
Mr_jowsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2003 Laatste: 16-10-2013 Berichten: 765 | 26-1-2006 09:02 |
Reind schreef: Waar mensen zich al niet aan kunnen ergeren zeg.Overigens zal ik de eerste zijn die netjes zijn hand op steekt als het op foute spelling aan komt. Ik ben me er ook wel degenlijk van bewust en probeer er tegenwoordig op te letten, echter zit ik nog altijd met het probleem dat ik sneller kan tikken als nadenken en dat levert nog wel eens een probleem op ;-) Nogmaals, ik vind het een overbodige informatie. Op het Internet zoek je vaak snel wat informatie op en let je daarbij niet direct op de spelling. Het gaat erom dat mensen je begrijpen. Waar je wel iets over kunt zeggen is dat mensen wel leestekens moeten gebruiken omdat dat de leesbaarheid van je verhaaltje bevordert als je dit niet doet wordt het een beetje een onsamenhangend geheel vinden jullie ook niet? Ik vind het erger wanneer men tijdens het spreken fouten maakt. Continu hoor je op televisie (zelfs van ministers die er een dikke salarisstrook aan overhouden) dat hun dat even gaan doen en dat men in Nederland minder heeft te klagen als mensen in Afrika. Dat vind ik pas storend! Mensen schrijven elkaar niet na, nee praten elkaar na. Daarom is dat gevaarlijker (verloedering van de taal) dan wanneer je iets foutief opschrijft. Just my few cents.... | |
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link! |
Terug naar forum Afgesloten topic