Forum > Zelfbouw Speakers

Al es iemand dit gemaakt? ben benieuwd.

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
26-5-2003 23:54
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig een topje te maken voor een gospelkoor, das ff wat anders dan drive-in of PA voor band. Het wordt een topje met beyma 10g200 (heb ik nog liggen) en een B&C DE16 driver met ME15 hoorn en die heb ik net gekocht.

Deze combinatie zit exact hetzelfde in de CM210 van KS, maar daarvan vind ik het mid niet zo geweldig. Er komt een kast omheen van berkenmultiplex, ca 26 liter, dat zal het probleem niet zo zijn.

Heeft iemand van jullie dit als es gemaakt en zo ja hiervoor een filterontwerp? Op de site van B&C ff filter gemaakt van box 10 , maar ja dan wordt een 250AMX woofer gebruikt, en ik hoef eens niks te meten, m'n oren zeggen al dat er een bultjen in zit bij1,5 a 2khz. Kortom, als ik dat weer helemaal ga zitten uitvogelen ben ik net zoals met m'n vorige project weer een jaar verder...... voordat ik een filter heb wat voldoet aan mijn eisen.

Die zijn niet eens zo groot, het moet een neutrale weergever worden, waarbij max SPL nog niet eens zo belangrijk is, (gospelkoor zingt meestal in kerkjes, als er al 10W in wordt gedrukt krijg ik denk ik al klachten), maar soms bvb in een tent moet het wel wat kunnen hebben. Als ze klaar zijn ga ik bezig met subjes, daarvoor kan ik nog wel wat advies gebruiken, heb al aan diverse dingen gedacht, 15K200 (te licht), 15G450 (wel heel duur), RCF 15P200AK (wel heel erg mooi, maar ook duur sad :( )

Ook dit moet compact en licht zijn, en goed klinken.... maar dat is van later zorg.

Als er iemand is die ervaring heeft met het combineren van beide bovenstaande speakers en mij een basis kan aanreiken van een filterontwerp, dan zou ik dat kunnen optimaliseren, elke kast is weer anders he.

Heb al gelezen dat er mensen zijn die net zoals mij nogal de pest hebben aan "standaard" filters en "geweldige" fabriekswaarden. Gelukkig is alles met de TS param. keurig na te rekenen en dat doet dat pc'tje allemaal voor je, 't is geweldig. Ik heb nu een crack van programmaatje van een kennis gekregen, naam is me ontschoten, zal morgen kijken hoe het heet, stom, weet het echt niet meer, en dat werkt best wel ok, maar wel omslachtig.

Ik zit zelf te denken aan 3de orde hoog en voor het laag de natuurlijke afval van de speaker te gebruiken. Probleem met die 10g200 is dat ie snel agressief wordt on-axis bij foute filtering. Wordt weer puzzelen.....

Ik hoor het graag............
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
27-5-2003 09:25
Je zal vast wel eht een en ander moeten doen om te zorgen dat de 10"er nog een beetje in toom blijft.
Ik denk dat een filtertje samen met de natuurlijke afval beter is dan de afval alleen... Dan denk ik aan 6 dB/oct.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
27-5-2003 14:48
Ik zie in jouw geval geen voordeel in het niet affilteren van de woofer, dus waarom zou je het dan doen? Het laatste wat je wilt is een 10" er die te hoge middentonen staat te beamen.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
27-5-2003 22:04
Heb het er misschien niet duidelijk genoeg neergezet, maar ik wil de 10" zo weinig mogelijk filteren en zoveel mogelijk gebruik maken van z'n natuurlijke afval. Dat zou betekenen, 6 dB met imp.comp of zonder of 12 dB of er iets tussenin.

Inderdaad, zonder filtering wordt je helemaal gek van dat ding in het middengebied, uiteraard.

Op dit moment heb ik een proefopstelling met deze 10" met een monacor mhd190 tweeter, maar het geheel moet zo laag worden gefilterd dat ik niet meer insta voor de veiligheid van het tweetertje.

Zal kastje binnenkort openschroeven en het filterontwerp hier ff neerzetten, voor zover ik me kan herinneren is het laag en hoog 12 db gefilterd met wat demping op het tweetertje.

Oh ja, niet lachen om monacor, maar het was het enige tweetertje wat nog paste in een type kast waar ik een paar van had staan. Toen was het een leuk beginnersproject, maar nu gaat de noodzaak toeslaan en moet er echt wat gebouwd worden. In totaal vier monitorkastjes (minder belangrijk) en twee topjes, daar ben ik dus nu mee bezig. Daarna moet ik weer op zoek naar woofers die beter aansluiten op die tweeters, dus eigenlijk tot 4k.

Maar dat is van later zorg, van 't weekend ga ik ff weer bezig en m'n bevindingen horen jullie wel.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
27-5-2003 23:08
Of je bouwt een 3weg systeem, 4000hz... dat gaat met 8" eigenlijk al niet meer, zeker voor jouw toepassing, daar heb je een goede afstraling voor nodig.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
28-5-2003 18:10
Nope.... Moet zo compact mogelijk worden, hoog mogelijke geluidskwaliteit en daarom gekozen voor zelfbouw. Moet te doen zijn lijkt mij.
Laat ik het zo stellen, het moet gewoon beter klinken als een PS10 van nexo bvb., mag ook wel geld kosten, maar moet ook niet te gek. Licht van gewicht, wordt dus ook berkenmultiplex en gewoon goeie sound, das eerste vereiste.

Drieweg top kommt nicht in frage dus.

Ik kom er vast wel uit, maar zou mooi zijn als iemand dit al es gebouwd heeft en een ontwerp heeft voor het filter, scheelt een hoop werk.

Groet, lammert.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
29-5-2003 22:14
Met een beetje hulp van B&C en een beetje eigen oren en een hoop pink noise in de kamer is het eerste prototype filter gereed. Dat wordt weer luisteren.......
Hij ziet er als volgt uit:

Laag: Ls=2.1 mH, parallel aan woofer Cs=12uF in serie met 1,5 ohm

Hoog: Cs=3,3uF, Lp=0,3mH en een L-pad for the time being.

Ff geprutst met de spoel parallel aan de hoog-driver, was eerst 0,8 mH maar dat gaf een piek in het mid-hoog, zo rond de 3k. Waarschijnlijk is hij nu te klein, maar hij klinkt voor de oortjes lekker fris.

Zo op het eerste gehoor niet eens slecht, wel veel tophoog, maar das vrij logisch op drie meter afstand. wink ;)

Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

Het is nu dus 12 en 12 db waarbij het laag door die weerstand net anders reageert. Wordt het wel open van. Nog ff meten hoe dat precies komt.

Groetjes, Lammert.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
30-5-2003 22:48
Hmm, voor de geinteresseerden,

De condensator voor het hoog is inmiddels verkleind naar 2,4 uF en de spoel naar 0,3 mH

De condensator in het laag is verkleind naar 8 uF.

Ben nu neuzige kwijt uit driver en schreeuwde nogal, 3 4 khz.

Klinkt nu lekker fris, c op woofer moest kleiner, mistte wat laag-mid, ben nu al heel tevreden eigenlijk. Morgen eerste luistersessie we zullen het weten.

Groet, lammert.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
30-5-2003 22:51
Als je toch vele soorten en maten hebt liggen van condensators en spoelen is het altijd makkelijk, helaas heb ik niet zo'n luxe positie wink ;)
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
17-7-2003 22:38
Ik heb nogal es wat gesloopt en dan blijft er wel es wat over. wink ;)

Ben ook geen 18 meer (maar het dubbele) en heb de vreemde neiging om alles te bewaren. Misschien omdat dat komt doordat wanneer je 1 keer iets weggooit je het de volgende week nodig hebt.

Ff terug van vakantie... happy :) ben ik niet tevreden over de beyma's. Ben aan het experimenteren geweest met een monacor sp10-100, heb een amx250 gehoord van B&C en denk dat het die maar moet worden. Eigenlijk wordt het dan een LH10 van LAN, maar dan met eigen filter. Begin dus weer opnieuw.
Iemand belangstelling voor twee 10G200??? laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)