Forum > Algemeen Forum

Krachtstroom: klopt dit?

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
3-7-2005 10:57
Maar dit geld dan alleen voor smeltzekeringen? of ook voor automaten?
Waar zit de cut op dit apparaat?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-7-2005 10:59
ik dacht dat automaten met een bi-metaaltje werken. die wordt dus ook steeds warmer, en op een gegeven moment klapt-ie eruit. ik zal binnenkort eens een automaat openmaken, ben wel eens benieuwd hoe dat precies zit.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
3-7-2005 11:03
Mijn verhaald geld zeker voor smeltzekeringen...
Bij automaten hangt het ook nog van de karakteristiek af...
schnappi???
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
3-7-2005 11:14
Een automaat werkt inderdaad met een bimetaal, deze zorgt voor de overbelastingsbeveiliging, die warmt dan op, trekt krom en zet een mechanisme in werking die de spanning uitschakeld. Dit uitschakelmechanisme zit ergens anders in de automaat en is vaak ook voorzien van een "blusmechanisme" om vlambogen bij uitscakelen een beetje onder controle te houden.
Verder is in een automaat ook een magnetisch afschakelmechanisme, deze beveiligt de installatie tegen kortsluiting omdat dit sneller werkt dan een bimetaal die eerst op moet warmen. In principe is de magnetische component een electromagneet die bij een bepaalde waarde een palletje aantrekt en zo weer hetzelfde schakelmechanisme bedient.

@martijn
Als je nu de automaat openmaakt dan moeten de verschillende onderdelen wel te herkennen zijn.
Lost in Music
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-7-2005 15:00
zal er ook foto's van maken, altijd leuk om te zien.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 506
3-7-2005 15:12

martijn schreef:

zal er ook foto's van maken, altijd leuk om te zien.
ik heb welliswaar elektro als opleiding maar dit heb ik nog nooit gezien.

dus heel graag (word er erg nieuwsgierig naar)
wat een onzin in dit vak
TjeerdwoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2005
Laatste: 28-2-2008
Berichten: 5
14-1-2006 20:26
Ik heb, door verschillende topics te lezen, inmiddels redelijk wat kennis over krachtstroom ´opgelopen´. Maar er is nog (hopelijk wink ;)) één ding wat ik niet helemaal snap: De drie fasen bij krachtstroom; zitten die elk op een aparte zekering of zijn die op een of andere manier verbonden of ´praat ik nu poep´ ashamed :$

Want tijdens een voorstelling bij mij op school vloog een keer een gedeelte van de, op één dezelfde krachtstroom-aansluiting aangesloten, apparatuur eruit.

Kan iemand mij dit A.U.B. nog even uitleggen?
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
14-1-2006 20:28
Elke fase in een CEE (de rode plug) is apart afgezekerd!
Vergeet niet te lachen
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
14-1-2006 21:15

Dj Mark schreef:

Elke fase in een CEE (de rode plug) is apart afgezekerd!
Maar deze zitten wel in 1 behuizing!, dus als 1 fase 'afslaat' gaan de andere mee...
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
14-1-2006 21:19
Ohja? en klopt.

Of bedoel jij de zekeringenkast die binnen 2 meter van de voordeur zit? Daar kom je ze ook nog wel eens tegen dat ze onafhankelijk van elkaar gezekerd zijn.
Vergeet niet te lachen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)