Forum > Zelfbouw Speakers

front/rear loaded hoorn voor Kappa 15LF"

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SchuuringStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2005
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 12
19-12-2005 16:16
Ik heb afgelopen week weer eens een setje hoorns onder mijn toppen gehoord (normaal gebruik ik dubbel 15 in Bassreflex) en het begon weer te kriebelen. Vroeger met glijbanen en W-Bins gedraaid en het gevoel daarvan vindt ik toch nog steeds lekkerder dan wat er nu in de bijkeuken staat.
Mijn vraag; Is het mogelijk om een Kappa 15LF van Eminence in een hoorn te gebruiken? het hoeft niet perse een glijbaan te zijn, zo weet ik dat er ook nog een bouwtekening in de kast ligt thuis van een frontloaded hoorntje toendestijds meen ik van visaton met een BGS 40 NG erin als ik me niet vergis. Die speaker was ook niet optimaal voor het gebruik in een hoorn en dat klonk met twee van die kastjes per kant ook niet onaardig.
Wat dunkt jullie zou zoiets kunnen werken of heeft iemand mischien een ontwerp op de plank liggen waarmee die kappa's iets kunnen?

alvat bedankt voor reactie's
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
19-12-2005 17:20
hd15 van speakerplans:
https://www.speakerplans.com/index.php?id=hd15horn
SchuuringStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2005
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 12
19-12-2005 18:19
Naar deze kast heb ik ook al gekeken, lekker compact ongeveer net zo groot als mijn BR.kastjes. Als ik deze kasten zou gebruiken en dan met vieren zeg maar als een grote sub zou dan de laagweergave nog wat verder doorlopen? net als bij grotere hoorns als stackt.
Wat ik eigenlijk bedoel is of de F3 ergens in de buurt zou kunnen komen van mijn huidige laag; 45 Hz?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
19-12-2005 18:23
Ik ben opzoek naar een ontwerp die ik zo'n 15 jaar geleden heb gemaakt waar ook de Kappa LF ingezet kan worden.Het is een dubbel 15 inch ontwerp in een soort w-bin hoorn ontwerp.Het ontwerp zelf is niet van mijn hand maar van een kennis van mij die erg bedreven was in het bouwen van hoorn luidsprekerkasten. Ik heb deze destijds gebouwd en ben niet meer in bezit van deze.Ik ben een paar jaar geleden naar Aruba verhuisd en heb ze van de hand gedaan.deze moeten dus ergens in NL in gebruik zijn!

Even wat maten;
Hoogte: 100 cm
Breedte: 60 cm
Diepte: 80 cm

Ze gingen erg hard en diep tot zo'n 60 Hz en voor die tijd waren deze kasten erg compact.
Daarvoor had ik een dubbele JBL W-bin set (met dibbel 15 inch sad :( en niet te tillen) en was ik helemaal zat!!
Je kom geen fatsoenlijke deur door!!! Dus ik moest iets compacters hebben die makkelijker de deur door kon en net zo hard ging als die w-bins!

Ik ben erg opzoek en zal hem via Ivo plaatsen.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-12-2005 01:13
en de folded horn van speakerstore dan?
SchuuringStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2005
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 12
20-12-2005 13:19
Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik kan geen afbeeldingen op deze site zien dus daar zal ik later nog een keer naar kijken in elk geval bedankt voor de tip!!

Ik heb trouwens een ander vraagje over die Kappa 15 LF luidspreker; ik heb deze eens gesimuleerd in het designer programma van Eminence en moest concluderen dat hij zoals ik al vaker op dit forum gelezen heb een "powerdip" heeft precies in het werkgebied, hier heb ik echter nog nooit iets van gemerkt en dat terwijl ik toch echt wel wat vermogen achter mijn laag heb staan. In ieder geval meer als wat er volgens de diagram in mocht. X-max is van deze luidspreker 5,5 mm en om nou te zeggen dat de woofers stonden te flapperen zelfs met zo'n 1000 Watt voor z'n kiezen; Nee!! Op dit moment zitten ze overigens in een 110 liter BR. Fb is afgestemd op 42 Hz. Vervorming heb ik er nog niet uit horen komen in de zin van aanslaan tegen de poolplaat of kraken of iets dergelijks. sterker nog ik had het idee dat de kasten pas lekker op gang begonnen te komen. Ik moet wel zeggen dat ik mijn limiter goed in de gaten houd en probeer om niet konstant alle rode lampjes aan te houden, dit is mijnsinziens ook beter voor dfe dynamiek in de muziek en die mis ik echt wel eens als ik sommige DJ's aan de gang hoor van disco clipping level en consorten. Nu heb ik het idee, verbeter me als ik fout zit, dat als ik de drivers die ik nu gebruik in een frontloaded hoorn monteer dat het met de uitstuurbarheid van die Kappa's alleen maar beter kan worden omdat ze aan twee kanten belast worden. Aan een kant zelfs door een gesloten kast van pak 'm beet een liter of 40 en aan de andere kant door de hoorn. Haalt die speaker dan z'n X-max nog of blijft hij hier(vanwege die gesloten kast aan de achterzijde)onder?
overigens hoe zit dat nu eigenlijk met F3 in multiples als ik bijv. 4 HD hoorntjes van de site van speakerplans bouw en ik gebruik ze als een stack a la W-bin op wat voor freq. zouden mijn F3 resp. F0 komen te liggen?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
20-12-2005 15:27
Ik deel je ervaring met de Kappa 15 LF speakers, je kan er echt meer vermogen opzetten dan wat er op de specs staat. In een goed getunede bassreflex kast kan je rustig i.p.v 600 watts, 800 a 1000 watts op de speaker zetten.En ze kunnen het hebben

Eminence heeft voor het geld best goede speakers in het assortiment, en qua vermogen zit het altijd wel goed.
Ik ga nu niet zeggen dat Eminence DE beste speakers zijn, maar ze zijn zeker niet de slechtste!
..Je Ducktape brood voeren...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-12-2005 16:26

bartsegers schreef:

en de folded horn van speakerstore dan?
https://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=10

met 4 van deze kasten moet het toch serieus loos gaan.
ik heb er twee met budget drivers, die geen 800 watt wegeten, maar gezien kosten en vermogen wat erop staat gaat het goed, en zuiver.
SchuuringStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2005
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 12
20-12-2005 19:09
Ik kan op de site van speakerstore helaas nog steeds geen afbeeldingen zien is dat bij jullie ook zo? maar als ik het me goed herinner is dat hetzelfde hoorntje als op de visaton site voorkomt. MB 15 B noemen ze hem daar dacht ik.

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zo'n kastje klinkt, wellicht dat ik er dit week-end eens een paar bouw om eens te kijken wat ze doen!! kan nooit kwaad om eens te proberen dunkt me twee plaatjes MDF moet al een eind in de goede richting komen toch.
Als ze bevallen kan ik er twee bijbouwen en bevallen ze niet kan ik ze altijd nog verkopen aan een beginnende DJ. als ze niet rammelen dan tenminste.

Ik houd jullie op de hoogte!
SchuuringStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2005
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 12
20-12-2005 19:10
Vette site trouwens bijna te mooi om waar te zijn voor zo'n ouwe herrieschopper als ik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)