Forum > Licht

Alleen voor elektronica experts, graag raad bij lichtsturing

(41 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
22-5-2003 23:33
Ben een lichtsturing aan het bouwen.
Heb al een werkend kanaal, maar ik kom er niet helemaal uit.
Op de tekening van het voorbeeld staat nog een weerstand van 330 ohm ingetekend tussen de gate en de (ik weet niet hoe die andere poot heet) Haal de basis en de emiter altijd door elkaar.
Ik neem aan dat de basis de middenste poot is? Deze staat ook in verbinding met het koelplaatje.
En aan de laatste poot zou dan de lamp moeten?
Kijk maar op de link.
Mijn vragen zijn:
Waarom moet die 330 weerstand er nog tussen?
Zo als ik het nu heb zitten werkt het wel, maar schakeld hij dan ook door de nul?
Als ik nu de weerstand erbij zet heb ik sluiting.
Wat doe ik fout?
www.ovmsales.nl/imagine/lichtsturing/
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
22-5-2003 23:43

Tom schreef:

Ik neem aan dat de basis de middenste poot is?
Ik ben dan wel geen elektronica expert, maar de basis is altijd het middelste pootje bij een transistor.
Door internet beperkt
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
23-5-2003 07:08
Nou, dat ene pootje heet de gate, en zit meestal niet in het midden.
Die thyristor zal wel een tic 206 zijn oid. in dat geval zit de gate links zoals het op het plaatje staat dus met de rug naar je toe. Dus lijkt het me wel goed aangesloten. Die 330 ohm is waarschijnlijk bedoeld om de gate weer dicht te trekken op het moment dat je hem niet aanstuurt. Het kan zijn dat het zonder ook werkt. Ik weet niet zeker of de schakeling voor 220v is ontworpen, dus wees daar zeker van.
Petty materialists!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
23-5-2003 10:13

DJ Sietse schreef:

Ik ben dan wel geen elektronica expert, maar de basis is altijd het middelste pootje bij een transistor.
Nope. De plaats waar de basis zit bij een transistor hangt van het type transistor af. Bij de ene transistor kan dat 1 zijn, bij de andere 2 en weer een andere 3. Goed per transistor bekijken dus. Verder zijn er ook behuizingen die helemaal geen middelste pennetje hebben (zoals een TO-3 behuizing die maar 2 pennen heeft). Dan kun je lang zoeken naar het middelste pennetje.

<<<<<<<<<<

In de tekening van Tom is duidelijk dat er geen gebruik wordt gemaakt van een Thyristor maar van een Triac. In dat geval spreken we niet over een Emitter (alleen bij een Transistor spreken we van een Emitter) en ook niet van een Anode/Kathode (Thyristor) MAAR van MT1/MT2. De gatestroom vloeit altijd tussen de gate en MT1. Het nut van de 330R weerstand zal wel zijn om ervoor te zorgen dat de R_off van de Triac in de MOC nooit te dominant kan worden en/of om ervoor te zorgen dat de spanning op de gate van de Triac nooit te hoog kan worden.

Als je zeker weet dat je de gate van de Triac correct gevonden hebt terwlijl de schakeling nog steeds niet werkt dan kan het zo zijn dat je per ongeluk MT1 en MT2 hebt omgedraaid.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
23-5-2003 11:46

Dré schreef:

Als je zeker weet dat je de gate van de Triac correct gevonden hebt terwlijl de schakeling nog steeds niet werkt dan kan het zo zijn dat je per ongeluk MT1 en MT2 hebt omgedraaid.
De schakeling werkt zoals hij nu is, prima.
Maar mijn vraag is: moet die weerstand er dan nog tussen?
Want hij valt nu keurig weer op nul als ik de 12 volt spanning er af haal.
Ik snap ook niet waarvoor ze die weerstand er nog tussen geplant hebben.
Weet iemand misschien een site waar ik triacs en penbezetting per typenummer kan bekijken?
Bedankt voor de moeite alvast wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
23-5-2003 12:34
Tik de naam van de Triac eens in in Google (en er gaat een wereld voor je open ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
23-5-2003 12:38
Het geintegreede nuldoorgangscircuit heeft zelf ook voedingspanning nodig. Ten gevolge daarvan loopt er altijd een kleine stroom door het circuit. Deze 330 ohm weerstand zorgt dat deze naar massa loopt zonder je gate te triggeren. Ik heb geen idee wat de ruststroom van jouw cicuit is, of welke stroom er nodig er nodig is voor de gate. Daarnaast is het gewoon niet zo 'netjes' om altijd een ruststroompje door je gate te laten lopen. Plak hem er gewoon maar tussen, zoveel moeite is het niet.
PS ik mag hopen dat dit niet je definitieve versie is?
Petty materialists!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
23-5-2003 12:42
1 x bewerkt. Laatst door -bart- op 23-5-2003 12:47
maar als ik deze bij de rechtse poot van de triac aansluit aan de poot nr 4 van de opto, heb ik sluiting.
Wat doe ik fout?
rechts op het plaatje? volgens je schema zou dat links moeten zijn.

EN OH, je lamp gaat aan... Maar weet je wel zeker of dit zonder die 330 ohm dan ook op de nuldoorgang gebeurt ???!!!
Petty materialists!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
23-5-2003 12:43
Ik mis de snubber in de schakeling. Kan de triac in kwestie werken zonder snubber?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
23-5-2003 19:00

Dré schreef:

DJ Sietse schreef:

Ik ben dan wel geen elektronica expert, maar de basis is altijd het middelste pootje bij een transistor.
Nope. De plaats waar de basis zit bij een transistor hangt van het type transistor af. Bij de ene transistor kan dat 1 zijn, bij de andere 2 en weer een andere 3.
Dan heb ik kennelijk maar ervaring met 1 type transistor laugh :D
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)