Forum > Newbie Forum

Speakers kapot?

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
FuzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 10-3-2004
Berichten: 16
22-5-2003 11:52
heyhey

vraagje happy :) - had ik deze webshop maar gevonden voor ik 2de hands stuff kocht sad :(

ik heb (bij een 2de hands set) deze boxen gekregen.

2X JB SYSTEMS PRO 15 LIVE

specs (van beglec webpage)

. 350 W RMS / 8 Ohm
. Loaded with Eminence Delta 15 LF woofer and Eminence PSD 2002 driver
. Built-in protection (crossover) for the horn

Maar ik vind dat deze zeer dof klinken (soms zelfs hol). om het wat goed te doen klinken moet ik op mijn mixer de high tunes volledig naar rechts (plus), en de mid tunes een heel stuk naar links (min). maar dan nog is het geluid niet optimaal. shocked 8O shocked 8O shocked 8O

de bass daarintegen is perfect, een goeie diepe bass.

ik heb geluisterd met een hoofdtelefoon aan de mixer, en het geluid daarin klinkt perfect.

wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? en is dit op te lossen?

of kan dit liggen aan de versterker (die ik waarschijnlijk moet vervangen), deze werkt namelijk enkel met beide boxen gebridged, want als ik de bridge afzet, is het geluid uit de rechter speaker heeeeeel stil, no matter hoe ver ik de rechter volumeknop ook opendraai shocked 8O.

greetz
Fuzzy
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
22-5-2003 12:42
Zijn je tweeters toch niet kapot?

En welke versterker gebruik je? Is de draad naar de mixer niet kapot? Draai de linker- en rechteraansluiting eens om... Of probeer een andere aansluiting (als je die hebt). Het kan natuurlijk ook aan de uitgang van je mixer liggen.

Probeer eens op een andere versterker he (als je ergens kunt halen, maar een gewone hifi versterker gaat ook he).

Houd er trouwens rekening mee dat je je versterker nu op 2 Ohm belast en daar voelen veel versterkers zich niet lekker bij.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
FuzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 10-3-2004
Berichten: 16
22-5-2003 12:54

Eric schreef:

Zijn je tweeters toch niet kapot?
ik vermoed zo iets, maar hoe kan ik dat zien/merken?
En welke versterker gebruik je? Is de draad naar de mixer niet kapot? Draai de linker- en rechteraansluiting eens om... Of probeer een andere aansluiting (als je die hebt). Het kan natuurlijk ook aan de uitgang van je mixer liggen.
JB Systems versterker PA9600
- 2x200w bij 8 ohm
- 2x300w bij 4 ohm (<- is dit niet in bridge mode? mag dat wel als speakers 8 ohm zijn?)

de kabels van mixer naar de versterker zijn perfect, ik heb ze al eens omgedraaid, maar nog altijd enkel geluid uit linker speaker
Probeer eens op een andere versterker he (als je ergens kunt halen, maar een gewone hifi versterker gaat ook he).
hmm, misschien even rondvragen, tnx for the tip happy :)
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
22-5-2003 12:57
bridge is dat je de van de 2 kanalen 1 maakt en daardoor meer vemogen krijgt, jij zegt dat hij gebridged is? dan zit er waarschijjnlijk ergens een schakelaartje die je op stereo moet zetten dan op links 1 box en op rechts 1 box, dan zou het goed moeten doen.

en ja je kan gewoon die 8ohm boxen er op zetten, moet je maar ff zoekfunctie gebruiken dan kom je wta meer te weten hoe het zit met ohm speakers op versterkers enz.
FuzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 10-3-2004
Berichten: 16
22-5-2003 13:03

speakerfreak schreef:

bridge is dat je de van de 2 kanalen 1 maakt en daardoor meer vemogen krijgt, jij zegt dat hij gebridged is? dan zit er waarschijjnlijk ergens een schakelaartje die je op stereo moet zetten dan op links 1 box en op rechts 1 box, dan zou het goed moeten doen.
ja hoor, dat schakelaartje is er wel degelijk
maar als ik dat op normale mode zet (dus niet bridge), dan komt er enkel uit de linker speaker normaal volume, en de rechter speaker is (bijna) muisstil, het is precies een koptelefoon geworden, no matter hoe ver ik de rechter volumeknop ook opendraai. dus is het rechterkanaal IN de versterker waarschijnlijk kapot
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
22-5-2003 13:20

Fuzzy schreef:

Eric schreef:

Zijn je tweeters toch niet kapot?
ik vermoed zo iets, maar hoe kan ik dat zien/merken?
Als je er eens goed voor gaat zitten, hoor je het misschien. En anders een keer proberen de kast open te maken. Dan de draden van de woofer (en mid indien aanwezig) afhalen (hopen dat het niet gesoldeerd zit) zodat er enkel geluid naar de tweeters gaat. Als er dan niks uitkomt, weet je genoeg...
JB Systems versterker PA9600
- 2x200w bij 8 ohm
- 2x300w bij 4 ohm (<- is dit niet in bridge mode? mag dat wel als speakers 8 ohm zijn?)
2 x 300W zal in bridge zo'n 600W geven, maar dan bij 8 Ohm. Je sluit er 2 speakers parallel (toch?) op aan van 8 Ohm. Dit wordt dus 4 Ohm (en is eigenlijk te weinig voor deze amp')
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
22-5-2003 13:29

Mike Hail schreef:

Hoe heb je je luidsprekers aangesloten, want in de opmerkingen staan zoals gewoonlijk weer fouten in door onvakkundige mensen.
...
Als je de + op + hebt en de - op - dan heb je 4 Ohm en geen 2 zoals beweert word.
Ik zou eerst eens lezen als ik jou was!

Ik schrijf NERGENS dat die 2 boksen samen 2 Ohm trekken. WEL zeg ik dat de versterker aan 2 Ohm (per kant) moet gaan werken! En nu mag jij me gaan vertellen wat daar niet aan klopt.

Edit: Oh fijn, hij heeft zijn bericht al verwijderd (is toch maar gaan lezen denk ik) :S
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
Mike HailStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-5-2003
Laatste: 17-2-2005
Berichten: 10
22-5-2003 13:34
Mijn waardige excuses Eric. Ik lees nogal vrij langzaam en jij reageerde intussen al. Kon er niks aan doen. Laten we even 1 ding vooropstellen dat iedereen een steentje probeert bij te dragen aan dit forum en dat we toch allemaal zo snel mogelijk een antwoord willen geven en ook zo goed mogelijk.

Als we nu allemaal zo kortaf gaan reageren heeft het allemaal toch geen zin om nog te reageren. Ik zeg ook niet dat jou omschrijving niet klopt maar ik had je aanvulling nog niet gezien. Kan toch gebeuren of niet?

Ps Fuzzy. Als je naar een nieuwe versterker gaat kijken moet je eens gaan denken aan de dap mission serie. Deze kan gebrugd wel 4 ohm aan (als 1 van de weinigen in de goedkopere reeksen) Heb er voor de fun 1 gekocht voor mijn slaapkamer luidsprekers gaat heel goed en denk ook wel dat ze bij feesten uiterst correct werken!

Ps 1 ik heb een mission 800 gekocht!
Doe het met beleid....
FuzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 10-3-2004
Berichten: 16
22-5-2003 13:42
1 x bewerkt. Laatst door Fuzzy op 22-5-2003 13:51
Als je er eens goed voor gaat zitten, hoor je het misschien. En anders een keer proberen de kast open te maken. Dan de draden van de woofer (en mid indien aanwezig) afhalen (hopen dat het niet gesoldeerd zit) zodat er enkel geluid naar de tweeters gaat. Als er dan niks uitkomt, weet je genoeg...hmm, als volgens dit plaatje

dat de tweeter (horn) is (wat ik wel denk), dan komt er daar volgens mij geen geluid uit.

Althans ik hoor er geen geluid uit, maar moest er geluid uit komen, zou ik dat normaal gezien toch moeten merken...

de cruciale vraag is:

WAT NU?? razz :p
FuzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 10-3-2004
Berichten: 16
22-5-2003 13:48

Mike Hail schreef:

Ps Fuzzy. Als je naar een nieuwe versterker gaat kijken moet je eens gaan denken aan de dap mission serie. Deze kan gebrugd wel 4 ohm aan (als 1 van de weinigen in de goedkopere reeksen) Heb er voor de fun 1 gekocht voor mijn slaapkamer luidsprekers gaat heel goed en denk ook wel dat ze bij feesten uiterst correct werken!
tnx for the tip happy :),

Maar de bedoeling is om het hele boeltje niet gebrugd te laten werken, want ik zou namelijk graag stereo geluid hebben, wat nu niet het geval is. Ik heb idd ook al aan die DAP serie gedacht, maar ik wil eerst weten wat er aan die speakers hapert, want als blijkt dat deze ook kapot zijn, moet ik de kosten wat spreiden om versterker&boxen nieuw te kopen ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)