Forum > Geluid

Dateq Apollo kraakt

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
9-5-2003 15:32

nijhuisr schreef:

DSalembier schreef:

nijhuisr schreef:

helaas word er (bij goedkopere massa productie) geen onderscheid gemaakt tussen de componenten ivm de soldering. ook veel gebruikte tiptoetsen gaan vaak loszitten.
Dit zal vroeger inderdaad wel het geval geweest zijn ... maar dat lesje is ondertussen wel al geleerd hoor...
dat zou je denken, ik heb menig maal versterkers (XXL powersound, US blaster en nog meer van die crap) gehad waarbij de eindtorren los zaten in de las. ik had het ook over goedkope massa productie. wink ;)
Mja, ik mag mij ook maar uitspreken over 1 merk hé ... toevallig dat merk waarover jullie daarstraks begonnen zijn laugh :D
Moesten er daarop in de huidige toestellen nog zulke fouten voorkomen, dan krijg ik waarschijnlijk als eerste op mijn dak dat ik het niet gezien had sad :(, daarom dat ik zo heel overtuigd kan/mag zijn over het feit dat we ons lesje geleerd hebben wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
9-5-2003 17:34

Dré schreef:

Als de elco's in de voeding op beginnen te raken dan wil dit ook nog wel eens resulteren in de nodige "rotzooi" op de output van de mixer.

In eerste instantie had je het echter over wegvallende kanalen (dan weer links, dan weer rechts). Als de voeding een defect heeft dan heeft dit invloed op EN links EN rechts.

Wellicht heb je nu het eerste probleem opgelost (slechte contacten) en kom je het tweede probleem tegen (elco's die aan het eind van hun leven zijn bijvoorbeeld).

Het opsporen van zulke problemen is inderdaad een STUK moeilijker. Zelf spoor ik het niet eens op maar vervang gewoon elke grotere elco (>47uF) als een mixer meer dan 15 jaar oud is en problemen krijgt met storingen op de output.

Maar loop eerst alle solderingen en verbindingen nog even na (aangezien de Apollo er nog niet zo lang is kan ik me haast niet voorstellen dat je problemen hebt met de voeding).
Elco's vervangen is een eitje. Ze zijn ook niet zo heel duur en er zitten er geen 100 op. Het solderen is allemaal niet zo'n probleem. Het probleem is juist dat ik er geen verstand van heb en niet weet waar ik moet zoeken. ;)

Het gekraak is idd altijd op 1 kanaal en heel zelden op allebei (heb het wel eens gehad, maar heel weinig). Eerst was het steeds rechts en dan weer links.. nu lijkt het probleem zich te concentreren op links.

Sommige solderingen knetteren een beetje als ik ze laat vloeien. Zegt dat je iets? Als ik simpel nadenk dan denk ik dat dat corrosie is, maar dat weet ik niet zeker omdat ik niet thuis ben in elektronica. Het kan ook de hars zijn, maar dan zouden ze allemaal moeten knetteren en dat is niet zo.

Als ik de orginele solderingen vergelijk met mijn werk dan is het een wereld van verschil. Toen ik halverwege was zag je DUIDELIJK verschil. Wat ik gesoldeerd had gimt heel mooi en de rest is gewoon grijs en dof. Het mengpaneel is een jaartje of 7 a 8 oud gok ik. Ik heb hem destijds nieuw gekocht btw.

Edit:
Gisteren heb ik toch 2 uur gedraaid zonder kraken. Ik was zo blij als een kind en ineens *kraak kraak* :( En daarna weer een uur geen gekraak.. Zo vaag he.. Voor het solderen had ik het om de 5 minuten. Dus het is al stukken beter.

Als ik hem nou goed krijg, wat zou ik er dan voor kunnen vragen? Ik wil namelijk een andere mixer (A&H of Pioneer..weet het nog niet). Ik krijg al wat mailtjes van mensen die hem willen kopen namelijk :D
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
9-5-2003 19:47

nijhuisr schreef:

sstar schreef:

Het kan ook aan je versterker liggen heb ik ook gehad bij weinig ingangssignaal op de amp valt signaal krakend weg enz enz na t signaal dik in t rood te jagen is t weer over
dit is een typisch van een slecht kontact in het uitgangs relais, relais gewoon vervangen (kan het ook schoonmaken maar dat is geen garantie op goede werking)

is wel grappig dat je dit zo uitlegd, heb ik echt vele malen gezien en hersteld! doe er je voordeel mee wink ;)

Oh beter dank je wel ik heb me helemaal de t.ring gezocht naar de oorzaak Beter ben echt blij me dag is weer goed en bedankt he laugh :D laugh :D laugh :D
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-5-2003 20:54
er zijn versterkers waarbij de pootjes van de eindtransistorren door een gaatje in de print en dan via een eilandje gesoldeerd. (zoals alle andere componenten). als de print dan goed op het koelblok is gemonteerd worden de eilantjes van de print gelicht, dit is echt een ontwerp fout!

bij een goed ontwerp worden de pootjes om de print gebogen en dan op de print gelsoldeerd, dit geeft nagenoeg geen problemen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-5-2003 22:00
En als het echt heet wordt dan gaan we wire wrappen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
10-5-2003 22:14

nijhuisr schreef:

bij een goed ontwerp worden de pootjes om de print gebogen en dan op de print gelsoldeerd, dit geeft nagenoeg geen problemen.
bij een goede montage wordt er een zig-zag in de pootjes gebogen zodat de pennen kunnen krimpnen en uitzetten zonder onder (mechanische) spanning te komen staan.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-5-2003 22:14
is goed, neem ik de wijn mee wink ;)

ik heb nog wel ergens een klasse A versterker staan van het merk tefal.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-5-2003 22:17

hans schreef:

bij een goede montage wordt er een zig-zag in de pootjes gebogen zodat de pennen kunnen krimpnen en uitzetten zonder onder (mechanische) spanning te komen staan.
nog nooit gezien, maar wel een goede oplossing happy :)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
20-5-2003 16:39
Even een schopje..

Bij het checken van alle condensators kwam ik er een tegen waarbij het baantje helemaal gaar was. De tin pakte er ook niet goed op. Dus ik heb de condensator losgesoldeerd en aan de andere kant van het pcb weer vastgesoldeerd. Een poot heb ik dmv een draadje even verder op de baan gesoldeerd. Even de lak eraf gehaald wat tin erop en toen het draadje erop..

Ik heb nu een plaatje opstaan.. fingers crossed :D
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
20-5-2003 23:02

Fewture schreef:

Ik heb nu een plaatje opstaan.. fingers crossed :D
gepost door Fewture ... iets na vieren en ondertussen zijn we iets na 11h en hoorden we het resultaat niet ... kan iemand de ambulance bellen?? laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)