Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 35 van 60)
Moderator(s): Dré
DefBASS303_mokStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 15-9-2005
Berichten: 1
31-8-2005 15:38

Victor schreef:

Zoals al eerder gezegd op het forum: de Buma komt niet mee, want die heeft geen enkele bevoegdheid meer. Opsporing is in handen van de FIOD-ECD. En ik mag hopen dat die enigszins een prioriteit kunnen stellen en niet op feestjes van 80 man in een cd-kistje gaan bladeren.

Nog los van de vraag wat dat op een besloten feest zou kunnen opleveren aan strafbare feiten.
Ach kom op man, alleen op dit internationale WIPO-niveau kan een fundamentele herziening tot stand komen van de huidige scheve machtsverhouding tussen Noord en Zuid, tussen bedrijfsleven en burger. Tot die tijd blijven politici krampachtig wetten opeenstapelen die proberen om de informatiesamenleving te veranderen in een informatiewinkel. Daarbij krijgt het bedrijfsleven ongekende bevoegdheden om het exacte lees- en luistergedrag van iedere burger minutieus in de gaten te houden. De huidige eenzijdige benadering werkt zelfs door in de voorgestelde nieuwe Grondwet van Europa: die stelt in boek II artikel 77 vast dat intellectueel eigendomsrecht een mensenrecht is dat sterke constitutionele bescherming verdient.

De meest recente Europese richtlijn over intellectuele eigendomsrechten (2004/48/EG) biedt collectieve beheersorganisaties de mogelijkheid tot het doen van invallen en beslagleggingen bij particulieren bij verdenking van kopiëren met commercieel oogmerk. De richtlijn was oorspronkelijk bedoeld om grootschalige piraterij van merkgoederen te bestrijden, maar is onder druk van een zware lobby van de entertainmentindustrie al snel uitgebreid naar alle mogelijke vormen van auteursrechtschending. De Tweede Kamer heeft nog geen wetsvoorstel ontvangen ter omzetting van deze richtlijn. De Stichting Brein is in februari 2005 wel begonnen met een heksenjacht op gebruikers van peer-to-peer software, door talloze vorderingen te sturen aan gebruikers via hun internetproviders. Naar verluidt beperkt Brein zich daarbij niet tot grootschalige inbreukmakers met een commercieel oogmerk, maar stuurt zij ook schikkingsvoorstellen ter waarde van tienduizenden euro's aan mensen die een collectie van honderd liedjes aanbieden op internet. Zie de vragen en antwoorden van Bits of Freedom over peer-to-peer gebruik.

De entertainmentindustrie was al eerder op haar wenken bediend met de Europese richtlijn voor Auteursrecht uit 2001. De richtlijn geeft de industrie een extra wettelijke bescherming van de technische middelen waarmee ze ongewenst gebruik tegengaat, zoals Digital Rights Management. Deze richtlijn is op 1 september 2004 in Nederland in werking getreden door een herziening van de Auteurswet uit 1912. De Auteurswet bevat nu een generiek verbod op het verbreken van digitale sloten op film- en muziekbestanden. Het is niet alleen verboden het slot te verbreken om een illegale kopie te maken. Ook wie de muziek of het beeld volledig legaal voor eigen gebruik wil benutten, maar daarbij wordt gehinderd door een digitaal slot, mag geen pogingen ondernemen de bescherming te omzeilen. Een consument die bijvoorbeeld een CD koopt die beveiligd is tegen afspelen op de CD-ROM van een computer, mag die beveiliging niet doorbreken. Hoewel het recht op thuiskopie in de wet gehandhaafd blijft, kunnen digitale sloten het maken van zo'n kopie blijvend verhinderen, zonder dat de consument enig recht heeft om zich daarover te beklagen.

Feitelijk genieten makers nu een driedubbele bescherming; van het auteursrecht zelf, van de technische mogelijkheden om ongewenst gebruik tegen te gaan en van de wettelijke bescherming van die technische voorzieningen. Dit driedubbele slot heeft grote consequenties voor onderwijs en bibliotheken. Het auteursrecht biedt namelijk voor een beperkte duur bescherming aan rechthebbenden. De rechten van de auteur vervallen 70 jaar na diens dood. Voor uitvoerend musici en platenmaatschappijen geldt een termijn van 50 jaar na de opname waarin zij hun zogenaamde naburige rechten kunnen innen. Maar zelfs als deze lange beschermingsduur is verlopen, mag er nog digitaal slot op gezet worden en is het doorbreken ervan onrechtmatig. Vrij beschikbare afbeeldingen en muziek kunnen op die manier worden onttrokken aan het publieke domein.

Ook voor onderzoekers op het gebied van beveiliging en cryptografie heeft het verbod op het doorbreken van digitale sloten grote gevolgen. Onderzoek naar cryptografie en beveiliging kan door een dergelijk verbod soms niet worden gepubliceerd omdat daarmee inzicht wordt gegeven in de zwakheden van digitale sloten op film en muziek. In de VS, waar een soortgelijk verbod sinds 1998 is opgenomen in de Digital Millenium Copyright Act, zijn hiervan reeds diverse voorbeelden bekend. De Nederlandse cryptografie-deskundige Niels Ferguson heeft onderzoek gedaan naar de zwakheden van de HDCP encryptie van video signalen. Hij heeft zijn onderzoeksresultaten niet in het Engels gepubliceerd uit angst voor vervolging in de Verenigde Staten op grond van de Digital Millenium Copyright Act, maar heeft door de nieuwe Auteurswet ook zijn uitingsvrijheid verloren in Nederland.

Op aandringen van de oppositiepartijen PvdA, Groen Links en SP heeft de vaste Kamercommissie voor Justitie van de Tweede Kamer herhaaldelijk gedebatteerd over mogelijkheden om gebruikersrechten steviger te waarborgen maar die pogingen zijn grotendeels mislukt. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel op 19 februari 2004 met algemene stemmen aangenomen. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 5 juli 2004 als hamerstuk afgedaan. Bij de behandeling heeft de Tweede Kamer wel een motie aangenomen van PvdA Kamerlid Van Dam om minister Donner te vragen een toekomstvisie te formuleren op het auteursrecht en in te gaan op de houdbaarheid en handhaafbaarheid van het huidige rechtenstelsel, de belangen van de consument en eerlijke mededinging. Daaraan heeft minister Donner op 13 oktober 2004 gehoor gegeven, in een brief waarin hij ruwweg de huidige status-quo verdedigt. "Het auteursrecht is inmiddels aangepast aan de nieuwe uitdagingen van het auteursrecht." De minister verwelkomt daarnaast de ontwikkeling van DRM "om ongeoorloofd gebruik van beschermd materiaal te voorkomen alsmede om het geoorloofde gebruik gedetailleerd te kunnen monitoren en aan de hand daarvan individueel af te rekenen."

Tijdens het auteursrechtsymposium op 15 oktober 2004 gaven politici van verschillende partijen aan een stevig debat te willen voeren over de houdbaarheid van het auteursrecht en spraken zij steun uit voor de suggestie dat wat met publiek geld tot stand is gebracht, ook publiek toegankelijk zou moeten zijn. Zij waren met name gecharmeerd van het Engelse model, waarbij de BBC zoveel mogelijk uitzendingen publiek toegankelijk maakt onder Creative Commons licentie. Dit debat is tot op heden nog niet gevoerd.
"Don't touch the first straw, Tupac did it!"
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
31-8-2005 16:06
waar gequote? wink ;)
Beauty hides in the deep
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-8-2005 16:09
Van hier.

Hoe zou het zitten met de auteursrechten op de tekst? (Even los van het feit dat ik het een bijzonder interessant verhaal vind.)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 5308
31-8-2005 16:57

DefBASS303_mok schreef:

De entertainmentindustrie was al eerder op haar wenken bediend met de Europese richtlijn voor Auteursrecht uit 2001 [...].
Ik zeg ook niet dat de muziekindustrie geen invloed heeft op de politiek en de totstandkoming van regels. Ik zeg alleen dat ze geen eigen opsporingsbevoegdheden hebben.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 13474
6-9-2005 15:57

Sylvia schreef:

Van hier.

Hoe zou het zitten met de auteursrechten op de tekst? (Even los van het feit dat ik het een bijzonder interessant verhaal vind.)
Bronvermelding was inderdaad wel zo netjes geweest. Nu is het gewoon jatwerk (net doen alsof de tekst van jezelf is terwijl je in werkelijkheid niet veel verder gekomen bent dan een copy/paste handeling...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
8-9-2005 22:53
En hoe zit het met remixen?
Ik maak wel eens vaker remixen van 30 minuten waar dan 50 nummer inzitten.
Moet je hier ook voor betalen?

mvg,
Mick
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 9490
9-9-2005 01:32

Mick-X schreef:

En hoe zit het met remixen?
Ik maak wel eens vaker remixen van 30 minuten waar dan 50 nummer inzitten.
Moet je hier ook voor betalen?

mvg,
Mick
Ik zou zeggen lees het topic eens van boven af door shut up :X
Dan had je deze vraag niet gesteld.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
13-9-2005 15:10
Ik heb net de eerste 20 blz van dit topic gelzen , maar heb nog geen antwoord gevonden op mijn vraag. Daarom vraag ik hem zo even : Ik ben druk bezig met een contract te maken waar onderandere in komt te staan dat de buma/stemra rechten voor de opdrachtgever zijn.

Alleen hoe leggen jullie makkelijk uit hoe dit in elkaar zit als je opdrachtgever belt over info ? En wat kan de opdrachtgever er aan doen om dit makkelijk te regelen ?
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 9490
13-9-2005 15:45
zoek eens met contrakt wink ;)
gevonden:
www.new-line.nl/forum/read/?m=52804#52804
dankuwel modje wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
13-9-2005 16:11
Thx mod , je bent mijn held van de dag laugh :D ashamed :$
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."

Terug naar forum Reageer (zonder quote)