Zobel
(10 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
MMDStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 23-2-2005 Laatste: 18-9-2015 Berichten: 107 | 17-8-2005 14:49 |
Wanneer ik 2 speakers van Z=8R parallel zet kan ik dan volstaan met 1 zobel netwerk of heeft elke speaker een eigen netwerk nodig? B.v.d. Edit: Als het hier niet goed staat, verplaats het dan maar. | |
Groet André | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 17-8-2005 18:02 |
MMD schreef: Wanneer ik 2 speakers van Z=8R parallel zet kan ik dan volstaan met 1 zobel netwerk of heeft elke speaker een eigen netwerk nodig?B.v.d. Edit: Als het hier niet goed staat, verplaats het dan maar. Bij identieke speakers zou je met de halve weerstand en dubbele capaciteit kunnen volstaan. TCMC | |
MMDStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 23-2-2005 Laatste: 18-9-2015 Berichten: 107 | 17-8-2005 19:18 |
Dank je. Is inderdaad voor zelfbouw(subje). Ik wist niet zeker of het dan goed zou werken. Het hoort hier niet thuis, toch maar een linkje naar het projektje Winisd: https://www.dreuning.net/speakers/adbr10iso/visaton-ws26sf-90l-30hz-iso.wpr Er schort vanalles aan. Weinig "echte" parameters van de driver. | |
Groet André | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 18-8-2005 07:36 |
Edit Mod: Topic verplaatst naar zelfbouwforum Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 18-8-2005 07:49 |
Victor schreef: Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.TCMC | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 27-8-2005 21:33 |
TCMC schreef: Victor schreef: Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.Dus welke waarde moet je dan nemen voor je Zobel? Uitgaan van 100Hz, 1000Hz of 10kHz? Of rond de overgangsfrequentie? En als je dan toch al zo aan het rekenen en denken bent... Bedenk dan gelijk een filter die zonder toegevoegde Zobel de gewenste curve geeft... Per slot van rekening gaat het om de akoestische output en niet wat voor mooie electrische curve het filter geeft!!! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 29-8-2005 20:26 |
Dré schreef: TCMC schreef: Victor schreef: Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.Dus welke waarde moet je dan nemen voor je Zobel? Uitgaan van 100Hz, 1000Hz of 10kHz? Of rond de overgangsfrequentie? En als je dan toch al zo aan het rekenen en denken bent... Bedenk dan gelijk een filter die zonder toegevoegde Zobel de gewenste curve geeft... Per slot van rekening gaat het om de akoestische output en niet wat voor mooie electrische curve het filter geeft!!! Wat ook vaak gebeurd is dat de overname frequenties uit elkaar gedreven zijn, terwijl de weergave toch akoestisch recht is. War het fasegedrag betreft: bij Zobel hoeft de weerstand niet persié de gelijkstroomweerstand van de woofer te zijn. Deze mag 10 Ohm zijn. Ook de condensatorwaarde mag wat kleiner zijn. Je hebt dan wel eens het geluk dat het afstraal gedrag bij de overname frequentie (die vervelende bobbel die meebeweegt als je met de meetmic schuift) beter in bedwang wordt gehouden. Helaas heb ik geen beschikking over een dode ruimte, want bij fasemetingen in het veld moet alles absoluut reflectievrij zijn, met name bij mid- en hoge frequenties. Ook half space metingen bied bij mij thuis onvoldoende soelaas. Ik wil ook het T/S parameter meetverhaal uitwerken, maar ik vind het nog te onbetrouwbaar, al heb ik vaak wel een aardige indicatie als ik veel soorten speakers onderling ga vergelijken. TCMC | |
RonnyStandaard Lid Uit: België Sinds: 18-2-2003 Laatste: 30-6-2008 Berichten: 74 | 30-8-2005 10:56 |
bij veel versterkerontwerpen vind je aan de uitgang ook een zobel netwerk, wat is dan het nut van het netwerkje daar? volgende uitleg vond ik op een website: Een filter wordt ontworpen voor een zuiver ohmse belasting. Een woofer is dat helaas niet, de impedantie van een woofer stijgt met de frequentie vanwege de inductiviteit van de spreekspoel (Le [mH], zie ook z'n impedantiekarakteristiek). Om de woofer hierin te corrigeren kan je een zobelnetwerk gebruiken. Het gevolg is dat het filter voor de woofer beter werkt omdat het nu wel een zuiver ohmse belasting 'ziet'. Maar zij spreken hier over een filter en woofer, dus iets wat in een luidspreker kast zit. Maar hoe zit het dan met zo een netwerkje in een versterker? mvg ronny | |
tis altijd watt | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 31-8-2005 17:00 |
TCMC schreef: Helaas heb ik geen beschikking over een dode ruimte, want bij fasemetingen in het veld moet alles absoluut reflectievrij zijn, met name bij mid- en hoge frequenties. Ook half space metingen bied bij mij thuis onvoldoende soelaas. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 31-8-2005 17:01 |
ronny schreef: bij veel versterkerontwerpen vind je aan de uitgang ook een zobel netwerk, wat is dan het nut van het netwerkje daar?En de spoel in de uitgang van de versterker (zie je ook vaak) is om de versterker wat stabieler te maken bij capacitieve belastingen (voor het geval je de functie daarvan ook wilde weten ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |