Forum > Algemeen Forum

Geluids/test dagje 18-8

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
20-8-2005 11:38
Overtuigd zeker, te weinig klussen waarbij ik hem nodig heb. Denk dat het voor de toekomst nog wel iets kan zijn. Ben zeer onder de indruk. Goed werk Contour!
I'll take you to the KoffieShop...
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
20-8-2005 17:13
Die jongen waar ik was gaat nu ook een punisher/xtro-systeem aanschaffen (voor de verhuur). Nog even en je kan overal terecht voor je punishers laugh :D

Als het goed is was er die dag ook iemand van new-line aanwezig. Wie o wie was dat?
Door internet beperkt
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
20-8-2005 17:22
hey,

intressant testje als ik dat zo bekijk.
maar nu vraag ik mij af met welke aperatuur jullie gemeten hebben?
ik ga namelijk begin september ook eens enkele testjes doen maar ik moet nog wel voor meetaperatuur zorgen.
het gaat wel binnen gebeuren.
de opstelling is als volgt gepland:
links: 6 x punisher + 2 x x-tro
rechts 10 x beyma 18g50 + 6 x 2w600 topjes
hier kan ik meten tot op 60 meter
alles word wel zeer stevig aangestuurd voor de punishers 3 x bux 5.0
x-tro 1 x bux 3.4, 1 x bux 1.4 en een bux 1.0
18g50 ook met 3 bux 5.0 en de 2w600 met 1 digam d7000
ik ben wel eens benieuwd wat dit alemaal gaat geven.
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
20-8-2005 17:47
Hallo Dieter,

Waar vind deze test plaats? Ik zou graag langskomen namelijk happy :)

Ik heb getest met een standaard dB meter. Geen speciale dure, maar aangezien je bij elke meting dezelfde meter op dezelfde stand gebruikt maakt dat niet zo veel uit.
Deze heb ik: klik, en dan de bovenste.
Door internet beperkt
ContourVIP Lid
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 18-11-2024
21-8-2005 13:05
Hallo Dieter,

Als de exacte datum en lokatie van de test bekend zijn wil ik wellicht ook langskomen. Mijn vraag is nu wel waarom 2x X-tro tegen 6x 12/1 topkast? Waarom niet bijvoorbeeld 2x X-tro tegen 4x 12/1 topkast?

MVG Contour
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
28-8-2005 10:30

DJ Sietse schreef:

Wat ook opviel was dat de V5000 in vergelijking met de ad eindtrappen gewoon slechter klinkt. De ad eindtrappen geven een mooier geluid, meer kick. Kwa volume scheelde het hooguit 1 a 2 dB. Een v5000 heeft een dempinsfactor van 300 terwijl alle ad impuls eindtrappen een dempingsfactor hebben van 800! Zal dit dan toch de belangrijkste factor zijn naast vermogen?
Zou kunnen. MAAR... Als ik me niet vergis is de AD eindtrap zwart terwijl de V5000 zilver is...

Zal de kleur van de behuizing dan toch de belangrijkste factor zijn naast vermogen?

Ik hoop dat deze minder subtiele hint je in ieder geval aan het denken zet over het trekken van conclussies?

Als je een bepaald geluid prefereert omdat het meer "kick" geeft dan hoeft het niet te zijn dat DAT geluid ook het beste geluid is. Het kan OOK zijn dat de ene versterker een ander soort clipping toelaat dan de andere versterker waardoor de toegevoegde kleuring duidelijker waarneembaar (en wellicht zelfd geprefereerd) wordt.

Verder: Klankmatig beoordelen van eindtrappen kan alleen als aan diverse criteria voldaan is. Hou je je niet aan die criteria dan wordt het heel moeilijk kom correcte conclusies te nemen. Sterker nog... De kans dat je een foute conclusie maakt is dan groter dan dat je een goede conclusie maakt (want voor je het weet kom je tot de conclusie dat een zwarte versterker beter klinkt dan en zilveren)...
Als laatste hebben we nog een vergelijk gemaakt tussen de AD Spectra baskasten en de punishers. De AD Spectra kasten legden het gewoon af. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de punishers in een centerstack stonden en de AD kasten in een stereo opstelling.
Dus de Punishers hadden EN het voordeel van koppeling EN het voordeel van een grotere hoornmond vanwege het gezellig bij elkaar staan.

Wellicht waren de Punishers houtkleurig en de Spectra subs zwart? In dat geval is de conclusie natuurlijk dat houtkleurig harder gaat dan zwart!

Contour schreef:

Als ik de grafieken goed bekijk blijken 2 Punishers ongeveer 5dB luider te spelen dan 2x AD baskast. Je merkte terecht al op dat de AD kasten ver uit elkaar stonden (toch kun je dan wel het koppeleffect hebben maar dan moet je wel op de goede plek meten)
???

Als die baskasten 10 meter uit elkaar zouden staan dan was er van koppeling alleen nog sprake onder de, zeg, 10-20Hz. Zeg maar op het punt waar we niet meer over weergave van geluid kunnen spreken. Dus de subs koppelen MAAR dan alleen als je ze niet gebruikt voor audio...
dus laten we zeggen dat de Punishers in centerstack maximaal 3dB voordeel hebben.
Dus laten we zeggen dat we deze meetresultaten helaas met een korreltje zout mogen nemen.

Het trekken van conclusies is alleen mogelijk als aan diverse voorwaarden gedaan is...

Neemt niet weg dat het leuk is om te lezen EN het vast een gezellige dag is geweest. Maar wees AUB erg voorzichtig met het trekken van conclussies (de maan is nu eenmaal NIET van kaas; ook al lijkt dat op afstand wel zo).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
29-8-2005 01:14
Beste Dre,

Ik stel voor dat je het formule werk van Pierce er nog eens op napluist. Gaat dat verhaal niet op als de afstand van beide stacks tot het meetpunt exact gelijk is? Oftewel neem 1 stack en meet de geluidsdruk, plaats dan een tweede identieke stack en ga precies tussen de stacks staan en meet weer de geluidsdruk.

MVG Contour
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
29-8-2005 01:47
Contour: Wanneer koppelen drivers ook alweer volgens het pressure model???

Zie ook hier (post van jezelf) en hier

;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
29-8-2005 05:19
Hallo Dre, zelf typt jij dit in dat topic:

'Bij koppeling hebben we het over een afstand tussen bronnen die klein is in verhouding tot de golflengte (dus pressure mode addition (zei hij in z'n goedste Nederlands)). Zodra er sprake is van iterferentie is de afstand tussen bronnen dusdanig hoog dat pressure addition niet meer opgaat (en de 6dB regel dus een 3dB regel wordt)).'

Ik ben het bijna eens met deze uitspraak echter waarom gaat pressure mode addition niet op voor 2 stereostacks als je meet op een punt waarin de beide stacks elkaar versterken (buik)? Volgens mij heb je dan wel degelijk 6dB winst in plaatst van 3dB.

Ergens had jij een keer een link geplaatst naar het formulewerk hierachter. Wellicht kunnen we met die formules aantonen of mijn verhaal wel of niet correct is.

MVG Contour
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
30-8-2005 23:20
En op welke Fq werdt dit gemeten ?

Punishers gaan hard ja, maar hebben een heel klein bruikbaar gebied. Niets onder de 55-60Hz en klinkt volgens mij niet erg "leuk". (door de te hard gevouwen hoorn). Ook had ik waargenomen dat het stacken van de Punishers hun kantelpunt niet echt omlaag haalt...

2 Contour : In een stack van 8 Punischers met op elk 1600Wrms (zoals jij aangeeft); wordt de kracht door de koppeling op de woofers niet "TE" ?

Op onze AG's TS118 (hoorngeladen 18") wordt het zeer afgeraden om een stack van meer dan 8 stuks te maken, en oooh wee, die 18C800 woofer is tal steviger dan die CIARE.
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)