Forum > Geluid

Dateq Apollo kraakt

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
7-5-2003 11:43
Ik heb dus een van de eerste versies van deze mixer. Na veel problemen met krakende faders e.d. heb ik de faders vervangen door de Alps CP K. Aangezien die faders bijna niet kunnen kraken heeft het probleem zich ergens anders naartoe verplaatst.

Even een rijtje symptomen:
- geluid valt weg en gekraak is alles wat er over blijft
- geluid valt naar 1 kant weg (zowel links als rechts)
- een tik op het mengpaneel doet het voor 10 seconden verdwijnen
- de gain een zwiep (veel signaal erdoor dus) geven doet het even verdwijnen
- de master opendraaien doet het verdwijnen

Verder heb ik het niet op de koptelefoon dus dan denk ik dat de kanalen zelf goed zijn. Ik heb het op alle kanalen trouwens dus het lijkt me sterk dat ze allemaal stuk zijn. Het zit dus ergens in de uitgang van het paneel. Ook op de rec out heb ik het probleem. Er zitten meerdere outputs op en allemaal kraken ze.

Ik heb de schakelaars (voor de crossfader) in het mengpaneel al uit elkaar gehad en gereinigd en met succes. Die dingen kraakten namelijk ook en dat is nu weg De mixer heeft in een vochtige ruimte gestaan en dat nekt hem nu dus jammer genoeg.

Nu zitten er 2 printplaten in die aan elkaar verbonden zijn door alu pinnen. Ik verdenk dus die connecties van corrosie en ben nu met een cleaner die pinnen en de huisjes waar ze in moeten aan het schoonmaken. (ondertussen gedaan..geen succes)

Iemand nog wat ideetjes? Of soortgelijke problemen?

Dit bericht staat overigens ook op GoT mocht het bekend voorkomen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2003 11:47
Het zou kunnen dat je last hebt van tinpest (koude solderingen, veroorzaakt door een incorrecte instelling van het soldeerbad tijdens fabricage). Door de solderingen te controleren kun je hier achter komen (ze slaan dof uit en je ziet een "ring" in de soldering zitten). De oudere Philips TV's (K-9 (of was het K-11?) chassis) hadden hier VERSCHRIKKELIJK veel last van (als je dan in het donker op de printplaat tikte met de achterkant van de schroevendraaier zag je letterlijk overal kleine vonkjes).

De oplossing voor tinpest is helaas ALLE printen opnieuw doorsolderen (lekker klusje).

Connectoren zijn ook vaak probleemdingen. Even inspuiten met wat Kontakt 60 (oxide verwijderend middel) kan helpen (daarna even verdrijven met een busje perslucht uiteraard).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
7-5-2003 11:55

Dré schreef:

Het zou kunnen dat je last hebt van tinpest (koude solderingen, veroorzaakt door een incorrecte instelling van het soldeerbad tijdens fabricage). Door de solderingen te controleren kun je hier achter komen (ze slaan dof uit en je ziet een "ring" in de soldering zitten). De oudere Philips TV's (K-9 (of was het K-11?) chassis) hadden hier VERSCHRIKKELIJK veel last van (als je dan in het donker op de printplaat tikte met de achterkant van de schroevendraaier zag je letterlijk overal kleine vonkjes).

De oplossing voor tinpest is helaas ALLE printen opnieuw doorsolderen (lekker klusje).

Connectoren zijn ook vaak probleemdingen. Even inspuiten met wat Kontakt 60 (oxide verwijderend middel) kan helpen (daarna even verdrijven met een busje perslucht uiteraard).
Op bepaalde plaatsen zijn idd solderingen uitgeslagen. Soms wat bruinig (hars?). Kun je iets meer vetellen over waar ik naar moet zoeken? Ondertussen ben ik erg snel in het openmaken van het ding ;)

Ik heb Dateq gebeld en die zeggen uiteraard breng maar langs. Ik ben alleen bang dat het een heel duur geintje kan gaan worden. Als het is wat jij zegt dat het is dan kost me dat dus 2 pcb's...wat dus gewoon een nieuwe mixer is. Shit man..

Edit:

Btw..solderen kan ik wel.. Nu nog tijd ervoor hebben, gehe

Ik neem aan dat ik ergens bij de outputs moet kijken? Het zit niet over de hele pcb denk ik..anders zou het geluid overal moeten kraken (dus ook op de koptelefoon..right? Of hoeft dat niet?)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2003 14:34
Als ik een apparaat heb met tinpest dan soldeer ik ALLES opnieuw. Je zult zien dat de solderingen die nu GEEN probleem opleveren dat anders over een tijdje misschien wel gaan doen (dan kun je dus WEER). Ook duurt het zoeken vast langer dan het lukraak doorsolderen van de gehele print.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
7-5-2003 14:59

Dré schreef:

Als ik een apparaat heb met tinpest dan soldeer ik ALLES opnieuw. Je zult zien dat de solderingen die nu GEEN probleem opleveren dat anders over een tijdje misschien wel gaan doen (dan kun je dus WEER). Ook duurt het zoeken vast langer dan het lukraak doorsolderen van de gehele print.
Zuig je de tin weg of laat je het alleen vloeien? Dat kan namelijk een hoop tijd schelen. Als je namelijk dat pcb ziet word je niet vrolijk. Daar ben ik dus echt uren mee bezig.

Verder heb ik nog even de tafel opengehad. Bij sommige lassen komt er wit stof af als ik eraan krab met een mesje. Is dat een teken van tinpest?

Edit:
Ow en uiteraard bedankt voor je reacties! Super!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2003 15:05

Fewture schreef:

Zuig je de tin weg of laat je het alleen vloeien? Dat kan namelijk een hoop tijd schelen. Als je namelijk dat pcb ziet word je niet vrolijk. Daar ben ik dus echt uren mee bezig.
De meeste solderingen worden gewoon "bijgewerkt" (dus beetje tin erbij). Als een soldering reeds "dik" is moet je natuurlijk even met wat litze (of een zuiger) de overtollige tin verwijderen (anders wordt het zo'n bakwerkje ;-)
Verder heb ik nog even de tafel opengehad. Bij sommige lassen komt er wit stof af als ik eraan krab met een mesje. Is dat een teken van tinpest?
Da's wel vrij extreem (meestal veroorzaakt door stevige corrosie OF gebruik in vochtige ruimtes). In dat geval zou ik eerst de print afspoelen (jawel, met water en een beetje zeep om de oppervlaktespanning te breken) en afborstelen met een tandenborstel. Daarna goed laten drogen en opnieuw solderen. Als je het spoelen niet aandurft dan kun je ook kijken of droogborstelen voldoende is.
Edit:
Ow en uiteraard bedankt voor je reacties! Super!
Graag gedaan. En nu maar hopen dat je na de herstelling WEL kunt genieten van een kraakvrije mixer (vooral nu je toch aardig wat geld in de faders gepompt hebt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
7-5-2003 20:05
Het kan ook aan je versterker liggen heb ik ook gehad bij weinig ingangssignaal op de amp valt signaal krakend weg enz enz na t signaal dik in t rood te jagen is t weer over pcies dezelfde symptonen als jij (wat dat wegvallen betreft) Omdat je zeg dat t niet op de koptelefoon is
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
7-5-2003 20:54
tin pest... mmmh leuke omschrijving.

ik heb ook wat van de philips chassis hersteld door idd doorsolderen van de print.

het geval bij die philips chassis is dat het printje door een tinbad word gehaald (alleen de onderkant natuurlijk). wat zeg ik.. alle printen worden zo gesoldeerd.

die haarscheurtjes rond het pootje op een soldeer eiland worden meestal veroorzaakt door componenten op de print zitten die warm worden zoals bruggelijkrichters, voedings torren, driver IC's, ook veel eindtorren gaan vaak los in de las zitten.

helaas word er (bij goedkopere massa productie) geen onderscheid gemaakt tussen de componenten ivm de soldering. ook veel gebruikte tiptoetsen gaan vaak loszitten.

bv. een audio component van vroeger zijn zo ontworpen dat ze jaren mee gaan.
nu "hoeven" ze de garantie periode maar te overleven en dan is het afwachten.

herkenning : eerst komt de storing af en toe voor (als hij lang aanstaat of net is aangezet), daarna doet hij het helemaal niet meer. lekker alles doorsolderen en meestal werkt het dan weer. (zo heb ik veel gevallen meegemaakt)

ik vind dit een slechte zaak, maar ook wel weer te begrijpen er moet immers omzet gemaakt worden wink ;) .
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
7-5-2003 20:58

sstar schreef:

Het kan ook aan je versterker liggen heb ik ook gehad bij weinig ingangssignaal op de amp valt signaal krakend weg enz enz na t signaal dik in t rood te jagen is t weer over
dit is een typisch van een slecht kontact in het uitgangs relais, relais gewoon vervangen (kan het ook schoonmaken maar dat is geen garantie op goede werking)

is wel grappig dat je dit zo uitlegd, heb ik echt vele malen gezien en hersteld! doe er je voordeel mee wink ;)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
8-5-2003 11:23

sstar schreef:

Het kan ook aan je versterker liggen heb ik ook gehad bij weinig ingangssignaal op de amp valt signaal krakend weg enz enz na t signaal dik in t rood te jagen is t weer over pcies dezelfde symptonen als jij (wat dat wegvallen betreft) Omdat je zeg dat t niet op de koptelefoon is
Dat had ik uiteraard al getest :) Het is 100% het mengpaneel. Geen twijfel mogelijk. Heb gisteren wat eraan gesoldeerd en ik ga vandaag weer verder. Het is gigantisch veel werk iig..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)