Strobe 1x laten flitsen per bassklop
(15 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
HarmpjuhStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2005 Laatste: 16-9-2006 Berichten: 9 | 30-7-2005 20:30 |
Hallo, Ik heb een DMX tafel (Scanmaster 1) en een stroboscoop (Geni FL-1800/D MKII). En nu wil ik een bank programmeren zodat ie als ik m muziek gestuurt doe dat ie bij elke stap 1 flits doet. Nu zit ik dus in het menu programmeren, zet de schuif zo dat ie op 1x flitsen staat en sla hem zo op, dit doe ik op elke scene. Nu wil ik hem afspelen en flitst ie geen een keer, weet iemand hoe dat kan? Hij doet dit al zonder dat ik aan een andere schuif heb gezeten waardoor die het programma gewijzigt kan hebben. Is dit gewoon niet mogelijk wat ik wil of doe ik wat verkeerd? Hoop dat jullie mij kunnen helpen :) . Greetz Harm | |
DJ SietseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-1-2003 Laatste: 9-9-2008 Berichten: 1218 | 30-7-2005 20:31 |
Waarschijnlijk duurt het moment dat je strobe een signaal voor knipperen krijgt, te kort. Een strobe heeft altijd een soort vertraging, doordat hij eerst even moet opladen. | |
Door internet beperkt | |
HarmpjuhStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2005 Laatste: 16-9-2006 Berichten: 9 | 30-7-2005 20:52 |
Hmz.. En als ik m dan door laat spelen aan die scene doet ie nog steeds na een bepaalde tijd (10 min) flitsen, of komt dit omdat ik steeds een signaal doorstuur naar de stroboscoop die toch op een of andere manier verwerkt? | |
AlleznetStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-7-2005 Laatste: 24-5-2012 Berichten: 793 | 30-7-2005 21:43 |
Zodra jij een signaal stuurt laden de meeste strobos zich pas op. Ik meen dat er ook enkele stroboscopen zijn die de eerste keer van tevoren opladen, en daarna na de laatste flits, maar weet dit niet zeker. | |
Bier, Billen, Borsten en Beats! | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 31-7-2005 11:42 |
Voor dat je verder gaat afvragen hoe je de stroboscoop op een basklop laat triggeren, zou ik eerst eens afvragen wat de techniek van een stroboscoop is. Globaal zijn er 2 soorten. Eentje waarvan de condensatoren tot ca 600 V via een spanningsverdubbelaar geladen worden en vervolgens telkens het geheel ontladen wordt. Nadeel van deze schakeling is dat de condensatoren relatief traag geladen worden. Je vindt dit vaak bij kleine stroboscopen terug. Het triggeren gebeurt door de draad om de stoboscoop buis heen (soms een geleidende laag) d.m.v. een kleine bobine. Door de statische lading van ca 6 KV onsteeks de buis. Hiermee zou je in principe een audio aansturing kunnen maken. De 2e soort werkt volgens het boost (flyback) principe wat je ook bij HS trafo's van TV's tegenkomt. Hiermee kun spanningen opwekken tot enkele KV's zonder dat er een transformator voor nodig is. Tevens je hebt ook de beschikking om veel stroom rechtstreeks uit het net te trekken. Enig nadeel is dat je altijd op een bepaald punt van de sinus moet gaan triggeren. Je ziet hier het probleem al hangen dat je dit niet met muziek kan gaan doen tenzij je gaat bufferren en dan kom je met de latency tijden in de knoei, waardoor het zaakje niet meer synchroon kan lopen. Dergelijke stobe's hebben dus ook dipswitches waarmee je de snelheid en intensiteit netjes in kan stellen. Hetzelfde kun je dus ook doen via DMX onder 2 schuifjes van een stuurtafeltje. TCMC ps. Met strobes heb ik weinig gewerkt. Leuker vond ik het om VU meters met PAR lampen te maken. | |
HarmpjuhStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2005 Laatste: 16-9-2006 Berichten: 9 | 31-7-2005 12:25 |
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk wat ik wil? Tenzei ik zelf ga schuiven met de schuifjes.. | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 31-7-2005 15:51 |
harmpjuh schreef: Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk wat ik wil?Tenzei ik zelf ga schuiven met de schuifjes.. Helaas weet ik haast niks van licht sturingen af, hoewel ik die dingen wel; weet technisch aan de praat krijg. Met mijn computerverleden weet ik wel wat je met het DMX protocol kunt doen. Met een scenesetter heb ik ooit eens voor een moving head een chase in elkaar gestoken. Ook het dimmen van parlampen met dimmerpacks en het sturen ervan is voor mij op zich ook geen probleem. Helaas ben ik er niet creatief in en te ongeduldig. Met geluid is het iets anders:) TCMC | |
LarzzzieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-7-2003 Laatste: 30-10-2012 Berichten: 307 | 31-7-2005 17:27 |
Programmeren wordt lastig! Maar zoals hierboven al gezegt wordt, als je, de 2 kanalen die nodig zijn voor een strobe neemt, beide voluit zet, en dat programmeert als 1 scene onder een schuif (bij een scenesetter), dan kan je dmv de taptoets die eronder zit op die bas je strobe "tappen"... Helaas hebben de scanmasters niet zo'n functie en wordt het om te programmeren een lastig werkje... Proberen,proberen,proberen, wie weet lukt het... al kan ik zo niet zeggen hoe je zoiets zou moeten proggen... | |
HarmpjuhStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2005 Laatste: 16-9-2006 Berichten: 9 | 1-8-2005 16:54 |
Hehe, ik probeer dan wel verder :) en tot die tijd dat ik het weet doe ik het wel gewoon met schuiven :) . Toch bedankt :) . | |
Joost Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 26-2-2002 Laatste: 15-7-2014 Berichten: 466 | 1-8-2005 22:19 |
Je programmeerd een stap met intensiteit=0 en speed=0, daarna een stap met intensiteit=255(=schuif vol open) en speed=255(=schuif vol open). Als je de chase afspeeld is het belangrijk dat je de fade-time op nul zet. Nu moet je met de speed fader toch echt de snelheid kunnen regelen. | |
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan. |