Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 32 van 60)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-5-2005 15:12

Vrut schreef:

Detail: als je op een privé-terrein draait langs het parkoers, kunnen ze je niet maken.
Waarom ga je dan niet gewoon in iemands voortuin staan draaien? Ben je in 1x klaar.
VrutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2005
Laatste: 15-10-2005
Berichten: 11
17-5-2005 22:09

Sylvia schreef:

Vrut schreef:

Detail: als je op een privé-terrein draait langs het parkoers, kunnen ze je niet maken.
Waarom ga je dan niet gewoon in iemands voortuin staan draaien? Ben je in 1x klaar.
Hebben we aan gedacht. Echter de 'Viva de Gladiola' zoals de weg heet vanaf 15 km. vóór de finish, is erg breed. Een beetje model kleine provinciale weg. Dat betekend dat de tuinen ook erg ver van het gebeuren af staan. Volgens Buma konden ze je inderdaad niets maken als je in een tuin staat, of van mij part speakers uit het raam hebt staan.

En als je flink (laten we zeggen 10 meter en meer) van het wandelpad af staat komt het ook niet echt over.

Groeten, Fred
'Tsja, was soll man sagen?'
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-5-2005 22:52

Vrut schreef:

Totaal voor één dag draaien:

€ 108,84

Bij niet betalen en controle:

€162,98
Ik zou persoonlijk het risico op controle terwijl je je zaakjes niet in orde hebt niet nemen. Als je het nou had over Carnaval in Lutjebroek, a-la, maar de Nijmeegse Vierdaagse is een zeer bekend evenement, waarbij het vrij aannemelijk is dat er gecontroleerd wordt én dat bij controles strenger wordt opgetreden.

Misschien heb je mazzel en komt er niemand langs. Misschien heb je een beetje mazzel en komt er iemand langs die flexibel genoeg is om jou de kans te geven om je boeltje te pakken en stilletjes te verdwijnen.

Maar misschien heb je pech...

En als je pech hebt, dan zijn Bumastemra, Sena of Gemeente niet zo gevoelig voor de door jou aanvoerde (wel begrijpelijke) argumenten. Ook kennen deze mensen natuurlijk het volledige smoezenboek dat je aanvoert van buiten.

Vrut schreef:

De vraag is wat ze kunnen maken, politie, inbeslagname, enz. Als je gewoon niet wenst mee te werken, wat dan?
Geen idee, maar bij dit evenement zou het mij niet verbazen wanneer in het uiterste geval spullen in beslag worden genomen. In de praktijk zal e.e.a. mogelijk afhankelijk zijn van de manier waarop jij voet bij stuk houdt, hoe lang je blijft discussiëren en of je op het juiste moment besluit om eieren voor je geld te kiezen.

Ik heb zelf wel gezien dat bij illegale partys apparatuur in beslag werd genomen, maar dan hebben we het over feesten onder viaducten, in weilanden of gekraakte fabriekshallen, dat soort dingen. Hoe zoiets op zo'n overgereguleerd evenement gaat, geen idee.

Mijn idee: pak een ander stuk van de route en neem een voortuin.
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
18-5-2005 17:37
Even een korte reactie op bovenstaand verhaal...

De medewerkers van BUMA zijn in in geen enkel geval bevoegd jou te doen staandehouden / belastende vragen te stellen / etc., want ben je verdachte..??? je hoeft in ieder geval nooit aan je eigen veroordeling mee te werken, dus... Sinds 2003 is BUMA opsporing overgeheveld naar overheid in verband met wildgroei van opsporingsambtenaren binnen civiele bedrijven

Waarom niet... géén opsporingsbevoegdheid.. wie wel. FIOD/ECD >>>..

Dus alleen die personen kunnen jou daadwerkelijk iets maken en daar strafrechterlijk o.i.d. mee doen.. Hoogst waarschijnlijk brengt dit veel werk met zich mee, daar ze jou winstvoordeel dienen te berekenen en dit is mede afhankelijk van hetgeen je die avond ten gehore brengt / hebt gebracht alsmede je prijs en collectie...

Dus let op met wie je in ieder geval te maken krijgt, daar er ook fake bedrijven/ personen zijn die dit willen proberen middels een vervalste legitimatie...

Zomaar even een reactie van een legaal draaiende dj !!!
Let the beat controled by DJ
VrutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2005
Laatste: 15-10-2005
Berichten: 11
23-5-2005 00:30
Gegroet,

Bedankt voor de tips. Ik ga binnenkort ergens proefdraaien. Ik ben benieuwd naar de Buma enzo-gedoe.

Groeten, Fred
'Tsja, was soll man sagen?'
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
23-5-2005 09:53

renesnelleman schreef:

Even een korte reactie op bovenstaand verhaal...

De medewerkers van BUMA zijn in in geen enkel geval bevoegd jou te doen staandehouden / belastende vragen te stellen / etc., want ben je verdachte..???

Waarom niet... géén opsporingsbevoegdheid.. wie wel. FIOD/ECD >>>..
Onzin!!!

Als ik jou op heterdaad betrap (stel je steelt een snoepje o.i.d.) dan mag ik jou ook staande houden! Iedere burger heeft dat recht! Ik (en ook de politie) mag jou alleen niet zonder enkele reden en zonder dat je ook maar verdacht bent volgen of staande houden. In NL moet er altijd iets aan vooraf gaan. Hier worden dan ook ontzettend veel criminelen op vrijgesproken (bijv. bij controle op wapenbezit).

In het geval van muziekrechten word je op heterdaad betrapt met het draaien van illegale muziek. Of het voor hun verder interessant is om je te vervolgen is een ander verhaal, maar staande houden mogen ze je sowieso. Ze kunnen dan de politie bellen en dan volgt de rest van de aanklacht.

Sla anders het wetboek er maar even op na of bel uncle Bram maar even (denk wel even aan zijn telefoontarief) ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
23-5-2005 12:53

mr_jows schreef:

In het geval van muziekrechten word je op heterdaad betrapt met het draaien van illegale muziek. maar staande houden mogen ze je sowieso. Ze kunnen dan de politie bellen en dan volgt de rest van de aanklacht.
Doe je best zal ik zeggen,
ik denk dat je nu wel heel ver doordenkt,
Als je de politie belt, hebben die echt wel wat anders te doen op zaterdag avond, denk je ook niet.
Dit is echt spijkers zoeken.

En als je als "burger" een burger staande houding maakt,
wees dan wel heel zeker van je zaak,
want als achteraf blijkt dat je dat onterrecht doet,
dan heeft zoeits nog een aardig staartje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
23-5-2005 14:00

Tom schreef:

mr_jows schreef:

In het geval van muziekrechten word je op heterdaad betrapt met het draaien van illegale muziek. maar staande houden mogen ze je sowieso. Ze kunnen dan de politie bellen en dan volgt de rest van de aanklacht.
Doe je best zal ik zeggen,
ik denk dat je nu wel heel ver doordenkt,
Als je de politie belt, hebben die echt wel wat anders te doen op zaterdag avond, denk je ook niet.
Dit is echt spijkers zoeken.

En als je als "burger" een burger staande houding maakt,
wees dan wel heel zeker van je zaak,
want als achteraf blijkt dat je dat onterrecht doet,
dan heeft zoeits nog een aardig staartje.
Daarom zeg ik dus 'ZE KUNNEN' als het interessant genoeg voor ze is.
In het geval van muziekrechten word je op heterdaad betrapt met het draaien van illegale muziek. Of HET voor hun VERDER INTERESSANT is om je te vervolgen is een ander verhaal, maar staande houden MOGEN ze je sowieso. Ze KUNNEN dan de politie bellen en dan volgt de rest van de aanklacht.
Bij particulieren zullen ze dit sowieso niet (snel) doen. Bij bedrijven is het interessanter.

Verder reageer ik alleen op het feit dat BUMA je zogenaamd niet staande mag houden. Dat mag dus wel, maar zullen ze (vanwege het 'staartje', zoals jij dat beschrijft) echter alleen doen als je het wel heeeeeeeeel erg bont maakt.

;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
23-5-2005 14:46
Ik weet niet hoe het in nederland in elkaar zit maar in België kan Sabam een bekeuring geven. En je mag er zeker van zijn dat ze dit ook zullen doen (hier in Belgë toch). Dit komt omdat ze per boete die ze geven extra loon krijgen dus je mag er zeker van zijn dat ze zullen langskomen als je ze belt. De prof van wie ik recht krijg heeft ooit eens het volgende gedaan (enkele jaren geleden): ze waren naast zijn huis een nieuw huis aan het bouwen en de werfradio stond daar aan. Hij werkt echter ook thuis en die muziek stoorde hem serieus en dus belde hij Sabam. Sabam kwam en gaf de bouwfirma een boete voor het afspelen in het openbaar van muziek. Daarna kon mijn prof weer rustig doorwerken.

grtz Alex
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-5-2005 20:14
Inderdaad mag iedere burger bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit de dader aanhouden en daarna overdragen aan de politie (zie hier).

Maar bij het draaien van illegale platen is constatering op heterdaad zo goed als onmogelijk. Een Buma-medewerker kan niet zien of de door jou gedraaide platen legaal zijn of niet. Ook muziek op cd-r's kan legaal zijn. En hij heeft geen enkel recht jou te vragen naar de legaliteit of je verzameling door te spitten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)