Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 31 van 60)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-4-2005 00:21

Sylvia schreef:

Dus als ik zo'n Braun Eurocharts-cd koop en daar netjes voor betaal...

?
Een transactie kan wel legaal zijn maar het produkt blijft illegaal. Vandaar ook de opmerking in mijn vorige post.

Probeer maar eens met een paar T-shirtjes of spijkerbroeken van een bekend nagemaakt merk langs de douane te komen. Gegarandeerd dat je ze bij controle kan inleveren.

Martin.
kvm entertainment
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
18-4-2005 00:33
Even rechtstechnisch

Er is een groot verschil tussen eigenaar en houder/bezitter. De dief is nooit een eigenaar. Hij is de bezitter. De eigenaar blijft dezelfde

Dan zit er nog een verschil in ter goeder trouw en ter kwader trouw. Te kwader trouw wil zeggen dat de eigenaar redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat er iets niet helemaal in de haak is met het product. Een fiets voor 5 euro bijvoorbeeld. Bij een transactie te kwader trouw vervallen alle eigendomsrechten.

Koop je die fiets nu voor 100 euro bij iemand, en is deze dat ook waard, dan spreek je over te goeder trouw. En in dit geval wordt je wel eigenaar van het product.Bij te goedertrouw is het zo dat je niet redelijkerwijs kon weten of iets legaal is of niet.

MAAR NU:
Neem nou een mooi Braun cd'tje voo 20 euro. Niet gebrand, een netjes hoesje en goede kwaliteit. Zelfs de prijs lijkt op die van een normale cd. Ookal ben je nu te goeder trouw, je hebt te maken met een derde partij, de eigenaar van het intellectuele eigendom. Tsja, ik denk dat het dan ook in het geval van te goedertrouw niet zo is dat je het cd'tje mag houden/gebruiken.
Meestal koop je die braun cd's ook voor een prikkie, dus ben je gewoon de bok. Ook omdat ze nu alom bekend zijn illegaal te zijn. Je kunt rederlijkerwijs vermoeden dat ze niet helemaal legaal zijn. Helemaal als je drive in houder/eigenaar bent, want dan is muziek je vak toch?
niet nodig
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
18-4-2005 09:29
Het verhaal van mutz klopt, op een klein puntje na.

Volgens het Burgerlijk Wetboek (artikel houden jullie tegoed) wordt de houder van een zaak geacht de eigenaar te zijn. Als ik een cd jat in de winkel en die thuis neerleg wordt ik dus geacht eigenaar te zijn. Als de winkelier de cd bij mij thuis terugpakt is hij strafbaar.

Dit betekent natuurlijk niet dat mijn diefstal wordt goedgepraat. De diefstal is nog steeds strafbaar en de winkelier kan schadevergoeding of teruggaaf eisen bij de rechter.

Verder worden kopers die te goeder trouw zijn beschermd. Als jouw brommer wordt gejat en de dief verkoopt hem door aan iemand die niet weet dat het ding gestolen is (en dat ook niet kon weten, dus normale prijs, geen verdachte omstandigheden) dan is die iemand eigenaar geworden en kan de gedupeerde fluiten naar zijn brommer. Wel kan hij de dief aanpakken en schadevergoeding eisen. Als je weet wie de dief was...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
18-4-2005 10:09

Sylvia schreef:

Forumlid Didier_S heeft zo ets eens andersom gehad. Ik kon het topic in kwestie niet meer terugvinden.
alstu.

Sylvia schreef:

Het downloaden van muziek voor privégebruik is sowieso niet strafbaar
... in Nederland! We moeten echt wel duidelijk het onderscheid maken volgens mij, dat hier zeker geen misverstanden rond ontstaan: in Vlaanderen en Wallonie is het grandioos verboden om te downloaden!

Sylvia schreef:

kaos schreef:

Na diefstal is de dief formeel ook de eigenaar.
Damn, als dat waar is, dan ga IK morgen eens een paar uurtjes proletarisch winkelen.
Wel ... je blijft daarom niet minder strafbaar hé wink ;). Een paar maand geleden had een naburige verhuurmaatschappij voor tienduizenden EURO's aan gestolen materiaal... vooral compacte discobars. Plots merkt iemand op een lokaal feestje zo'n installatie op (die gasten gebruiken namelijk vreemde maar goed werkende combinaties van materiaal). Direct politie gebeld, die konden blijkbaar niet zomaar eens afkomen alhoewel de eigenaar wel de facturen met serienummers en foto's ervan had... na een hele poos dreigt de eigenaar om zijn materiaal gewoon te gaan inladen en ermee naar huis te rijden want anders gaat de dief er gewoon mee lopen (hij was blijkbaar al snel aan het inladen). Wat bleek: die verhuurmaatschappij krijgt de wettelijke deksel tegen zijn neus want als hij dat doet wordt hij opgepakt voor diefstal van notabene zijn eigen materiaal shocked 8O.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
18-4-2005 12:37

Victor schreef:

Het verhaal van mutz klopt, op een klein puntje na.

Volgens het Burgerlijk Wetboek (artikel houden jullie tegoed) wordt de houder van een zaak geacht de eigenaar te zijn. Als ik een cd jat in de winkel en die thuis neerleg wordt ik dus geacht eigenaar te zijn.

Als de winkelier de cd bij mij thuis terugpakt is hij strafbaar.
Vermoeden van bezit: art 3:109 en 119 BW
Beauty hides in the deep
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
19-4-2005 06:34

fredje schreef:

stompinne schreef:

"In de praktijk komt het er dus op neer dat zangers en muzikanten niet vrijwillig afstand kunnen doen van hun billijke vergoeding. Deze problematiek is vooral van belang voor radiostations, live-optredens, en het draaien van muziek op publieke plaatsen. Websites, internetradio's en podcasters ontsnappen (op dit ogenblik) aan de billijke vergoeding."
Dit begrijp ik weer niet helemaal ashamed :$
Wellicht zal dit op waarheid berusten en zal je het in een andere vorm moeten zien maar wat heeft dit te maken met evt boetes en/of belastingontduiking?
Een vergoeding is iets wat je ontvangt voor geleverde diensten en er is geen sprake van het intrekken of belasten met een boete van de vergoeding.

Het gaat erom dat je gebruik maakt van een medium wat illegaal zou zijn en waar geen belasting op geheven word oftewel je overtreed de wet en je maakt je schuldig aan belasting ontduiking het niet betalen van rechten etc etc.
Gaarne enige uitleg

groet
Mijn inziens wordt er bedoeld dat er nog geen wettelijk besluit is gemaakt over 'internetradio's, podcasters....', dus kunnen ze je niet vervolgen(???)
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-4-2005 08:25
En wat is de samenhang van dit radioverhaal met jouw club?
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
19-4-2005 16:07
Club??

Waar werk je dan?
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
20-4-2005 15:12

Victor schreef:

Het verhaal van mutz klopt, op een klein puntje na.

Volgens het Burgerlijk Wetboek (artikel houden jullie tegoed) wordt de houder van een zaak geacht de eigenaar te zijn. Als ik een cd jat in de winkel en die thuis neerleg wordt ik dus geacht eigenaar te zijn. Als de winkelier de cd bij mij thuis terugpakt is hij strafbaar.

Dit betekent natuurlijk niet dat mijn diefstal wordt goedgepraat. De diefstal is nog steeds strafbaar en de winkelier kan schadevergoeding of teruggaaf eisen bij de rechter.

Verder worden kopers die te goeder trouw zijn beschermd. Als jouw brommer wordt gejat en de dief verkoopt hem door aan iemand die niet weet dat het ding gestolen is (en dat ook niet kon weten, dus normale prijs, geen verdachte omstandigheden) dan is die iemand eigenaar geworden en kan de gedupeerde fluiten naar zijn brommer. Wel kan hij de dief aanpakken en schadevergoeding eisen. Als je weet wie de dief was...
Nog 1 hele kleine aanvulling hierop:

Als ik iets steel en dit 20 jaar lang in mijn bezit hou, dan is het voor de volle 100% mijn eigendom. Dit staat in de wet. Deze wet is aangenomen na de 2e wereldoorlog en nadien niet meer gewijzigd.

Er zijn in WOII zo ontzettend veel Joden vermoord door de Duitsers dat hun spullen (lees eigendommen) vaak bleven liggen bij de mensen bij wie ze onderdoken. Omdat ze na de de oorlog totaal geen pijl konden trekken op het aantal overlevenden hebben ze de overlevenden 20 jaar lang de kans gegeven om de spullen op te halen. Deden ze dit niet dan waren ze waarschijnlijk vermoord in de oorlog en werd het na 20 jaar het eigendom van de goedwillige mensen die hun onderdak gaven. Dit om gerompeslomp te voorkomen.

In het geval dat Tom schetst wordt het je eigendom zodra je er een normaal bedrag (te goeder trouw) voor hebt betaald (bovenstaande vervalt dan dus). Eigenlijk best lullig. De dief zou eigenlijk het bedrag terug moeten betalen en de fiets zou terug moeten worden gegeven aan de rechtmatige eigenaar. Helaas is het dan omgekeerde wereld. Maja, als ze dat allemaal bij moeten houden :(

Magoed, back on topic :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
VrutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2005
Laatste: 15-10-2005
Berichten: 11
17-5-2005 14:52
Gegroet,

Ik wil binnenkort met een muziekinstallatie één of meer dag(en) langs de weg staan bij de Vierdaagse in Nijmegen. De installatie is niet zo groot, hij past in een Opel Astra hatchback. Wij hebben totaal geen commercieel belang. We verkopen geen zaken, en hebben ook geen promotie van wat dan ook. Geen bedrukte T-shirts aan, enz. We willen gratis komkommer uitdelen. We huren een generator. Ik heb zelf overigens twee maal de 4x50km. van de Nijmeegse gelopen, mijn collega ook. Ik ben geen bedrijf, gewoon een particulier met een muziekinstallatie.

Nu ben ik maar eens uit gaan zoeken hoe en wat.

Buma - auteursrecht (componist)
Stemra - reproductierecht (bijv. cover op cd zetten en produceren)(niet mee te maken direct)
Sena - rechten uitvoerenden + producenten (zangers, gitarist)

Let op en huiver!!!

Buma rekent voor één dag openbare geluidsproductie 700m3 : 60,37 excl. BTW = € 71,25
Er lopen volgens Buma mensen bij de Nijmeegse Vierdaagse. Bij betrappen mag je 50% extra betalen.

Sena ‘heeft ook mensen lopen op de vierdaagse’. Één dag kost € 56,10 BTW wordt niet gerekend. Sena geeft een korting van 33% als je het van te voren aangeeft. Betrappen ze je, dan kost het de volle mep.

Detail: als je op een privé-terrein draait langs het parkoers, kunnen ze je niet maken. Totaal voor één dag draaien:

€ 108,84

Bij niet betalen en controle:

€162,98

Nu weet ik niet of ik dit zo mag vragen op het forum (maar dan hoor ik het wel):

Ik vind het zelf een beetje pietlullig als ik per dag zo’n 110,- mag betalen excl. gemeentelijke vergunning. Mijn enig doel is de lopers aan te moedigen, ik weet uit ervaring wat dit doet. Wat nu te doen als:

1. Buma/Stemra of Stena een visite brengt?

Mijn idee is:
- ‘pardon, mijn naam is haas, ik weet van niets’.
- geen ID-bewijs laten zien, alleen als politie mee komt
- laat ze de rekening maar opsturen, wel juiste adres geven
- thuis kan ik altijd nog zien
De vraag is wat ze kunnen maken, politie, inbeslagname, enz. Als je gewoon niet wenst mee te werken, wat dan?

2. Iemand voor gemeentelijke vergunning langs komt.

Ik heb reeds één en ander met een jullie bekende besproken, maar wil ook wel eens uit andere hoeken wat horen.

Alvast bedankt.

Ik heb overigens deze hele tread (!) in zo’n 2 uur vluchtig gelezen.

Groeten, Fred
'Tsja, was soll man sagen?'

Terug naar forum Reageer (zonder quote)