Hoorns voor muziekinstrumenten
(61 reacties. Pagina 5 van 7)Moderator(s): Dré
FernandStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-11-2004 Laatste: 18-5-2006 Berichten: 31 | 2-5-2005 20:52 |
Beste (Walt) Contour, ik heb geen tijd om op korte termijn omstandig te antwoorden. Lees gewoon je post eens rustig na en hoe je in de verdediging gaat. Dit is geen antwoord, puur verdediging. Hoeft niet. Ik vertrouw erop dat the Punisher OK is. Maar niet wat ik zoek. je verkoopt toch geen aspirines of vitamine C ? | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 2-5-2005 23:47 |
fernand schreef: De sinus is als gewoonlijk een vereenvoudigd model dat mensen gebruiken om deelaspecten van een systeem te benaderen. Zo wordt de Sinus ook misbruikt als zogezegde wetenschappelijke meting.Zo wordt de sinus gebruikt om de harmonische vervorming te meten van een versterker. Soms zie je verwoede discussies over versterkers die 0,01 of 0,005 % vervorming hebben. Terwijl twee versterkers met identieke vervorming compleet verschillend kunnen klinken. Anderzijds spreekt men heel weinig over de vervorming veroorzaakt door de speakers die meestal in de percenten draait, tot zelfs in de tientallen procenten voor het laag. (EV publiceert die soms) De speaker is veel belangrijker dan de versterker, je moet ze alleen niet laten weergeven waar ze niet voor gemaakt zijn. Drivers met een lage FS wil je niet te hoog door laten spelen dan gaan ze inderdaad flink vervormen. Met echo's heeft het niets van doen.De Punisher is waarschijnlijk niet om aan te horen op 150 hz. Ik vermoed dat het geen vervorming is, maar een reeks echo's met verschillende tijdsconstanten. Dit blijkt dan weer accepteerbaar te zijn voor sommige instrumenten, maar complete waanzin voor stemmen. Een en ander heeft vermoedelijk te maken met de fysische beperkingen van meetapparatuur en de ongelooflijke verfijning van ons oor. Tenslotte kan geen enkel apparaat tippen aan ons oor; noch in dynamiek, noch in discriminatie. Ik ben zeker geen specialist, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ons oor een verfijnde spectrum analyser in zich heeft die het geluid doorgeeft als een verzameling van frekwentie gerelateerde niveau en fase signalen, waaruit onze hersenen dan richting, snelheid en missend geluid kunnen afleiden. Voorbeeld de bas die wij "horen" in een telefoon of in een kleine transistorradio. Vreemd genoeg kunnen onze hersenen een blokgolf (dus met vele oneven harmonischen) herkennen, zelfs als die verzonden worden als een reeks van verschillende signalen door bijv. de laag, midden en hoog speakers die allemaal een verschillende vertraging en kleur hebben, en die dus ons oor bereiken onder een vorm die niet noodzakelijk sterk op een blokgolf lijkt. De bas uit kleine/slechte speakers dat is gewoon de hogere kickbass in combinatie met wennen. Als je een subwoofer thuis hebt moet je die eens uitzetten. Je mist ineens heel veel aan het laag maar na een uurtje ben je er aan gewend, zodra je de subwoofer weer aanzet verdrink je weer in de bas. Mijn aanvoelen is dat het signaal/tijdsdiagram of het niveau/frekwentiediagram gewoon onvoldoende is om een systeem te meten. En juist omwille van het feit dat ik op al die gebieden weinig vooruitgang zie, denk ik dat er te weinig academisch onderzoek plaats vind. Maar misschien zoek ik niet genoeg. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 5-5-2005 14:56 |
Contour schreef: Verder zou ik voor Fernand willen opmerken dat als je met zoveel vragen zit je anders eens lid moet worden van AES (dat kan als student) om je in te lezen of kijk anders eens naar de online AES papers van Don Keele. Weliswaar vrij oude materie maar wel leerzaam. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 5-5-2005 15:09 |
fernand schreef: * hoe werkt een Karlson horn, en waarom zijn sommige goed, andere slecht. Hoe die te berekenen* welk hoornverloop geeft minder vervorming, Zijn diverse onderzoeken naar geweest EN gepubliceerd. Een aantal onderzoeken heb ik wel liggen (AES publicaties). Resultaten zitten helaas niet in m'n hoofd (maar als je je erin wilt verdiepen kun je wellicht zelf deze publicaties opvragen).* welke vervorming geeft een kast (BR en andere) en hoe komt het dat sommige vervorming aangenaam is en andere irriteert Diverse publicaties en onderzoeken beschikbaar.* waarom een phase plug zou moeten helpen, maar dan slecht blijkt te klinken Wellicht een fout in de implementatie. Sowieso is het absurd vreemd dat men dezelfde hoorn met en zonder faseplug gebruikt. De faseplug is immers integraal onderdeel van de hoorn zelf. Weglaten van de plug zorgt ervoor dat de hoorn gewoonweg fout wordt (wellicht was hij dat al MET faseplug ;-)* hoe een optimale 6order bandpass te ontwerpen en wanneer maakt de kleuring hem onbruikbaar Elke kast heeft trade-offs. Ook 6e en 8e orde bandpass systemen. Ook hier snap ik de vraag niet helemaal. Ontwerpen van een goede 6e of 8e orde bandpass systeem is pittig maar niet onmogelijk.* Waarom bas omni-bidirectioneel heet te zijn, maar dat er toch wat mensen problemen hebben met directionaliteit (er bestaan subwoofers met een "stille" achterkant - Punishers in zalen of enkele meters afstand) Interferentie.* waarom er nog geen algorithme bestaat dat in functie van de behoeften en eventueel kast volume parameters, een lijst kan generen van de geschikte drivers Om dezelfde reden waarom er zo weinig systemen zijn die heipalen onder een bestaand huis kunnen plaatsen (let op dat ik niet zeg "geen"). Het is de omgekeerde volgorde.Niettemin valt het mij op dat in de audio wereld veel gebaseerd is op empirische gegevens, van horen zeggen, omdat de anderen het zo doen, of gewoon hype. Er zijn wel degelijk veel onderzoeken gedaan. Natuurlijk valt of staat het toepassen van zulke info met de wil het te zoeken (en daarna ook te vinden en tot zich te nemen). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 5-5-2005 15:10 |
fernand schreef: PS: een zuivere sinus in muziek bestaat gewoonweg niet: het feit dat hij aanzwelt en afzwakt maakt dat het geen zuivere sinus kan zijn (tenzij hij aan en afgezet wordt op de nuldoorgang).Overigens ontgaat het nut van deze tekst mij VOLLEDIG... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
FernandStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-11-2004 Laatste: 18-5-2006 Berichten: 31 | 6-5-2005 12:01 |
Stefan schreef: fernand schreef: De sinus is als gewoonlijk een vereenvoudigd model dat mensen gebruiken om deelaspecten van een systeem te benaderen. Zo wordt de Sinus ook misbruikt als zogezegde wetenschappelijke meting.Zo wordt de sinus gebruikt om de harmonische vervorming te meten van een versterker. Soms zie je verwoede discussies over versterkers die 0,01 of 0,005 % vervorming hebben. Terwijl twee versterkers met identieke vervorming compleet verschillend kunnen klinken. Anderzijds spreekt men heel weinig over de vervorming veroorzaakt door de speakers die meestal in de percenten draait, tot zelfs in de tientallen procenten voor het laag. (EV publiceert die soms) De speaker is veel belangrijker dan de versterker, je moet ze alleen niet laten weergeven waar ze niet voor gemaakt zijn. Drivers met een lage FS wil je niet te hoog door laten spelen dan gaan ze inderdaad flink vervormen. Met echo's heeft het niets van doen.De Punisher is waarschijnlijk niet om aan te horen op 150 hz. Ik vermoed dat het geen vervorming is, maar een reeks echo's met verschillende tijdsconstanten. Dit blijkt dan weer accepteerbaar te zijn voor sommige instrumenten, maar complete waanzin voor stemmen. Een en ander heeft vermoedelijk te maken met de fysische beperkingen van meetapparatuur en de ongelooflijke verfijning van ons oor. Tenslotte kan geen enkel apparaat tippen aan ons oor; noch in dynamiek, noch in discriminatie. Gelukkig is ons oor ongelofelijk ongevoelig. Ga maar eens een speaker nameten die je zelf goed vind klinken, SPL fouten van 3dB merk je nauwelijks op, laat staan fasefouten buiten het kritisch bereik.[quote | |
FernandStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-11-2004 Laatste: 18-5-2006 Berichten: 31 | 6-5-2005 12:11 |
Stefan schreef: Ik ben zeker geen specialist, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ons oor een verfijnde spectrum analyser in zich heeft die het geluid doorgeeft als een verzameling van frekwentie gerelateerde niveau en fase signalen, waaruit onze hersenen dan richting, snelheid en missend geluid kunnen afleiden. Voorbeeld de bas die wij "horen" in een telefoon of in een kleine transistorradio. Je oor heeft geen ingebouwde spectrum analyzer, laat staan dat het blokgolven kan herkennen. Sterker nog, je oor compenseert juist voor blokgolven. Zoals je weet zijn blokgolven afgetopte sinusgolven, je hersenen verzinnen de top er juist bij, zodat het geheel harder lijkt te klinken. Het aftoppen moet niet té erg worden dan ga je het wel horen. Dit komt overigens door de onvolkomenheden van luidsprekers.Vreemd genoeg kunnen onze hersenen een blokgolf (dus met vele oneven harmonischen) herkennen, zelfs als die verzonden worden als een reeks van verschillende signalen door bijv. de laag, midden en hoog speakers die allemaal een verschillende vertraging en kleur hebben, en die dus ons oor bereiken onder een vorm die niet noodzakelijk sterk op een blokgolf lijkt. De bas uit kleine/slechte speakers dat is gewoon de hogere kickbass in combinatie met wennen. Als je een subwoofer thuis hebt moet je die eens uitzetten. Je mist ineens heel veel aan het laag maar na een uurtje ben je er aan gewend, zodra je de subwoofer weer aanzet verdrink je weer in de bas. Jouw voorstelling van een blokgolf is de sinus die op een blokgolf begint te gelijken. Anderzijds zijn er synths die vertrekken van een blokgolf. Een aftopping van een sinus door een buizenversterker is dikwijls gewenst (vb gitaren), maar transistor aftopping wordt algemeen ervaren als onaangenaam. Onze hersenen denken de top er niet bij: een blokgolf behoudt de basis harmonische als hoofd informatie. De analytische methode beschouwt de blokgolf (of eender welke golf) als een basis frekwentie met een aantal harmonischen. De blokgolf is speciaal want heeft in principe geen even maar wel oneven harmonischen als ik me goed herinner. Ter informatie: Geddy Lee heeft op het gebied van psychoacoustic de laatste jaren belangrijk werk geleverd. De praktische toepassing zal echter nog wat jaren vergen. Het is zo dat onze oren (of eerder onze hersenen) aan alles wennen en een soort van automatische equaliser hebben die zelfs niet aanwezige signalen kan toevoegen. Ik vermoed dat juist het extra aanpassings- en filterwerk dat onze hersenen moeten leveren tot op zekere hoogte bepaald indien wij een systeem aangenaam of onaangenaam vinden. | |
FernandStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-11-2004 Laatste: 18-5-2006 Berichten: 31 | 6-5-2005 12:54 |
Dré schreef: fernand schreef: * hoe werkt een Karlson horn, en waarom zijn sommige goed, andere slecht. Hoe die te berekenenWat ik interessant vind dat er soms mensen op een intuitive manier nieuwe wegen inslaan. Het feit dat Karlson op theoretisch gebied er kompleet naast zat, heeft misschien meer tot denken aangezet dan iemand die in de "juiste" richting werkt. Een voorbeeld is Bill Fitzmaurice. Van opleiding is hij historicus, en je zal hem niet betrappen op overdreven theoretische background. Anderzijds heeft hij met zijn Tuba een laag bereik dat met de gangbare theorien en simulators niet verklaard kan worden. Vreemd genoeg brengt Tom Danley, beroemd om zijn transversaal denken, ook luidsprekers die een gelijkaardige karacteristiek hebben: een tweede parformantie karacteristiek beneden de Fc hoornfrequencie op - 10 dB of zo. Hij verklaart het met de dure maar omzwachtelde "tapped horn" uitdrukking, maar daar blijft het bij. * welk hoornverloop geeft minder vervorming, Zijn diverse onderzoeken naar geweest EN gepubliceerd. Een aantal onderzoeken heb ik wel liggen (AES publicaties). Resultaten zitten helaas niet in m'n hoofd (maar als je je erin wilt verdiepen kun je wellicht zelf deze publicaties opvragen).* welke vervorming geeft een kast (BR en andere) en hoe komt het dat sommige vervorming aangenaam is en andere irriteert Diverse publicaties en onderzoeken beschikbaar.* waarom een phase plug zou moeten helpen, maar dan slecht blijkt te klinken Wellicht een fout in de implementatie. Sowieso is het absurd vreemd dat men dezelfde hoorn met en zonder faseplug gebruikt. De faseplug is immers integraal onderdeel van de hoorn zelf. Weglaten van de plug zorgt ervoor dat de hoorn gewoonweg fout wordt (wellicht was hij dat al MET faseplug ;-) | |
ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 784 | 6-5-2005 13:29 |
Hey Fernand stuur eens een link naar zo'n meeting van het LF gedrag van bijv. een Tuba 24. Tevens zoals Bill nu uitspraken doet over het franse volk op zijn forum is typisch Bill. Ik snap dan ook niet dat je het zo voor die man en zijn ontwerpen lijkt op te nemen. Met AJ-horn kan ik de grafiek voor de Tuba 30 op de site van Fitzmaurice zeer goed benaderen, ook de diepgang. Wat zijn grafiek niet laat zien en AJ-horn wel is een powerdip bij 60-70Hz. We kunnen natuurlijk zeggen dat AJ-horn en Hornresp het fout hebben omdat de voorkamer ietsje groter uitvalt als normaal bij hoorns. Maar waarom zou je dan zeggen? Het is toch een vrij bekend gegeven dat je voor echte subhoorns drivers met veel slag nodig hebt. Niet voor het bereik rond de hoorn grensfrequentie maar juist net daarboven! MVG Contour | |
FernandStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-11-2004 Laatste: 18-5-2006 Berichten: 31 | 6-5-2005 15:14 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 6-5-2005 17:00 Contour schreef: Hey Fernand stuur eens een link naar zo'n meeting van het LF gedrag van bijv. een Tuba 24. Tevens zoals Bill nu uitspraken doet over het franse volk op zijn forum is typisch Bill. Ik snap dan ook niet dat je het zo voor die man en zijn ontwerpen lijkt op te nemen.Ik probeer enkel te begrijpen waarom een systeem zich gedraagt als het zich gedraagt. Ik heb ook altijd de neiging goed te kijken naar mensen die afwijken van de platgetreden paden: verniewing of verdieping van inzichten gebeurd dikwijls door niet orthodokse personen. Bovendien lijken Tom Danley's speakers iets gelijkaardig te vertonen. Hier een link naar een Tuba24 meeting die een storm van reacties teweeg gebracht heeft op Bills forum, en geinterpreteerd werd als een aanval van de jalourse speaker industrie. Uiteindelijk werd het grotendeels weggecensureerd. Een bedenkelijke praktijk. Tuba 24 Tuba 36 Wat betreft de Franse attitude: humor is al moeilijk genoeg tussen twee mensen van de zelfde taal en streek. Als de talen en de culturele achtergrond verschilt wordt het nog moeilijker. Het is al problematisch tussen een Nederlander en een Vlaming (of Fries). Met AJ-horn kan ik de grafiek voor de Tuba 30 op de site van Fitzmaurice zeer goed benaderen, ook de diepgang. Wat zijn grafiek niet laat zien en AJ-horn wel is een powerdip bij 60-70Hz. We kunnen natuurlijk zeggen dat AJ-horn en Hornresp het fout hebben omdat de voorkamer ietsje groter uitvalt als normaal bij hoorns. Maar waarom zou je dan zeggen? Het is toch een vrij bekend gegeven dat je voor echte subhoorns drivers met veel slag nodig hebt. Niet voor het bereik rond de hoorn grensfrequentie maar juist net daarboven! Natuurlijk is de response van de Tuba's een maanlandschap. Niettemin, ik vind in hornresp niet de dikke bult terug op ongeveer half de fs van de driver. Anderzijds zie ik in het phase verloop rond die frequentie een fase ommezwaai van 180 graden, hetgeen mij laat vermoeden dat er rond die frequentie een resonator actief wordt die met heel weinig vermogen en uitslag veel SPL op het sublaag toelaat.MVG Contour En dat is de reden van mijn zoektocht: ik zoek een hoorn sub van 20 to 100 Hz. Anderzijds, wat betreft andere gegevens, vooral betreffende uitslag; ik geloof enkel simulators indien de SPL grafiek overeenkomt met de meting en er zijn metingen die een aantal punten van het simulatie model bevestigen. Ik heb 15 jaar ervaring met de bouw van simulatoren (in andere domeinen dan de audio) en ik weet nogal snel welk deel van een simulator bruikbaar is en welk deel twijfelachtig is. [Edit Mod: Dré: Urlfix. SVP volgende keer zelf even op de 'mooie' manier doen.[/url] | |