Forum > Zelfbouw Speakers

Hoorns voor muziekinstrumenten

(61 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
2-5-2005 20:52
Beste (Walt) Contour,

ik heb geen tijd om op korte termijn omstandig te antwoorden.
Lees gewoon je post eens rustig na en hoe je in de verdediging gaat.
Dit is geen antwoord, puur verdediging.
Hoeft niet. Ik vertrouw erop dat the Punisher OK is. Maar niet wat ik zoek. je verkoopt toch geen aspirines of vitamine C ?
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
2-5-2005 23:47

fernand schreef:

De sinus is als gewoonlijk een vereenvoudigd model dat mensen gebruiken om deelaspecten van een systeem te benaderen. Zo wordt de Sinus ook misbruikt als zogezegde wetenschappelijke meting.
Zo wordt de sinus gebruikt om de harmonische vervorming te meten van een versterker. Soms zie je verwoede discussies over versterkers die 0,01 of 0,005 % vervorming hebben. Terwijl twee versterkers met identieke vervorming compleet verschillend kunnen klinken.
Dan ligt het niet aan de de harmonische vervorming blijkbaar. Heb je trouwens wel eens een dubbelblinde test uitgevoerd met een grote groep mensen? Ik heb wel eens gedaan met als deelnemende versterker een low-budget PA versterker, een hoogwaardig discreet ontwerp en een gainclone ontwerp. De verschillen waren miniem maar uiteindelijk waren de meningen wel ongeveer gelijk (ook omdat we niet aan opschrijven maar handopsteken hebben gedaan, dat was wel jammer) dat er één versterker was die in het hoog iets gedetailleerder klonk maar wel een "dunnere" bas had, één versterker in het hoog iets minder "gedetailleerd" klonk maar wel een betere basweergave, en een ontwerp wat er tussenin lag. Nogmaal de verschillen waren echt niet groot. De gainclone was de versterker met het beste hoog, de PA amp won op laagweergave (door de relatief gezien gigantische vermogensreserve) en het discrete ontwerp lag er tussen in. De PA amp ís als laatste geëindigd maar de verschillen werden pas na een aantal luisterrondes duidelijk.
Anderzijds spreekt men heel weinig over de vervorming veroorzaakt door de speakers die meestal in de percenten draait, tot zelfs in de tientallen procenten voor het laag. (EV publiceert die soms)
De Punisher is waarschijnlijk niet om aan te horen op 150 hz. Ik vermoed dat het geen vervorming is, maar een reeks echo's met verschillende tijdsconstanten. Dit blijkt dan weer accepteerbaar te zijn voor sommige instrumenten, maar complete waanzin voor stemmen.
De speaker is veel belangrijker dan de versterker, je moet ze alleen niet laten weergeven waar ze niet voor gemaakt zijn. Drivers met een lage FS wil je niet te hoog door laten spelen dan gaan ze inderdaad flink vervormen. Met echo's heeft het niets van doen.

Een en ander heeft vermoedelijk te maken met de fysische beperkingen van meetapparatuur en de ongelooflijke verfijning van ons oor. Tenslotte kan geen enkel apparaat tippen aan ons oor; noch in dynamiek, noch in discriminatie.
Gelukkig is ons oor ongelofelijk ongevoelig. Ga maar eens een speaker nameten die je zelf goed vind klinken, SPL fouten van 3dB merk je nauwelijks op, laat staan fasefouten buiten het kritisch bereik.

Ik ben zeker geen specialist, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ons oor een verfijnde spectrum analyser in zich heeft die het geluid doorgeeft als een verzameling van frekwentie gerelateerde niveau en fase signalen, waaruit onze hersenen dan richting, snelheid en missend geluid kunnen afleiden. Voorbeeld de bas die wij "horen" in een telefoon of in een kleine transistorradio.
Vreemd genoeg kunnen onze hersenen een blokgolf (dus met vele oneven harmonischen) herkennen, zelfs als die verzonden worden als een reeks van verschillende signalen door bijv. de laag, midden en hoog speakers die allemaal een verschillende vertraging en kleur hebben, en die dus ons oor bereiken onder een vorm die niet noodzakelijk sterk op een blokgolf lijkt.
Je oor heeft geen ingebouwde spectrum analyzer, laat staan dat het blokgolven kan herkennen. Sterker nog, je oor compenseert juist voor blokgolven. Zoals je weet zijn blokgolven afgetopte sinusgolven, je hersenen verzinnen de top er juist bij, zodat het geheel harder lijkt te klinken. Het aftoppen moet niet té erg worden dan ga je het wel horen. Dit komt overigens door de onvolkomenheden van luidsprekers.

De bas uit kleine/slechte speakers dat is gewoon de hogere kickbass in combinatie met wennen. Als je een subwoofer thuis hebt moet je die eens uitzetten. Je mist ineens heel veel aan het laag maar na een uurtje ben je er aan gewend, zodra je de subwoofer weer aanzet verdrink je weer in de bas.

Mijn aanvoelen is dat het signaal/tijdsdiagram of het niveau/frekwentiediagram gewoon onvoldoende is om een systeem te meten.
En juist omwille van het feit dat ik op al die gebieden weinig vooruitgang zie, denk ik dat er te weinig academisch onderzoek plaats vind.
Maar misschien zoek ik niet genoeg.
Het is belangrijker om te weten welke onvolkomenheden je oor wel en niet hoort, het is net als bij een mp3 bestand, als je de signalen naast elkaar legt herken je het nauwelijks maar voor je oor klinkt het hetzelfde (slechte codecs daargelaten).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 13474
5-5-2005 14:56

Contour schreef:

Verder zou ik voor Fernand willen opmerken dat als je met zoveel vragen zit je anders eens lid moet worden van AES (dat kan als student) om je in te lezen of kijk anders eens naar de online AES papers van Don Keele. Weliswaar vrij oude materie maar wel leerzaam.
De Journals (JAES) zijn gewoon te koop. Duur MAAR te koop.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 13474
5-5-2005 15:09

fernand schreef:

* hoe werkt een Karlson horn, en waarom zijn sommige goed, andere slecht. Hoe die te berekenen
Wie zegt dat ie werkt dan? Noem bijvoorbeeld eens een analyse van de Karlson kast die een AES publicatie gehaald heeft. Zal niet lukken. Is er ooit een patent geweest? Zo ja... Is dat patent niet reeds verlopen? Als het zo'n succesvol systeem is... Waarom komen anderen er dan niet mee nu het patent verlopen is? Omdat het niet werkt. Het is gewoon een slecht ontworpen bass-reflex kast, ontworpen door iemand die, naar eigen zeggen nog wel, geen ene mallemoer wist van audio toen hij aan z'n gordijntjes begon. Let ook op de tijdgeest... Het ontwerp van deze kast stamt uit de tijd dat er nog amper sprake was van enige kennis in deze materie.
* welk hoornverloop geeft minder vervorming,
Zijn diverse onderzoeken naar geweest EN gepubliceerd. Een aantal onderzoeken heb ik wel liggen (AES publicaties). Resultaten zitten helaas niet in m'n hoofd (maar als je je erin wilt verdiepen kun je wellicht zelf deze publicaties opvragen).
* welke vervorming geeft een kast (BR en andere) en hoe komt het dat sommige vervorming aangenaam is en andere irriteert
Diverse publicaties en onderzoeken beschikbaar.
* waarom een phase plug zou moeten helpen, maar dan slecht blijkt te klinken
Wellicht een fout in de implementatie. Sowieso is het absurd vreemd dat men dezelfde hoorn met en zonder faseplug gebruikt. De faseplug is immers integraal onderdeel van de hoorn zelf. Weglaten van de plug zorgt ervoor dat de hoorn gewoonweg fout wordt (wellicht was hij dat al MET faseplug ;-)
* hoe een optimale 6order bandpass te ontwerpen en wanneer maakt de kleuring hem onbruikbaar
Elke kast heeft trade-offs. Ook 6e en 8e orde bandpass systemen. Ook hier snap ik de vraag niet helemaal. Ontwerpen van een goede 6e of 8e orde bandpass systeem is pittig maar niet onmogelijk.
* Waarom bas omni-bidirectioneel heet te zijn, maar dat er toch wat mensen problemen hebben met directionaliteit (er bestaan subwoofers met een "stille" achterkant - Punishers in zalen of enkele meters afstand)
Interferentie.
* waarom er nog geen algorithme bestaat dat in functie van de behoeften en eventueel kast volume parameters, een lijst kan generen van de geschikte drivers
Om dezelfde reden waarom er zo weinig systemen zijn die heipalen onder een bestaand huis kunnen plaatsen (let op dat ik niet zeg "geen"). Het is de omgekeerde volgorde.
Niettemin valt het mij op dat in de audio wereld veel gebaseerd is op empirische gegevens, van horen zeggen, omdat de anderen het zo doen, of gewoon hype.
Er zijn wel degelijk veel onderzoeken gedaan. Natuurlijk valt of staat het toepassen van zulke info met de wil het te zoeken (en daarna ook te vinden en tot zich te nemen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 13474
5-5-2005 15:10

fernand schreef:

PS: een zuivere sinus in muziek bestaat gewoonweg niet: het feit dat hij aanzwelt en afzwakt maakt dat het geen zuivere sinus kan zijn (tenzij hij aan en afgezet wordt op de nuldoorgang).
Gooi dat voor de grap eens in een Fourier vergelijking... Dan zul je zien dat zelfs DAN er geen sprake is van een zuivere sinus.

Overigens ontgaat het nut van deze tekst mij VOLLEDIG...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 12:01

Stefan schreef:

fernand schreef:

De sinus is als gewoonlijk een vereenvoudigd model dat mensen gebruiken om deelaspecten van een systeem te benaderen. Zo wordt de Sinus ook misbruikt als zogezegde wetenschappelijke meting.
Zo wordt de sinus gebruikt om de harmonische vervorming te meten van een versterker. Soms zie je verwoede discussies over versterkers die 0,01 of 0,005 % vervorming hebben. Terwijl twee versterkers met identieke vervorming compleet verschillend kunnen klinken.
Dan ligt het niet aan de de harmonische vervorming blijkbaar. Heb je trouwens wel eens een dubbelblinde test uitgevoerd met een grote groep mensen? Ik heb wel eens gedaan met als deelnemende versterker een low-budget PA versterker, een hoogwaardig discreet ontwerp en een gainclone ontwerp. De verschillen waren miniem maar uiteindelijk waren de meningen wel ongeveer gelijk (ook omdat we niet aan opschrijven maar handopsteken hebben gedaan, dat was wel jammer) dat er één versterker was die in het hoog iets gedetailleerder klonk maar wel een "dunnere" bas had, één versterker in het hoog iets minder "gedetailleerd" klonk maar wel een betere basweergave, en een ontwerp wat er tussenin lag. Nogmaal de verschillen waren echt niet groot. De gainclone was de versterker met het beste hoog, de PA amp won op laagweergave (door de relatief gezien gigantische vermogensreserve) en het discrete ontwerp lag er tussen in. De PA amp ís als laatste geëindigd maar de verschillen werden pas na een aantal luisterrondes duidelijk.
Inderdaad, de cijfers vertellen slechts een deeltje van het verhaal. Versterkers met vergelijkbare meetresultaten kunnen Britisch, Amerikaans of Duits klinken.
Anderzijds spreekt men heel weinig over de vervorming veroorzaakt door de speakers die meestal in de percenten draait, tot zelfs in de tientallen procenten voor het laag. (EV publiceert die soms)
De Punisher is waarschijnlijk niet om aan te horen op 150 hz. Ik vermoed dat het geen vervorming is, maar een reeks echo's met verschillende tijdsconstanten. Dit blijkt dan weer accepteerbaar te zijn voor sommige instrumenten, maar complete waanzin voor stemmen.
De speaker is veel belangrijker dan de versterker, je moet ze alleen niet laten weergeven waar ze niet voor gemaakt zijn. Drivers met een lage FS wil je niet te hoog door laten spelen dan gaan ze inderdaad flink vervormen. Met echo's heeft het niets van doen.
Zelfs met de beste mid bass speakers hebben de meeste folded horns problemen boven de 100 à 150 Hz. Dit heeft vermoedelijk te maken met het feit dat deze hoorns op hogere frequenties allerlei reflecties en multi-paths vertonen zodat het hoofdgeluid vervoegd wordt met een reeks van geluiden die later aankomen (met een andere phase dus). Dit bedoelde ik met echo's.
Een en ander heeft vermoedelijk te maken met de fysische beperkingen van meetapparatuur en de ongelooflijke verfijning van ons oor. Tenslotte kan geen enkel apparaat tippen aan ons oor; noch in dynamiek, noch in discriminatie.
Gelukkig is ons oor ongelofelijk ongevoelig. Ga maar eens een speaker nameten die je zelf goed vind klinken, SPL fouten van 3dB merk je nauwelijks op, laat staan fasefouten buiten het kritisch bereik.
[quote
Ik ben ervan overtuigd dat ons oor zeer gevoelig is, maar zich wel automatisch aanpast aan een aantal tekortkomingen van de systemen. Het probleem is dat onze oren (of hersenen) niet getraind zijn. Zo kunnen wij wel minieme phase verschuivingen waarnemen om een geluidsbron te lokalizeren. Betreffende het waarnemen van SPL fouten en phase fouten: indien wij dergelijke "fouten" niet waarnemen, dan betekent het dat onze premises en meetmethoden niet correct zijn; tenslotte dient de techniek om ons te laten horen en genieten van muziek. Men kan moeilijk zeggen dat het de fout is van ons oren, lijkt mij. Dit gezegd zijnde, ik denk dat getrainde oren veel precieser kunnen horen. Sommige mensen kunnen 1 dB verschil horen, andere amper 3 dB. Sommige mensen kunnen een frequentie zeer precies identifieren (absoluut gehoor: beter dan 1 % nauwkeurigheid). In Europa bijvoorbeeld zijn er minder dan 1 % van de mensen met een absoluut gehoor, in Azie schijnt dit op te lopen tot 50% omdat de toonhoogte een essentieel element is van hun taal.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 12:11

Stefan schreef:

Ik ben zeker geen specialist, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ons oor een verfijnde spectrum analyser in zich heeft die het geluid doorgeeft als een verzameling van frekwentie gerelateerde niveau en fase signalen, waaruit onze hersenen dan richting, snelheid en missend geluid kunnen afleiden. Voorbeeld de bas die wij "horen" in een telefoon of in een kleine transistorradio.
Vreemd genoeg kunnen onze hersenen een blokgolf (dus met vele oneven harmonischen) herkennen, zelfs als die verzonden worden als een reeks van verschillende signalen door bijv. de laag, midden en hoog speakers die allemaal een verschillende vertraging en kleur hebben, en die dus ons oor bereiken onder een vorm die niet noodzakelijk sterk op een blokgolf lijkt.
Je oor heeft geen ingebouwde spectrum analyzer, laat staan dat het blokgolven kan herkennen. Sterker nog, je oor compenseert juist voor blokgolven. Zoals je weet zijn blokgolven afgetopte sinusgolven, je hersenen verzinnen de top er juist bij, zodat het geheel harder lijkt te klinken. Het aftoppen moet niet té erg worden dan ga je het wel horen. Dit komt overigens door de onvolkomenheden van luidsprekers.

De bas uit kleine/slechte speakers dat is gewoon de hogere kickbass in combinatie met wennen. Als je een subwoofer thuis hebt moet je die eens uitzetten. Je mist ineens heel veel aan het laag maar na een uurtje ben je er aan gewend, zodra je de subwoofer weer aanzet verdrink je weer in de bas.
In ons oor zit een slakkenhuis (cochlea) dat een mechanische frekwentie analyser vormt. Philips in Belgie ontwikkelde trouwens een hoor protese die met een aantal DSP's het geluid spectraal analyseert en split op een rudimentaire manier (32 banden of zo) en het resultaat direct injecteert in een aantal gehoorzenumen die naar de hersenen leiden.
Jouw voorstelling van een blokgolf is de sinus die op een blokgolf begint te gelijken. Anderzijds zijn er synths die vertrekken van een blokgolf. Een aftopping van een sinus door een buizenversterker is dikwijls gewenst (vb gitaren), maar transistor aftopping wordt algemeen ervaren als onaangenaam.
Onze hersenen denken de top er niet bij: een blokgolf behoudt de basis harmonische als hoofd informatie. De analytische methode beschouwt de blokgolf (of eender welke golf) als een basis frekwentie met een aantal harmonischen. De blokgolf is speciaal want heeft in principe geen even maar wel oneven harmonischen als ik me goed herinner.
Ter informatie: Geddy Lee heeft op het gebied van psychoacoustic de laatste jaren belangrijk werk geleverd. De praktische toepassing zal echter nog wat jaren vergen.
Het is zo dat onze oren (of eerder onze hersenen) aan alles wennen en een soort van automatische equaliser hebben die zelfs niet aanwezige signalen kan toevoegen. Ik vermoed dat juist het extra aanpassings- en filterwerk dat onze hersenen moeten leveren tot op zekere hoogte bepaald indien wij een systeem aangenaam of onaangenaam vinden.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 12:54

Dré schreef:

fernand schreef:

* hoe werkt een Karlson horn, en waarom zijn sommige goed, andere slecht. Hoe die te berekenen
Wie zegt dat ie werkt dan? Noem bijvoorbeeld eens een analyse van de Karlson kast die een AES publicatie gehaald heeft. Zal niet lukken. Is er ooit een patent geweest? Zo ja... Is dat patent niet reeds verlopen? Als het zo'n succesvol systeem is... Waarom komen anderen er dan niet mee nu het patent verlopen is? Omdat het niet werkt. Het is gewoon een slecht ontworpen bass-reflex kast, ontworpen door iemand die, naar eigen zeggen nog wel, geen ene mallemoer wist van audio toen hij aan z'n gordijntjes begon. Let ook op de tijdgeest... Het ontwerp van deze kast stamt uit de tijd dat er nog amper sprake was van enige kennis in deze materie.
Akkoord Dré. Maar anderzijds zijn er nog een aantal mensen die verliefd zijn op de Karlson sound. Er is een Karlson site trouwens in Nederland.
Wat ik interessant vind dat er soms mensen op een intuitive manier nieuwe wegen inslaan. Het feit dat Karlson op theoretisch gebied er kompleet naast zat, heeft misschien meer tot denken aangezet dan iemand die in de "juiste" richting werkt.
Een voorbeeld is Bill Fitzmaurice. Van opleiding is hij historicus, en je zal hem niet betrappen op overdreven theoretische background. Anderzijds heeft hij met zijn Tuba een laag bereik dat met de gangbare theorien en simulators niet verklaard kan worden. Vreemd genoeg brengt Tom Danley, beroemd om zijn transversaal denken, ook luidsprekers die een gelijkaardige karacteristiek hebben: een tweede parformantie karacteristiek beneden de Fc hoornfrequencie op - 10 dB of zo. Hij verklaart het met de dure maar omzwachtelde "tapped horn" uitdrukking, maar daar blijft het bij.
* welk hoornverloop geeft minder vervorming,
Zijn diverse onderzoeken naar geweest EN gepubliceerd. Een aantal onderzoeken heb ik wel liggen (AES publicaties). Resultaten zitten helaas niet in m'n hoofd (maar als je je erin wilt verdiepen kun je wellicht zelf deze publicaties opvragen).
* welke vervorming geeft een kast (BR en andere) en hoe komt het dat sommige vervorming aangenaam is en andere irriteert
Diverse publicaties en onderzoeken beschikbaar.
Het belang van een forum is juist dat er kennis en ervaringen uitgewisseld worden zonder daarom het onstaan van de aarde analyseren.
* waarom een phase plug zou moeten helpen, maar dan slecht blijkt te klinken
Wellicht een fout in de implementatie. Sowieso is het absurd vreemd dat men dezelfde hoorn met en zonder faseplug gebruikt. De faseplug is immers integraal onderdeel van de hoorn zelf. Weglaten van de plug zorgt ervoor dat de hoorn gewoonweg fout wordt (wellicht was hij dat al MET faseplug ;-)
OK. Achteraf een fase plug proberen toe te voegen wijst op een, laat ons vriendelijk zijn, een empirische methode.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 784
6-5-2005 13:29
Hey Fernand stuur eens een link naar zo'n meeting van het LF gedrag van bijv. een Tuba 24. Tevens zoals Bill nu uitspraken doet over het franse volk op zijn forum is typisch Bill. Ik snap dan ook niet dat je het zo voor die man en zijn ontwerpen lijkt op te nemen.

Met AJ-horn kan ik de grafiek voor de Tuba 30 op de site van Fitzmaurice zeer goed benaderen, ook de diepgang. Wat zijn grafiek niet laat zien en AJ-horn wel is een powerdip bij 60-70Hz. We kunnen natuurlijk zeggen dat AJ-horn en Hornresp het fout hebben omdat de voorkamer ietsje groter uitvalt als normaal bij hoorns. Maar waarom zou je dan zeggen? Het is toch een vrij bekend gegeven dat je voor echte subhoorns drivers met veel slag nodig hebt. Niet voor het bereik rond de hoorn grensfrequentie maar juist net daarboven!

MVG Contour
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 15:14
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 6-5-2005 17:00

Contour schreef:

Hey Fernand stuur eens een link naar zo'n meeting van het LF gedrag van bijv. een Tuba 24. Tevens zoals Bill nu uitspraken doet over het franse volk op zijn forum is typisch Bill. Ik snap dan ook niet dat je het zo voor die man en zijn ontwerpen lijkt op te nemen.
Ik verdedig niets of niemand; ik hoef toch geen kamp te kiezen ?
Ik probeer enkel te begrijpen waarom een systeem zich gedraagt als het zich gedraagt. Ik heb ook altijd de neiging goed te kijken naar mensen die afwijken van de platgetreden paden: verniewing of verdieping van inzichten gebeurd dikwijls door niet orthodokse personen. Bovendien lijken Tom Danley's speakers iets gelijkaardig te vertonen.
Hier een link naar een Tuba24 meeting die een storm van reacties teweeg gebracht heeft op Bills forum, en geinterpreteerd werd als een aanval van de jalourse speaker industrie. Uiteindelijk werd het grotendeels weggecensureerd. Een bedenkelijke praktijk.

Tuba 24
Tuba 36

Wat betreft de Franse attitude: humor is al moeilijk genoeg tussen twee mensen van de zelfde taal en streek. Als de talen en de culturele achtergrond verschilt wordt het nog moeilijker. Het is al problematisch tussen een Nederlander en een Vlaming (of Fries).
Met AJ-horn kan ik de grafiek voor de Tuba 30 op de site van Fitzmaurice zeer goed benaderen, ook de diepgang. Wat zijn grafiek niet laat zien en AJ-horn wel is een powerdip bij 60-70Hz. We kunnen natuurlijk zeggen dat AJ-horn en Hornresp het fout hebben omdat de voorkamer ietsje groter uitvalt als normaal bij hoorns. Maar waarom zou je dan zeggen? Het is toch een vrij bekend gegeven dat je voor echte subhoorns drivers met veel slag nodig hebt. Niet voor het bereik rond de hoorn grensfrequentie maar juist net daarboven!
MVG Contour
Natuurlijk is de response van de Tuba's een maanlandschap. Niettemin, ik vind in hornresp niet de dikke bult terug op ongeveer half de fs van de driver. Anderzijds zie ik in het phase verloop rond die frequentie een fase ommezwaai van 180 graden, hetgeen mij laat vermoeden dat er rond die frequentie een resonator actief wordt die met heel weinig vermogen en uitslag veel SPL op het sublaag toelaat.
En dat is de reden van mijn zoektocht: ik zoek een hoorn sub van 20 to 100 Hz.
Anderzijds, wat betreft andere gegevens, vooral betreffende uitslag; ik geloof enkel simulators indien de SPL grafiek overeenkomt met de meting en er zijn metingen die een aantal punten van het simulatie model bevestigen.

Ik heb 15 jaar ervaring met de bouw van simulatoren (in andere domeinen dan de audio) en ik weet nogal snel welk deel van een simulator bruikbaar is en welk deel twijfelachtig is.

[Edit Mod: Dré: Urlfix. SVP volgende keer zelf even op de 'mooie' manier doen.[/url]

Terug naar forum Reageer (zonder quote)