Forum > Geluid

Welke van deze boxen??

(52 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
28-4-2005 20:49
Vandaar dat je beter een luidspreker kan oversturen met even harmonischen dan in zijn vermogensgebied hem oneven harmonischen te geven.
I'll take you to the KoffieShop...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-4-2005 20:54

Powerbeat schreef:

Vandaar dat je beter een luidspreker kan oversturen met even harmonischen dan in zijn vermogensgebied hem oneven harmonischen te geven.
Even harmonischen is in principe een zaagtand. De stijgende flank komt ook in de tweeter terecht.

Een andere vorm van even hamonischen (en wat oneven harmonischen) die niet schadelijk is, is als de golfvorm asymmetrisch wordt. Bij gitaar versterkers (bewust oversturen van de voortrap) en bij wat versleten buizenversterkers kom je dit tegen.

Sommige DJ mixers hebben daar ook last van, met name als de talkover functie gebruikt wordt (halfgeleider overgang).

TCMC
Dj-wimStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 26-12-2006
Berichten: 17
28-4-2005 20:55
maarja, een tikkeltje meer mag een box wel hebben
laugh :D
put those handjes in the air!!!!!!!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
28-4-2005 20:55

TCMC schreef:

nijhuisr schreef:

De reden dat tweeters defect raken tijdens zwaar clippen is omdat clippen een vorm van compressie is. ik begrijp niet wat je bedoeld met de flanken bij het clippen.
Een andere, en een meer eenvoudige verklaring naar mijn idee is simpelweg, dat tijdens het clippen, oneven harmoischen ontstaan. Deze harmonischen komen ook in de tweeter terecht en kunnen hem snel vernielen.

TCMC
Dat is een mooi fabeltje, de hogere harmonische is NIET de oorzaak dat een tweeter kapot gaat. het komt door de compressie van het singaal omdat de bas word afgekapt gaan de hogere frequenties niet clippen tussen de bassen en gaan dus harder. hier hebben we het al vaker over gehad.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-4-2005 21:09

nijhuisr schreef:

TCMC schreef:

nijhuisr schreef:

De reden dat tweeters defect raken tijdens zwaar clippen is omdat clippen een vorm van compressie is. ik begrijp niet wat je bedoeld met de flanken bij het clippen.
Een andere, en een meer eenvoudige verklaring naar mijn idee is simpelweg, dat tijdens het clippen, oneven harmoischen ontstaan. Deze harmonischen komen ook in de tweeter terecht en kunnen hem snel vernielen.

TCMC
Dat is een mooi fabeltje, de hogere harmonische is NIET de oorzaak dat een tweeter kapot gaat. het komt door de compressie van het singaal omdat de bas word afgekapt gaan de hogere frequenties niet clippen tussen de bassen en gaan dus harder. hier hebben we het al vaker over gehad.
Wat je dus aangeeft (mijn interpretatie) is als ik bijvoorbeeld de basregelaar wat terugdraai en het geluid harder zet, terwijl de versterker onder clipniveau blijft werken, dat de tweeter eerder defect raakt door toename van vermogen bij de hogere freuqenties.

Bij compressie denk ik aan apparaten, zoals het oude DBX, maar ook de huidige compressors/limiters/gates. Het signaal wordt a.h.w. bij elkaar geknepen zodat de dichtheid wat groter wordt. Je kunt met hetzelfde maximum vermogen van de versterker het geluid harder laten klinken zonder in de clip te geraken. Dit geeft dus een soortgelijk effect omdat het gemiddelde vermogen naar de luidsprekers wat hoger wordt.

TCMC
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
28-4-2005 21:11
Lees dit even goed door, heel intressant.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-4-2005 21:39

nijhuisr schreef:

Lees dit even goed door, heel intressant.
Inderdaad e.e.a. duidelijker geworden.

TCMC
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-4-2005 01:46

nijhuisr schreef:

Lees dit even goed door, heel intressant.
Ik ben zo brutaal geweest het ook even te lezen wink ;)

Wordt mij echter niet helemaal duidelijk, waarom je dus beter niet de bass kunt terugdraaien om het totaal vervolgens harder te kunnen zetten totdat je in de clip gaat. Als de lage tonen, eerder "afgekapt" worden, dan de hoge tonen, kun je dus toch ook de lage tonen wat dempen om te zorgen dat het totaal harder kan, totdat het wordt "afgekapt" (gaat clippen)?

(Over de geluidskwaliteit sowieso niet gesproken, want op die manier ga je de toonregeling aanpassan omdat je harder wilt, waarbij je dus geen rekening meer houdt met een goed-klinkende EQ-afstelling)
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
29-4-2005 10:45

TCMC schreef:

Op het moment dat de topspanning aanhoudt, krijg je door het ontladen van de condensator van het filter een ontlading via de tweeter.
Je denkt te moeilijk. Voor HF signalen is een condensator gewoon een kortsluiting (het lijkt dan dus net alsof dat "ding" gewoonweg een stukje draad is).

Op de Rane site staat een goed stuk over clipping en de gevolgen daarvan. Het is wat omstreden maar de stelling dat clipping ervoor zorgt dat de spectrale verdeling richting HF schuift (wegens compressie) is wat mij betreft een zeer plausibele stelling. Ook de stelling dat clipping voor harmonischen zorgt (met als gevolg spectral shift richting HF) klinkt plausibel MAAR als je er aan gaat rekenen dan blijken de getalletjes heel erg mee te vallen.
De dempingsfactor heeft met name met het uitslingergedrag van de woofer te maken. Overigens als je de woofer kortsluit, heeft dit een gunstig effect op de resonantie frequentie. Bij een echte kortsluiting in verliesvrije omstandigheden komt de conus niet meer van zijn plaats af :)
Moet je alleen even die paar meter flinterdunne draad met z'n eigen interne weerstand wegdenken... De spreekspoel. Dat kreng heeft dus een weerstand die al snel zo'n 6 Ohm is (en daar is verdomd weinig aan te doen (en dus zeker NIET weg te denken)). Vandaar ook dat het gelul over dempingsfactor zo'n onzin is. Beetje versterker heeft een serieweerstand van 0.05 Ohm of hoger, beetje kabel zit op 0.3 Ohm, beetje driver zit zelf op 5 Ohm. Waar hebben we het nog over ;-)
Een blokgolf is in feite een DC spanning die vaak van polariteit wisselt. Zet maar eens een 5 Hz blokgolf op een bas speaker.
DC is vrij goed gedefinieerd! Een blokgolf is geen DC. Als je sec de definitie van DC aanhoudt dan bestaat DC natuurlijk helemaal niet (want je zou het nooit aan kunnen zetten ;-)

Anyway... Een beetje versterker heeft een DC beveiliging die bij een paar Volt de eindtrap afschakelt. Als een gemiddelde woofer daar niet mee overweg zou kunnen dan zou die woofer geen plek in de PA wereld hebben.

De woofer kan het clippende signaal vaak niet netjes volgen doordat hij een beperkte bandbreedte heeft. Ook een eventueel aanwezig passief filter zal het signaal ook al een stuk vriendelijker maken. De koeling zal dus WAT afnemen MAAR niet zoveel als door sommigen wel eens wordt aangenomen.

Anders gezegd: In een hoornkast zal de driver FIKS geremd worden in z'n bewegingen (net als in een BR kast op Fb) omdat de hoorn/poort hem dusdanig belast dat nagenoeg alle energie aan de driver onttrokken wordt. Als de driver erg zou vertrouwen op beweging voor de koeling dan zou een driver in een BR kast en in een hoornkast dus een VEEL lagere belastbaarheid hebben. En dat valt in de praktijk gelukkig erg mee.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-4-2005 19:10

Dré schreef:

quote
--------------------------------------------------------------------------------
De dempingsfactor heeft met name met het uitslingergedrag van de woofer te maken. Overigens als je de woofer kortsluit, heeft dit een gunstig effect op de resonantie frequentie. Bij een echte kortsluiting in verliesvrije omstandigheden komt de conus niet meer van zijn plaats af :)
--------------------------------------------------------------------------------

Moet je alleen even die paar meter flinterdunne draad met z'n eigen interne weerstand wegdenken... De spreekspoel. Dat kreng heeft dus een weerstand die al snel zo'n 6 Ohm is (en daar is verdomd weinig aan te doen (en dus zeker NIET weg te denken)). Vandaar ook dat het gelul over dempingsfactor zo'n onzin is. Beetje versterker heeft een serieweerstand van 0.05 Ohm of hoger, beetje kabel zit op 0.3 Ohm, beetje driver zit zelf op 5 Ohm. Waar hebben we het nog over ;-)
Het ging om verliesvrij, dus 0 Ohm in de speakerkabel, 0 Ohm uitgangsimpedantie en 0 Ohm DC weerstand van de luidspreker, ofwel ideale omstandigheden.

Wat wel te merken is, is de resonatiefrequentiem althans de impedantie daarvan. Die ligt meestal op 120 Ohm. Deel je dit door 6 Ohm, houd je een keurig nette dempingsfactor van 20 over.

De rest van het verhaal die ik niet gequoted heb, kan ik me volledig in vinden.

De enige lage tonen luidspreker die in het geheel in de tegenkoppellus met de versterker is opgenomen, zijn de MFB speakers van Philips. Ik gebruik 2 stuks als nearfield monitor naast mijn TFT scherm. Zoals algemeen bekend is bij tegenkoppeling, is dat het freuquentiebereik naar beneden (en bij versterkers ook naar boven) uitgebreid kan worden, vervorming die afneemt en vaak de stabiliteit die wat vergroot wordt. Mede door de versnellingsopnemer in de speaker speelt de DC weerstand in de speaker nog een ondergeschikte rol en kan de dempingsfactor wel beter benut worden.

In de toekomst wil ik een versnellingsopnemer (dynamisch i.p.v. piëzo) in een 15" speaker plaatsen en een compacte subwoofer creëren die erg laag gaat. Tot 1 octaaf onder de resonantie frequentie is hiermee haalbaar. Helaas neemt het rendement wat af.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)