Forum > Geluid

Cerwin Vega D32C topkasten.

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
1-4-2005 00:18
1 x bewerkt. Laatst door Martinovibes op 1-4-2005 00:20
Hallo.

Wie kan mij wat vertellen over deze al behoorlijk oude topkasten.
Ze zijn loodzwaar die dingen , dat kan ik wel zeggen maar ik kan op internet niet veel over deze kastjes vinden .
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat ze een gem SPL van 106 DB hebben , lijkt positief natuurlijk maar als er maar 150 watt opkan ( zoals ik ergens op dit forum over Cerwin vega topkastjes las ) is het te weinig om als topjes op onze op dit moment in aanbouw zijnde punishers te plaatsen.
150 watt zou dan ongeveer 128 DB opleveren en dat is net 1,5 DB te weinig ...of ben ik nu een kniesoor?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
1-4-2005 00:20
Kun je een foto plaatsen (liefst ook van de binnenkant en de drivers) dan is er meer te zeggen over deze kasten.

MVG Contour
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
1-4-2005 00:24
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 3-4-2005 10:35

Contour schreef:

Kun je een foto plaatsen (liefst ook van de binnenkant en de drivers) dan is er meer te zeggen over deze kasten.

MVG Contour
Hallo Contour

Jij bent snel!!!
Ik zal morgen proberen een foto te maken van de binnenkant , kan ik helaas nu niet meer doen ( lawaai in huis )
Ik heb de fabrikant ook al gemaild maar daar is het nu natuurlijk na 17:00 dus ik verwacht morgen meer.
Foto buitenkant heb ik wel.
Edit Mod: Dré: Picfix
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
1-4-2005 17:48
Ik heb de volgende gegevens van ene TJ Riggs van Cerwin Vega mogen ontvangen

D-32C Specifications

FREQ. RESPONSE: 150Hz  16kHz
POWER HANDLING: 250 Watts RMS
SENSITIVITY: 106 dB
SPL @ rated input: 128 dB
IMPEDANCE: 8 Ohms
DISPERSION: 60 X 40
LF DRIVER: (2) ER124 12 cone, 2 voice coil
MF DRIVER: JMH-1-8 or TMH-1 8 ohm 1 throat Compression Driver
HF DRIVER: H-25 Horn / 1 phenolic dome
CROSSOVERS: 150Hz 1-pole HP, 1.2kHz 2-pole LP
1.2kHz 3-pole HP, 7kHz 2-pole HP
CONNECTIONS: (2) < phone jacks ( vreemd want er zitten ook XLR aansluitingen op en die worden niet genoemd )
PROTECTION: Self-resetting PTC  MF & HF
DIMENSIONS: 36(h) x 23.5(w) x 19.25(d)
WEIGHT: 103 lbs.
MSRP: $1200

Ik ben bang dat ze de punishers niet gaan bijhouden..........
Of kan ik er wat meer vermogen opzetten ?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
1-4-2005 17:54
Hoeveel Punishers ga je per kant zetten? Met slechts 1 per kant zal deze topkast best wat kunnen bereiken. Echter volgens de specs gaat hij pas vanaf 150hz en dat is een beetje te hoog voor de Punishers. Met twee Punishers per kant zou ik gaan kijken naar wat moderners. Sowieso kan proberen altijd, je kan daarna altijd nog wat anders aanschaffen als de CV kasten het niet aankunnen.

MVG Contour
ErhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-4-2005
Berichten: 15
1-4-2005 18:19
Hoi Martinovibes, Je kan altijd meer vermogen op deze speaker zetten mits je dit netjes doet natuurlijk. Verder is het handig te weten dat als er iets met de speakers zelf is dat je niet naar CV moet gaan voor hulp of recones. Dit heeft CV niet goed voor elkaar. Ik heb wel eens een s-36 sub naar z'n donder geholpen en wacht na 1,5 jaar nog steeds op een recone. Ik heb CV dan ook laten weten dat ze hem niet meer hoeven te bestellen. Inmiddels is de speaker vervangen door een Beyma en dit gaat net zo goed. Dus als er speaker stuk gaat kijk eerst even naar een vervanging van een ander merk. Hier op de site weten ze daar vast wel wat op.

MVG erha
Crown spant de Kroon
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
1-4-2005 18:22
Bedankt voor de reactie Contour.

In de EERSTE instantie willen we met 1 punisher per kant gaan werken .
Dit omdat ik heb gelezen dat ze in tegenstelling tot andere horngeladen kasten in hun eentje al goed werken.
Tsja , die 150 HZ ..........daar baalde ik ook een beetje van , ik weet niet hoe de punishers zich gedragen als je hoger gaat dan 90HZ ofzo.
We gaan gewoon kijken hoe het klinkt en met de processor wat proberen te tunen , ik weet het , het is niet iedeaal maar proberen kan geen kwaad.

Ik had de vraag al eerder gestelt maar is het mogelijk om er wat meer vermogen op te zetten.
Op de punishers kan je ook versterkers van 1500 watt gebruiken terwijl die ciare speaker ook maar( nou ja maar ) 1000 watt aankan is dat bij topkasten dan anders ofzo ?

@ erha

natuurlijk doen we het netjes , we zorgen ervoor dat de boel niet gaat clippen anders krijgen de mid en hoog drivers opeens een bak extra uit de harmonischen en dat willen we natuurlijk niet.
Over de service van CV..........tsja , ook dit wist ik niet , de mail die ik gestuurt had werd snel beantwoord dus dat is wel netjes .

Wat je zegt over het vervangen van drivers is misschien ook nog een optie.
Als we een replacement voor de speakers kunnen vinden die natuurlijk dan ook meteen een hoger rendement en meer vermogen hebben kunnen we misschien nog wel een tijdje vooruit met deze topjes.
Misschien ook wel als we met 2 punishers per kan gaan werken ( als we dan ook het 150 HZ probleem kunnen oplossen .
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
14-9-2009 02:06
Ik voel me bijna heel erg lullig om dit draadje omhoog te trappen maar ik doe het toch eventjes
Ik heb de cerwin vega kasten na die lange tijd helemaal gereviseerd maar heb de originele speakers laten zitten( De boel was gelukkig toch niet stuk ), ik ben niet snel , ik weet het maar ik doe liever dingen goed!
De HF supertweeter is eruit
DE scheidings filets zijn eruit
Ik heb de kasten met de volgende instellingen getest

butterw 24 DB oct ( Behringer DCX 24/96 )

laag ( dap x15 HL 2 mkaal per kant, Geen punis dus ) afkappen op 40 HZ , door laten lopen op 130 HZ met een klein bulttje van 3 DB Q factor 2,5 op 55 HZ ,beetje lage kick zeg maar)
Mid sectie DC 32 130- 2,2 KHZ
Ik ben daar nog niet helemaal over uit maar omdat de hoog drivers niet veel meer power aankunnen heb ik voor dit compromis gekozen , bundeling is aanwezig op de mid drivers maar niet extreem , liever 1, 8 KHZ maar dat gaat gewoon niet omdat de 1 inch hoog drivers dat echt niet aankunnen ( getest .....krassend mp3 geluid en dan weten we genoeg )

Positief is het hoge vermogen dat de mid sectie in de topksaten aankan em dat gaat ook echt loeihard.
We hebben 8 uur een crest cc 5200 op 8 ohm erop gehad , geen krimp hebben ze gegeven.
Toch missen we 20 HZ want de laagmid sectie pikt pas goed aan op 150 HZ ( op het gehoor ) , ik heb compensatie geprobeerd op de DCX 24/96 maar het gaat zo steil dat ik bijna 6 DB moest compenseren en dat was gewoon teveel, daarmee jaag ik de boel over de kling , echt heel opvallend hoe steil de boel afvalt !

Toch klinkt het geheel gewoon goed
De Dapjes klinken erg strak , de bassdrums ( kickdrums ) klinken kort en strak , dus geen Boom boom geluid alleen de lage middentonen in vocalen komen niet helemaal lekker mee

Conculsie
De combo X15 HL dc 32 is ........
Niet geschikt voor live toepassingen maar zeer goed geschikt voor house feestjes waar de vocalen vaak heel dun zijn !
Erg hoge belastbaarheid van de mid sectie( gaat echt haard !!! ) , de hoog driver trekt dat niet , ik zit te denken aan een B&C DE 25 of een 1,5 ich driver
DE originele hoogdriver pakt het gebied 12-16 KHZ ook niet goed daar valt ie te sterk af en dat is niet goed te compenseren.
Het echte probleem is dus de hoog driver! en daar ga ik een vervanger voor zoeken die.

1 vanaf 1,8 KHZ zijn werk doet
2 tot minimaal 18 KHZ vrij lineair doorloopt
3 meer rendement heeft

OH en zorg ervoor dat je spanbanden met ratels in huis hebt!

Ik wil het nog eventjes over de DAP X 15 HL's hebben
Een dipje op 80 HZ van slechts 2 DB ( Q 5 ) is nodig , daar zijn ze nogal aanwezig , is onze ervaring
Het rendement is echt heel hoog , Dap overdrijft niet , natuurlijk is wat ze opgeven over the top maar ze gaan echt HARD!!!
Ze klinken strak , ook op 1,5 RMS , gewoon 900 watt erop en gaan ( in ons geval zelfs 1200 watt )
We hebben ook nadat de avond vorderde geen bonkerig geluid ervaren , dus geen extreem warme spreekspoelen
De DAP X 15 HL is echt een hele goede speaker als je medium grote fedsten moet bespelen
Zorg ervoor dat je voor de eerste meters wat frontgeladen baskasten hebt staan want de eerste paar meters gaan niet 100%
https://www.youtube.com/watch?v=ZzjyzuZC6Qg

https://www.marthijnderooy.nl/toren.jpg
Edit Mod: Dré: Bekijk de regels voor het gebruik van foto's nog eens. Thumbnails zijn prima (graag zelfs) maar wel een beetje normaal formaat. Gewoonweg de foto neerplempen is niet toegestaan.
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
15-9-2009 22:24
Welke versterkers heb je er nu achter hangen dan?
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
21-10-2009 04:45
Hoi , weer erg laat maar goed

Wij hebben zelf 4 maal DAP P 2000
Voor de test waar ik het over had konden we wat mooie Crest spullen lenen van een kennis( ( inmiddels is een Crest na jaren van dienst kompleet doorgefikt op RUIG 3 , een besloten feest zoek op youtube )
Onze ervaring met de Dap amps is ook erg positief omdat we ze op 8 ohm gebruiken en we de voeding dus niet maximaal belasten en ie dus niet teveel instort.

Laag 2 maal , mid een maal , hoog 1 maal p2000 )
Dus op de X15 HL per stuk 875 watt, op de mid sectie ook en op het hoog uiteraard veel minder dus de laatste amp doet niet veel maar we hebben bewust voor 4 maal P 2000 gekozen IVM verhuur , even een andere preset laden en de alles word bijv voor sub aangestuurd en dan moet alles wel aan het werk!

Voor het hoog hebben we inmiddels B&C DE25 en dat werkt wel goed , veel hoger rendement en beter frequentie bereik.
We crossen nu op 1, 9 KHZ IPV 2,2 en dat zorgt voor een veel homogener geluid! ( 1, 8 was niet nodig )
De spreiding komt nu wat meer overeen

Begrijp me niet verkeerd , dit is een leuke set om lekker hard mee te blazen en het klinkt zelfs mooi , ook op hoge volumes maar toch heb ik beter gehoord , er is altijd baas boven baas
Ik vind het leuk om met weinig middelen een leuk geluid neer te zetten en dat is echt wel gelukt! ( DC 32 was goedkoop marktplaats werk maar duur sjouw wek haha )
Ik bedoel van eliminators naar X15HL en als toppen van gare piezo/25 watt mid drivers naar de omgekatte DC32's is een heel groot verschil!
Die topkasten geven echt een mooi breed stereogeluid alsof je op een HIFI set zit te luisteren!, GAAF! ik blijf het mooi vinden als ik met bijv Madonna Ray of light de boel ga inregelen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)