Forum > Off-Zone

Grote lasers en gelul in de ruimte

(98 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
25-2-2005 23:36
https://www.walter-fendt.de/ph11nl/dopplereff_nl.htm
Laat ik dan ook maar ff linken naar een te begrijpen uitleg wink ;)
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
Joost Standaard Lid
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
25-2-2005 23:55
Dit kwam ook uit een verborgen plekje achter uit mijn hoofd, volgens mij had het idd niets met doppler te maken bij nader inzien, nouja maakt ook niet uit.

Waar het om gaat is dat de laser al een afstand van ong 400.000km heeft weten te overbruggen wink ;)
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
25-2-2005 23:57
Maaaaar, in de ruimte heeft licht veel minder (praktisch geen) weerstand dan op aarde wink ;)
Door internet beperkt
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
25-2-2005 23:59
weet je wat leuk is?
ga zoeken...
in theorie is het mogelijk om in de tijd te reizen sneaky :V
Foutje-niet in theorie..maar een vaststaand feit wink ;)
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
26-2-2005 00:54
Nee. Echt reizen is niet mogelijk. Je doelt waarschijnlijk op snelheden gelijk aan of groter dan de snelheid van licht. Echter als jij van A naar B reist met een snelheid groter dan het licht, dan ziet persoon A jou versneld oud worden i.v.m. zichzelf en persoon B ziet jou vertraagd oud worden i.v.m. zichzelf. Voorbeeld dat nog dichter bij de werkelijk ligt:
Een eenei-ige tweeling waarvan de een op aarde leeft en de ander zijn hele leven heel snel rondjes om de aarde vliegt. Degene in het vliegtuig zal na tachtig aardse jaren minder oud zijn dan degene die op aarde was.
Maar het blijft theorie happy :)
Door internet beperkt
PimWStandaard Lid
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
26-2-2005 12:23
Heel off-topic ashamed :$
Sorry Sietse maar wat je nu zegt klopt dus niet helemaal. Ik heb het afgelopen halfjaar natuurkunde op de universiteit gestudeerd en het eerste vak dat aan bod kwam was speciale relativiteitstheorie (met goed gevolg tentamen afgelegd).
Tijdreizen is wel degelijk mogelijk, zoals fred al zegt! Maar, waar jij gruwelijk de mist in gaat is in het feit dat jij zegt dat tijdreizen alleen mogelijk is bij snelheden groter of gelijk aan die van de lichtsnelheid. Snelheden groter of gelijk aan de lichtsnelheid zijn onmogelijk te halen, dan zou je oneindig veel energie (meer energie dus dan in het hele heelal bestaat) nodig hebben. Je kunt het ook op een andere manier bekijken: bij snelheden groter dan de lichtsnelheid voldoe je niet meer aan het causualiteitsbeginsel; oorzaak en gevolg relaties worden omgedraaid. Onmogelijk dus!
Tijdreizen gebeurt op het moment dat jij je met constante snelheid verplaatst TEN OPZICHTE VAN een ander object/stelsel met een andere constante snelheid.
Sterker nog: wanneer jij je -laten we zeggen- met 200 km/h naar duitsland verplaats in de auto, ben jij een aantal nanosecondes minder oud geworden dan als jij je níet had verplaatst. Bij satelieten moet men ook rekening houden met dit principe, anders lopen de klokken op aarde en in de betreffende sateliet niet meer synchroom laugh :D Het verschijnsel is ook prima te meten, bijvoorbeeld d.m.v. halfwaardetijden te bepalen van bepaalde instabiele deeltjes die met hoge snelheid op aarde neervallen en die vervolgens te vergelijken met de literatuur-halfwaarde van dezelfde deeltjes. Wat meet je dan: er zijn significant minder deeltjes vervallen dan je zou verwachten, komt omdat de deeltjes t.o.v. ons minder snel oud zijn geworden.
En nee, ik doe nu geen natuurkunde meer, na een half jaartje werd het me toch iets te heftig.

sorry voor het off-topic bezig zijn, maar ik moest het gewoon even melden wink ;)

edit: je voorbeeld van je tweeling klopt ook niet: als je ronddraait om de aarde ondervind je een versnelling, terwijl het juist de bedoeling is om de ene tweeling met constante snelheid te verplaatsen -in bijvoorbeeld een ruimteschip- en de ander op aarde achter te laten. Verder is dit voorbeeld ook zeer verwarrend (is in de jaren 70 zelfs door topwetenschappers en journalisten verkeerd uitgelegd, als je er interesse in hebt moet je eens zoeken naar de 'twin paradox' van de jaren 70, die in feite ABSOLUUT GEEN PARADOX IS maar zeer goed en degelijk onderbouwt kan worden).
DJ.TStandaard Lid
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 1-11-2024
26-2-2005 13:51
Even nog een vraag aan Fredje, jij zegt dat geluid wel degelijk kan bestaan in de ruimte.
Zou je mij dan kort uitleggen hoe dit mogelijk is?
Voor zover ik weet bestaat uit een vacuum uit ''niets''.
Geluid wordt verplaatst door moleculen die tegen elkaar botsen en zo de beweging (trilling) doorgeven.
Als er in de ruimte dus niets is, zijn er ook geen moleculen om die trilling door te geven.
Ik ben geen ruimte expert maar weet wel het een en ander van geluid, vandaar dus de vraag.
(Heb laatst bijvoorbeeld nog onderzoek gedaan naar het richten van geluid, 2 bad dat daar al iemand mee bezig was en het dus eigenlijk geen zin had om door te gaan, aangezien Dr. Pompei een voorsprong van 18 jaar had op mij sad :( )
Darth Crossfader
PimWStandaard Lid
26-2-2005 13:55
1 x bewerkt. Laatst door PimW op 26-2-2005 13:57
-edit
PimWStandaard Lid
26-2-2005 13:56
Precies weet ik het niet -ik ga er dus geen uitspraken over doen- maar wat ik wel weet is dat er in de ruimte geen 'echte' vacuüm heerst... er is wel degelijk materie in de ruimte (om nog maar te zwijgen over het theoretische bestaan van anti-materie in de ruimte wat steeds aannemelijker wordt).
DewazigeStandaard Lid
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
26-2-2005 14:06
Gebruik die antimaterie maar om je ruimteschip voort te stuwen, dat doen ze in Star Trek ook.

Van lasers naar kerncentrales naar dopllereffect naar tijdreizen naar antimaterie, niet echt pro- audio/light gerelateerd toch?

Maar weer On-topic misschien?

P.S. In de Quest (populair wetenschappelijk maandblad) van deze maand staat een leuk artikel over Einstein. Relativiteitstheorie, (anti)materie, vacuum en lichtsnelheid worden allemaal in min of meer Jip en Janneke taal uitgelegd.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)