party organiseren. Kunnen volgende zaken wel?
(51 reacties. Pagina 5 van 6)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 14-2-2005 21:45 |
Ik heb inderdaad ook nog NOOIT van de 1 persoon per vierkante meter regel gehoord. WEL weet ik dat bijvoorbeeld de brandweer vooral kijkt naar de afmeting EN bereikbaarheid van EN de ingangen EN de nooduitgangen en op basis daarvan bepaalt hoeveel mensen er maximaal in de ruimte mogen. Of die mensen er dan ook comfortabel in passen wordt volgens mij NIET naar gekeken. Een discotheek kan, bijvoorbeeld, mits voorzien van vluchtwegen die aan de eisen voldoen, best goedgekeurd worden voor een x aantal personen waarbij je dan dus uit zou komen op 3 personen per vierkante meter. Dat ik zelf liever niet in zo'n tent zou willen zijn als die capaciteit gehaald wordt is natuurlijk een heel ander verhaal. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
JoepvandemortelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 170 | 14-2-2005 22:04 |
Nou, dan nu een stukje wettelijke informatie (heeft niemand van de horeca ondernemers deze papieren in huis?) waar blijkbaar niemand "echt" weet van heeft. A: De mensdichtheid in de horeca wordt bepaald in 1. de Bouwverordening Bijlage 4 artikel 6: a. 0,25 m2 vrije vloeroppervlakte per persoon als geen meubilair in de ruimte aanwezig is. b. 0,5 m2 vrije vloeroppervlakte per persoon als los meubilair in de ruimte aanwezig is. c. 0,3 m2 vrije vloeroppervlakte per persoon als de stoelen gekoppeld zijn. BV art 6 van bijlage 4. 2. de uitgave “Brandveilig gebouw bouwen” van de NBF tabel 4 horecagebouw: Uitgangspunten: a. 1,25 m2 gebruiksoppervlak per persoon voor horeca. b. 0,50 m2 gebruiksoppervlak per persoon voor discotheken. 3. Uiteraard is het maximaal toe te laten personen afhankelijk van de totale uitgangsbreedte. De uitgangsbreedte is bepalend en niet het beschikbare vloeroppervlak. Zie de Bouwverordening bijlage 3 tabel maximaal toelaatbaar aantal personen in een ruimte van een gebouw met het oog op de brandveiligheid voor de berekeningsmethode. Let op, dit is slechts een deel van de regelgeving, voor het hele papieren werk moet je naar de brandweer toe, zij hebben dit standaard liggen en kunnen je ook nog achtergrond informatie geven en tips aan de hand doen. Met Vriendelijke Groet, Joep | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 14-2-2005 22:10 |
1 x bewerkt. Laatst door Fredje op 14-2-2005 22:16 Dus kom ik horecatechnisch op een toelaatbaarheid van 1 persoon per vierkante meter(volgens de door jouw aangehaalde reglementen zelfs 1,25 mtr)Maar doorgaans krijg je alle medewerking en vergunningen uitgaande van 1 vierk meter per persoon. Dit is een feit waar ik van uit moet gaan bij verzorgen en aanvragen van vergunningen in de Horeca,zelfs bij ons moeten we officieel melden en aanvragen bij feesten vanaf 50 personen-geldende regel-ga als Bedrijf uit van 1 persoon per vierkante meter,zorg voor voldoende brandpreventie en uitgangen/vluchtwegen en dan in theorie krijg je altijd toestemming. Dat is het advies van Politie/Bijz. wetten,brandweer in Noord Holland. Daar gaat dit topic over. Party organiseren,dat zal zich voor 99,9% in de Horeca afspelen of een ruimte zoals een clubgebouw. Maar dat clubgebbouw heeft zich dan ook te houden aan deze regels als daar een evenement plaatsvind!! En we hoeven geen uitzonderingen aan te halen zoals een stadion met 6 ringen en 55 uitgangen en voor 500.000 euro aan blusapparatuur. We zitten hier met drive-inns en DJ's die wat organiseren,thuis of in de Horeca!!!! groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. | |
MutzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-8-2004 Laatste: 1-4-2010 Berichten: 211 | 14-2-2005 22:15 |
1 x bewerkt. Laatst door Mutz op 14-2-2005 22:17 Joep, staan deze artikelen ook in het Kluwers wetboek? Ik kon ze namelijk nergens vinden. Had ook al gezocht. volgens mij is het ook aan te raden om eens te kijken in het burgerlijk wetboek bij het onderwerp overeenkomsten om te kijken wat de plichten van de pandhouder zijn ten aanzien van verstrekken van informatie. Ook zou ik als ik de organisator was even een worst case scenario maken, juridisch gezien. Dus even kijken welke wetten, regelementen gelden bij ongevallen tijdens feesten. Voor iedereen: Ik heb even snel een studentenabonnement afgesloten op www.recht.nl waar vrij veel wetten en verordeningen staan. Mocht iemand die geen student is van mijn abonnement gebruik willen maken, mail me dan even. J.helmus@(geen rommel)home.nl veel succes ermee | |
niet nodig | |
RonnieBStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-1-2003 Laatste: 29-7-2019 Berichten: 690 | 14-2-2005 22:15 |
Elcee schreef: Meer voorbeelden: Tivoli in Utrecht heeft een capaciteit van 1000 personen. Ik dacht niet dat die zaal een vloeroppervlak had van 1000 m2. Het zal hooguit zo'n 350m2 zijn.Check ook even de site van de Heineken Music Hall waar je met 3000 m2 waarop ook nog eens tribunes geplaatst zijn en een podium (kost capaciteit) toch 5500 mensen in kwijt kan. | |
Music is what feelings sound like... | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 14-2-2005 22:19 |
1 x bewerkt. Laatst door Fredje op 14-2-2005 23:46 ik heb mn vorige post wat aangevuld cq hersteld.zeker belangrijk. groet edit- denkwijze van elcee kan rustig onderbouwd zijn maar ze geeft zelf aan-de dansvloer zal niet zijn??? we hebben het over totaal aantal vierkante meters!!! en nieet over een dansvloer!!!! Elke meter word meegenomen in de opp van een horecabedrijf!!uitgezonderd vrije ruimte achter bar,hal etc | |
JoepvandemortelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 170 | 14-2-2005 22:27 |
mutz schreef: Joep,staan deze artikelen ook in het Kluwers wetboek? Ik kon ze namelijk nergens vinden. Had ook al gezocht. volgens mij is het ook aan te raden om eens te kijken in het burgerlijk wetboek bij het onderwerp overeenkomsten om te kijken wat de plichten van de pandhouder zijn ten aanzien van verstrekken van informatie. Ook zou ik als ik de organisator was even een worst case scenario maken, juridisch gezien. Dus even kijken welke wetten, regelementen gelden bij ongevallen tijdens feesten. Voor iedereen: Ik heb even snel een studentenabonnement afgesloten op www.recht.nl waar vrij veel wetten en verordeningen staan. Mocht iemand die geen student is van mijn abonnement gebruik willen maken, mail me dan even. J.helmus@(geen rommel)home.nl veel succes ermee Maar als je een feest wilt geven moet dat in een "gekeurd" pand. Een discotheek heeft de papieren voor een feest te geven in huis. Een b.v. fabrieksloods heeft deze papieren ook in huis. Echter zijn die regels niet van toepassing op het geven van een feestje. Dus zul je je verkeerd gekeurde zaal moeten laten keuren voor jou doeleind. De brandweer voert deze keuringen uit. Je kunt dus wel zelf gaan berekenen, echter de brandweer zal het dan ook nog eens doen. Van de brandweer krijg je dan ook (in samenwerking met B&W) een vergunning. Conclusie, ga niet zelf lopen te zoeken en berekenen, dit doet de brandweer voor je. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 14-2-2005 23:26 |
joepvandemortel schreef: Let op, dit is slechts een deel van de regelgeving, voor het hele papieren werk moet je naar de brandweer toe, zij hebben dit standaard liggen en kunnen je ook nog achtergrond informatie geven en tips aan de hand doen. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 14-2-2005 23:33 |
perfect! Mijn Dank. Ik was naarstig op zoek naar een tal van vergunningen onder andere die van de Hartekamp en die van afgelopen zomer. Maar is niet meer nodig. groet edit-dat zijn de algemene regels en van daaruit zijn er diverse mogelijkheden gespitst op de betreffende locatie en mogelijkheden. Dit rond je verder af met Bijz. wetten als ondernemer. Omschreven zijn tal van bijzonderheden die daardoor afwijkend zijn van de algemene regels,oa- Aantal deuren/binnen-buiten draaiend/breedte van de uitgangen/breedte van de deuren etc etc etc Maar als stelregel handteer je altijd!! 1 vierkante meter per persoon en dan zit je ten allen tijde goed! Edit 00.10 uur Heel belangrijk voordat iemand me er op pakt De stelregel van 1 vierkante meter per persoon en dan zit je ten allen tijde goed...Gaat alleen maar op als er minimaal twee in en of uitgangen zijn ofwel 1 in/uitgang maar dan met een minimale deurbreedte van 2 meter(dit moet dan ook een vrije breedte zijn),er van uitgaande dat de hal evenredig breed zal zijn-mits er een hal aanwezig is.(De 1 deur theorie houd op bij 150 tot 200 personen afhankelijk van overige faciliteiten/voorzieningen!!) En de daaraan gepaarde openbare weg cq terrein de mogelijkheid bied om het toegestane aantal mensen bij een noodsituatie de vrije doorgang te verlenen en de evt noodzakelijke hulpdiensten daardoor niet in het gedrang komen. groet | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 15-2-2005 02:15 |
@ Elcee, na alles nog s gelezen te hebben kan ik me voorstellen dat je je persoonlijk aangevallen voelt. Bij deze dat is en was niet mijn intentie. Dit Topic heeft een vraag en is in theorie voor de beginners cq jongeren onder ons. Zij mogen nooit de gedachte hebben dat je om en nabij de 400 man in/op 100 vierkante meter zou kunnen of mogen zetten! Dat vraagt om potentiele gewonden/doden. In jouw posts zitten zeker feiten die op waarheid berusten. Maar uitgaande van de praktijk en een gemiddelde,een algemene regel om van uit te gaan is het 1 vierk meter per persoon. Die regel word als maatstaf gehandteert. Natuurlijk zijn er vele uitzonderingen cq aanpassingen op de regel. Daar kan ik tientallen voorbeelden van noemen en desgewenst staven. Deze komen in de buurt van jouw beredeneringen en je wetenschap opgedaan in de praktijk. Maar dat is eigenlijk niet waar het om draait! Het draait om een feest of een party organiseren door amateurs en die zullen in theorie altijd gebruik maken van een eender locatie of bedrijf. Amateurs in positieve zin bedoelt,de olympische spelen kan je ook alleen aan meedoen als amateur In dat soort bedrijven gaat het juist om die algemene regel!!!!! Waarom amateurs die dit vragen? Een pro heeft zo al zn huiswerk gedaan en hoeft dat niet hier te vragen. Elcee no hard feelings,hoop dat je me begrijpt. groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. |