Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 45 van 179)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
4-2-2005 11:02
volume regeling bouw je aan de ingang van je einddtrap, en als je het helemaal mooi wilt doen, balanceer je deze meteen met een opampje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 4-2-2005
Berichten: 2
4-2-2005 11:37
Bedankt Tom,maar is er ergens 'n schema als voorbeeld waar ik dit terug kan vinden.Ben wel technisch maar om dat even er bij te plakken is voor mij te hoog gegrepen.
Gr.John
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
4-2-2005 14:34
hier vind je vast wel wat tussen:
https://www.circuitsonline.net/circuits/
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
4-2-2005 20:18
Vanmiddag even met de schroevendraaier en camera gespeeld.. Voila:
V4000 & v5000
Door internet beperkt
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-2-2005 20:56

DJ Sietse schreef:

Vanmiddag even met de schroevendraaier en camera gespeeld.. Voila:
V4000 & v5000
Wat ik uit de foto's kan halen:

Het lijkt erop dat de ADJ V4000 een class B versterker is, terwijl de ADJ V5000 een class G versterker is. Vreemd vind ik wel dat de V4000 2 voedingstrafo's heeft, terwijl de V5000 een grote voedingstrafo heeft met meer gescheiden secundaire windingen.

De bekabeling ziet er minder fraai uit, maar de eindtransistoren zijn netter verdeeld zodat de koeling optimaal is. Ondanks de mooie verdeling zal er toch enig hotspot effect optreden. Ik neem ook aan dat je deze versterkers zonder problemen op 2 Ohm kunt draaien, met name de V5000 zit wat dat betreft erg ruim in de koeling.

Ik zie op de foto's van de V5000 geen mica plaatjes zitten. Op zich is dit gunstig i.v.m. optimale warmtegeleiding van de transistoren naar het koelblok.

TCMC
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
4-2-2005 21:02
V4000 is een klasse AB en de V5000 is een klasse H. Althans, volgens American audio, dus ik neem dat dat correct is.
V4000 drukt ietsjes beter op het laag dan de V5000, heeft dat soms met die klassen te maken??
Ik heb komende maand 2 feesten waar ik beide versterkers nodig hebt. Ik zal ze dan ter test beiden op 4 ohm brug belasten, om te kijken hoe ze dat een avond volhouden. Mocht er een uitvallen, wat ik niet verwacht, dan is dat namelijk niet echt een probleem (kwestie van een paar kabels omleggen).
Door internet beperkt
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-2-2005 21:03

DJ Sietse schreef:

Vanmiddag even met de schroevendraaier en camera gespeeld.. Voila:
V4000 & v5000
Wat ik uit de foto's kan halen:

Het lijkt erop dat de ADJ V4000 een class B versterker is, terwijl de ADJ V5000 een class G versterker is. Vreemd vind ik wel dat de V4000 2 voedingstrafo's heeft, terwijl de V5000 een grote voedingstrafo heeft met meer gescheiden secundaire windingen.

De bekabeling ziet er minder fraai uit, maar de eindtransistoren zijn netter verdeeld zodat de koeling optimaal is. Ondanks de mooie verdeling zal er toch enig hotspot effect optreden. Ik neem ook aan dat je deze versterkers zonder problemen op 2 Ohm kunt draaien, met name de V5000 zit wat dat betreft erg ruim in de koeling.

Ik zie op de foto's van de V5000 geen mica plaatjes zitten. Op zich is dit gunstig i.v.m. optimale warmtegeleiding van de transistoren naar het koelblok.

Helemaal mooi vind ik de elco's van 22.000 µF. In de regel staat dit garant voor een betere lage tonen weergave, maar is ook een must als je echt op 2 Ohm wilt draaien.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-2-2005 21:10

DJ Sietse schreef:

V4000 is een klasse AB en de V5000 is een klasse H. Althans, volgens American audio, dus ik neem dat dat correct is.
V4000 drukt ietsjes beter op het laag dan de V5000, heeft dat soms met die klassen te maken??
Ik heb komende maand 2 feesten waar ik beide versterkers nodig hebt. Ik zal ze dan ter test beiden op 4 ohm brug belasten, om te kijken hoe ze dat een avond volhouden. Mocht er een uitvallen, wat ik niet verwacht, dan is dat namelijk niet echt een probleem (kwestie van een paar kabels omleggen).
Bij class H (en class G) staan de elco's in serie, met als gevolg dat de capaciteit gedeeld wordt. Bij class B staan de elco's rechtstreeks op de volle voedingsspaning, tenzij de elco's met vereffeningsweerstanden weer in serie staan, maar dat zie ik niet op de foto's. De elco's moeten dan een werkspanning hebben van minimaal 125 Volt, en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ga dus maar van de serieschakeling met vereffeningsweerstanden uit.

TCMC
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
4-2-2005 21:52

TCMC schreef:

DJ Sietse schreef:

V4000 is een klasse AB en de V5000 is een klasse H. Althans, volgens American audio, dus ik neem dat dat correct is.
V4000 drukt ietsjes beter op het laag dan de V5000, heeft dat soms met die klassen te maken??
Ik heb komende maand 2 feesten waar ik beide versterkers nodig hebt. Ik zal ze dan ter test beiden op 4 ohm brug belasten, om te kijken hoe ze dat een avond volhouden. Mocht er een uitvallen, wat ik niet verwacht, dan is dat namelijk niet echt een probleem (kwestie van een paar kabels omleggen).
Bij class H (en class G) staan de elco's in serie, met als gevolg dat de capaciteit gedeeld wordt. Bij class B staan de elco's rechtstreeks op de volle voedingsspaning, tenzij de elco's met vereffeningsweerstanden weer in serie staan, maar dat zie ik niet op de foto's. De elco's moeten dan een werkspanning hebben van minimaal 125 Volt, en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ga dus maar van de serieschakeling met vereffeningsweerstanden uit.

TCMC
Volgens mij is er enige verwarring tussen de begrippen klasse-G en klasse-H. Ik ben zojuist wat aan het "googlen" geweest, echter veel documenten spreken elkaar tegen. Ik haal de termen zelf ook nog wel eens door mekaar.
Wat meest logische wat ik tegenkom:

-Klasse-H -> meerdere railspanningen (railstep).
-Klasse-G -> met uitgangssignaal mee varieërende voeding. Ook wel Class-TD genoemd. In principe niet anders dan een classe-D uitgangstrap met hierachter een conventionele klasse-AB configuratie. (zie: Hier voor meer uitleg

Als ik mij dus niet vergis, is het klasse-H principe de enige die met meerdere railspanningen werkt. Dit is ook verreweg het meest toegepaste principe in de wat zwaardere conventionele eindtrappen. Klasse-G wordt vrijwel altijd vanuit de volledige railspanning met een soort van step-down richting de uitgangstrap gebruikt. Zodoende zijn de klasse-G eindtrappen dus ook meestal opgebouwd rond een enkele railspanning.

Voor wat betreft de V3000&V4000, ziet er helemaal niet slecht uit voor dat geld ! De V-5000 lijkt me imho een gewone klasse-H trap, dus met meerdere railspanningen. Was het klasse-G geweest dan was er handig een bufferspoel van het step-down circuit te zien geweest..
Gezien het aantal eindtransistoren in de V5000 zal continubelasting in 2 ohm zeker geen probleem vormen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij op dat punt slechter zal scoren dan de V4000 (hard werken in 2 ohm/kanaal).

Ben benieuwd naar je ervaring !

Groet,

Joost
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-2-2005 22:22

JVS schreef:

Volgens mij is er enige verwarring tussen de begrippen klasse-G en klasse-H. Ik ben zojuist wat aan het "googlen" geweest, echter veel documenten spreken elkaar tegen. Ik haal de termen zelf ook nog wel eens door mekaar.
Wat meest logische wat ik tegenkom:

-Klasse-H -> meerdere railspanningen (railstep).
-Klasse-G -> met uitgangssignaal mee varieërende voeding. Ook wel Class-TD genoemd. In principe niet anders dan een classe-D uitgangstrap met hierachter een conventionele klasse-AB configuratie. (zie: Hier voor meer uitleg

Als ik mij dus niet vergis, is het klasse-H principe de enige die met meerdere railspanningen werkt. Dit is ook verreweg het meest toegepaste principe in de wat zwaardere conventionele eindtrappen. Klasse-G wordt vrijwel altijd vanuit de volledige railspanning met een soort van step-down richting de uitgangstrap gebruikt. Zodoende zijn de klasse-G eindtrappen dus ook meestal opgebouwd rond een enkele railspanning.

Voor wat betreft de V3000&V4000, ziet er helemaal niet slecht uit voor dat geld ! De V-5000 lijkt me imho een gewone klasse-H trap, dus met meerdere railspanningen. Was het klasse-G geweest dan was er handig een bufferspoel van het step-down circuit te zien geweest..
Gezien het aantal eindtransistoren in de V5000 zal continubelasting in 2 ohm zeker geen probleem vormen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij op dat punt slechter zal scoren dan de V4000 (hard werken in 2 ohm/kanaal).

Ben benieuwd naar je ervaring !
Pfoei, je maakt het nog verwarrender wink ;)

class H is met meestal 2 steps railspanning. Class G is hetzelfde, maar er staan een extra rijtje transistoren in serie. Bij de V5000 betekent het dat per eintrap op 2x 6 eindtransistoren gewerkt in class B totdat de halve voedingsspanning bereikt is. Vervolgens wordt de hogere voedingsspanning ingeschakeld met nog eens een extra rijtje transistoren van 2x 6 stuks. Het grote voordeel van class G is in dit geval dat de breakdown voltage van de transistoren niet zo snel bereikt wordt, en dat hogere uitgangsvermogens mogelijk zijn. Ook de betrouwbaarheid wordt verhoogd omdat de breakdown voltage van transistoren bij hoge temperaturen lager wordt. De grafieken zie je vaak bij de datasheets van Toshiba.

De andere class H variant is o.a. de Labgruppen FP2600. Omdat de voeding van het geschakelde type is, kun je deze gemakkelijk mee laten variëren.

Labgruppen FP3400 en FP6400 werken wel volgens class TD.

Ik weet wel het basis verschil tussen Class D en Class T. Class D heeft een vaste samplefrequentie, terwijl class T een variabele samplefrequentie heeft. Ook de tegenkoppeling van class T is anders dan van class D, en wel dat bij class T voor de D/A conversie de tegenkoppelspanning wordt afgenomen. Het probleem bij class D is het zoeken naar een goede LC combinatie, omdat daar het uitgangsvermogen sterk van afhankelijk is. Ook een nadeel van class D is dat de hoge frequenties niet zo goed worden weergeven, zodat class D alleen geschikt is voor subwoofers. Bij class T speelt dat probleem veel minder een rol omdat voor het LC filter de tegenkoppeling plaatsvindt. Verder is de geluidskwaliteit hetzelfde als een ouderwetse class AB versterker.

Mocht je verder geïnteresseerd zijn in class D versterkerbouw, componenten, mosfets etc, kijk eens bij https://www.irf.com/product-info/audio/classddesign.html. Hierin staat een stukje hoe je zelf een class D versterker in elkaar kunt zetten. De voeding mag conventioneel zijn.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)