Forum > Geluid

Final scratch?

(100 reacties. Pagina 10 van 11)
Moderator(s): Dré
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
8-9-2004 22:53
[offtopic schreef:

Dré schreef:

Waarom? Moet iedereen alles maar in gaan zitten typen? Ook ik ga bij de fabrikant langs, in de verwachting dat ik daar correcte informatie kan vinden. Die informatie neem ik dan over. Gebeurt met GROTE regelmaat dat die informatie hardstikke fout blijkt te zijn. Soms heeft de fabrikant de fout tussendoor hersteld (maar hoe kom IK daar achter???), soms blijft de fout tot in de eindigheid staan.
In de webshop staat bij de Xone32 "3 band eq with in/out switching" maar die switch zit alleen op de 62 en niet op de 32.

[/offtopic schreef:

Edit Mod: Dré: Bijgewerkt.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
11-11-2004 15:02
Vannacht voor het eerst gewerkt met FS. Lanier (Belgen zullen die wel kennen denk ik) had zijn FS mee naar de club. Ter info: alle vinyls die er op staan, zijn gekocht door hem. Waarom FS? Omdat hij zowat 7/7 draait en wanneer hij in van die kleine clubs moet gaan draaien er altijd een plaatsgebrek is voor platenkoffers.
Jongens, wat een systeem shocked 8O!

- Installatie in een bestaande club verloopt lekker vlot, in een paar minuten tijd stond de boel opgesteld.
- Gans de nacht werkte dat systeem retestabiel! Lanier schakelde over van vinyl naar FS naar vinyl naar FS enzovoort zonder ook maar één hapering!
- Een paar kleine scratches leerde me dat dit systeem qua snelheid zeker geschikt is voor club-DJ's.

Vooral als je de prijs bekijkt: Lanier liet me weten het systeem gekocht te hebben voor 500-en-zo-wat EUR inclusief BTW (geen idee waar hij die haalt, maar Dré zit er alleszinds ook niet veel boven). Als je weet dat ik zeer onlangs een praktisch gloednieuwe CDJ100 kocht voor 250EUR, dan kom je voor een opstelling van 2 deftige CD-spelers ook al neer op diezelfde 500EUR! Dan vraag ik me af waarom voor CD-spelers te kiezen?
Waarom ik CD-spelers toevoeg aan mijn setup? De laatste tijd sturen er heel wat beginnende producers promo-CD's op naar me om te gebruiken in mijn uitzendingen op Crazy FM, dus kon ik er niet echt meer van onderuit. En ja, als ik de kans krijg om een nummer te kopen op CD en niet op vinyl, dan doe ik het ... al is dat al weer maaaaaaaaaanden geleden dat de labels me die kans gaven shut up :X.
Dus, opnieuw dezelfde vraag: waarom 2 tweedehands CD-spelers kiezen als je voor diezelfde prijs een gloednieuwe FS kunt kopen?

Wat zou er dan gebeuren met mijn huidige vinyls? In theorie zou het dan ideaal zijn om ze om te zetten naar MP3 zodat ik wat sleep- en sleurwerk kan besparen... of ik dat zal doen, is een andere vraag, ik ben nogal lui aangelegd om zomaar eventjes 2500 vinyls om te zetten ashamed :$.
Tuurlijk kan ik dat sleurwerk ook verminderen door vinyls om te zetten naar CD-R's, maar dan wordt je weer met extra onkosten geconfronteerd en bovendien heb ik hier een 10-tal CD-R'tjes liggen die een jaar of 5 oud zijn en die ondertussen steeds moeilijker te lezen vallen... dat vind ik dan ook de moeite niet waard.
Dus voor de derde keer: wie geeft er mij een reden om toch CD-spelers te kiezen boven FS?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-11-2004 15:13

Didier_S schreef:

Dus, opnieuw dezelfde vraag: waarom 2 tweedehands CD-spelers kiezen als je voor diezelfde prijs een gloednieuwe FS kunt kopen?
Je gaat daarbij voor het gemak even uit van het feit dat er reeds draaitafels aanwezig zijn. In jouw geval mag dit kloppen MAAR niet in elk geval klopt dit.

je gaat daarbij voor het gemak even uit van het feit dat er reeds een laptop aanwezig is. In jouw geval mag dit kloppen MAAR niet in elk geval klopt dit.

En DAN wordt een rekensom al rap anders. Zowel bij CD's alsook bij FS zul je tijd moeten stoppen in het digitaliseren. Voor FS heb je 2 draaitafels nodig + een laptop + Final scratch. Voor DAT geld heb je 2 CDX-1 spelers EN geld genoeg voor een stevig weekendje weg.

PS: Bij FS krijg je een aantal nadelen van vinyl erbij (ook al werk je digitaal). Ik noem overslaan van platen, ik noem slijtage van naalden en timecodeplaten.

Resumé: FS is een mooi systeem voor mensen die reeds draaitafels in hun bezit hebben (EN een laptop "over" hebben). In de andere gevallen kun je ook kijken naar OF goede werkpaard CD-Spelers (CDJ-800 bijvoorbeeld) OF CD-spelers die net doen alsof ze een draaitafel zijn (bijvoorbeeld de CDX-1).

En ga maar eens pielen met die laatste... Je weet niet wat je meemaakt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
11-11-2004 15:27

Dré schreef:

Je gaat daarbij voor het gemak even uit van het feit dat er reeds draaitafels aanwezig zijn. In jouw geval mag dit kloppen MAAR niet in elk geval klopt dit.
Ja, inderdaad, daar ga ik van uit... geen keuze ook, want als men mij boekt en er staan geen platendraaiers gaan de mensen zelf moeten zingen, hoezeer ik ook zou willen draaien laugh :D

Dré schreef:

je gaat daarbij voor het gemak even uit van het feit dat er reeds een laptop aanwezig is. In jouw geval mag dit kloppen MAAR niet in elk geval klopt dit.
Ook hier sla je de nagel weer op de kop. Ik heb hier inderdaad een laptop die ik enkel gebruik voor mijn facturatieprogramma, Macromedia Flash, wat voorbereidend produceerwerk en in theorie voor één enkele keer Tomb Raider te spelen (maar das wegens tijdsgebrek al bijna een jaar geleden sad :().

Dré schreef:

PS: Bij FS krijg je een aantal nadelen van vinyl erbij (ook al werk je digitaal). Ik noem overslaan van platen, ik noem slijtage van naalden en timecodeplaten.
Das idd één van de nadelen waar ik rekening mee hou... ik ben niet zo direct iemand die verknocht is aan het "gevoel"... het is leuker met vinyl draaien, maar als het meer voordelen heeft om naar CD over te schakelen, zie ik geen reden om dat niet te doen. Dus zit daar inderdaad mijn grootste struikelblok in mijn beslissing momenteel.

Dré schreef:

Zowel bij CD's alsook bij FS zul je tijd moeten stoppen in het digitaliseren. Voor FS heb je 2 draaitafels nodig + een laptop + Final scratch. Voor DAT geld heb je 2 CDX-1 spelers EN geld genoeg voor een stevig weekendje weg.
Maar bij mij is de rekening een stuk kleiner... PU's heb ik, laptop heb ik, dus blijft enkel FS nog over. Vandaar dus mijn vergelijking van de FS-prijs met de prijs van 2 CD-spelers. Ik nam CDJ100's als referentie omdat die toch wel als de standaards gezien worden.

Dré schreef:

Resumé: FS is een mooi systeem voor mensen die reeds draaitafels in hun bezit hebben (EN een laptop "over" hebben). In de andere gevallen kun je ook kijken naar OF goede werkpaard CD-Spelers (CDJ-800 bijvoorbeeld) OF CD-spelers die net doen alsof ze een draaitafel zijn (bijvoorbeeld de CDX-1).
Een haalbaar systeem in mijn geval dus? Mja, die verder genoemde CD-spelers liggen toch wel een paar EURO's duurder als je geen laptop moet aanschaffen, vooral omdat je er altijd twee moet kopen hé happy :). Daarom koos ik om CDJ100's te nemen. Kwalitatief perfect in orde en naar mogelijkheden toe zelfs teveel voor mij (effecten, was da??? wink ;)).
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-11-2004 15:33
Ga er toch maar eens mee pielen als je ergens de kans krijgt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-11-2004 18:51
Ik ben het met Dre eens, naast dat hij als belangrijke man van dit forum dit soort dingen uitspreekt, spreek ik het onafhankelijk van hem ook vaak zat uit. Final scratch is in zoverre een verbetering dat je digitaal kan werken en je dus niet meer vinyl hoeft te kopen en te versjouwen. Bovendien hoef je geen cd's te fikken en archiveren (zou voor mij al een heleboel schelen) maar je blijft de nadelen houden van vinyl die je met cd-spelers niet hebt. Ik draai liever op een cdj-1000 dan op een Technics. Waarom? Het slaat niet over, het is stabiel, geen naald die uit de groef springt met inmixen (en dat ligt niet aan een lompe techniek bij mij) geen stof onder je naald en ga zo maar even door. Final scratch zie ik nog steeds als een hype, vroeg of laat stappen mensen van de draaitafel af omdat er al jaren systemen zijn die het veel beter doen.

Als ik nu opnieuw zou beginnen, zou ik mp3 gaan, geen cd's geen vinyl, weet alleen zo snel geen relaxte controller die het niveau van een top cd-speler kan halen. Ik ga iig binnenkort mijn computer met een mooie geluidskaart op mijn mixer knallen en mp3 inmixen met Traktor met keyboard en muis, ben erachter gekomen dat ik daar erg goed in ben razz :p (klinkt wel onbescheiden zeg) Kan ik zowel met cd-spelers als computer werken.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
AudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2004
Laatste: 11-11-2006
Berichten: 6
27-1-2005 16:01
Ik las bij de gebruikers ervaringen van de FS Scratch Timecode plaat (dus de scratch versie van de timecode plaat voor degene die het niet begrijpen), dat die wel goed met de ortofon's werken? Is dit waar of uit de duim gezogen?
HUISKAT!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
27-1-2005 16:13
Er is trouwens een goedkoop en goed alternatief voor Finalscratch

Djdecks (registreren kost 23€ inc. een halfjaar prog. updates)
https://www.djdecks.be/

Werkt met veel tijdcode platen, maar op dit moment het beste met de finalscratchplaten.
Wel heb je 2 in/uitgangen nodig op je laptop, maar met bijv. de audiotrax May 44 is dit goed te doen.
Als je elementen gebruikt met een lage uitgangswaarde (zoals de Ortofon Concorde Pro), dan is het raadzaam om ook preamps te gebruiken.

Dit grapje kost je een fractie van een finalscratch set, hoe goed het werkt heb ik zelf nog niet kunnen testen maar dat zal deze/volgende week gebeuren. bevindingen zal ik posten.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
BerizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-9-2004
Laatste: 10-11-2005
Berichten: 10
27-1-2005 16:26
Van de site:
You will receive a key so you can use djDecks as long as you like
You will get all djDecks updates for free for 2 years
After this period, you will still be able to use the version you have, but for updates you will have to purchase an upgrade license.
Ik ben sinds december DJDecks aan het testen, aangezien mijn FS systeem niet echt stabiel draait. Tot hiertoe wel nog niet live mee gedraaid maar 12 februari ga ik het toch wagen.
Ik gebruik het ism een edirol FA-101 geluidskaart. Met mijn vorige ASIO kaart (M-Audio quattro) had ik veel driver problemen. Ik zal mijn bevindingen posten.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
28-1-2005 01:13
Ik ga morgen de test aan,

gebruik djdecks 6.6 + finalscratch plugin
Audiotrak Maya 44 (2 in/ 2 out, en toslink optical/headphone out)
HQ stereo phono Pre-amplifier (lekker budget, want hoeft alleen de tijdcode te versterken natuurlijk)
Finalscratch tijdcode platen
Ortofon concorde pro (banaantjes)

en dit alles op xone.32 + 2 acura's 4000, en een Acer TravelMate 8003LMiB (intelcentrino 1,6 Ghz : 512mb : 60 gb : ati radeon 9700 + 1400*1050 resolutie (laatste heeft natuurlijk niets met de test te maken maar is wel de rede dat hij hier staat ;-) )

bevindingen zal ik posten, maar voor zo ver ik djdecks al heb kunnen testen is het echt niet vast te krijgen. (ASIO)
ga er trouwens van uit dat de systeem specs. de belangrijkste schakel zijn in het djdecks/finalscratch systeem. want het systeem is echt vreselijk simpel (alleen we redelijk zwaar voor je processor.. had het maar geen processor moeten worden... ;-P )
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)