Forum > Zelfbouw Speakers

Kalson

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WikuStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2002
Laatste: 26-10-2008
Berichten: 31
6-4-2003 23:07
Hallo allemaal.

Ben de afgelopen weken druk bezig geweest met mijn Karlson boxen. Nog best lastig om die schotjes in het midden goed te krijgen. Heb er ook wat foto's van genomen. Vollegorde klopt geloof ik niet helemaal sad :(

home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box1.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box2.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box3.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box4.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box5.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box6.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box7.jpg
home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/box8.jpg

Heb gebruik gemaakt van de Philips AD 1265/M8 (12") Deze heb ik voor een mooi prijsje kunnen krijgen en ze waren goed geschikt voor een Karlson box. Het is gewoon een standaard ontwerp van een karlson site.
Vol verwachting (nog niet afgewerkt) had ik ze even aangesloten. Jammer genoeg vind ik ze zwaar tegenvallen. Komt maar een doffe bas uit die zeker niet laag gaat of druk produceert. Het middengebied is ook veel te schel.

Nu is mijn vraag wat jullie allemaal voor ervaring hebben met het Kalson princiepe. Het viel mij erg tegen. Misschien denken jullie er anders over?

Groetjes Wiku
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
7-4-2003 06:40
Ik heb ze van een afstand wel eens zien spelen, geluid viel mij ook vies tegen. Ik probeer in mijn hoofd altijd te bedenken hoe het geluid uit de kast komt, en bij dit soort boxen zet ik dan mijn vraagtekens neer. Er zal vast wel 1 of andere gedacht achter zitten, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken welke. Vind dit soort boxen er ook niet mooi uit zien btw.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
7-4-2003 13:51
Ik heb 4 stuks van dezelfde kasten gemaakt. Ze waren allemaal voor eht laag bedoelt, maar diepgang is er totaal niet. Druk echter wel. Ik heb 1 van de 4 flink verandert. 2 maal 10" ging erin. Ging hard, en strak. Absoluut niet diep.

De theorie die er achter zit is een resonerende pijp. Door de exponentiele opening zou het versterkend effect niet op f, 2f, 3f enz, maar op alle boven liggende frekwentie's voorkomen zodat een rechte weergave bereikt word.
Ik ben niet echt een fan van dit kleine model, misschiend at ik de 15" nog eens uitprobeer...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
7-4-2003 17:36
Zoals Michiel al aangaf is het 12" model een stuk minder indrukwekkend als het 15" model. Als je de netto inhoud van het 12" model uitrekend dan zie je dat het eigenlijk maar een kleine kast is.

De Karlson komt pas goed tot zijn recht als je er flink vermogen achter zet. Ik heb zo het vermoeden dat die 12" van jouw daar niet zo goed in zijn. Ik heb dit 12" model gehoord met zowel 8", 10" en 12" speakers. Het beste ging het nog met een 8" die behoorlijk diep wist te komen (30Hz) Wanneer er achter deze ongeveer 40W speakers een vermogen van circa 100W werd gezet begonnen ze los te komen en kwamen ze in de buurt van een normale basrefelx van dezelfde afmeting voorzien van 12" luidspreker.

Een 12" Fane breedbander gaf een teleurstellend resultaat. Ik denk dat je de Karlson toch vooral als baskast moet gebruiken en niet hoger meot filteren dan 250Hz. Ik zou nu ook alleen noh maar serieuze speakers gebuiken voor deze kast die minimaal 200W RMS kunnen verwerken. Dit vermogen kun je er dan ook opzetten want zoals je gemerkt zal hebben beweegt een speaker in een Karlson maar minimaal! De konusuitwijking is veel kleiner dan bij een basreflex dus het is eigenlijk logisch dat pas bij hogere volumes duidelijk wordt waarom ik deze kast nog altijd prefereer boven de normale basreflex ontwerpen.

Als laatste wil ik opmerken dat die 12" van jou er niet echt uitzien als basmonsters. Ik denk dat het met geen enkele kast mogelijk is om hier een vette bas uit te toveren. Daarvoor is veel vermogen, krachtige magneten en flinke slag nodig. Een breedbander heeft noodgedwongen (bewegende massa moet laag blijven) altijd een x-max van circa 2mm en dat is te weinig als je echt laag wilt hebben.

MVG Contour
WikuStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2002
Laatste: 26-10-2008
Berichten: 31
8-4-2003 22:39
Ja idd het is een breedbander van ongeveer 50 W. Zeker niet de nieuwste meer. Wat vervelend is met de Karlson kast is dat als eenmaal de kast gemaakt is met speaker erin, de speaker niet meer vervangen kan worden. Die half ronde maantjes zorgen ervoor dat de speaker er niet meer uit kan sad :(
Maar toch leuk om ze een keer gemaakt te hebben!
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
14-8-2005 23:07

Wiku schreef:

Wat vervelend is met de Karlson kast is dat als eenmaal de kast gemaakt is met speaker erin, de speaker niet meer vervangen kan worden.
Beetje een oud topic, maar met dit probleem zat ik ook.

Vandaar dat ik deze avond maar bezig ben geweest met popnagels uitboren en meteen maar ff alle hoeklijntjes en hoeken eraf gehaald heb. Ik kon nu ook bij de schroeven van de 'gordijntjes' waardoor ik mijn woofer er nu ook uit heb kunnen halen.

Aangezien ik het Karlson setje een tijdje geleden compleet gekocht heb en niet met zekerheid wist welke drivers erin hingen was ik hier eigenlijk wel benieuwd na. Ik heb helaas niet echt iets van een merk kunnen vinden (er was mij verteld dat er Novanex in zat). Wel staat er 100 watt RMS op (schrok ik wel ff van, want er komt genoeg geluid uit wink ;)). Het was de bedoeling dat hier een versterker aan kwam te hangen van 2 x 500 watt RMS, maar dit is dan een beetje teveel van het goede denk ik? happy :)

Zoals ik kan nagaan is het ontwerp precies hetzelfde als deze:
https://home.planet.nl/~ulfman/images/Plans/karlson15scan.jpg

Kan ik hier ook probleemloos andere drivers in plaatsen (bijv Beyma)? Zo ja, welke types gaat het dan om en zou dit een beter resultaat opleveren? (lees: meer volume).

Ook ben ik van plan om de speaker te voorzien van een nieuwe laag verf (momenteel een beetje beschadigd) maar dat is nu geen probleem omdat de kast nu helemaal kaal is.
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
15-8-2005 08:31
Ik heb bij mijn stage ook zijn kast, moeten slopen om de speaker te vervangen, het gordijn aan 1 kant losmaken was genoeg om de speaker er uit te kunnen halen. De speaker hebben we laten reconen bij een bedrijf, ik kan wel even nagaan waar dat was.

Owja met 1000 watt op zijn flikker en 120DB aan pink noise
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
15-8-2005 18:06
Ik heb net even wat foto's online gezet. Ik heb een tijdje geleden een leuk setje speakers gekocht, maar de aansluitingen e.d. waren een beetje verouderd (XLR). Ik ben een tijdje geleden begonnen om in alle speakers een nieuw connectorplaatje incl Speakon te zetten, maar bij 1 speaker kon ik helaas niet goed bij de aansluitpinnen van de driver waardoor ik de 'gordijntjes' los moest halen. Toen ik eenmaal bezig was dacht ik 'ach, waarom niet meteen een nieuw fris kleurtje geven happy :)'. Zie hier het voorlopige resultaat:

- Zo zag de kast eruit voordat ik er aan begon

- De kast kaal gemaakt. Hoeken eraf en driver eruit

- Hier ligt t spulletje wat ervan af gekomen is, de hoeken liggen er naast maar staan niet op de foto

- Inmiddels is de kast ontvet en geschuurd, de verf staat al klaar ;)

- Onder het verfen..

- Eindresultaat voorkant

- Eindresultaat zij/achterkant

Het blauw op de foto komt lichter over dan dat het in werkelijkheid is. Ook zal het nog wat donkerder worden als de verf droogt verwacht ik.

Vanavond ga ik de speaker voorzien van een tweede verflaag, en als alles morgen goed droog is begin ik aan het terug in elkaar zetten + poppen. Ik heb nog nooit eerder met popnagels gewerkt, maar aangezien alle gaten er al op de juiste plekken inzitten moet dit weinig problemen opleveren wink ;)

Info die ik op de driver heb kunnen vinden: Classic 15/100c. Iemand die dit type iets zegt?

Je zult misschien wel denken: Huh maar 1 speaker? Maar ik heb een compleet Karlson setje staan: 2x15" + 2 x 12" met daarop losse hoorns. Ik heb op dit moment maar 1 speaker onder handen genomen omdat ik eerst benieuwd ben naar het resultaat, maar ook omdat ik anders teveel los spul heb liggen (ijzeren hoeken zijn allemaal op maat en heb ik nu genummerd). Wanneer deze speaker dus weer in elkaar zit dan volgen de andere ook snel.
SpijkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-11-2010
Berichten: 45
6-9-2005 16:53
aan het type te zien denk ik dat het een fane speaker is 15" 100W maar ik weet het niet 100% zeker,
zoek even op google of zo happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)