Forum > Geluid

Het Ecler Nuo5-topic

(621 reacties. Pagina 35 van 63)
Moderator(s): Dré
Chris80Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 14-6-2005
Berichten: 7
20-1-2005 08:31
Ik heb nu enige tijd de NUO 5. Moet zeggen dat het fijne en zeer complete mixer is, die zeer zeker degelijk is gebouwd. Er zijn alleen 2 dingen die ik persoonlijk niet echt prettig vind en ik ook eigenlijk niet echt goed begrijp:

1. De curve van de kanaal faders.

Op soft is het volumeverschil tussen 0 en 3 bijna niks en tussen 9 en 10 enorm groot. Het is dus voor het gehoor niet bepaald lineair.

Op de stand sharp zit het gehele volumebereik tussen 0 en 3.

Waarom is er niet een stand waarbij het volume lineair (voor gehoor) wordt verdeeld over de 60mm? Wat heb ik namelijk aan 60mm faders als het bereik niet over die 60mm wordt verdeeld?

2. De snelheid van de kanaalfaders

Soms heb ik het idee dat er een hele kleine vertraging zit in de upfaders, dit gevoel heb ik in vergelijk met mijn vorige mixer (geen VCA op faders). Heeft iemand anders dit ook wel eens ervaren of is dit iets wat tussen mijn oren zit laugh :D.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
20-1-2005 23:59

chris80 schreef:

Ik heb nu enige tijd de NUO 5. Moet zeggen dat het fijne en zeer complete mixer is, die zeer zeker degelijk is gebouwd. Er zijn alleen 2 dingen die ik persoonlijk niet echt prettig vind en ik ook eigenlijk niet echt goed begrijp:

1. De curve van de kanaal faders.

Op soft is het volumeverschil tussen 0 en 3 bijna niks en tussen 9 en 10 enorm groot. Het is dus voor het gehoor niet bepaald lineair.
Tis mij nog nooit opgevallen in de paar keer dat ik er mee heb staan draaien.
Maar hij staat in de aandachts punten voor de review dus ik zal er even op letten zodra er een NUo5 is geariveerd.
2. De snelheid van de kanaalfaders

Soms heb ik het idee dat er een hele kleine vertraging zit in de upfaders, dit gevoel heb ik in vergelijk met mijn vorige mixer (geen VCA op faders). Heeft iemand anders dit ook wel eens ervaren of is dit iets wat tussen mijn oren zit laugh :D.
Is me eerlijk gezegd ook nog niet opgevallen. Overigens is het wel mogelijk maar dat kan meerdere oorzaken hebben.
Ook een puntje om op te letten dus.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Chris80Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 14-6-2005
Berichten: 7
21-1-2005 08:13
2. De snelheid van de kanaalfaders

Soms heb ik het idee dat er een hele kleine vertraging zit in de upfaders, dit gevoel heb ik in vergelijk met mijn vorige mixer (geen VCA op faders). Heeft iemand anders dit ook wel eens ervaren of is dit iets wat tussen mijn oren zit laugh :D.
Is me eerlijk gezegd ook nog niet opgevallen. Overigens is het wel mogelijk maar dat kan meerdere oorzaken hebben.
Ook een puntje om op te letten dus.
Reind,
Over dit punt ben ik niet helemaal zeker, omdat ik sinds ik deze mixer heb ook mijn opstelling heb veranderd, waardoor ik wat verder van mijn speakers sta. Wel is het zo dat een vriend van me ook deze vermoedens had, zonder dat ik het hem gezegd heb. Hij heeft zelf een HAK 320.

Ik wacht met belangstelling je review af.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
21-1-2005 21:30

chris80 schreef:

Er zijn alleen 2 dingen die ik persoonlijk niet echt prettig vind en ik ook eigenlijk niet echt goed begrijp:

1. De curve van de kanaal faders.

Op soft is het volumeverschil tussen 0 en 3 bijna niks en tussen 9 en 10 enorm groot. Het is dus voor het gehoor niet bepaald lineair.

Op de stand sharp zit het gehele volumebereik tussen 0 en 3.

Waarom is er niet een stand waarbij het volume lineair (voor gehoor) wordt verdeeld over de 60mm? Wat heb ik namelijk aan 60mm faders als het bereik niet over die 60mm wordt verdeeld?
Wat versta je onder 'enorm groot'? Kun je aangeven waar de -3, -6, en -10dB punten liggen.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
31-1-2005 17:49
*kick*

Ik heb gister een paar uur op de Nuo5 gemixt en het viel me idd ook op dat de faders een beetje slechte curve hebben. Jammer aangezien ze toch instelbaar en 60mm lang zijn... Van boven 1 streepje terug en het volume is al meer dan gehalveerd. Aan die 60mm heb je dus niet zoveel, op een djm600 is het volume nog beter te regelen.

Van een vertraging in de faders heb ik overigens niets gemerkt. Ik vond het ook wel jammer dat je nergens de bpm kan zien... je moet dus altijd maar aannemen dat hij de juiste waarde heef voor de effecten.

Verder is het wel een erg lekkere mixer. De faders en knoppen voelen goed aan, vooral de toonregeling happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
1-2-2005 20:18
Faders zijn van het type "gooifaders" (en ik heb ze ook alleen als zodanig gebruikt). Ik zal eens bij de importeur informeren of de curve aangepast kan worden (zou op zich met 2 weerstandjes per loperbaan prima mogelijk moeten zijn). Op die manier kun je immers ook (bijna) van een log pot een lin pot maken en vise versa.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Chris80Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 14-6-2005
Berichten: 7
2-2-2005 15:24
Dre,

Juis door de "gooi" manier kwam ik er eigenlijk vrij snel achter.

Ik had namelijk op mijn oude mixer 45mm faders. De nuo heeft 60mm. Ik had dus in het begin wel eens last dat ik de fader net niet tot de 10 "gooide" maar tot aan ongeveer 9. (de 45mm zit toch een beetje in de vingers) Wanneer je vervolgens een beetje "speelt" met de fader (die op 9 stond), en vervolgens "gooi" je hem weer omhoog maar nu wel tot de 10, dan gaat het geluid ineens veel harder.

Aan de hand hiervan heb ik het verloop eens aandachtig beluisterd en kwam dus tot de conclusie dat de curve alles behalve lineair is (voor gehoor).

Het zou inderdaad mooi zijn als de faders met een modificatie lineair (voor gehoor) gemaakt kunnen worden. Ik wacht het antwoord van de importeur in ieder geval met spanning af.
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
2-2-2005 15:43
Ik krijg vrijdag een nieuwe ecler nuo5 binnen. Omdat men vorige fabrieksfouten vertoonde. Ik zal even pics schieten. En dré de mos is die ook zelf uit te voeren.

Groetjes bjorn
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
2-2-2005 15:59
1 x bewerkt. Laatst door Frisbee op 2-2-2005 16:01

dj beat schreef:

is die ook zelf uit te voeren.
Nou dat lijkt me niet verstandig. Op de Nuo 5 zit 3 jaar fabrieksgarantie (netjes!) maar die ben je kwijt als je zelf aan de mixer gaat klooien (zeker als je componentjes gaat solderen)...
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
2-2-2005 16:00
Ah omdat ik men mixer niet bij dre heb gekocht maar hier in belgie. En zou als er een mod zou komen deze ook wel willen.

Groetjes

Terug naar forum Reageer (zonder quote)