compressor <--> peak limiter <--> gate ??
(17 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
DjProbeStandaard Lid Uit: België Sinds: 1-7-2004 Laatste: 6-8-2009 Berichten: 104 | 16-1-2005 00:45 |
hallo, wat is nu net het verschil tussen de 3 ? kan je met een compressor ook een signaal limiteren, zonder het (hoorbaar) te vervormen ? kan een Behringer MDX 1400 bv dienst doen als limiter om je versterkers en boxen te redden van overbelasting en doorbranding ? en wat met die threshold attack release en ratio ? hoe stel je die dingen in ? ik heb gezien bij behringer dat er ook modellen bestaan met een digitale interface de ULTRA-CURVE PRO DSP8024 kan ook peak limiten en is een eq ... https://www.behringer.com/DSP8024/index.cfm?lang=ENG is deze dan intressanter ? of raden jullie geen behringer aan maar bv. DBX,.... waar ligt het (hoorbaar) verschil ? thx mvg Probe | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 16-1-2005 17:12 |
Dat zijn wel erg veel vragen voor één klein topic. Een compressor haalt de dynamiek uit het signaal. Alles wat zachter is dan een referentiesignaal dat je van tevoren kan instellen (de threshold) wordt versterkt en alles wat harder is wordt verzwakt. In welke mate het wordt versterkt of verzwakt is de ratio, hoe snel de compressor ingrijpt is de attack-tijd en hoe lang de versterking of verzwakking duurt de release, eenvoudig gezegd. Een compressor heeft verschillende doeleinden. Lees bijvoorbeeld eens een gebruiksaanwijzing van een Behringer compressor, daar wordt dat eenvoudig uitgelegd, ook hoe je basisinstellingen kan maken. Een limiter begrenst het signaal dat boven een vooraf ingesteld niveau komt. De bedoeling daarvan is bijvoorbeeld dat je versterkers niet te hard worden aangestuurd. Een gate gooit het signaal dicht als de sterkte beneden een vooraf instelbaar niveau komt. Dit wordt vaak gecombineerd met een compressor: omdat een compressor alle zachte signalen versterkt zou hij op een moment dat er een stilte in de muziek valt vreselijk gaan versterken waardoor de achtergrondruis wordt opgepompt. Om dat te voorkomen gooit de gate het signaal dan dicht. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DjProbeStandaard Lid Uit: België Sinds: 1-7-2004 Laatste: 6-8-2009 Berichten: 104 | 17-1-2005 15:43 |
ok bedankt ! kan je me bepaalde toestellen aanraden om onze boxen / versterkers te beschermen en steek ik die voor de crossover (2 kanaals is dan genoeg) of steek ik die na de crossover (4 kanaals dan ° thx !! | |
LuPuSStandaard Lid Uit: België Sinds: 16-8-2004 Laatste: 13-7-2012 Berichten: 19 | 17-1-2005 21:46 |
Ik heb hem altijd voor de crossover gestoken. Had er dus twee, want versterkers zitten in twee apparte flightcases. Nu ga ik het ook even proberen na de crossover. Normaal mag dit geen problemen geven. Mijn licht-geluidboer zei me dit toch, weet niet wat jullie ervan denken... | |
ReemskiVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 22-10-2002 Laatste: 8-11-2024 Berichten: 1370 | 17-1-2005 21:56 |
Voordeel dat je dan per frequentieband kan limiten. Vaak staan de limiters op het laag als eerste te werken. Met limiters na de cross-over mis je dan het irritante gepomp op het mid-hoog. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 17-1-2005 22:12 |
DjProbe schreef: kan je me bepaalde toestellen aanraden om onze boxen / versterkers te beschermenVan de limiters van Behringer ben ik trouwens nooit onder de indruk geweest. De compressors zijn wel goed (maar die heb jij waarschijnlijk helemaal niet nodig). Maar: voor de goedkopere sets zou, als je niet te kritisch bent, een Behringer limiter (bijvoorbeeld ingebouwd in de CX-3400 crossover) wel kunnen voldoen. Wil je een flinke stap beter dan zou je bijvoorbeeld eens naar een dbx 166XL (compressor+limiter+gate) kunnen kijken. Die klinkt wél goed als de limiter ingrijpt. Nadeel: 3x de prijs van een Behringer (zo'n 300 euro, een Behringer compressor limiter kost zo rond de 100). DjProbe schreef: en steek ik die voor de crossover (2 kanaals is dan genoeg)of steek ik die na de crossover (4 kanaals dan ° | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
ReemskiVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 22-10-2002 Laatste: 8-11-2024 Berichten: 1370 | 17-1-2005 22:49 |
Victor schreef: Groot nadeel is dat als je 2-weg aktief draait je 2 compressor-limiters moet aanschaffen, en bij 3-weg aktief zelfs 3. Daarom zie ik ze bij de gemiddelde drive-in show vaker vóór de crossover staan. | |
DjProbeStandaard Lid Uit: België Sinds: 1-7-2004 Laatste: 6-8-2009 Berichten: 104 | 20-1-2005 00:51 |
wat zouden jullie nog geven voor een DBX 1066 en waarom kost die net zoveel meer dan een DBX 266 | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 20-1-2005 10:41 |
De 1066 is een compressor-limiter-gate. De 266 mist de limiter-functie. Bovendien is de 1066 een duurdere serie met meer mogelijkheden en duurdere componenten. De 266XL is een beetje een (voor dbx begrippen) low-budget serie. Wat een (tweedehands, neem ik aan?) 1066 nog mag kosten hangt natuurlijk erg af van de ouderdom en de staat. Nieuw kost het ding zo'n 600 euro ex BTW. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
PowerbeatStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-1-2005 Laatste: 10-9-2014 Berichten: 808 | 30-1-2005 19:24 |
ik snap eerlijkgezegd vrij weinig hiervan maarrre...jullie zullen me zo kunnen vertellen wat een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft in combinatie met 2x peavey ul15 top en 2xul118S en of ik hem dan voor of na de crossover moet doen (cx2310)want daar begrijp ik ook niet zo bar veel van...dacht dat ik wel wat verstand ervan had | |
I'll take you to the KoffieShop... |