Forum > Zelfbouw Speakers

Welke speakers bouwen?

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
EdieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 4-5-2003
5-4-2003 10:42
Ik wil graag twee top kasten maken alleen voor de midde en hoge tonen. Ik wil GEEN gebruik maken van piezo luidsprekers. Er komen wel beschermhoeken op, handgrepen, etq (net als een flightcase model).

Hij moet RMS een vermogen van 200 tot 300 Watt moeten halen en 8 Ohm zijn. De grote van de kast heb ik het liefste ongeveer 60cm hoog, 60cm lang en 45cm breed.

Omdat de kast toch niet zo groot word, en bekleed word met dik vilt kan ik hem toch wel van MDF maken, he?!
Dat kost mij weer minder geld, en brokkelen doet het niet omdat ik er dik vilt omheen doe en beschermhoeken en randen maak. Hij word wel zwaarder, maar dat maakt ook niet veel uit voor mij razz :p

Ik heb zelf een baskist gebouwd met 2 12" basspeakers erin. Hij is 1 meter lang, 40cm hoog en 50cm breed. Hij is helemaal van MDF!!! en ook bekleed, beschermhoeken en handgrepen. En weegt toch maar +/- 35 tot 40 kilo. Met 2 man heb je hem zo de trappen af en op... laugh :D

Dus weten jullie wat ik kwijt ben voor twee van die boxen? inclusief hout en de speakers. Bekleding heb ik nog HEEL VEEL en hoeken en zo is bijzaak... wink ;)
Hij is voor PA gebruik en on-the-road ga ik ermee.

Hebben jullie ook misschien links naar site's die hoge en middetonen luidsprekers verkopen die dat vermogen halen?
THANX !!! EDIE happy :) wink ;) razz :p
Ik ben dj en ga nu zelf on-the-road, yeah baby,.,,
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
5-4-2003 10:58
zuchtzuchtzucht

eerst wil je jbl kopen, top goed zo

en dan wil je in 1 keer je eigen troep gaan maken met piezo mdf met hoeklijnen en voor 10 kilo speakers erin niet zwaar, nou ja je zult het wel merken, en ja je vind jezelf heel goed zo te merken dat je die andere kast wel helemaal van mdf hebt gemaakt, nou ik vind het eerder niet zo slim... happy :)

eerst wil je jbl kopen voor 350 euro perstuk, en nu ineens boxen met piezo, wat is daar de reden voor?

maar goed om te antwoorden,
hout geen mdf gebruiken gewoon multiplex, GEEN hoeklijnen gebruiken ik vind het er niet uitzien en het word er wel degelijk zwaarder door, voor de rest kun jij nu niet zo zeggen ik wil dat dat de maten zijn dat moet berekent worden op de woofer.

voor het hoog koop dan beyma hoorn +driver 90 euro, zal ongetwijfled beter klinken dan zo dap hoorntje van 5 euro
of als je ook echt een goed ontwerp wilt hebben wat berekend enz. is kijk dan is naar de huisman-w250 speakers hier in de webshop of kijk eens op www.B&C.com staan ook complete ontwerpen bij alleen ben je voor die B&C wel wat meer kwijt.

maar ga dus niet zomaar iets bouwen maak een goed plan en koop een voorberekend ontwerp dan weet je 99.9% zeker dat het goed zal klinken
EdieEx Lid
5-4-2003 11:16

speakerfreak schreef:

zuchtzuchtzucht

eerst wil je jbl kopen, top goed zo

en dan wil je in 1 keer je eigen troep gaan maken met piezo mdf met hoeklijnen en voor 10 kilo speakers erin niet zwaar, nou ja je zult het wel merken, en ja je vind jezelf heel goed zo te merken dat je die andere kast wel helemaal van mdf hebt gemaakt, nou ik vind het eerder niet zo slim... happy :)

eerst wil je jbl kopen voor 350 euro perstuk, en nu ineens boxen met piezo, wat is daar de reden voor?
Oke geen zelfbouw dan? Gaat dat meestal mis ofzo? Die baskist is zeer goed gelukt, en het is misschien ff zwaar, maar met die rolwielen eronder zijn ze toch zo weg. Het is maar 'n paar minuutjes werk...

En ja, ik weet inderdaad nog niet zo goed Wat ik wil, kan je misschien een paar voorbeelden geven dan? Bijvoorbeeld die 2 topkasten van JBL SF (met enkele woofer) en welke baskast dan erbij? Die wat ik nu heb is wel mooi enzo, maar voor buiten niet geschikt (gaat niet te hard sad :( )

En ik wil HELEMAAL NIET opscheppen ofzo en ik meen me ook niks want ik weet dat ik nog niks heb en er pas bij kom kijken laugh :D Doei! En tot laterzzzz happy :)
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
5-4-2003 21:16
je eertse vraag, geen zelfbouw dan?, moet ik meteen ja op antwoorden.
in ieder geval niet op de manier waarop jij het uitlegd.
jij werkt van buiten naaar binnen. dus maakt grote stoere kast, en duwt er een 12"in.
wil je het goed doen, dan selecteer je eerst een goede speaker. voor de bas, 15'of hoger, en af en toe een dikke 12". dan voer je de eigenschappen van de speaker in een programma in, en deze geeft je het ecacte volume, en de vorm van de "pijpjes"
als je op deze manier wilt werken, kun je verder gaan met dit topic.
dus dan vraag je welk hout, en hoe de afwerking zal worden.
EdieEx Lid
6-4-2003 11:06
Hoe heet dat programma? kan je het kopen of downloaden? wink ;) Als jullie zeggen als je het op die manier doet kan er niets fout gaan wil ik het wel doen. Dit keer wel met 2 15" of het liefste 18" bassen (maar die kosten zeker veel geld, ik wil per box namelijk maximaal 150 tot 180 euro uitgeven) en dit keer maak ik de kast inderdaad maar liever van triplex. Dat MDF is ook wel zwaar... Bedankt happy :)
En hebben jullie nog een 18" woofer die redelijk geprijst is en een hoog vermogen geeft? (anders ook een 15" speaker)... Handvaten etq komen later wel, en hout is nog geen probleem... Ik wil eerst die speaker halen.
6-4-2003 11:22

edie schreef:

Hoe heet dat programma? kan je het kopen of downloaden? wink ;) Als jullie zeggen als je het op die manier doet kan er niets fout gaan wil ik het wel doen. Dit keer wel met 2 15" of het liefste 18" bassen (maar die kosten zeker veel geld, ik wil per box namelijk maximaal 150 tot 180 euro uitgeven) en dit keer maak ik de kast inderdaad maar liever van triplex. Dat MDF is ook wel zwaar... Bedankt happy :)
En hebben jullie nog een 18" woofer die redelijk geprijst is en een hoog vermogen geeft? (anders ook een 15" speaker)... Handvaten etq komen later wel, en hout is nog geen probleem... Ik wil eerst die speaker halen.
180 euro max per box, dan is het best wat je daar waarschijnlijk een beetje voor kan krijgen de sm115 hier uit de web die is 160 euro, maar krijg je wel de tekeningen bij dus hoef je niet meer te gaan rekenen, maar reken maar dat je toch wel een flink stukje boven die 180 euro uitkomt voor een baskast met1 15`` die sm115 dus
EdieEx Lid
6-4-2003 21:47
Nee, je bedoelde me verkeerd... Ik wil 180 euro maximaal uitgeven per LUIDSPREKER (dus niet de kast) en dus twee van die boxen en het hout... laugh :D
6-4-2003 21:55

edie schreef:

Nee, je bedoelde me verkeerd... Ik wil 180 euro maximaal uitgeven per LUIDSPREKER (dus niet de kast) en dus twee van die boxen en het hout... laugh :D
is dat nieuw ``iemand verkeerd bedoelen`` whehe
wel dan zul je waaarschijnlijk met de sm115 en mooi setje hebben maar waarom wil je een kast met 2 15inch speakers? maak dan gewoon 2 losse 15inch kastjesis toch veel slimmer
EdieEx Lid
7-4-2003 19:15
Gelijk heb je, 2 losse kasten is inderdaad handiger: minder gewicht en kan hem altijd uitbreiden. Maar ik heb weer 's zitten nadenken en heb iets nieuws:

IK MAG DE SF JBL boxen halen van mijn moeder, als ik wel nu werk vind (zo gevonden)... Ik koop dan 2 van die boxen (met dubbele woofer) shocked 8O En bouw dan zelf zoals jij voorstelde 2 baskisten met elk een 15" woofer. Bij de Conrad kreeg je twee 15" speakers van Eminence die 1000 Watt RMS haalt, is het wat? Denk het toch wel voor die (ik dag 180 tot 250 euro)...
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
7-4-2003 19:35
Je bedoelt zeker de Eminence CPA15-1000. Of deze echt geschikt is als subweergever weet ik zo net nog niet. Het rendement van 98dB is wel aardig, maar zakt in een 100 liter BR kast naar het laag toe flink naar beneden, het f3 punt ligt op zo'n 80Hz, met wat getune kom je nog op 48Hz uit, maar daaronder is het dan echt snel afgelopen. Ik zou een andere driver gebruiken als ik jou was, waarom geen beyma sm115 uit de webshop, je moet niet alleen kijken naar belastbaarheid, zware versterkers zijn duur sad :(

Terug naar forum Afgesloten topic