Forum > Newbie Forum

prijs voor vinyl

(104 reacties. Pagina 11 van 11)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
30-12-2004 11:11
De Sync is op zich zeker niet duur.
Een goede hifi tt is te vinden voor een 150 tot 200 euro(occasion).
Er van uitgaande dat je wel meteen kwaliteit in huis haalt.
De stap naar de sync(nieuwprijs!!!!!)is niet zo groot.
Een occ. Sync kom je tegen voor 225/275 euro.

Het enige waar je aan moet denken=zal ik ooit een DJ draaitafel gebruiken om te mixen?
Als dat zou gebeuren koop dan bijv. de Sync,gebeurt dat niet laat dan die Sync liggen en schaf bijv. een Thorens aan,waar je dan veel meer aan zult hebben.

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
ArneHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2004
Laatste: 5-5-2005
Berichten: 9
30-12-2004 12:29

cyberdancer schreef:

hoeveel betalen jullie voor jullie platen ? En nog een beginnersvraagje, hoeveel nummers staan er meestal op zo een plaat ?
De meeste vinyls zijn zo 7-9 Euro van wat ik zie. Verder geldt natuurlijk, hoe mee je koopt des te goedkoper worden je eventuele verzendkosten per plaat.
Maar het beste is om een platenshop te bezoeken en het personeel (kies iemand uit die er verstand van heeft, dus niet de eerste de beste "puistenkop". Oudere mensen hebben vaak meer ervaring in het inschatten van jou smaak) aan te spreken.
Personeel dat meer interesse toont in de draaitafels van de baas dan de klant hoef ik sowieso niet. Het mooiste is vaak de baas zelf, weet veel, weet wat er binnenkomt en gaat voor zijn klanten door het vuur. Tevens krijg je soms nog leuke kortingen e.d.
Vaak gaat de baas ook het langste mee in de zaak dus ervaring en inschattingsvermogen van deze mensen zijn soms bijna grenzeloos!!!
Hij weet ook vaak wanneer er nieuwe remixes en persingen uitkomen. Mocht een plaat niet in voorraad zijn dan weet hij wanneer deze plaat er wel is.

Zeg DUIDELIJK welke stijl(en) en platen je erg goed vind en waarom, vanwege die bass, beat of loop. Of juist die ene vocal.
Des te meer informatie het personeel heeft van jou, des te beter kunnen ze je helpen.
Vervolgens gaat die persoon een stapel platen uit de bakken halen, beluister deze rustig (neem er dus de tijd voor als je platen gaat kopen) en maak een schikking welke je wel en welke je niet koopt.
En nu komt het:
Maak duidelijk waarom je sommige platen wel kiest en waarom sommige niet.
Hierdoor ontstaan discussies met het personeel (blijf beleeft in je discussie!) en hierdoor leert hij/zij jou beter kennen. Deze discussie ontstaat omdat hij/zij dacht dat ie veel verkopende plaat precies is wat jij wilde. Nu jij die plaat afkeurt vraagt hij/zij zich af hoe je dat nu weet kan doen, iedereen vind em wel vet!
De volgende keer dat je dan bij die platenshop komt kan die ene persoon jou beter van dienst zijn. Hij/Zij weet immers WAAROM jij een plaat goed of afkeurd.
Aan deze (zeer effectieve) methode zitten 2 nadelen.
1.
Als "jou" personeelslid ziek/afwezig is ben je eigenlijk voor niks gekomen. Ik bel meestal van tevoren.
2.
Iedere keer als je komt heeft hij/zij wel wat platen waarvan hij/zij denkt dat jij ze wel wil, gevolg-->meer en meer platen die je toegeschoven krijgt vallen in je smaak dus koop je er meer en meer.
Totdat je op een gegeven moment binnenkomt (nadat ik gebeld heb) en er dus al een set platen klaarligt voor je om te beluisteren.
Zoals je ziet krijg je een band met je shop. Ga echter niet naar een shop maar naar meerdere, doe ik ook. Ik beluister, laat alles liggen, ga naar de andere shops, beluister daar ook (de tweede, derde keer hoor je meer in de plaat). Vaak zie je al welke platen er in de stapels klaarliggen van de verschillende shops. Komen deze overeen dan vinden dus meerdere personen (als het goed is met verstand) dat de plaat bij jou stijl hoort. Maar IK ben degene die het uiteindelijk bepaalt of de plaat 'knalt of valt".
Dit is ook de reden dat ik naar een grote stad ga voor mijn platen, meer keuze, meer shops, meer mensen met meer verstand van muziek dan ik. Ik reis zelfs een grote stad voorbij omdat ze mij in die andere stad beter inschatten/helpen. Er was een plaat niet voorradig, geen probleem, werd kosteloos nagezonden door de postbode. Kijk, dat is service en een platenbaas met hart voor zijn klanten en de muziek!
Zulks moet je dus hebben!!! Duurt even, want je moet wel een band opbouwen natuurlijk.

hoeveel nummers staan er meestal op zo een plaat ?

Vraag ook aan het personeel hoe platen in elkaar zitten. Je kan in de groeven de basslijnen e.d. herkennen. Vraag het gerust, ik zeg maar zo: beter dat je het teveel vraag dan te weinig. Laat de rest in de winkel maar denken "hij weet echt niks". Boeiend! Uiteindelijk luistert iedereen stiekem toch mee!

Gebruik bij platenshops a.u.b. je eigen headphone. Wel zo hygiënisch (shocked 8O goetste nederlants???) en je hoort het via je eigen vertrouwde spullen.

Let op: "puistenkoppen" en jongere mensen kunnen wel degelijk erg veel verstand hebben van platen maar mijn ervaring leert dat dat meer uitzondering is dan regel, helaas. Zelf ben ik ook nog jong en ik heb nog een HELEBOEL te leren op muziekgebied wink ;) !

Last but not least:
Je moet dus gewoon een grote bek hebben! Wel beleeft blijven. Ik bedoel dus; doorvragen, is het je niet duidelijk of snap je het niet vraag het nog een keer! Wordt je afgeleid door een mixende andere klant op de achtergrond, vraag of je ergens anders kan gaan staan. Merk je dat je persoon geen tijd heeft voor je omdat het druk is; maak dan een afspraak met ze!
Jij neemt er de tijd voor, zeker in het begin omdat je vol vragen zit, maar zij moeten die tijd wel hebben voor je!
Verder moet je kort zijn; bevalt het je niet of "voel" je dat het niks wordt, afkappen dan! Volgende winkel inlopen. Er zijn meer vissen in de vijver!
In de winkel moet je je prettig voelen en het moet wel een beetje zeg maar klikken met het personeelslid dat JIJ uitkoos.

Dit is en blijft natuurlijk een persoonlijk verhaal maar ik hoop dat je de hoofdlijnen en de strekking begrijpt, zo niet mail me!
Worldwide Party People Manifesto
YougowStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2004
Laatste: 23-4-2016
Berichten: 82
31-12-2004 12:56
je hebt net op een vraag van meer als een jaar geleden geantwoord met een persoonlijke ervaring. Ikzelf kan toch niet van het personeel in de platen winkel gaan verwachten dat ze van iedere klant onthouden welke smaak/stijl/etc. deze heeft. zeker niet als het een wat grotere winkel is waar toch wel veel mensen komen. ik vraag ook wel vaak even om hulp als ik iets niet vind, of als ik iets niet snap. of gewoon de nieuwste releases. maar je meot toch al heel vaak een zelfde winkel binnen wandelen en veel platen kopen voor de winkelhouder je stijl/smaak gaat herkennen enzo.

mvg Hugo
...
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
1-1-2005 21:43

fredje schreef:

De Sync is op zich zeker niet duur.
Een goede hifi tt is te vinden voor een 150 tot 200 euro(occasion).
Er van uitgaande dat je wel meteen kwaliteit in huis haalt.
De stap naar de sync(nieuwprijs!!!!!)is niet zo groot.
Een occ. Sync kom je tegen voor 225/275 euro.

Het enige waar je aan moet denken=zal ik ooit een DJ draaitafel gebruiken om te mixen?
Als dat zou gebeuren koop dan bijv. de Sync,gebeurt dat niet laat dan die Sync liggen en schaf bijv. een Thorens aan,waar je dan veel meer aan zult hebben.

groet
De Synq is lang niet zo stil als een thorens, als de vraagsteller ook er mee wil gaan draaien, dan kan hij het beste een SynQ nemen.
Maar als hij dat niet doet, waarom dat 200 meer uitgeven aan een draaitafel met een aantal onodige dingen (torque van 4,5 enz.)?
*Quukske*
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
1-1-2005 22:06
Ik heb naast mijn super oem een dual cs505-4 gekocht, puur voor het digitaliseren. Is mij door mensen van dit forum (search!) en van het toenmalige forum van hifi.nl aangeraden. Overigens hadden zij het bij voorkeur over de Thorens td160 (?). Die vond ik zelf niet zo mooi, en het oog wil ook wat. Heb daarom de Dual gekocht. Ik moet er overigens wel bij vermelden dat ik hem nog niet heb gebruikt.
Beauty hides in the deep

Terug naar forum Reageer (zonder quote)