Forum > Geluid

Advies voor een nieuw mengpaneel tussen de € 200,- en € 400,-

(47 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
8-12-2004 16:37
Ik denk dat de XTC meer hufter proof is (faders zitten dieper in de mixer verstopt). Dat gezegd hebbende... Als je maar 2 jaar met een PCV-275 zou doen dan zou je letterlijk de eerste zijn volgens mij.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
8-12-2004 16:42
Oke ,alsnog heel erg bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Ik ga het eens tegen elkaar afwegen.. happy :) Misschien dat ik het toch bij het vertrouwde idee van de xtc houdt. Tis toch een dateq he razz :p .
KeLsOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2004
Laatste: 14-8-2005
Berichten: 15
13-12-2004 17:25
1 x bewerkt. Laatst door KeLsO op 14-12-2004 11:20

remczero schreef:

Oke ,alsnog heel erg bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Ik ga het eens tegen elkaar afwegen.. happy :) Misschien dat ik het toch bij het vertrouwde idee van de xtc houdt. Tis toch een dateq he razz :p .
Maar dan wel een budget-dateq sneaky :V

Zelf heb ik een smx 501 ( 8 maanden) en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik niet voor de PVC 275 ben gegaan. Niet dat de stanton veel beter is, toch is deze ondergewaardeerd omwille van de support die de vestax doorheen heeft opgebouwd (maar ook terecht!) Bovendien zorgen de smx 301 & 401 (die niet te vergelijken zijn) ervoor dat het low-budgetgevoel ook bij de smx 501 aanwezig zou zijn. Maar dat is alles behalve zo...

Vooral op vlak van de EQ's veegt hij de vloer met de PVC, voor de rest denk ik dat dat de componenten in beide mixers minstens gelijkwaardig zijn. Zowel de crossfader (P&G) alsook de linefaders (??) kunnen de vergelijking met die van de PVC 275 doorstaan en ook de potmeters van de 501 blijken naast een complete kill ook van zeer goede kwaliteit.

Enkele (kleine) nadelen aan de smx 501

- weinig vingerruimte bij EQ's (maar ik heb heel grote handen)
- weinig headroom voor de kanaal-led's (veel te snel ih rood) maar bij de mastersled's is dit probleem niet
- de kwaliteit van de drukknoppen is nog af te wachten (activeren fx & cue channel select) maar dit kon volgens mij beter/steviger
-Bij de kleine faders (pan) werkt men met rubber mooi af (anti-stof) wat netjes is.. maar dan laat men die flash/phonoswitch gewoon open staan om een putje stof te happen (dus een halve goede poging)
-een compleet zinloze headphone mute (dacht zelfs een keer dat m'n headphone stuk was)
-looks, maar dat is persoonlijk en voor mij volledig ondergeschikt

Enkele voordelen aan de smx 501

- Crossfader & linefaders van goede kwaliteit (in deze prijsklasse)
- EQ's met complete kill en potmeters van goede kwaliteit
- Degelijke behuizing met balanced(XLR x 2) master output van prima kwaliteit
- Volumecontrol master, bootlevel & master-effect S&R
- FX toewijzing per kanaal
- Curve van crossfader (fade->cut via draaiknop) en linefaders (short->long in drie standen)

Met andere worden een no-nonsens mixer, goede prijs-kwaliteit en een van de weinige 3kanaals-mixers onder de 500 euro die z'n geld helemaal waard is.

Dus als Vestax nu de productie van de 275 gaat staken (wat mijn zeer onwaarschijnlijk lijkt, eerder een nieuwe reeks) dan zullen er volgend jaar een stuk meer 501's worden verkocht denk ik, want enige alternatief in het 3-kanaalssegment is de Ecler Smac Pro30 maar dan moet je van schuine faders houden (en ik hou daar niet zo van)

De Xone 32 & Rane Empath zijn dan weer al van een heel andere prijsklasse en dus ook kwaliteit... de XTC hangt daar wat tussen in (tussen 275/501 & AH/Rane) maar is ook al een oud beestje qua ontwerp, dus bv geen fx per kanaal, maar wel een tank van een mixer.

Greetz KeLsO

Ps. ik gebruik de SMX 501 met twee cdj 800's en een sl 1200 mk II
Rehab is for quitters...
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
13-12-2004 18:29
Heb je de pcv wel uitgebreid uitgeprobeerd?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
KeLsOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2004
Laatste: 14-8-2005
Berichten: 15
13-12-2004 19:49

Dacide schreef:

Heb je de pcv wel uitgebreid uitgeprobeerd?
Spreekt voor zich dacht ik zo... voor sommige mensen is 500 euro voor een stuk djgear zo veel geld dat ze echt alle mogelijkheden uitgebreid hebben getest (en het ging bij mij tussen de vestax en de stanton)

Heb jij de smx 501 al uitvoerig getest ?(en dan bedoel niet 20 min bij een dealer)

KeLsO
Rehab is for quitters...
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
13-12-2004 19:55
IK heb de 501 helaas nog nooit aangeraakt. Ben wel erg benieuwd geworden.
voordat ik de vestax een half jaar geleden kocht, had ik in 1e instantie het idee om de 401 te kopen. (en die legt het wel af tegen de 275)

[edit]
Er is trouwens wel iets waar de pcv275 het wint van de 501. Namelijk de "looks", die roeleren de pan uit!
(geheel persoonlijk natuurlijk)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
KeLsOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2004
Laatste: 14-8-2005
Berichten: 15
13-12-2004 20:10

KeLsO schreef:

Nadelen
....
-looks, maar dat is persoonlijk en voor mij volledig ondergeschikt
....
Had ik dus al gezegd, de vestax vind ik ook mooier
Rehab is for quitters...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
14-12-2004 13:10
De EQ van de SMX-501 gaat weliswaar erg diep MAAR verneukt daarbij de muziek dusdanig (in vergelijking met andere mixers die ook zo diep kunnen gaan) dat je dat laatste stukje van de toonregeling beter niet kunt gebruiken. Ook is het kantelpunt van de Low veel te hoog gekozen waardoor je het stukje toplaag ook kwijt raakt als je gaat minnen. En juist DAT is voor normaal mixwerk erg belangrijk.

Toevallig dat dit meerdere keren aan de orde is geweest toen personen twijfelden tussen deze 2 mixers en dus langskwamen om ze beiden te testen. Geen van die keren is iemand met een SMX-501 uit de deur gelopen (waarschijnlijk dat bij de personen in kwestie de muzikaliteit van de EQ zwaarder woog dan die super lekkere faders die in de SMX-501 zitten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)