Forum > Zelfbouw Speakers

SUB-meeting

(216 reacties. Pagina 16 van 22)
Moderator(s): Dré
KlaaskeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2003
Laatste: 22-8-2005
23-11-2004 09:18

Joost schreef:

BUX VS PL4 shocked 8O

1 Punisher lijkt onder de 65 niet veel meer te doen trouwens... shut up :X

2 Punishers: Netjes!

18LW1300/1400: ziet er verdomd strak uit!

USW's: Dubbel 15"??? shocked 8O

Bij de USW en 700 zit wel hetzelfde bultje rond 70 Hz, invloeden vd loods??
De USW was ronduit bedroevend voor de prijs, resultaat lag niet ver weg van de Beyma's van Tom die ong 10x minder kosten !
De verschillen tussen een RAM Bux en QSC PL4.0 lijken me wel duidelijk, maar dit is ook niet te vergelijken.

Punisher viel mij ook tegen in het echte sublaag, had verwacht dat met deze superdriver wel een lekker laagknor bassje eruit kwam, maar met wat EQ-truukjes ( Hé Walter wink ;) ) valt er een hooop goed te trekken, moet je eens zien wat er aan fabriekskasten word ge-EQt in de processor sneaky :V
[..It's the size of you horn that counts!..]
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
23-11-2004 11:19
laag gaan met een kleine hoorn kan gewoon niet, hoe goed de driver die erin zit ook is.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
23-11-2004 11:22
Sodemieters. Dat lijkt sprekend op een transmissielijn waarbij de demping TOTAAL VERKEERD in de kast is geplaatst (63Hz is zwaar gedempt, 125Hz totaal niet zodat uitdoving optreedt aan de uitgang).

Ook zag ik een vergelijkingsplot van 2 versterkers waarbij ik verschillen in de transferfunctie zag die IK alleen kan verklaren met de volgende opmerking: Zorg ervoor dat de microfoon op PRECIES dezelfde plaats blijft staan bij dit soort metingen EN dat ALLE omstandigheden hetzelfde zijn (en met zoveel rondlopende mensen kunnen we DIE eis gevoegelijk omhoog gooien en gezellig weg laten vliegen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlaaskeEx Lid
23-11-2004 11:27

Dré schreef:

Sodemieters. Dat lijkt sprekend op een transmissielijn waarbij de demping TOTAAL VERKEERD in de kast is geplaatst (63Hz is zwaar gedempt, 125Hz totaal niet zodat uitdoving optreedt aan de uitgang).

Ook zag ik een vergelijkingsplot van 2 versterkers waarbij ik verschillen in de transferfunctie zag die IK alleen kan verklaren met de volgende opmerking: Zorg ervoor dat de microfoon op PRECIES dezelfde plaats blijft staan bij dit soort metingen EN dat ALLE omstandigheden hetzelfde zijn (en met zoveel rondlopende mensen kunnen we DIE eis gevoegelijk omhoog gooien en gezellig weg laten vliegen).
Je had dat ding een moeten horen ! Klonk echt super !
DréAdministrator
23-11-2004 11:30
Vind je het vreemd? Haal 125Hz eens weg uit de sub... Hé, da's een standaard PA trucje om dingen strakker te maken.

Maar het is niet de bedoeling dat de kast ZELF dat voor ons gaat doen. Een PA systeem moet zo neutraal mogelijk zijn zodat de gebruiker het naar eigen believen kan tweaken ;-)

Tip naar Rademakers (voor het geval hij het nog niet wist (anders is het een stukje nutteloze databasevulling)): Door de dichtheid van het dempingsmateriaal op verschillende plaatsen te veranderen kun je bepaalde nodes onderdrukken terwijl andere nodes vrijwel onaangetast worden. Da's het mooie van een TL (je kunt fiks klooien ;-)
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
23-11-2004 12:45
Dat lijkt sprekend op een transmissielijn waarbij de demping TOTAAL VERKEERD in de kast is geplaatst (63Hz is zwaar gedempt, 125Hz totaal niet zodat uitdoving optreedt aan de uitgang).
Hmmm.. Dit is een TL zonder demping, wat zegt dat dan wink ;).

Overigens wat wel leuk is; De afval is ca. 6 dB per oktaaf. Iets wat natuurkundig onmogelijk is volgens Dick Pierce, schrijver van de artikelen waar je zelf ooit eens naar linkte:

www.new-line.nl/forum/read/?t=3982&p=2

Volgens die artikelen zou de afval minimaal 12 dB/oktaaf moeten zijn razz :p.

Bij deze TL is het volume ca. 70 ltr groter, als Michiel me voorrekende. Dus het principe komt mijns inziens overeen met extra demping toevoegen, waardoor het virtueel volume toeneemt.
Vind je het vreemd? Haal 125Hz eens weg uit de sub... Hé, da's een standaard PA trucje om dingen strakker te maken.
Ben ik met je eens. Maar ik moet zeggen, dat ik tot nu toe nog geen luidspreker heb gehoord, die gecrosst op ca. 80 Hz net zo lekker klinkt als de TL. Veel PA speakers blijven een vrij "bonkerig/boomerig" geluid houden, ook als je lager crosst.
Zo cross ik de br met de 18LW1400 op 120 Hz, omdat ik anders de impact (voelbare trilling gecombineerd met kickbass) mis. Kwalitatief geluid is dan helaas ver te zoeken.

De TL heeft gecrosst op 80 Hz ook minder impact, maar meer als de br en de kick mis ik zelfs niet. Je zou het geluid als "warmer" kunnen omschrijven.

Het is moeilijk te omschrijven, maar aangezien ik de ruimte heb om de TL te demonsteren, is één ieder die de boel wantrouwt of wil horen welkom. Met die RX-8 van je ben je er in 30 min ;), dus wat let je?

Ik ben nog steeds niet religieus, dus als iemand hetzelfde geluid/output uit een kastje van de halve grote of het halve gewicht weet te halen, dan is dat altijd welkom. Tot die tijd zul je op mijn feesten 2 TL's tegenkomen. Met een beetje geluk wegen die straks 43 ipv 73 kg happy :).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
23-11-2004 15:21

Rademakers schreef:

Dat lijkt sprekend op een transmissielijn waarbij de demping TOTAAL VERKEERD in de kast is geplaatst (63Hz is zwaar gedempt, 125Hz totaal niet zodat uitdoving optreedt aan de uitgang).
Hmmm.. Dit is een TL zonder demping, wat zegt dat dan wink ;).
Dat je een mogelijkheid om te stoeien met zo'n kast hebt laten liggen (zou ik toch zeker nog even uitproberen als ik jou was).
Overigens wat wel leuk is; De afval is ca. 6 dB per oktaaf. Iets wat natuurkundig onmogelijk is volgens Dick Pierce, schrijver van de artikelen waar je zelf ooit eens naar linkte:
Er zijn ook BR afstemmingen die zich "quasi" anders gedragen.
Het is moeilijk te omschrijven, maar aangezien ik de ruimte heb om de TL te demonsteren, is één ieder die de boel wantrouwt of wil horen welkom. Met die RX-8 van je ben je er in 30 min ;), dus wat let je?
Tijdgebrek helaas. Gisteren toevallig weer eens in de auto gereden (moest even snel heen en weer naar Frankeker omdat Cor de sleutels in de bus had laten liggen bij het TPG centrum). De auto zij "kloink" toen hij van z'n plaats schoot (omdat de remmen vast zaten...).
Ik ben nog steeds niet religieus, dus als iemand hetzelfde geluid/output uit een kastje van de halve grote of het halve gewicht weet te halen, dan is dat altijd welkom. Tot die tijd zul je op mijn feesten 2 TL's tegenkomen. Met een beetje geluk wegen die straks 43 ipv 73 kg happy :).
2W-250's er bovenop?
KlaaskeEx Lid
23-11-2004 16:19

Dré schreef:

2W-250's er bovenop?
Wat heeft dat er mee te maken ? Johan had een composiet materiaal wat hij ging gebruiken een punisher en TL van te maken
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
23-11-2004 16:26
Dat je een mogelijkheid om te stoeien met zo'n kast hebt laten liggen (zou ik toch zeker nog even uitproberen als ik jou was).
Ik heb 20 zakjes aquariumwatten bestelt bij de dierenwinkel laugh :D.

Er komt sowieso nog een tweede TL. Bedoeling is echter dat die van het nieuwe honigraat-materiaal wordt en kleiner. Die zal dus net zo lang getweakt worden tot deze minstens zo goed als deze werkt. Dus het tweakfeest komt eraan.
2W-250's er bovenop?
Foto's volgen binnenkort, aangezien die veel meer zeggen als een heleboel typwerk wat ik anders zou moeten doen om het allemaal uit te leggen. Maar in principe wel ja.
Wat heeft dat er mee te maken ?
Niet alle vragen hoeven van algemeen belang te zijn wink ;).

Punisher is overigens niet helemaal zeker, aangezien ik wellicht een e-mailtje verkeerd heb geïnterpreteerd. Maar aangezien het een hobby is...
Om dat deze mijnheer met een box van 100x50x120cm en pak em beet 70 kilo zwaar op de TREIN is gestapt vanuit Delft,
Ik zou het zo weer doen. Sterker nog, als ik de volgende keer twee (weliswaar) lichtgewicht TL's heb, dan weet je waar je me mee kunt verwachten happy :).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
23-11-2004 16:51

tds schreef:

Dré schreef:

2W-250's er bovenop?
Wat heeft dat er mee te maken ?
Een paar maanden geleden heeft Rademakers m'n 2W-250's overgenomen (4 stuks). En ook die gingen gewoon stoer de trein in (sleep sleep).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)