Forum > Licht

Midi besturing

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-11-2004 23:53
Het is mij niet geheel duidelijk wat de T bar met het midi signaal doet. (d.w.z. standby en full on of ook andere functies?)

De showtec digi pack heeft ook midi en daarmee kan je de ingebouwde programma's afspelen. Ik zou de handleiding erbij moeten zoeken maar volgens mij is eenvoudig dimmen via midi niet mogelijk. (wel met DMX)

Gratis midiplayers / sequensers zullen ongetwijfeld in de shareware sector te vinden zijn.
Dit zijn muziekprogramma's die midi out gebruiken.

Wil je het "live" gebruiken, net zoals een DMX tafel?

Martin.
kvm entertainment
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
4-11-2004 14:42

jeroenvdv schreef:

Een T-bar besturen met een DX-1000??? Volgens mij zie ik hier de link (letterlijk) niet helemaal. T-bar = licht, DX-1000 = audio, niet eens midi. Leg uit! wink ;)
normaal zit er een plug in voor een footswitch, maar die heb ik omgebouwd tot plug voor m'n dx1000, op de dx 1000 zitten namelijk start buttons voor cd spelers, die gebruik ik nu voor stand by en full on dus ... met die toetsen bedien ik ook mijn rookmachine (via relay)

en ook, ik wil het graag live gebruiken dat midi, dus echt dimmen enz. maar dat gaat dus niet lukken volgens jullie, helaas, iemand nog ideeen voor dmx om een t bar en evt jb systems scans (die wil ik misschien gaan halen) te besturen , en iemand nog eventuele ideen voor MIDI ... (ik zou het toch wel leuk vinden dat midi)
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
4-11-2004 19:55
Ik heb nog 1 vraagje over het systeem; ik heb een keyboard met midi in/out, en kan ik met midi bijvoorbeeld 8 parren achter elkaar op de maat laten 'looplichten'? Dat zou erg makkelijk zijn, ik kan niet spelen en de lichttafel besturen tegelijk wink ;). En een extra persoon mee is ook niet altijd handig. Wanneer het mogelijk is kan ik - al spelende - toch een lichtshow bedienen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-11-2004 20:20

Lukas schreef:

Ik heb nog 1 vraagje over het systeem; ik heb een keyboard met midi in/out, en kan ik met midi bijvoorbeeld 8 parren achter elkaar op de maat laten 'looplichten'? Dat zou erg makkelijk zijn, ik kan niet spelen en de lichttafel besturen tegelijk wink ;). En een extra persoon mee is ook niet altijd handig. Wanneer het mogelijk is kan ik - al spelende - toch een lichtshow bedienen.
Heel kort uitgelegd, ja dat is mogelijk.
Ligt eraan welke tafel je hebt en of dit ondersteund wordt. Vaak gebruikt men een hoger midi kanaal hiervoor (b.v. 14 of 15).
Tevens wordt deze manier van lichtsturen in een midifile weggeschreven.

Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om een voetpedaal te nemen. (met of zonder midi) Midi vergt vaak wat meer kennis, als je midifiles kan maken en goed met midi overweg kan is het meeprogrammeren van je licht a piece of cake.

Martin.
kvm entertainment
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
4-11-2004 21:08

kvm schreef:

Heel kort uitgelegd, ja dat is mogelijk.
Ligt eraan welke tafel je hebt en of dit ondersteund wordt. Vaak gebruikt men een hoger midi kanaal hiervoor (b.v. 14 of 15).
Tevens wordt deze manier van lichtsturen in een midifile weggeschreven.

Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om een voetpedaal te nemen. (met of zonder midi) Midi vergt vaak wat meer kennis, als je midifiles kan maken en goed met midi overweg kan is het meeprogrammeren van je licht a piece of cake.

Martin.
Maar als ik gewoon een midifile van internet download, kan het dan ook dat live er een looplicht is zonder dat het in de midifile staat?

Het klinkt wel interessant. En het lijkt me ook interessant om te zien. Met twee handen aan het spelen, dan nog met 2 voeten constant zenuwwachtig op pedalen trappen, en dan ook nog af en toe tussendoor wat faders verschuiven razz :p.

Even serieus: voetpedalen lijken me niet echt handig. Sommige nummers gaan al zo ontzettend snel dat ik amper aan wat anders kan denken. Het liefste gewoon automatisch 8 parretjes, 1e tel van de maat par 1 en 5 aan, 2e tel van de maat par 2 en 6 aan, 3e tel van de maat par 3 en 7 aan en 4e tel van de maat par 4 en 8 aan happy :).
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-11-2004 23:43

Lukas schreef:

Maar als ik gewoon een midifile van internet download, kan het dan ook dat live er een looplicht is zonder dat het in de midifile staat?
Als je het perfect wil doen programmeer je het mee.

Ter verduidelijking, om 1 midifile perfect aan het licht te koppelen (verschillende lampen waaronder scans, lasers colourchangers e.d.) zijn we minstens 3 kwartier mee aan het werk. Hierbij wordt het midi signaal gestuurd naar de Leprecon tafel (ook volledig programmeerbaar) die het omzet in DMX.

In jouw geval, een enkel looplichtje op de maat van de muziek vergt kwa meeprogrammeren niet veel tijd.
Hoe je het moet doen is niet gemakkelijk uit te leggen,
dat ligt aan de unit die je gebruikt en welke mogelijkheden deze unit heeft.

Het kan ook zonder midifile ongeveer op dezelfde manier als je een geluidsmodule of een extern effect via midi aansluit. Je moet je dan wel goed verdiepen in de "midi materie" en een goed programmeerbaar midi keyboard hebben.

Martin.
kvm entertainment
Mister*V*Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2004
Laatste: 3-12-2004
Berichten: 4
5-11-2004 11:48
In dit forum is dit ook al besproken....

Weet iemand een programma wat MIDI uit de pc stuurt ??? Dan wil ik dit
met een USB->MIDI kabel op een scanmaster gaan aansluiten!!

Heeft iemand hier ervaringen mee???
Of is het geen goed plan om hiermee te werken.

Het is wel goedkoop, want een USB -> MIDI kabel is goedkoper, als een USB -> DMX apparaat....als je toch nog een oude scanmaster met midi ingang hebt liggen...
...Maar werkt het eigenlijk wel?

Het is de bedoeling om een aantal scanners aan te gaan sturen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-11-2004 16:00
Leuk idee, maar helaas is er voor zover ik weet geen lichtsturingssoftware die via midi signaal uitstuurt.
Light Image
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
5-11-2004 17:22

kvm schreef:

In jouw geval, een enkel looplichtje op de maat van de muziek vergt kwa meeprogrammeren niet veel tijd.
Hoe je het moet doen is niet gemakkelijk uit te leggen,
dat ligt aan de unit die je gebruikt en welke mogelijkheden deze unit heeft.
Om een voorbeeld te nemen; ik koop de LightJockey DMX tafel van Showtec en ik sluit die aan op m'n keyboard (eigenlijk andersom: keyboard aansluiten op dmx tafel, maar goed wink ;)) is het mogelijk - dat er via een programma in de dmx tafel - alles wat ik speel in looplicht word afgespeeld? Want ik kan wel een midi afspelen, en dat er dan een prachtige lichtshow is te zien, maar ik moet zelf ook nog wat spelen natuurlijk razz :p. Ik ben dus ook van plan het grootste deel helemaal live te spelen (accoorden, melodie). Beetje nep als je enkel de melodie speelt.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-11-2004 18:23

Lukas schreef:

Om een voorbeeld te nemen; ik koop de LightJockey DMX tafel van Showtec en ik sluit die aan op m'n keyboard (eigenlijk andersom: keyboard aansluiten op dmx tafel, maar goed wink ;)) is het mogelijk - dat er via een programma in de dmx tafel - alles wat ik speel in looplicht word afgespeeld?
Zoals ik reeds eerder melde,Hoe je het moet doen is niet gemakkelijk uit te leggen. Het ligt niet alleen aan je unit maar tevens aan je keyboard. De goedkopere midi keyboards zijn vaak niet volledig midi programmeerbaar. Ik heb verder totaal geen duidelijke midi info van de lichtunit en van het keyboard. Ik kan dus de vraag niet duidelijk met ja beantwoorden. Bovendien vraag ik mij af wat je bedoeld met alles wat ik speel in looplicht afspelen.
Beetje nep als je enkel de melodie speelt.
Ach, er zijn vele pro artiesten die op deze manier spelen, daar heb ik het al vaker over gehad. Dan is het vrij logisch dat men vaak de lichtsturing mee programmeerd. Aan het perfect meesturen van verschillende lampen zit natuurlijk wel een prijskaartje verbonden.

@Mister*V*
De midi aansluiting moet je zien als een "live" Band oplossing. Al met al niets goedkoper dan een DMX tafeltje.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)