Forum > Geluid

Elementen voor thuis-dj

(131 reacties. Pagina 7 van 14)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-4-2004 00:31
Volgens mij is de kracht hetzelfde (hoe kan het ook anders) maar is de uitwerking van die kracht op de naald anders.

Doordat de elips dieper in de groef ligt zal deze bij een gelijkwaardige naalddruk mischien minder snel uit de groef schieten (ik zit ff logisch na te denken maar onderbouwen kan ik het niet deze keer en volgens mij klopt het ook van geen kant razz :p )
Maar een elips heeft een groter contact oppervlak zal dan dus ook weer meer last hebben van de dwarskrachten waardoor je weer meer anti skating moet gaan gebruiken om dat te compenseren.

Spherisch daarintegen heeft een kleiner contact oppervlak en daardoor zal de druk op de contact punten tussen plaat en naald hoger liggen als bij een elips wat weer zou moeten resulteren in een lagere tracking force en daardoor dus ook een lagere antiskating.

Nu is het bij het hele naalden verhaal het beste om zo'n laag mogelijk getal te hebben bij de naalddruk en de antiskating dus dan komt de spherische naald het beste uit aangezien die een lagere naalddruk nodig heeft om correct te werken.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
23-4-2004 17:42

Reind schreef:

Volgens mij is de kracht hetzelfde (hoe kan het ook anders) maar is de uitwerking van die kracht op de naald anders.

Doordat de elips dieper in de groef ligt zal deze bij een gelijkwaardige naalddruk mischien minder snel uit de groef schieten (ik zit ff logisch na te denken maar onderbouwen kan ik het niet deze keer en volgens mij klopt het ook van geen kant razz :p )
Maar een elips heeft een groter contact oppervlak zal dan dus ook weer meer last hebben van de dwarskrachten waardoor je weer meer anti skating moet gaan gebruiken om dat te compenseren.

Spherisch daarintegen heeft een kleiner contact oppervlak en daardoor zal de druk op de contact punten tussen plaat en naald hoger liggen als bij een elips wat weer zou moeten resulteren in een lagere tracking force en daardoor dus ook een lagere antiskating.

Nu is het bij het hele naalden verhaal het beste om zo'n laag mogelijk getal te hebben bij de naalddruk en de antiskating dus dan komt de spherische naald het beste uit aangezien die een lagere naalddruk nodig heeft om correct te werken.
Na dit verhaal is het me dus helemaal duidelijk, het word een S naald.
Nou heb ik tussen de S elementen even gezocht en leek dit mij een goede keuze : Ortofon OM Night Club S, er word gezecht dat hij het broertje is van het night club E element.
Maar is het geluid ook bijna evengoed?
*Quukske*
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-4-2004 23:04

Reind schreef:

Volgens mij is de kracht hetzelfde (hoe kan het ook anders) maar is de uitwerking van die kracht op de naald anders.

Doordat de elips dieper in de groef ligt zal deze bij een gelijkwaardige naalddruk mischien minder snel uit de groef schieten (ik zit ff logisch na te denken maar onderbouwen kan ik het niet deze keer en volgens mij klopt het ook van geen kant razz :p )
Een S heeft een scherper puntje en ligt daardoor dieper/stabieler in de groef.
Maar een elips heeft een groter contact oppervlak zal dan dus ook weer meer last hebben van de dwarskrachten waardoor je weer meer anti skating moet gaan gebruiken om dat te compenseren.
Spherisch daarintegen heeft een kleiner contact oppervlak en daardoor zal de druk op de contact punten tussen plaat en naald hoger liggen als bij een elips wat weer zou moeten resulteren in een lagere tracking force en daardoor dus ook een lagere antiskating.
klopt, maar hier komt wel het slijtage verhaal om de hoek kijken. Doordat bij een E dezelfde kracht over een groter oppervlak kan worden verdeeld is de slijtage minder. Door het grotere contactvlak pakt hij meer muziek op uit de groef (bij dezelfde druk).
Nu is het bij het hele naalden verhaal het beste om zo'n laag mogelijk getal te hebben bij de naalddruk en de antiskating dus dan komt de spherische naald het beste uit aangezien die een lagere naalddruk nodig heeft om correct te werken.
De aanbevolen druk van de Nighclub E en S is hetzelfde, namelijk 3 gram. Toch krijgt de E het voor elkaar om EN beter te klinken EN te zorgen voor een lagere slijtage tijdens normaal afspelen happy :)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-4-2004 23:29

Frisbee schreef:

Een S heeft een scherper puntje en ligt daardoor dieper/stabieler in de groef.
Lees dit verhaal is even goed door......... home.zonnet.nl/r.dooyeweerd/naald.htm

Dat verhaal klopt 100% zekerste weten en dus had ik wel gelijk wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Pas de DeuxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 26-10-2004
Berichten: 2
24-10-2004 10:20
Ik dacht altijd dat een elliptisch geslepen naald een groter raakvlak had met de groefwand dan een spherische naald en zodoende een betere gewichtsverdeling/slijtage had.

Maar nu lees ik in 'Needlzine', een folder van Shure, het volgende:

"Spherical: Larger surface contact for lower record wear and acceptance of heavier tracking forces. Recommended for scratching.

Elliptical: Smaller surface contact for more accurate high frequency response, but additional record wear."

Hoe zit 't nu precies met dat raakvlak en de slijtage? Heb ik nu altijd het verkeerde plaatje van een elliptische naald in m'n hoofd gehad of is m'n engels gewoon wat gebrekkig? Het valt me wel op dat Shure alleen maar spherische dj-naalden in die folder heeft staan..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-10-2004 13:01
www.aboutdj.nl/content/view/46/41/

Alstublieft.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Pas de DeuxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 26-10-2004
Berichten: 2
24-10-2004 17:15
Dankjewel.

Maar nu snap ik nog steeds niet waarom Shure vrijwel het tegenovergestelde beweert in z'n verhaal over spherische en elliptische naalden. Als ik hen mag geloven, geeft een elliptisch geslepen naald extra slijtage (additional record wear) en heeft hij een kleiner raakvlak met de groefwand.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-10-2004 18:28

Pas de Deux schreef:

Dankjewel.

Maar nu snap ik nog steeds niet waarom Shure vrijwel het tegenovergestelde beweert
Ik zou het ook niet weten....... mischien om zo dingen goed te praten die niet helemaal oké zijn? wink ;)

Fabnrikanten houden er vaak hun eigen verhaal op na om zo een zo gunstig mogelijk beeld van hun product te scheppen. Ik hoor Shure ook niet zeggen dat de M44-7 een takkeding is met een te zware toonarm waar speling op zit wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-10-2004 16:15
Of dat hun White Label een HELE rare hoek heeft waaronder hij contact maakt met het Vinyl.

De site van Shure (maar ook die van Stanton) staat boordevol met onwaarheden. Het zij zo.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VeldmuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2004
Laatste: 30-3-2006
Berichten: 11
7-1-2005 12:54
'k ben op zoek naar een element dat niet teveel slijtage aanricht, en een beetje lekker klinkt.
Geen scratchen, af en toe een backspinnetje hooguit.

Heb momenteel concorde pro's, en ben (was, want ze zijn versleten :+) over het geluid eigelijk gewoon tevreden.
Beter dat ik een paar euro meer uitgeef aan DJ S naalden, of gewoon weer lekker pro's erop zetten? :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)