Forum > Geluid

Faders schoonmaken.

(114 reacties. Pagina 8 van 12)
Moderator(s): Dré
KoenvcStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 21-4-2007
Berichten: 13
1-10-2004 20:56

Didier_S schreef:

Dit is een product voor het reinigen van vervuilde PCB's. Heel handig bijvoorbeeld voor hersteldiensten die veel met de horeca in contact komen omdat de nicotinedampen ervoor zorgen dat je paneel bijna niet te solderen valt.
Bedankt, is dit dan bruikbaar om vuil in faders op te lossen?
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
1-10-2004 21:24

koenvc schreef:

Didier_S schreef:

Dit is een product voor het reinigen van vervuilde PCB's.
Bedankt, is dit dan bruikbaar om vuil in faders op te lossen?
Neen dus! Alhoewel het mss wel zal lukken ermee... maar als het daarvoor bedoelt zou zijn, dan zie ik geen reden dat er twee verschillende producten op de markt gebracht worden, toch?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
VergifStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 25-4-2005
Berichten: 9
6-10-2004 16:31
Hoi ik heb het volgende probleem met mijn crossfader (Rodec MX180MKII). Als ik hem uiterst links schuif kraakt hij en laat hij het linkse kanaal en zowel het rechtse kanaal door net als of hij in het midden staat dit is met een goeie tik op de crossfader verholpen maar ik vindt het irritant. Als ik hem rechts schuif werkt hij normaal. Is mijn fader kapot of moet ik hem een poets beurt geven?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-10-2004 17:44
Fader reinigen (zie begin topic). Als dat niet helpt dan fader vervangen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
25-10-2004 18:00
Ik heb dus een Gemini PS-850i thuis staan. Heb met plezier een aar op gedraaid, maar nu begint de elende. Bijna alle fader mankeerd wat aan (behalve de crossfader overigens). Omdat ik toch verder wil met het draaien, koop ik binnenkort een nieuw mixer, maar deze wil graag ook zo goed mogelijk weer opknappen voor verkoop. Ik heb de mixer uit elkaar gehaald, volgend mij zijn de faders vastgesoldeerd aan de printplaat. En het ik sowieso te veel werk om d'r bij te komen (alle potmeters moeten los bijvoorbeeld) Dan maar schoonmaken. Ik heb dus kontakt 60 gebruikt en de overtollige restjes met het busje perslucht weggewerkt. Nu komt het: de faders kraken nu een stuk minder, maar als ik de fader helemaal omhoog gooi, valt rechter of linker kanaal weg. Als ik mijn hand van de fader weghaal is geluid weer goed, als ik heel voorzichtig de fader naar boven beweeg is het ook goed. Maar omdat ik toch wel smijt met de faders, valt vaak of rechter of linker kanaal voor een moment weg.
Om toch nog ff verder te kunnen mixen heb ik aan het einde van de faders een kartonen stopje aangebracht. Nu komt de fader tegen de kartonen stopje aan, als de fader helemaal boven is, en is mijn probleem (tijdelijk) verholpen. Maar wie kan me vertellen hoe het kan en wat ik aan kan doen????
Who is Elvis
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-10-2004 18:12
Als de fader aan het einde van z'n "gang" het geluid weg laat vallen dan komt dat vaak doordat er iemand achter heeft gestaan met een ERG slechte fadertechniek (een echte "faderklakker"). Daar is helaas niet veel meer aan te doen dan het vervangen van de faders in kwestie. Je zou nog kunnen kijken of de faders "open" zijn gaan staan aan de onderkant (en dat proberen te herstellen door de buigstukjes weer wat strakker te zetten).

Ook kan het gebeuren dat de faderbaan beschadigd raakt als gedurende lange tijd met vieze faders gewerkt wordt. Alle rommel verzamelt zich dan aan het uiteinde van de fader (met alle gevolgen van dien). Ook in dat geval is het vaak te laat voor reinigen.

Reinigen van faders werkt goed als de fader begint te kraken (niet als hij al een half jaar loopt te schrapen in de viezigheid).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
25-10-2004 18:20

Dré schreef:

Als de fader aan het einde van z'n "gang" het geluid weg laat vallen dan komt dat vaak doordat er iemand achter heeft gestaan met een ERG slechte fadertechniek (een echte "faderklakker"). Daar is helaas niet veel meer aan te doen dan het vervangen van de faders in kwestie. Je zou nog kunnen kijken of de faders "open" zijn gaan staan aan de onderkant (en dat proberen te herstellen door de buigstukjes weer wat strakker te zetten).

Ook kan het gebeuren dat de faderbaan beschadigd raakt als gedurende lange tijd met vieze faders gewerkt wordt. Alle rommel verzamelt zich dan aan het uiteinde van de fader (met alle gevolgen van dien). Ook in dat geval is het vaak te laat voor reinigen.

Reinigen van faders werkt goed als de fader begint te kraken (niet als hij al een half jaar loopt te schrapen in de viezigheid).
Daar was ik al bang voor. Het grap is dat slechts een van de faders gek deed voor het schoonmaak en 3 na het schoonmaak. Misschien idd slechts questie van bijbuigen. Maar dan meteen volgende vraag. Hoe kan ik voorkomen dat mijn volgende mengpaneel goed blijft (je laat me namelijk erg scrikken met het gedachte dat ik verantwoordelijk ben voor het kapot maken van de faders ashamed :$ ) Ik smijt weleenswaar mee, maar dat doe ik om mix spannender te maken.
Who is Elvis
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
25-10-2004 18:22

Kerny schreef:

Dré schreef:

Als de fader aan het einde van z'n "gang" het geluid weg laat vallen dan komt dat vaak doordat er iemand achter heeft gestaan met een ERG slechte fadertechniek (een echte "faderklakker"). Daar is helaas niet veel meer aan te doen dan het vervangen van de faders in kwestie. Je zou nog kunnen kijken of de faders "open" zijn gaan staan aan de onderkant (en dat proberen te herstellen door de buigstukjes weer wat strakker te zetten).

Ook kan het gebeuren dat de faderbaan beschadigd raakt als gedurende lange tijd met vieze faders gewerkt wordt. Alle rommel verzamelt zich dan aan het uiteinde van de fader (met alle gevolgen van dien). Ook in dat geval is het vaak te laat voor reinigen.

Reinigen van faders werkt goed als de fader begint te kraken (niet als hij al een half jaar loopt te schrapen in de viezigheid).
Daar was ik al bang voor. Het grap is dat slechts een van de faders gek deed voor het schoonmaak en 3 na het schoonmaak. Misschien idd slechts questie van bijbuigen. Maar dan meteen volgende vraag. Hoe kan ik voorkomen dat mijn volgende mengpaneel goed blijft (je laat me namelijk erg scrikken met het gedachte dat ik verantwoordelijk ben voor het kapot maken van de faders ashamed :$ ) Ik smijt weleenswaar mee, maar dat doe ik om mix spannender te maken.
tip: leer op een andere manier "smijten", je kunt b.v. de fader tegenhouden met je vinger op het eind. Stel dat je later (of nu) in een een discotheek staat te draaien, daar zullen ze denk ik niet echt blij zijn als jij daar ineens een deel van een fader in je had hebt en met een verbaast hoofd staat van: "oeps" wink ;)
*Quukske*
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-10-2004 18:28
Als je je pols soepel houdt en vóór het einde van de "gang" ophoudt met gooien zullen de faders je al een stuk aardiger vinden.

Oefening baart kunst, ook bij het stoer opengooien van de faders. Er komt echt wel wat meer bij kijken dan die dingen een beetje onbehouwen heen en weer te rammen!!! sneaky :V
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
25-10-2004 18:38
Ok, bedankt voor de tips. Ik ga er aan werken, hoewel ik nu al merk dat ik zo gewend ben om de faders op mijn manier te gebruiken, dat het nog een hele opgave wordt om het anders aan te leren.
Who is Elvis

Terug naar forum Reageer (zonder quote)