Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 5 van 18)
Moderator(s): Dré
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
23-7-2004 11:37
Om eerlijk te zijn vind ik die super OEM's beter te corrigeren dan mijn SL1200's
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
23-7-2004 11:46

Banaan schreef:

Om eerlijk te zijn vind ik die super OEM's beter te corrigeren dan mijn SL1200's
En je bent niet de enige die er zo over denkt happy :)
Ondanks de veel grotere torque luisteren deze draaitafels tenminste naar wat je zegt. Als ik nu op Technicsen kom, heb ik zo het gevoel dat ze hun eigen zin willen doen en dat je ze gedurende elke overgang steeds weer moet tonen wie de baas is sad :(
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
23-7-2004 11:46
Die corrigeren ook veel lekkerder, ook op het vinyl! (Ben zelf de gelukkige eigenaar van 2 synq-tafeltjes)
Het matchen van de beat doe je op het vinyl (of met de pitch, voor de fijnproevers), het aanpassen van de plattersnelheid doe je met de pitch!
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
23-7-2004 15:16
@Plaatwerk: Meestal als ik er een plaat opgooi (figuurlijk dan :P) zet ik de pitch redelijk gelijk via de vinyl. Echter het secure pitchwerk en/of corrigerende werk, ook tijdens het inmixen doe ik altijd via het plateau.

Ach eigenlijk is het iets heel erg unieks. Ik ken iemand en die draait ook zijn zijn hoofd mee als hij de plaat bijgeeft via het plateau! Echt supergrappig om te zien :P
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-7-2004 15:48

DJ-Ipkiss schreef:

Ik merk dat ik heel ander pitch dan jullie.
Ik cue net als ieder ander maar ik match heel anders.
Ik laat de plaat gaan en wanneer hij langzamer gaat zet ik hem meteen op +3 of 4
dan merk ik hoe snel hij weer gelijk is(of dat hij nog steeds niet gelijk loopt).
Als het meteen snel snel weer gelijk is dan zet ik de pitch op +1.
Als hij dan langzamer is op +1,5 en zo baken ik af.
Het is echt tjak tjak tjak(naja iets langer dan dat) en klaar is Stan.
Het fine tunen kan ik die hele plaat nog wel!
Da's volgens mij de methode van "regula falsi" (ooit eens met hogere wiskunde gehad). De gedachtengang daarachter is dat bij elke handeling de fout kleiner wordt doordat je het werkpunt van 2 kanten benadert. Ik gebruik die methode ook (omdat de methode van regula falsi (sp) al na een paar iteraties leidt tot een procentueel lage afwijking).

Waar die hogere wiskunde al niet goed voor is geweest laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
23-7-2004 22:19
als ik al wiskunde moet gaan gebruiken tijdens het draaien dan kan ik beter stoppen laugh :D of ik had iets beter op moeten letten tijdens de les
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
24-7-2004 00:31

Dré schreef:

DJ-Ipkiss schreef:

Ik merk dat ik heel ander pitch dan jullie.
Ik cue net als ieder ander maar ik match heel anders.
Ik laat de plaat gaan en wanneer hij langzamer gaat zet ik hem meteen op +3 of 4
dan merk ik hoe snel hij weer gelijk is(of dat hij nog steeds niet gelijk loopt).
Als het meteen snel snel weer gelijk is dan zet ik de pitch op +1.
Als hij dan langzamer is op +1,5 en zo baken ik af.
Het is echt tjak tjak tjak(naja iets langer dan dat) en klaar is Stan.
Het fine tunen kan ik die hele plaat nog wel!
Da's volgens mij de methode van "regula falsi" (ooit eens met hogere wiskunde gehad). De gedachtengang daarachter is dat bij elke handeling de fout kleiner wordt doordat je het werkpunt van 2 kanten benadert. Ik gebruik die methode ook (omdat de methode van regula falsi (sp) al na een paar iteraties leidt tot een procentueel lage afwijking).

Waar die hogere wiskunde al niet goed voor is geweest laugh :D
Aangezien ik zelf pas sinds een dikke maand in bezit ben van djgear, is het makkelijk voor me om deze techniek te gaan aanleren.

Is deze techniek dan ook "beter" dan de alternatieve manier. (dus het bijdraaien op de plaat en tegelijk bijpitchen)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
24-7-2004 03:08
Ik werk zelf via de "alternatieve manier" kan hiermee zeer snel pitchen, ik denk tussen de 10 en 30 sec heb ik meestal de plaat klaar gepitched.

Toch gooi ik vaak genoeg er een plaat in die ik alleen echt heel grofweg gepichted heb dr in, en het finepitchen doe ik dan in de mix. maar naarmate je meer ervaring krijgt zal je dit soort dingen steeds vaker (tis ook wel een beetje durven) toepassen.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
24-7-2004 10:21

Dacide schreef:

Is deze techniek dan ook "beter" dan de alternatieve manier. (dus het bijdraaien op de plaat en tegelijk bijpitchen)
Geen van de twee is "beter", net zomin als de discussie: hoofdtelefoon OP je hoofd, of één oor knellen tussen je schouder en je oor? Ook daar geldt: doe waar je jezelf het best bij voelt. Probeer uit en zoek uit waarmee jij je plaat het strakst krijgt. Eenmaal je een eerste techniek onder de knie hebt, dan ga je zo langzaamaan oefenen op de tweede techniek en dan evalueer je nogmaals of het mogelijk is om strakker te werken op de nieuwe manier of niet.
Gewoon zelf kiezen dus!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
24-7-2004 14:24
Wanneer je cue'd en je laat de plaat bij de eerste tel van de maat los hoor je eigelijk meteen wat er moet gebeuren, of ze zijn in 1 klap gelijk (geloof me, gebeurd vaak zat laugh :D ). Je kan eigelijk naar mijn mening niet binnen 20 seconden een plaat gelijk krijgen, ja, wel redelijk precies al, maar je moet het ff over een iets langer tijdsbestek aanzien.

De verschillen kunnen zo klein zijn dat je pas na een minuut hoort dat de cue plaat eruit dreigt de vallen. Beatcounters zijn soms hier wel makkelijk voor (mits het goeie zijn), voor gelijk 'zetten' heb je er totaal niks aan, gelijk 'houden' wil soms is makkelijk zijn met beatcounters, maar vaak hoor je het zelf eerder dan de counters zelf happy :)

Met versnellen/afremmen gebruik ik de plaat en de platter. Wanneer ik versnel zet ik me middelvinger op het etiket en draai ahw met de plaat mee, wil ik hem versnellen, ga ik heeeel iets sneller met me vinger meedraaien, al luisterd lopen ze weer gelijk en verschuif je de pitch iets naar voren (of beneden, tis maar hoe je het bekijkt..........sneller in ieder geval laugh :D )

Bij afremmen gebruik ik de platter, waar ik zachtjes met me wijsvinger tegenaan druk. Wat ik eerst altijd deed; alles alleen maar met de pitch doen. Dus wanneer ik m wil versnellen, de pitch steeds verder naar beneden halen tot hij gelijk loopt, zodra hij gelijk loopt dan nog ff 1 a 2 streepjes terug (omdat hij anders veel te snel staat). Met alleen-de-pitch-gebruik-methode moet je beetje gevoel voor hebben, is moeilijk uit te leggen, maar de voorafgaande manier is naar mijn mening het fijnst.

de groeten!!

Stefan

ps: dit is mijn visie en hoe ik het fijnst vind. Dus als je het niks vind, prima, even goeie vrienden happy :)
- Praten is een kunst, communiceren een gave -

Terug naar forum Reageer (zonder quote)