Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 2 van 18)
Moderator(s): Dré
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 14:33
Nog nooit met draaitafels gedraait? Ik ben met 2 belt drives begonnen, toen deze af waren stond ik voor de keuze of ik over ging op cd's of doorging met platen. Ik heb even een weekje geoefend op met cd's maar ik kwam tot de conclusie dat je toch iets meer controle hebt over platen dan over cd's (correct me if i'm wrong) en wat helemaal de doorslag gaf was dat hardstyle nr's eerder op plaat worden uitgebracht dan op cd (dat is mijn ervaring tenminste).
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-7-2004 14:45
Jawel, ik heb in een grijs verleden een jaartje of anderhalf lang met zowel draaitafels als cd's gewerkt. Maar ik was toen tijdens het draaien voor publiek nog zo onwijs zenuwachtig dat mijn handen teveel trilden om op een verantwoorde manier de naald op de plaat te zetten. Aan mixen kwam ik van ellende al helemaal niet toe.

Ik heb geen last van gebrek aan controle met cd's. Vooral de grote jog van de CDJ-800 is wat dat betreft heel erg handig. (Pitch-benden met knoppen vind ik een stuk minder prettig.)

Laatst draaide ik ergens met een Newbie-collega. Zij was lekker bezig, ik even naar buiten voor een frietje. Kwam ik een half uur later terug, zat ze vet in de stress. Ze wist niks meer te draaien en de plaat die liep had nog 30 seconden and counting. Snel cd-tje gepakt, strak gelijk gezet, 15 seconden voor het einde naadloos ingemixt (CDJ-100). Toen heb ik maar besloten dat ik het inmiddels aardig in de vingers heb. Maar daar is dus wel 12 jaar overheen gegaan laugh :D .
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 15:07
LOL, dan heb je het inderdaad goed in de vingers.
Ik stond bij mijn eerste keer ook behoorlijk te shaken, trillen en doen. Na een sterke borrel en ongeveer een half pakje sigaretten werd het gelukkig iets minder laugh :D Ik was laatst aan het draaien en 1 minuut voordat die plaat afliep was ik nog bezig met het pitch instellen van de ander, toen schoot ik ook wel in de stress en vanaf toen had ik zoiets van, daar moet verandering in komen
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
21-7-2004 16:29
Iedereen stond de eerste keer te shaken. De persoon die zegt dat hij dat niet doet liegt. Ik stond bij Six Flags voor aaaaardig wat peepz en dat was voor mij weer een nieuwe uitdaging. Ik ging toen toch af en toe wel shaken, zeker toen er meer mensen binnenkwamen.

Een week later in Eltoro viel het voor mij daarom erg mee (kwa mensen) waardoor ik helemaal niet zenuwachtig was en gewoon echt lekker mijn ding kon doen.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-7-2004 16:35
Da's toch wel mooi van dat zoveel mensen tegenwoordig een draaisetje thuis hebben staan. Kun je in ieder geval rustig oefenen op de techniek, ook al blijft het draaien voor publiek iets heel anders.

Toen ik begon, betekende draaien op vrijdagavond dat ik om 12:00 de zaal in ging om te oefenen en cd's + platen klaar te zetten. Zaal open om 23:00 en dan door tot 4:00. Het had mij denk ik wel wat meer zelfvertrouwen gegeven toen, als ik meer thuis had kunnen draaien.
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
21-7-2004 18:04
1 x bewerkt. Laatst door Plaatwerk op 21-7-2004 18:32
Een goede manier is om met twee handen te pitchen.

Gaat de plaat te langzaam: Duw/draai de plaat naar voren met je linker middelvinger en zet met je rechterhand de pitch sneller.

Gaat de plaat te snel: Rem met je linker middelvinger af op het vinyl en zet met je rechterhand de pitch langzamer.

Des te dichter je bij de juiste snelheid bent, des te fijner (en minder vaak) zul je deze handelingen moeten doen.

Je zult zien dat het met de 'twee handen-techniek' veel sneller gaat en dat je op een gegeven moment gewoon mee kunt pitchen zonder je naald steeds weer aan het begin van de plaat te hoeven zetten.

Banaan schreef:

Hoe lang duurt het gemiddeld bij jullie om de juiste pitch op te zoeken?
Na oefening moet je met deze techniek binen enkele seconden je plaat grofweg op snelheid kunnen hebben. Hierna het fijnere pitchwerk (milimeterwerk).
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
21-7-2004 18:30
ik mix dan met cd's maar betrap mezelf er inderdaad nog te vaak op dat ik terug ga naar m'n cuepunt...

dit zodat ik zeker weet dat de 1e beat gelijk loopt, en dat ik dan snel hoor of ie er naast loopt ja of nee.
ik zal het duwen en remmen van de plaat ook wel eens gaan proberen!
Music is what feelings sound like...
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
21-7-2004 18:34
1 x bewerkt. Laatst door Plaatwerk op 21-7-2004 18:41
Vertrouw ook niet te veel op de snelheid van het vinyl. De snelheid is nooit 'constant geperst' gedurende een nummer. Accepteer dus dat je de snelheid vaak niet eens exact gelijk kàn krijgen en durf daarom in de mix nog wat pitchwerk te doen.
MP3tjes zijn vaak van plaat opgenomen en kennen dus hetzelfde probleem.
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 18:39

plaatwerk schreef:

Een goede manier is om met twee handen te pitchen.

Gaat de plaat te langzaam: Duw/draai de plaat naar voren met je linker middelvinger en zet met je rechterhand de pitch sneller.

Gaat de plaat te snel: Rem met je linker middelvinger af op het vinyl en zet met je rechterhand de pitch langzamer.

Des te dichter je bij de juiste snelheid bent, des te fijner (en minder vaak) zul je deze handelingen moeten doen.

Je zult zien dat het met de 'twee handen-techniek' veel sneller gaat en dat je op een gegeven moment gewoon mee kunt pitchen zonder je naald steeds weer aan het begin van de plaat te hoeven zetten.
Plaatwerk, dit is inderdaad de manier waarop ik het altijd heb gedaan, ik kon het alleen niet zo goed in woorden uitleggen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik steeds de naald terug zette als er bij de spelende plaat geen bass meer was (melodie ofzoiets). Maar bij mij duurde het dan nog te lang voordat ik de juiste pitch had.
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
21-7-2004 18:44
Als ik nog een eindje van de juiste snelheid afzit maak ik elke 1e en 3e tel van een maat een correctie (2e en 4e gebruik ik dan om te luisteren/controleren). Als ik er bijna ben corrigeer ik misschien nog maar om de zoveel maten.
Zelden start ik de plaat opnieuw tijdens het voorluisteren, maar probeer dus vanaf het begin mee te pitchen.

Een andere positie van je linkervinger op het vinyl wil ook nog wel eens werken. Een hoop dj's corrigeren aan de rand van de plaat maar ik heb zelf een betere controle over het vinyl als ik aan de rand van het etiket (of uitloopstukje van de plaat) corrigeer.

Edit: sorry, gaat natuurlijk niet op voor cd's, maar wellicht handig voor anderen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)