Forum > Newbie Forum

Leren om te mixen voor beginners!

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SpleazzerAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 13-7-2004
Berichten: 18
11-7-2004 00:07
Dit stukje is geschreven voor de beginners om te beginnen met het vak DJ! voor mensen met evaring is dit stukje dus niet bedoeld! wink ;)

dit is over mixen met vinyl ik weet niet of ik nog over mixen met cd doe is bijna hetzelfde!

1. Leg eens een plaatje op, eentje van die die je twee keer gekocht hebt. Luister er aandachtig naar. Merk je op dat er een steeds weerkerend patroon van beats inzit? een patroon van een macht van 2: 4, 8, 16, 32, 64, meestal nog 128 en soms ook nog 256 beats keren telkens terug.
Zorg ervoor dat je dat patroon machtig bent. Probeer te richten door af te tellen: je hoort het refrein of wat dan ook, je weet hoeveel beats er nog moeten komen tot de “break” (dat moment waar een nieuwe strofe of whatever begint) er is.

2. Laat de andere plaat op het goede moment (dus op die “break”) erin komen: leg ze daarvoor eerst zodanig dat de eerste beat van de nieuwe plaat gereed ligt, net vóór de groef in de plaat. Begin op de goede moment te tellen: 1-2-3-4-5-6-7-8 (en opnieuw) 1-2-3-4-5-6-7-8, 1-2-3-4-5-6-7-8, 1-2-3-4-5-6-7-8 (nu heb je vier keer geteld, dus zit je 32 beats verder) … en op de “1” moet je je andere plaat erin zwieren. Niet op 7 (een tel te vroeg), en ook niet op 2 (een tel te laat). Dat is redelijk belangrijk om goed in te zien wat een main beat en een back beat is. (boem tsjak boem tsjak boem tsjak… “boem” is main beat, “tsjak” is back beat)

3. Nu is het nog relatief eenvoudig, want de twee platendraaiers staan nog allebei op 0% pitch, dwz ze draaien allebei even snel. Dat levert geen probleem met snelheid op. Twee platen met verschillende snelheid, dat is een ander verhaal: Je luisterd naar de snelheid van de beat aan de ene kant en proberd de beat van de andere kant gelijk te maken.
Vraag: Maar hoe doe ik dat als de beat onregelmatig is bij de ene kant?
Antwoord: Je zorgt ervoor dat de beat bij de 4e tel gelijk loopt dus je heb aan de ene kant: boem tsjak boem tsjak en bij de andere kant boemboem tsjak boemtjak boem.

Nu zorg je ervoor dat bij de 4e 8e enz enz, tel de main of de back beat gelijkt loopt dus dat je bij de 4e tel de boem of tjack gelijk in elkaar hoort gaan, gelijkt afspeelt op de maat.

: ik vind het moeilijk uit te leggen als iemand het beter weet over beatmatchen help me!

Blijf nu eerst goed oefenen op dat inbrengen van de tweede vinylplaat, dat moet vlot kunnen. Oefen op verschillende manieren: de tweede plaat zachtjes inbrengen door de fader zacht naar omhoog te schuiven, ofwel de schuif al meteen openzetten en ‘voelen’ met de plaat (heen en weer trekken, dat kan nl. geen kwaad voor je vinyl mits je goede naalden gebruikt.

Ik hoop dat het een beetje goed is.

MVG,
Michiel
..::.'Pioneer Rulez'.::..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-7-2004 02:16
Owke niet heel lullig bedoeld maar zoek is met de search op het woord beatmatchen e.d en je zit genoeg van zulke dingen voorbij komen.

Trouwens geen enkele site heeft het zo uitvoerig beschreven als advanced vinyl handling -> music.hyperreal.org/dj/AVH/

De enige goede tutoial wat betreft beatmatchen die compleet is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 785
11-7-2004 03:08
Het kan zijn dat er op internet al veel over geschreven is MAAR ikzelf mix niet en ik vond het een leuk stukje tekst om door te lezen dus ik wil de starter van dit topic zeker bedanken voor de moeite die het gekost heeft om dit hier neer te zetten. Laten we hopen dat er nu nog leuke andere tips en trucs over dit onderwerp voorbij zullen komen!

MVG Contour
SpleazzerAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 13-7-2004
Berichten: 18
11-7-2004 11:49

Contour schreef:

ik wil de starter van dit topic zeker bedanken voor de moeite die het gekost heeft om dit hier neer te zetten.
MVG Contour
Dankje laugh :D
..::.'Pioneer Rulez'.::..
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
11-7-2004 12:02
Zal ik mijn "ooit" eerder geplaats verhaal ook maar even hier zetten wink ;) :

Even zeggen hoe ik ben begonnen met beatmixen, mischien kunnen mensen die er moeite mee hebben het zo proberen:

stap 1. je zoekt eerst 2 nummers die bij elkaar passen in jou eigen style.(ik neem als voorbeeld 2 makkelijke namelijk 1. conjure one feat (nog wat) - tears from the moon 2. tiesto traffic

stap 2. je luistert eerst alletwee de nummers.

stap 3. zet aan het begin van een beatline een que point (van het 2e nummer)

stap 4. Zet het 1e nummer aan en probeer via je koptelefoon (door middel van 2 cups, das handiger) de beat van traffic op een beat van tears from the moon intestarten.

stap 5. Dan ga je heel goed luisteren welke beat er sneller gaat lopen (als je het niet gelijk hoort start het nummer dan gewoon opnieuw) en probeer via je pitch van de cd speler waar traffic in ligt de beats gelijk te krijgen. (gebruik GEEN beatcounters, of je moet hele goede hebben wat die stomme dingen brengen je alleen maar in de war)

stap 6 Als je de beat gelijk hebt lopen dan start je nummer 1 opnieuw, en begin te tellen zoals sylvia en DJ-Ipkiss het uit hebben gelecht, met die blokken.

stap 7 als je de blokken weet, Zet nummer 1 dan aan (tears from the moon) en start hem op de eerste maat in (maar hou dat 2e kanaal dan nog wel dicht, want als je het fout instart moet je hem eerst corrigeren met je jogweel/bend of opnieuw instarten (die laatste raad ik aan)

stap 8 als ze helemaal gelijk lopen kwa beats en jij vind het in de koptelefoon goed klinken, geef je X fader dan een zet (voorzichtig), of voor de mensen netzoals mij die zonder x fader werken gewoon de kanaalfader wink ;) , en als het goed is hoor je ze nu allebij door je master volume.

stap 9 Er zijn verschillende manieren om het 1e nummer er dan weer uit te krijgen b.v.: langzaam crossfader naar de kant van traffic (cdspeler 2 dus) of ineenkeer bij een beatdrop of zo, door middel van een backspin. en zo kun je er zelf nog veel meer verzinnen.

Word zeker niet boos als het niet lukt want dan ga je stressig doen en dan kun je het helemaal vergeten......

Dit is de makkelijkste beginners methode denk ik.
*Quukske*
SpleazzerAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 13-7-2004
Berichten: 18
11-7-2004 12:06
Yep goed uitgelegd wink ;)
..::.'Pioneer Rulez'.::..
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
11-7-2004 14:41
Om het gelijk laten lopen van de beats te oefenen zonder dat je je druk hoeft te maken om de snelheid, kun je 2 identieke, makkelijke boem-boem platen kopen waarbij je de pitch van beide draaitafels op dezelfde waarde (bijv. 0) instelt.
Maar je kan natuurlijk ook de snelheid van een van de tafels veranderen en proberen de andere tafel op dezelfde snelheid te krijgen. Lukt het niet dan kan je altijd even spieken.
SpleazzerAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 13-7-2004
Berichten: 18
11-7-2004 19:24

Spleazzer schreef:

Yep goed uitgelegd wink ;)
Ik hoop dat de beginnertjes het ene beetje snappen happy :) wink ;)
..::.'Pioneer Rulez'.::..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-7-2004 09:45
Vraagje: ben je nou tegen jezelf aan het praten Spleazzer?
SpleazzerAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2004
Laatste: 13-7-2004
Berichten: 18
12-7-2004 12:34

sylvia schreef:

Vraagje: ben je nou tegen jezelf aan het praten Spleazzer?
Whahaah sorry verkeerde knopje gedrukt ik had het tegen plaatwerk maar drukte verkeerd razz :p

Sorry sorry sorry mensen sorry laugh :D

MVG, Michiel
..::.'Pioneer Rulez'.::..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)