Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 10 van 18)
Moderator(s): Dré
SpongebobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2003
Laatste: 17-8-2005
Berichten: 170
28-5-2004 09:30
192 kbps is zat voor mp3. de meeste rips komen van promo cdr's dus de kwaliteit van die rips doet zeker niet ten onder dan die van je eigen rips.
blaat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-5-2004 10:02

Victor schreef:

Wel vreemd dat sommige vinyl-fans zich zorgen maken over de compressie van mp3. Als er *iets* sterk gecomprimeerd is, is het wel vinyl (gewoon omdat het medium een waardeloze s/n-ratio heeft).
Toch heeft, lullig genoeg, een Vinyl registratie meestal meer dynamiek dan z'n CD broertje. Waarom? Bij Vinyl kun je niet zo gek "heet" masteren (naald slaat over, cutter head kan beschadigd raken). Bij CD kun je klooien zoveel je wilt (en helaas gebeurt dat dan ook vaak).

Dus het CD medium heeft de meeste kans om een mooie registratie te maken MAAR wordt in de praktijk naar de knoppen geholpen... Omdat het kan (en omdat een luide CD beter verkoopt dan een "zachte" CD)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
28-5-2004 10:33
Wat ik van news-groups binnen haal is minimaal 192 en soms ook wel 320, ook zijn er mp3's die een hoge vbr hebben. Ik moet zeggen dat het niet extreem vaak voorkomt dat er een slechte rip tussen zit. Ik moet nog steeds een beetje wennen aan het geluid van mp3 of cd maar het klinkt gewoon prima.

Ik kan me opzich goed voorstellen dat er veel dj's zijn die afwachten totdat alle nieuwe releases ook meteen op single uitkomen en dan pas zullen overstappen. Ik denk echter dat dit een generatie gaat overslaan, er zal denk ik over niet al te lange tijd een reeks databases op internet komen waar je rechtstreeks tegen betaling kan downen met mp3's op 320. Voordeel hiervan is, is dat je kan kiezen voor een mp3 systeem of gewoon het lekker op cd's houden.
Bovendien denk ik dat de prijzen per mp3 lager gaan worden dan de huidige vinyl prijzen waar we met z'n allen nou niet echt vrolijk van worden, en het heeft natuurlijk als voordeel dat de producer niet hoeft te wachten op de persing van het vinyl of de cd. Zo zijn alle nieuwe releases sneller te krijgen, happy happy joy joy razz :p

Aan de andere kant denk ik dan weer, als we met z'n allen niet zorgen dat er iets gebeurd om de muziek rechtstreeks digitaal te verkrijgen (of het nou op cd is of internet netjes legaal) zal vinyl nog erg lang blijven, gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Daarom ben ik overgestapt en digitaliseer toch maar, en uiteraard, digitaliseren is niet zaligmakend, maar ik ben toch wel iemand die zoveel mogelijk probeerd om het digitale tijdperk naar een hoger plan te tillen en hoop dat er meer mensen zullen zijn op het forum die dit gaan doen.

[edit] nog even voor Frisbee, je zei enkele posts geleden dat een opname van vinyl naar cd geen haar beter klinkt dan vinyl, dit ben ik in zekere zin met je eens, maar bedenk wel dat een digitaaltje geen kwaliteitsverlies meer zal opleveren en vinyl wel na vaak een plaat te hebben gedraaid, je zei ook wel dat je zelf je speciale plaatjes digitaliseerde, dus denk dat we redelijk op 1 lijn zitten [/edit]
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
28-5-2004 17:57

Victor schreef:

Wel vreemd dat sommige vinyl-fans zich zorgen maken over de compressie van mp3. Als er *iets* sterk gecomprimeerd is, is het wel vinyl (gewoon omdat het medium een waardeloze s/n-ratio heeft).
Ja ok, maar het ging eigenlijk over vinyl omzetten naar mp3 en dan naar cd...

Skit schreef:

Oh en de OEM-bak is dat niet een wat dure draaitafel om mee te rippen, want voor die prijs heb je een draaitafel met een mooier geluid en een goed element denk ik.
Rippen met een goede draaitafel is geen overbodige luxe. Als je met een goedkope draaitafel een nummer opneemt zal je hem nooit strak krijgen met je cdj. Dan bedien je bijvoorbeeld je CDJ-1000 maar loopt je te klooien alsof je met een belt-drive draait.

Ik weet niet of je ervaring hebt met een programma als Sonicfoundry ACID? mediasoftware.sonypictures.com/images/products/screenshotsMedium/acidpro4_ss_main.jpg
mediasoftware.sonypictures.com/images/products/screenshotsMedium/acidpro4_ss_Beatmapper.jpg

Daarmee kan je compilaties mixen maar dan niet "live", je kan dus uren de tijd nemen voor 1 overgang. Met dat programma kom je er achter dat sommige platen rete strak zijn (van begin tot einde) en andere nummers met geen mogelijkheid gelijk blijven lopen. Dat is voor een groot deel het verschil tussen een opname van een goede draaitafel of een slechte draaitafel. Dat heeft verder niets met de klank te maken maar is minstens zo belangrijk.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-5-2004 18:04
Veel vinyl heeft een BPM verloop van begin tot eind. Is wel vaker ter sprake gebracht trouwens.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
28-5-2004 18:22

DJ Tim schreef:

Ik kan me opzich goed voorstellen dat er veel dj's zijn die afwachten totdat alle nieuwe releases ook meteen op single uitkomen en dan pas zullen overstappen.
...
over niet al te lange tijd een reeks databases op internet komen waar je rechtstreeks tegen betaling kan downen met mp3's op 320.
...
Bovendien denk ik dat de prijzen per mp3 lager gaan worden dan de huidige vinyl
...
Daarom ben ik overgestapt en digitaliseer toch maar, en uiteraard, digitaliseren is niet zaligmakend, maar ik ben toch wel iemand die zoveel mogelijk probeerd om het digitale tijdperk naar een hoger plan te tillen en hoop dat er meer mensen zullen zijn op het forum die dit gaan doen.
[offtopic schreef:

Oef, twee dagen offline en ik moet me WORSTELEN door de postings op dit forum happy :).
[/offtopic schreef:

Kijk Tim,
ik begrijp je standpunt voor de volle 100%, CD heeft inderdaad heel wat voordelen voor een DJ en alhoewel ik na al die jaren nog altijd liever met vinyl werk dan met CD ben ik er wél heilig van overtuigd dat ik overstap moesten de mogelijkheden er zijn. Jammergenoeg zijn bovenstaande oplossingen allemaal illegale zaken zolang men niet politiek (naar mijn mening Europees) iets regelt. Legaal downloaden was voor mij iets waarvan ik verwachtte ZEER veel gebruik te maken om de nieuwste releases aan te schaffen zonder buiten te moeten komen en zonder mezelf failliet te moeten betalen. Bleek dan dat je (zelfs al heb je een certificaat) je die NIET MAG gebruiken. De aankoop is legaal maar het gebruiken na het branden op een CD'tje blijkt illegaal (gewoon ff het forum doorsnuisteren voor meer info). Idem voor het kopieren van de vinyls. Dit was ook iets waaraan ik gedacht had... meer zelfs: ik ben ooit nog begonnen met al mijn promo's en whitelabels te digitaliseren omdat die nogal héél wat sneller verslijten dan normale releases wink ;). Blijkt achteraf dat ook DAT illegaal is.

Jij vindt het mss een ver-van-je-bed-show, maar wanneer je www.new-line.nl/forum/read/?t=8576 leest zul je beseffen dat zulke zaken van dag op dag minder ver van je bed zijn. Bovendien weet je ook wel dat zulke acties steeds frequenter, agressiever en destructiever worden (als je de actualiteit volgt?) omdat IFPI/SABAM/... eindelijk doorhebben dat ze eens werk moeten maken van het bestrijden van illegale kopieerders. Of ze het correct aanpakken, tjah, dat moet je maar verder bespreken in de bovenstaande thread, maar het blijft een feit dat het illegaal is en dat IFPI er begint geld in te zien (niet onbegrijpelijk natuurlijk).
Denk toch nog maar eens na terwijl je je volgende vinyls ript, zelfs al geef ik je uit eigen mening voor de volle 100% gelijk: deze wetgeving trekt op niets, toch moet je rekening houden dat de consequenties steeds zwaarder beginnen wegen. Bovendien, Dré, mensen oproepen op je forum om illegale activiteiten uit te voeren (zelfs al vinden we ze ALLEMAAL moreel verantwoord), daar zal de IFPI mogelijks toch ook niet mee lachen, denk je niet? sad :(

Je oplossing is schitterend, Tim, maar we moeten er ons bewust van zijn dat het gelijkgesteld wordt aan de zuiverste vorm van diefstal, en dat alle DJ's zullen zeggen dat dit belachelijk is, daar zal de rechter niet naar luisteren: de wet moet immers opgevolgd worden...

STEL dus dat je wél CD's mag branden als je de bronnen legaal aankoopt (en liefst thuis mag laten liggen), dan loop ik naar de winkel en keer ik terug met twee CD-spelers! Niet dat ik helemaal de vinyl zal verbannen zoals jij schijnbaar doet, maar ik ben er wel van overtuigd dat het draaien ermee SERIEUS zal minderen!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Rega SpeedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-5-2004
Laatste: 21-6-2004
Berichten: 18
28-5-2004 18:23
Wat is dan de beste speler om mee te rippen?

PS: mooi forum razz :p
PS 2: DJ Tim, you've got mail!

Groeten Rega Speed
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
28-5-2004 20:50

Skit schreef:

Oh en de OEM-bak is dat niet een wat dure draaitafel om mee te rippen, want voor die prijs heb je een draaitafel met een mooier geluid en een goed element denk ik.
[citaat van Frisbee schreef:

Rippen met een goede draaitafel is geen overbodige luxe. Als je met een goedkope draaitafel een nummer opneemt zal je hem nooit strak krijgen met je cdj. Dan bedien je bijvoorbeeld je CDJ-1000 maar loopt je te klooien alsof je met een belt-drive draait.
Met een goedkopere draaitafel bedoelde ik niet een HQ 20 ofzo, maar een goede HIFI draaitafel. Het geluid dat daar van komt zit wel goed. En anders neem je gewoon een SL 1210 MKII. Die was oorspronkelijk ook bedoelt als een HIFI-draaitafel.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
OverkillStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 11-11-2013
Berichten: 62
29-5-2004 10:04
ik ga in augustus een cmx3000 kopen voor de vervanger van mijn huidige cd-speler. mijn vader wil zijn plaatjes digitaliseren. dat is voor mij de kans om ook een beetje te gaan spelen met lp.
(is de sl dus oorspronkelijk een hifi tafel?)
Nu Drive-in Discotheek Ligando.
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
29-5-2004 10:11
oorspronkelijk wel (heb ik hier op het forum gelezen). Maar ik heb ook het advies gekregen om niet met een technics te gaan digitaliseren. Daarvoor kun je beter een (2dehands) Thorens td160 of dual 505-4 nemen.
Beauty hides in the deep

Terug naar forum Reageer (zonder quote)