Forum > Geluid

boxen vergelijken

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
22-4-2004 15:53
vergelijken heb ik al erg veel gedaan:

-EV gladiator -set (4x sub/2x top)
-HK-audio actor (4x sub/2x top)
-turbosound TXD (4x 118/2x 151)
-promann (4x CB18/2x PA220)
-powermax 5 set van dynacord
-Turbosound TXD (2x TXD-151/2x TXD-215)
-AD systems (4x MI-18B/2x MI-15)
-AD systems (4x ad24b/2x ad24t)
-dap (4x SM-218B/4x AP SM-215)
-dap (4x SM-18B/2xSM-15) valt af

eerst wilde ik voor een van de bovengenoemde setjes gaan want bij alle setjes kosten de losse boxen niet meer dan 1000 euries (de meeste zitten zelfs rond de 700 euro) dus dan kan ik ze een voor een aankopen zodat t niet zoveel in 1 keer kost

maar toen ging ik gister naar stock audio en die zeiden dus dat ik met zo'n dap setje makkelijk 300 man aan kon(dus dat zou weer geld sparen) jullie zeiden van niet en denk nu zelf ook niet dat je hier makkelijk 300 man mee aankunt(zou ook niet rieel zij aan de prijs te zien)dus dan blijven er nog 9 over:

die zijn al uitgebreid besproken op licht en geluid forum
maar toch wil ik ook wel eens weten wat jullie van deze setjes vinden; welke raden jullie af, welke aan en hebben jullie gebruiks ervaring met deze setjes?

gr lars
Spectrum Drive-in Show
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-4-2004 18:37

dj large schreef:

dre hoe denk je trouwens over het aantal personen wat op de site van beheringer staat bij dat setje?
Is reeds vaak ter sprake gekomen in het verleden.

Deel maar door 2!

Enne... Goede geluidskwaliteit voor heel weinig centen??? Vanavond met z'n allen de schoen zetten...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
22-4-2004 18:48
@ DJ Large:

Je hebt al deze setjes dus beluisterd, kent de capaciteiten, klank, grootte, gewicht, extra opties en de prijzen.

Dan kun je toch zelf een oordeel geven?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
22-4-2004 18:56
Ik denk dat hij vooral heeft vergeleken in de folder...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-4-2004 19:35
Even ter indicatie:

- Vergelijkende luistertesten op basis van je geheugen (dus bij XXX setje A beluisteren en bij YYY setje B beluisteren) zijn HEEL erg link. Voordat je het weet trek je totaal verkeerde conclusies. Je kunt ONMOGELIJK je geheugen gebruiken om speakers met elkaar te vergelijken (tenzij je High-End gelover bent; in dat geval kun je zelfs over water lopen en hoor je duidelijk verschil als je set al 3 weken staat te spelen...).

- De ruimte heeft een behoorlijke invloed op de weergave van een systeem (zoals velen van ons al door schade en schande hebben geleerd). Een set zal dus in ruimte X een fiks ander plaatje neerzetten dan in ruimte Y.

- De geluidsdruk waarop geluisterd wordt is ERG belangrijk. Verschillen van een paar tienden van dB's kunnen al bepalend zijn als de werkelijke verschillen niet aanwezig zijn (of in de marge te zoeken zijn). Verdomd weinig winkels nemen de moeite om alle systemen binnen een paar tienden van dB's gelijk te trekken.

- Gebruik altijd dezelfde reeks CD's om geluid te testen en te vergelijken. Zorg dat je een referentie krijgt zodat je weet waar je naar moet luisteren. Ga daarbij niet af op 1 muzieksoort (tenzij dat het enige is dat de kasten in de praktijk weer moeten geven) maar probeer zoveel mogelijk verschillende soorten muziek. Stukken met percussie, stukken met vrouwenzang (Celine Dion kan menig HF driver de stuipen op het lijf jagen), stukken met mannenzang, stukken met een stevige house beat etc. etc. Alleen op die manier kun je bepalen of een setje voldoende kwaliteiten heeft om breed ingezet te worden.

- Laat je niet opnaaien door de verkoper. De beste verkoper is een verkoper die gewoon z'n bek houdt!

- Het idee om een set eens uit te proberen is leuk maar in de praktijk vaak niet haalbaar. Als je verschillende setjes "in het veld" uit wilt proberen dan zul je moeten voldoen aan alle hierboven genoemde regeltjes om ervoor te zorgen dat het vergelijk eerlijk is. Dus precies dezelfde condities (zelfde ruimte) EN precies hetzelfde humeur (gigantisch van invloed op je beleving van muziek!!!) EN zelfs dan blijft die waardeloze fout van onze hersenen (geheugen is voor 0% te vertrouwen) nog in de weg zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-4-2004 20:58
En ga nooit veel sets op één dag luisteren,
Luistermoeheid, of algehele moeheid heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van je gehoor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
22-4-2004 21:41
maar sowieso heb je van de bovengenoemde 9 setjes hooguit 2 die ergens in de buurt in een showroom te beluisteren vallen dus ik ga nu vooral af opwat andere gebruikers van de genoemde setjes vinden, en trouwens als er al een setje te beluisteren valt staat het meestal in een andere opstelling dan zoals ik t wil(bijvoorbeeld 2 subs en s tops in plaats van 4 subs, en dan kan t zijn dat de bas-mid-hoog weer niet mooi is als je 2 subs pakt)

en trouwens hoe zit dat met de geluidsdruk kun je dat meten? (heb geen idee wat dat is)
Spectrum Drive-in Show
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
22-4-2004 22:06
db-metertje...
pak ook een aantal verschillende afstanden, en loop eens rond in de ruimte.
(let niet op de hoeken, waar een hogere druk heerst.
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
26-5-2004 15:55
daag beste mensen

ik ben de afgelopen 4 weken heel t internet, alle drivins en verhuurbedrijven hier in de buurt afgelopen om te kijken of ik een van de bovengenoemde setjes kun beluisteren maar zonder resultaat. Alleen de 2 dap setjes heb ik nu gehoord (in de showroom bij stockaudio) en ik moet zeggen dat ik t erg mooie geluidskwaliteit vond, maar t zal inderdaad mijn vraag voor 300 man niet aankunnen, en daar komt bij dat electrovoice of ad systems toch wat professioneler staat dan een dap setje.

maar aangezien ik hier in de buurt dus geen setjes kan uittesten en niet zo'n gekke ouders heb die wel even naar utrecht of amsterdam willen rijden daarvoor zal ik het dus toch met jullie adiezen moetten doen.

bij mij staat de gladiator set nog steeds bovenaan door t volgende artikel: www.meetmusic.com/meetmusic/NL/archivedetail.php?id=180),
maar iemand op t licht en geluidforum zei dat dat turbosound setje veeeel beter is dan t galadiator setje
heeft er echt niemand van jullie een van de bovengenoemde setjes
eventuele andere opties zijn natuurlijk ook nog altijd welkom

alvast bedankt
lars
Spectrum Drive-in Show
DJ MichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 7-2-2005
Berichten: 3
26-5-2004 16:27
ik werk al 17 jaar met EV,van bruiloftset tot festival of house-set, kan niets tegenaan, geen D&B niks. Tis wat duurder maar dan heb je wat!
Initiatiefnemer DJ's Tegen Zinloos Geweld

Terug naar forum Reageer (zonder quote)