Forum > Geluid

Welke geluidsset raden jullie aan?

(66 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
19-5-2004 16:36

Rademakers schreef:

De LEM Hercules-set lijkt mij niet echt een grote vooruitgang. Er is inderdaad wel meer basweergave, maar de output (SPLMax) is niet bepaald hoger als de twee B300's leveren.
De Hercules set is een leukere set voor 200 man, maar draagt gewoon niet ver genoeg om voorbij de 200 man te gaan.

Zelf zou ik dan liever voor vier fullrangekasten gaan (actief of passief), die je in de breedte opstelt én daarmee het publiek. Zodat je speakers niet te ver hoeven te reiken.
Voor kleinere feestjes hoef je er dan maar twee mee te nemen.

Of voor de betere componenten kiezen (HK Aktor, EV, zelfbouw en derg.), zodat je een hogere SPL behaalt, waardoor je na meer als 10 mtr nog steeds een goede geluidsdruk hebt.

Mvg Johan
Een AD-MI 10 heeft een maximale spl van 121 db maar gaat harder dan de B-300 met een maximale spl van 124 db Waarom? Simpel fabrikanten hanteren andere meetingsvormen en vooral de budget merken hebben nog wel eens de neiging om sprookjesland te bezoeken. Lem Hanteert real watts enm real spl's vergelijk dat niet met Behringer of DAP en consorten alhoewel ik wel weer meer waarde leg in behringer meetingen dan in DAP meetingen die echt te gek voor woorden zijn. Soms denk ik dat die mensen van de marketing afdeling daar 24 op 24 uur stoned zijn.
Olé Olé heb nu ok AD!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
19-5-2004 17:34
1 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 19-5-2004 17:56
Een AD-MI 10 heeft een maximale spl van 121 db maar gaat harder dan de B-300 met een maximale spl van 124 db
Dat is leuk, maar waar haal je in hemelsnaam die AD MI 10 vandaan, dat slaat echt nergens op. Als je gaat vergelijken, vergelijk dan ook de B300 met de LEM-set.
Een fullrange kast die niet zo laag gaat, heeft nu eenmaal een hoger rendement als een subwoofer. Punt blijft daarbij, dat je met Hercules set tegen dezelfde problemen aanhikt, als met 2 fullrangekastjes, namelijk het bereik.

Fons zegt dat hij al feesten voor 200 man doet met de twee B300's. Om over de 200 man heen te gaan heeft hij dus niet veel meer nodig. Maar met de Hercules-set help je hem volgens mij niet verder. Hij krijgt dan meer bas, maar niet meer bereik.
Dat probleem overkom je door beter te spreiden, of een hogere geluidsdruk te creeeren. Dat is niet wat je met een Hercules-setje doet, hoe mooi deze ook is voor die prijs.

[edit] Persoonlijk zou ik met een Hercules-setje hooguit 75 man aandurven en met 2 B300's 30-40 man, maar ik heb dan ook compleet andere eisen [/edit]

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-5-2004 17:47
Ik vind 2 12"/1" kastjes voor 200 man echt HELEMAAL KOLDER! Maakt geen bal uit welk merk er op de verpakking staat... Als je aan 2 van die erwtjes genoeg hebt voor 200 man dan zijn je eisen HEEL erg laag. 50-60 man is, voor een goede 12"/1" combo realistischer (tenzij het alleen om spraak gaat).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
19-5-2004 19:24
Om even terug te komen op de opmerking dat DAP goedkoper en blikkerig etc. is:
Dat is niet bij alle producten van DAP waar hoor!
De spullen die ze verkopen onder het "DAP Pro"-segment zijn zeker geen prul te noemen (zijn natuurlijk geen top spullen, maar daar zou je dan ook naar moeten betalen, dus een zeer goede prijs/kwaliteit).
Bij "DAP Audio" daarentegen kom je wel eens andere spullen tegen wink ;)
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
Dj hitmeester fonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 15
20-5-2004 00:39
1 x bewerkt. Laatst door Dj hitmeester fons op 20-5-2004 16:50
Fijn dat ik zoveel emoties bij jullie losmaak; daar is deze site toch voor bedoeld? wink ;)
De behringers hebben overigens een 15 inch woofer ingebouwd. De feesten zijn weliswaar voor 100 tot 250 man, maar dan is niet iedereen aan het dansen. Ga er van uit dat er maximaal 100 tot 200 man op de dansvloer staan die geen pilletje ophebben en gemiddeld 30 to 35 jaar oud zijn. Dan hoef je echt niet te knallen alhoewel ik al zei dat ik
a. De behringers net iets te kort vind schieten, met name in het laag
b. Ze erg schel vind, maar wellicht is het minder als de dansvloer vol staat
c. Ze erg zwaar vind, het sjouwen gaat nog maar om ze boven je macht op of van de stands te tillen is nogal wat, zeker als je na een avond draaien je spullen moet inpakken.

Ik waardeer ieders mening en het is goed te merken dat jullie er zo fel ingaan, dat betekent dat jullie hart voor je hobby/vak hebt. Overigens heb ik thuis aktieve piedpipers (zie www.piedpiper.nl ) dus ik ben wel verwend...
Ik ben wel benieuwd naar die LEM Hercules geworden; het kan wel hetzelfde wattage zijn, maar die subs maken het gevoelsmatig natuurlijk wel harder. Bovendien draagt het laag verder en ook door (dansende) mensen heen.

Groeten www.dj-fons.nl (overigens wordt binnenkort de site gewijzigd)
Ik draai door!!!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
20-5-2004 01:27
a. De behringers net iets te kort vind schieten, met name in het laag
Als je meer laag wilt, dan ben je al snel aangewezen op een subwoofer. Er zijn maar weinig fullrange kasten die echt mooi laag produceren (en daarnaast nog te tillen zijn).
b. Ze erg schel vind, maar wellicht is het minder als de dansvloer vol staat
De schelheid wordt veroorzaakt door de tweeter. Je moet de luidspreker zo opstellen dat de tweeter boven de mensen straalt, anders reikt deze niet ver genoeg.
Omdat de tweeter boven de mensen uitstraalt ondervindt deze weinig hinder van het feit of er nu veel of weinig mensen zijn. De schelheid kun je dus het beste met een equalizer tegengaan.
Veel topkastjes hebben een 12 inch/1 inch combo, die van nature rustiger klinkt.
Ik ben wel benieuwd naar die LEM Hercules geworden; het kan wel hetzelfde wattage zijn, maar die subs maken het gevoelsmatig natuurlijk wel harder. Bovendien draagt het laag verder en ook door (dansende) mensen heen.
Als je denkt dat het wat voor je is, moet je eens een luistersessie aanvragen. Je zult er met de Hercules-set in ieder geval op vooruit gaan.
Je kunt dan altijd nog uitbreiden naar bijvoorbeeld een dubbele set.

Wat je ook kunt doen is eens een aantal setjes huren, op die manier kom je er in de praktijk achter wat je nodig hebt.

Persoonlijk hou ik het liefst op zelfbouw, omdat je dan precies iets naar je eigen wensen kunt creeeren. Niet omdat het goedkoper kan zijn, maar omdat het nog niet bestaat, in de juiste prijs/kwaliteits-en gewichtverhouding.

Btw. Door op het pictogrammetje rechtsbovenin je post te klikken, kun je de post (tot 24 uur na plaatsing) wijzigen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
20-5-2004 09:16

Rademakers schreef:

Een AD-MI 10 heeft een maximale spl van 121 db maar gaat harder dan de B-300 met een maximale spl van 124 db
Dat is leuk, maar waar haal je in hemelsnaam die AD MI 10 vandaan, dat slaat echt nergens op. Als je gaat vergelijken, vergelijk dan ook de B300 met de LEM-set.
Een fullrange kast die niet zo laag gaat, heeft nu eenmaal een hoger rendement als een subwoofer. Punt blijft daarbij, dat je met Hercules set tegen dezelfde problemen aanhikt, als met 2 fullrangekastjes, namelijk het bereik.

Fons zegt dat hij al feesten voor 200 man doet met de twee B300's. Om over de 200 man heen te gaan heeft hij dus niet veel meer nodig. Maar met de Hercules-set help je hem volgens mij niet verder. Hij krijgt dan meer bas, maar niet meer bereik.
Dat probleem overkom je door beter te spreiden, of een hogere geluidsdruk te creeeren. Dat is niet wat je met een Hercules-setje doet, hoe mooi deze ook is voor die prijs.

[edit] Persoonlijk zou ik met een Hercules-setje hooguit 75 man aandurven en met 2 B300's 30-40 man, maar ik heb dan ook compleet andere eisen [/edit schreef:

Mvg Johan
Johan je leest mijn posts niet fatsoenlijk. Ik refereer hier puur aan de hand van specs opgegeven door de fabrikant waarbij de B-300 normaal gezien qua wattage (300W) en spl124db harder zou moeten gaan dan een BIJVOORBEELD AD-mi10 top met een wattage van (200Watt) en een spl van 121DB maar de mi gaat harder (bewezen feit) waarom? Omdat budget fabrikanten vaak liegen dat het gedrukt stta en dat wou ik duidelijk maken aan de hand van het feit dat de spl's van de hercules niet echt erg denderend waren nou om eerlijk te zijn dat zijn ze wel maar het is gewoon een waarheidgetrouwe specsheet en die moet je niet vergelijken met DAP of wie dan ook. Dré ik hoop niet dat je naar mij refereert met je post inzake 12"/1" combi want ik heb never nooit een set aangeduid bestaande uit enkel 12"/1" toppen, die Ad's was een spec vergelijk geen set alternatief.

DAP is DAP. DAP pro is ruk en gewone dap is nog rukker als je echt als proefessional voor de dag wilt komen punt uit. Een uitzondering is de stageblaster set en daarmee houdt het op. Voor het geld heeft dap veel leuke dingen en ik heb er ook al genoeg gekocht en van gebruikt met grote tevredenheid maar als je een beetje prof voor de dag wil komen is dap geen optie meer. Of ga jij een bandje uitversterken met dap pro spul. Die gooien je dat spul naar de kop toe ja. Of mischien een hous party van 500 man met DAP ARX spul. Think not. Zelfs behringer is in dat geval nog niet eens een echt serieus te overwegen alternatief laat staan DAP. Highlyte ligt hier bij mij om de hoek dus zeg me niet dat ik niks van DAP weet of nog nooit heb gehoord. Prijs technisch heeft DAP een wel wat leuke dingen en ook meuk maar de naam en reputatie verpest alles. EEn dap soundmate lijkt me heel leuk maar je kunt er niet mee voor de dag komen + hebben de betere merken vandaag de dag ook genoeg alternatieven op zo'n set want voor hetzelfde geld koop je nu ook een EV eliminator set inclusief EV Q serie amp en als ik moet kiezen tussen die twee dan weet ik toch wel welke ik neem.

De Hercules set heb ik aangedragen nadat fons zijn doelgroep en eisen voorlegde. Hij miste wat laag. Nou die hercules set is net een trapje hoger als de B-300's dus precies wat hij wou. Wou hij beter adviseerde ik HK aktor en geen hercules of een poseidon sset van LEM!
Olé Olé heb nu ok AD!
T-LiteStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-8-2003
Laatste: 18-9-2005
Berichten: 22
20-5-2004 12:56

dj hitmeester fons schreef:

Ik waardeer ieders mening en het is goed te merken dat jullie er zo fel ingaan, dat betekent dat jullie hart voor je hobby/vak hebt.
Dat zou ik niet beter kunnen formuleren ;-)
Overigens heb ik thuis aktieve piedpipers (zie www.piedpipers.nl ) dus ik ben wel verwend...
Als je jezelf, en je klanten ook wilt verwennen op locatie zou ik toch nog eens even kijken naar die BOSE 802's. Ik ga niet wéér een hele redevoering houden waarom die luidsprekers (volgens mij) zo goed zijn want dan krijg ik met de moderators aan de stok :-)
Maar via de zoekfunctie kom je wel wat meer te weten.

Mvg, T-Lite
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
20-5-2004 13:18
Johan je leest mijn posts niet fatsoenlijk
Lees mijn post nog eens een (paar) keer door. Ik heb je post volledig begrepen. Maar ik twijfel of je mijn post wel "fatsoenlijk" hebt doorgelezen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-5-2004 17:34

T-Lite schreef:

Als je jezelf, en je klanten ook wilt verwennen op locatie zou ik toch nog eens even kijken naar die BOSE 802's.
Dat had ik ook al geadviseert, maar onze hitmeester heeft daar waarschijnlijk finaal overheen gelezen....... sad :(
Als je niet wilt tillen, en 1000watt per boxje tot je beschikking wilt hebben, en dan ook nog eens de compactste box/vermogen verhouding, nou........
En dan een sub naar keuze, en knallen mat die hap!
2 802's, en 2 subjes met de juiste verterkers, geschikt tot 500 man.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)