Forum > Geluid

Welke geluidsset raden jullie aan?

(66 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-5-2004 23:15
Het probleem met subs is dat ze al heel gauw (veel) meer als 30 kg wegen. Er zijn subs van de duurdere merken die licht zijn, maar dan nog rond de 30 kg wegen.

Topkasten (met een beetje basweergave) zijn ook al gauw 25-30 kg. De B300 is wel zwaarder door de ingebouwde versterker, maar compenseert dat gedeeltelijk door de kunststofbehuizing.
Zo heeft de JBL Eon G2 reeks een lichtgewicht subwoofer (20 kg). Alleen heeft deze een beetje lage output (en voor die output een relatief hoge prijs). Daarvan zou je er 2 naast elkaar moeten zetten (+ 6 dB = een stuk harder). Maar zo zijn er ongetwijfeld betere te vinden.

Als je handig bent, of iemand kent die handig is, zou je zelfbouw van een redelijk uitgekauwd ontwerp kunnen proberen, maar dan met lichtere (en duurdere) materialen.
Als Sis dit leest; Hoe zwaar is die sub van jou met de 15 TBX 40?

Als je de B300's zou vervangen door 4 fullrangekasten op 1 versterker, zou je 5 keer moeten lopen, maar deze zijn alle dan rond de 25 kg.

Bij een aparte sub en top heb je een crossover nodig (die doet inderdaad wat jij omschrijft). Daar zou je 1 of 2 versterkers voor nodig zijn. De waarde van stereo voor drive-in wordt vaak zwaar overschat, dus 2 versterkers is niet persé nodig

Mijn ideale geluidsinstallatie heb ik nog niet ondekt (hoop ik wink ;)). Maar gaat in de richting van een stackje (vanaf 6-8) hufterzware hoornkasten (80-150 kg/stuk) een monoblok of eentje per kant.
Zelf richt ik me meer op een compacte basreflex installatie voor kleinere feesten.
Maar zet dan minimaal 2000 Watt voor 100 mensen neer. Mijn PA is puur voor freeparties en verjaardagen van vrienden, dus ik verdien geen cent terug. Gelukkig is het een hobby wink ;).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
18-5-2004 23:59
Wat een gedoe en -soms- vreemde adviezen allemaal. Maar goed: crossover is inderdaad een apparaat welke de hoge en lage tonen scheidt. Het meest ideaal is een crossover waarbij je ook nog eens het volume per kanaal (deels) kan regelen. Voorbeeld: Behringen CX2310 --> www.new-line.nl/v/12663

Maar goed: Fons is op zoek naar een nette set voor een paar honderd personen, maar hij wil zich niet de pleuris tillen. Dan lijkt mij maar 1 optie mogelijk:

1/ De aktieve tops verkopen. Passieve tops wegen al een stukkie minder (pakweg 25 kg), en een losse versterker is minder storingsgevoelig (zit immers netjes in een kist in plaats van op twee boxen die veelal overal en nergens staan moeten).

2/ Aanschaffen versterkerrack op wielen. Niks geen gesjouw, gewoon drukken wink ;) . Dan maakt het ook niet meer uit of een versterker nu 8 of 20 kg. weegt.

3/ Subs aanschaffen met wielen. Dus wederom gewoon drukken. Op locatie de subs tippen, tussenpaaljte erin, en daar de tops op. Een enkele speakonlijn trekken (1+/- voor tops, 2+/- voor subs) en klaar is Fons wink ;)

Aangezien je voor een wat ouder publiek draait hoeft het volume nooit écht keihard, en kun je met een vrij compacte set toch een leuk volume halen. De kwaliteit moet goed zijn, maar het hoeft natuurlijk geen absoluut A-merk te zijn! De instapserie van JBL, Dynacord, EV, is dan goed te doen. Maar ook occasion zijn er leuke dingen te koop.

Succes!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
19-5-2004 00:50
Wat een gedoe en -soms- vreemde adviezen allemaal
2/ Aanschaffen versterkerrack op wielen. Niks geen gesjouw, gewoon drukken . Dan maakt het ook niet meer uit of een versterker nu 8 of 20 kg. weegt.

3/ Subs aanschaffen met wielen. Dus wederom gewoon drukken. Op locatie de subs tippen, tussenpaaljte erin, en daar de tops op. Een enkele speakonlijn trekken (1+/- voor tops, 2+/- voor subs) en klaar is Fons
Laat Fons nou net even hebben aangegeven dat hij ook wel eens een trapje op moet, zoals bijvoorbeeld 4 hoog zonder lift. Dan sta je lekker met je subs en amprackje.

Dus doe ik daarom al die moeite om een systeem te adviseren dat in je eentje verplaatst kan worden. Niet alles wat jij maar niet gewend bent, is meteen vreemd hoor. Juist aangezien ik ook in mijn eentje een sub/top combinatie moet sjouwen, hen ik er lang over nagedacht.

Bovendien doet hij met zijn 2 B300's al 200 personenm en vindt hij 30 kg al aan de zware kant, dus heeft hij geen standaard drive-in setje nodig.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
19-5-2004 08:23
Ik denk eerlijk gezegt dat je het in de actieve hoek moet blijven zoeken. Een passieve set, bestaat minstens uit 1 meestal 2 versterkers, daar komt nog een crossover bij, eventueel nog een eq, en dat allemaal mooi in een case. In je eentje (en vaak nog niet met 2 man) krijg je die case niet meer van de vloer een trap op. Als je dit al zou overwegen, kom je in het duurdere segment versterkers uit, want je hebt er namelijk die een stuk lichter zijn. QSC heeft er zo een aantal.
Die JBL's zijn een goeie optie. Een collega van mij hier in de buurt komt voor 200 man met 6 EON G2 15" en 2 EON G2 subs. Misschien dat het voor jou al voldoende is om met 4 EON G2 15" te komen. Het laag is dan niet zo diep als met apparte subs, maar het hoog is in elk geval mooi helder bij deze kasten, maar een eq ertussen kan nooit kwaad.
Dance the night away!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
19-5-2004 09:01
Sory Rademakers, maar een set met passieve speakers en amprack heeft gewoon erg veel voordelen t.o.v. een aktieve set. Zoals Fons al aangeeft: liever 4x 20 kg. dan 2x 32 kg. sjouwen! Daarbij: wie heeft er gezegd dat je een amprack van 50 kg. moet maken? Per versterker kun je ook een kistje maken, en dan kun je in je uppie die kist overal heen slepen.

Dan kun je wel trappen opmoeten, maar ga jij je werkelijk te pleuris sjouwen, ook met actief? In onze situatie zijn 90% van de feesten op locaties waar niets getild hoeft te worden. Slechts een aantal keer heb je geen lift, een abnormaal hoog podium, of whatever.

In die gevallen is er altijd nog een organisatie aanwezig, die in mijn ogen best een handje kunnen helpen met een kistje tillen. Sterker nog: bij eerdergenoemde feestlocaties spreken we de organisatie altijd aan, en vragen vriendelijk of er even geholpen kan worden. Wij laden de aanhanger uit, zij sjouwen (op aanwijzing). Zijn we allemaal eerder klaar!

Dus praktijk gaat verder dan een paar kilootjes op papier.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
19-5-2004 09:08
Overigens: vraag een gemiddelde TD medewerker, en die kan je vertellen dat een actieve speaker veel storingsgevoeliger is dan een passieve speaker met amp.

De actieve box wordt overal heen gesleept, soms getipt, etc. Niet erg bevordelijk voor je ingebouwde versterker. Daarbij: wanneer je ingebouwde het eens begeeft, hoe ga je die luidspreker vervangen? Moet je direct een zelfde (actieve) speaker huren (mijn ervaring leert dat je die bij weinig verhuurbedrijven tegenkomt). Bij een defecte losse amp, kun je bijna elke vervangende amp gebruiken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-5-2004 09:40
een los amprackje opo wielen met twee/drie ampjes is heel wat makkleijker te verplaatsen, en te tillen, dan 4 boxen met ingebouwde amp.
En ik preek het wel vaker:
Aktieve Boxen van 30 kilo en meer sad :( op een stikje, is vragen om problemen.
Zon ding is top zwaar, en valt gemakkleijk om als er iemand tegen aan loopt.
ALS hij dan omvalt is het meestal ook gleijk goed kapot, en zijn de reparties kostbaar.

Een passieve box die omvalt heeft veel meer overlevingskans, en is ook goedkoper/sneller te repareren, als er een keer iets breekt.
Ook hoeft een top niet zo zwaar te wegen, zeker niet twee topjes bedoeld voor pak em beet 200 man.
Kijk eens naar een setje 802's (tweede hands), voor € 700,- heb je mooie compakte topjes van 15 kilo per stuk en een max last van 1000 watt, goed ge cased, en zeer universeel inzetbaar. Zorg wel dat je de bose eq controller erbij koopt, anders komt er geen geluid uit.

In jouw geval een goede oplossing.
Wel heb je natuurlijk nog een stel subjes erbij nodig, maar daar zijn in de zelfbouw ook mogelijkheden voor, alsmede in de kant en klaar sfeer.
Hoeft je de kop niet te kosten.
Wel een cross over kopen en voor de 802 heb je een flinke amp nodig.
Maar goed aan gestuurd en twee redelijke subjes erbij, en 200 tot 350 man is geen probleem meer voor je.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj hitmeester fonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 15
19-5-2004 10:08
Daar ben ik weer: ik heb van DB technologies een aktieve sub gezien die 24 kilo weegt (799 euri). Is het een idee om er hier 1 of 2 van aan te schaffen, paaltje ertussen, b 300's erbovenop? Volgens mij is er al een crossover ingebouwd. Knippen en plakken: "Only 24 kg weights this compact and very strong 15" active subwoofer. Equipped with a 400 w/RMS Class-H poweramp this small cube has a power of 124 dB max. It´s integrated active frequency switch seperates at 100 Hz and allows stereo- as well as mono-mode. 2 x XLR-/Jack input, 2 x HF-Out XLR, 2 x parallel Out XLR, Soft-Clip-Limiter"
Ik zou dan nog een equalizer ertussen kunnen zetten, er zit trouwens een 3 bands eq. op m'n mengtafel maar die is beperkt.
Kun je by the way ook het geluidsspectrum makkelijk meten om zodoende je eq in te stellen of moet het allemaal op het gehoor?

Grtz www.dj-fons.nl
Ik draai door!!!
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
19-5-2004 10:34
Die db basjes is wel leuk maar ik was even aan het nadenken. 200 personen. Leuk simpel setje dat weinig weegt en makkelijk te vervoeren is en moet lichte toppen hebben. Twee Db cubes kosten 799*2= 1598 euro samen. Voor die behringer B-300 toppen vang je nog gemakkelijk 500 euro tweedehands. Dus als je 1500 euro ergens weet vandaan te halen dan koop je dat lem setje dat in de webshop staat. Lijkt mij toch echt alles te hebben wat je wil.

www.new-line.nl/v/12748
Olé Olé heb nu ok AD!
Dj hitmeester fonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 15
19-5-2004 10:57
Wow, dat ziet er goed uit! Goede tip Michael, iemand ervaring met dit systeem? Handig ook die wieltjes want die subs wegen 39 kilootjes! Nu alleen maar hopen dat ik niet al te vaak trappen op moet...
Ik draai door!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)