Forum > Geluid

Welke geluidsset raden jullie aan?

(66 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Dj hitmeester fonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 15
18-5-2004 14:35
Hallo, ik heb een drive in disco www.dj-fons.nl en rijd met een busje door heel Nederland. Mijn huidige set bestaat, los van de CD-spelers, uit een Behringer DX-1000 mengtafel en actieve B 300 luidsprekers (350 watt) van hetzelfde merk. Aangezien ik steeds meer opdrachten krijg voor feesten van ongeveer 200 mensen en meer kom ik net ff wat power tekort. Daarnaast klinken ze erg scherp in het hoog. Ik heb geen zin om een hele geluidstoren mee te sjouwen (ik ben de 40 gepasseerd..) en wat ik nu heb weegt al een kilootje of dertig per stuk. Wat is nu een goede geluidsset (hoeft niet aktief te zijn) die ook niet m'n rug (letterlijk & figuurlijk) kost? Wat zijn jullie ervaringen t.a.v. een drive in disco en voor welk bedrag is het waar te kijgen? Alvast dank voor jullie reaktie!

Fons

"Ik draai door!"
Ik draai door!!!
ChielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-9-2003
Laatste: 8-11-2008
Berichten: 25
18-5-2004 14:55
wat heb je al als versterkers? vroeg ik mij af
niet actief: 2x2w-250(hoog mid)
2xsm-15 (bas 15ich) later mischien nog 2 erbij
alles bij elkaar met 4 subs 2000 euro

actief: een lem hercules set 2000 euro

ik heb heel veel gelezen op verschillende fora en dit zijn toch wel setjes waar veel mensen erg tevreden mee zijn en ze zijn erg makkelijk uit te breiden
groetjes machiel
wie kan mij 3000 euro geven als cadeautje?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-5-2004 14:57
Budget? En voor hoeveel personen verzorg je nu het geluid met de 2 Behringers?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Dj hitmeester fonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 15
18-5-2004 16:07
Voor Chiel: de b-300's zijn actief (versterkers ingebouwd).

Is het een optie om de tweeters te vervangen door betere en dan een goede sub erbij te plaatsen?
Mijn publiek bestaat hoofdzakelijk uit 30+ ers, over het algemeen ongeveer 200 man.
Budget? Tja, ik moet het er wel weer uit kunnen halen qua inkomsten. Ik ben wel benieuwd naar meerdere opties, dus: voor zoveel euri heb je deze optie, voor zoveel die, etc.
Ik draai door!!!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-5-2004 16:53
aangezien meneer postte, dat ie niet ziche en ons wilt sjouwen, vraag ik me af waarom mensen dan iets posten over twee topkasten, en dan misschien zelfs 4 subs?
denk gewoon dat er idd een andere hoorn in moet, evt, en anders stevige subs erbij, 1 per kant, waardoor je je tops misschien iets meer kan ontzien wat het hoog hoogstwaarschijnlijk ten goede komt
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-5-2004 16:54
Is het een optie om de tweeters te vervangen door betere en dan een goede sub erbij te plaatsen?
Als je er een nieuwe driver instopt, moet er ook een nieuw filter worden gemaakt/berekend. Dus eerlijk gezegd lijkt me dat geen optie. Of je moet het laten doen.

Vaak worden voor topjes een 12 inch in combinatie met een 1 inch gebruikt. Doordat deze speakers beter op elkaar aansluiten, krijg je een rustiger hoog. Het laag over het algemeen wat minder als een 15 inch/1 inch combo.

Met een equalizer kun je overigens het hoog wat minder schel maken.
Mijn publiek bestaat hoofdzakelijk uit 30+ ers, over het algemeen ongeveer 200 man.
Als je met 2 x de B300 al voor 200 man draait, dan zal het dus ook niet zo hard hoeven te zijn. Voor de gemiddelde drive in is het echt heel weinig.

Optie 1: Je houdt de B300's, je gaat ze als topkast gebruiken, met daaronder 1 of 2 18 inch sub's voor het laag. Eén sub per twee topkasten, of twee subs per twee topkasten. Met een equalizer tem je het mid/hoog. Je hebt daarnaast ook een (actieve) crossover nodig.

Optie 2: Je houdt de B300´s, je schaft er nog 2 aan. Met een equalizer tem je het hoog-mid.

Optie 3: Je schaft een (compleet) nieuwe installatie aan, bestaande uit bijvoorbeeld twee 12 inch/1 inch/tops en twee 18 inch subs (1 top en 1 sub per kant). Daarnaast heb je twee versterkers en een crossover nodig.

Optie 4: Je schaft twee luidsprekers aan met elk een dubbele 15 inch en een 1 inch per kant. Wederom heb je een equalizer nodig.

Alle opties (en er zijn er ongetwijfeld nog meer), kunnen in vele prijsklasses gevonden worden, van erg goedkoop tot erg duur, over het algemeen is alle waar naar zijn geld.
Ik weet niet hoeveel jij met een optreden verdiend en hoe vaak je optreedt, dus weet ik niet hoe snel jij iets terugverdiend. Daarmee weet ik je budget nog steeds niet.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
18-5-2004 21:13
Misschien een hele stomme vraag tussendoor, maar als je bang bent dat je je vertilt kun je toch een steekkarretje gebruiken? Zo doe ik het altijd als ik is een zware speaker moet versjouwen bij iets opbouwen. Kun je een speaker nemen zo zwaar als het steekkarretje aankan. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
18-5-2004 21:19
Stevige baskasten worden aan de achterkant sowieso vaak van wieltjes voorzien (soms zelfs al af fabriek). Het enige wat je dan hoeft te doen is iets maken dat je ze uit je aanhanger of bus kunt rijden (wellicht heb je dat al) en op de plek waar je ze wilt hebben de kast even rechtop zetten (eventueel samen met iemand als ze erg heavy zijn)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
Dj hitmeester fonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 15
18-5-2004 21:22
Ik reken ongeveer 600 euri voor een avond en draai gemiddeld een keer in de 1 a 2 weken. Ik vind jullie uiteenzettingen heel helder, alvast dank daarvoor. Ik heb gehoord dat Mackie bijvoorbeeld goed is. Over dat sjouwen: De Behringers zijn echt behoorlijk zwaar: plm 32 kilo per stuk en die moet je dan ook nog boven je schouders tillen om ze op een statief te zetten. Soms moet je op heel onhandige plekken zijn. Laatst bijvoorbeeld moest ik draaien op een feest waar geen lift was en het was 4 trappen hoog... Ik loop dan liever 4 keer met boxen van 20 kilo per stuk dan 2 keer met 32 kilo, ik weet niet hoe het met jullie zit. Wat ook een optie is: doorsparen tot een echt goede installatie (ik denk aan 2 topkasten, 2 subs met losse versterkers). Domme vraag misschien, maar wat is de funktie van een crossover? Is dat een filter die het hoog naar de tops stuurt en het laag naar de subs? Wat is jullie ultieme natte droom qua set en wat kost dat ongeveer? Want ik ben in mijn inkomen niet afhankelijk van het draaien, het is een uit de hand gelopen hobby waardoor ik trouwens ook mijn eega ben tegengekomen...
Info over de overige setup: 2 keer CDJ-100 Pioneer, 1 Pioneer DMP-555, Shure SM 58 en af en toe (erfenis uit de digitale prehistorie) een DAT 2000 van Denon.
Ik draai door!!!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
18-5-2004 21:45
Het gewicht is iets dat actieve boxen enigszins tegen zich hebben, want een gelijkwaardige box maar dan passief (dus zonder versterker) is meestal een stuk lichter. Natuurlijk heb je dan een losse versterker nodig maar die zijn toch beter te handelen dan wanneer die in de speakers zit. Nadeel is natuurlijk dat je een keerjte extra moet lopen, maar voordeel is ook nog eens dat je maar 1 in plaats van 2 kabels naar je speakers moet laten lopen (geen voedingskabels benodigd)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)