Forum > Licht

Kraken van de boxen door het lichtorgel.

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj SparkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 2
18-6-2002 19:04
Als ik bij mij mijn lichtorgel heb aangesloten op mijn versterker en de baslampen gaan dan knipperen, gaat dit storen/kraken op mijn boxen.
Hoe is dit probleem op te lossen? Kan iemand mij helpen want dit is erg vervelend.

Alvast bedankt.
Gegroet
Dj Spark
Amateur Dj die graag langzaam op wil werken tot het wat profesionelere circuit.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
18-6-2002 19:18
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 18-6-2002 20:50

Dj Spark schreef:

Als ik bij mij mijn lichtorgel heb aangesloten op mijn versterker en de baslampen gaan dan knipperen, gaat dit storen/kraken op mijn boxen.
Hoe is dit probleem op te lossen? Kan iemand mij helpen want dit is erg vervelend.

Alvast bedankt.
Gegroet
Dj Spark
Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt doordat je lichtorgel niet goed ontstoord is.

Ontstoren kan op 2 manieren gebeuren:

1. Schakelen rond de nuldoorgangen. Dit is de goedkoopste optie. Nadeel is dat hij niet kan dimmen.
2. Filtering van het lichtnet. Dit is de duurste optie en is alleen nodig als het apparaat ook kan dimmen.

Als je lichtorgel dus stoort zou ik op zoek gaan naar een betere (een die wel op de nuldoorgangen schakelt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
18-6-2002 19:45
Wat voor lichtorgel heb je?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj DanielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2001
Laatste: 23-9-2004
Berichten: 43
19-6-2002 15:51
Heeft het niet iets te maken met het feit dat je misschien teveel stroom uit 1 stopcontact (1 groep) haal ofzo?

(kan ook helemaal verkeerd zitten, want ik snap ook niet dat je lichtorgel direct op je versterker aan kan sluiten o i d...)

Daniel
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
19-6-2002 15:56
2 x bewerkt. Laatst door Tiemen op 19-6-2002 15:57
Heeft niks met stroom te maken...Bij te groot stroomverbruik slaan de zekeringen uit.
Het is zoals Dre zij een niet ontstoorde dimmer waarschijnlijk.
Voor al deze problemen is de reden simpel (meestal):betaal je meer, dan zal het storen veel minder zijn.

Een andere optie : geen verbinding maken met de audio, en gewoon stand-alone gebruiken. Zal waarschijnlijk al heel veel minder zijn dan.

Tiemen
Dj SparkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 2
19-6-2002 21:16
Ok ik heb inderdaad een lichtorgel met dimmer. Ik zal proberen om hem over de nul te schakelen. alvast bedankt.
Amateur Dj die graag langzaam op wil werken tot het wat profesionelere circuit.
BSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-7-2002
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 32
12-7-2002 10:36

Dj Spark schreef:

Als ik bij mij mijn lichtorgel heb aangesloten op mijn versterker en de baslampen gaan dan knipperen, gaat dit storen/kraken op mijn boxen.
Hoe is dit probleem op te lossen? Kan iemand mij helpen want dit is erg vervelend.

Alvast bedankt.
Gegroet
Dj Spark
Je lichtorgel is dus niet ontstoord.
Je kan dit oplossen door licht en geluids apparaten op een verschillende kring aan te sluiten, dit wilt niet zeggen een ander stopcontact maar echt apparte kringen .
Greetz
Chris
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
12-7-2002 12:09
Mhm, interessante opmerking, en ik ga er direct eens een vraag over stellen (een ander topic openen is een beetje zonde). Ik hoor Nederlanders nogal veel spreken over "kringen" en "groepen" en over het "appart" zijn ervan. Kan iemand me eens uitleggen wat precies daarmee bedoeld wordt?

Tiemen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
12-7-2002 14:12
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 12-7-2002 23:06
Tja, da's eigenlijk vrij moeilijk en eenvoudig...

De namen worden flink misbruikt.

Een kring is, volgens mij, van toepassing op een dimmerpack. Zo kan een dimmer 12 kringen hebben (die dan gevoed worden door bijvoorbeeld een 3 fasen net aansluiting).

Een groep is een leiding naar de meterkast die in de meterkast afgezekerd is. Meerdere groepen kunnen op dezelfde fase aangesloten zijn.

Een fase is een van de drie stroomvoerende draden die het huis/gebouw in komen (als je niet de pecht hebt maar aangesloten te zijn op 1 van de 3 fasen). We noemen ze vaak R, S en T.

T.o.v. elkaar zijn ze 120 graden verschoven. Tussen De R en de Nul (maar ook tussen de S en de Nul en de T en de Nul) vinden we 230V. Tussen twee willekeurige fasen vinden we 400V. (vroeger was dat 220V/380V).

Als een bepaald apparaat stoort op een ander apparaat dan is het verplaatsen naar een andere groep van een van de apparaten eigenlijk NIET een oplossing van het probleem (maar eerder een maskering). Als alle apparaten goed ontworpen zijn (en helaas is bij bijna 80% van ALLE professionele apparaten de Pin-1 error van toepassing!) EN redelijk ontstoord zijn dan kun je probleemloos licht en geluid op dezelfde fase (en zelfs groep) aansluiten.

Zo worden bij mij de binnenkomende 3x32 opgedeeld in 3x16 voor het geluid en 3x16 voor het licht. GEEN STORING! (nadat ik bijna alle apparaten die ik had opnieuw had ontworpen qua signal ground path en chassis ground path (Pin-1 correction mod)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-7-2002
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 32
12-7-2002 22:29
Oke ik studeer elektriciteit en ga even de basis termen verduidelijken:

Een kring en een groep is totaal hetzelfde! Een kring of groep is een apparte leiding die vertrekt van de zekringkast en die kring is dus appart verzekerd. Hier in belgie wordt een normale kring gezekerd op 16A met draaddoorsnede van 2,5mm² voor stopcontacten.
Als je even telt dan weet je dat je op een kring van 16A zo een 3520W moogt aansluiten, ga je dit overschrijden dan zal de automaat de kring verbreken...

Nu heb je zeker al gehoord van 3 fasige spanning.
Ofwel heb je de gewone 220V : dan komen er 3 geleiders binnen in de meterkast : de fase (L, rood) de nulgeleider (N, blauw) en de aarding (PE, geel groen)
Als je tussen de L en de N aftakt bekom je een spanning van 220-230V
Bij 3 fasige spanning komen er 5 geleiders binnen:
fase1 (L1,Rood),fase2 (L2, zwart of bruin), fase3 (L3, zwart of bruin), nulgeleider (N, blauw), aarding (PE, geel groen).
Nu kan je op verschillende manieren aftakken: ofwel tussen de fases, dus tussen L1 L2 en L3. Als je aftakt tussen twee van deze fases (willekeurig) dan bekom je een spanning van 380V, tak je tussen een willekeurige fase en de nulgeleider af dan bekom je weer 230V.
Natuurlijk wordt bij zwaardere toepassingen 3fasige spanning gebruikt want hier kan je veel meer stroom mee verplaatsen, meestal worden geleiders van 5 mm² gebruikt en soms meer. Hier spreken we dan al van stromen tot 125 A.

Als jullie nog vragen hebben, vuur maar af...
Greetz
Chris

Terug naar forum Reageer (zonder quote)