Forum > Geluid

Aristona MFB 6544

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
QuackAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2004
Laatste: 7-5-2005
Berichten: 29
13-4-2004 19:14
Hoi allemaal,

Ik ben nu een tijdje van plan om nieuwe speakers te kopen om als monitor tijdens het draaien te gebruiken thuis. Op dit moment gebruik ik ook daadwerkelijk studio-monitoren (Tannoy Reveal Passive) maar deze hebben, omdat ze een zo vlak mogelijke output moeten hebben, helaas te weinig laag om er naar behoren mee te mixen (woofer is 6.5" en 8" is toch echt wel minimaal nodig). Via een kennis kan ik dan ook een setje Aristona MFB 6544 kopen (vergelijkbaar met de Philips 22rh544). Heb er vanmiddag eentje mogen testen en het geluid klonk zeker niet verkeerd. Er zat genoeg laag in maar werd zeker minder (iets zachter) toen ik een paar stapjes achteruit deed.
Mijn vraag dan ook is of dit een verstandige koop zou zijn of dat ik beter andere hi-fi speakers kan kopen van recente jaren (B&W, Magnat, JBL etc.) om mee te mixen. Zoals ik ergens op dit forum heb gelezen, hebben recente hi-fi speakers ook een beter rendement boven deze actieve speakers. Wellicht de monitoren die ik nu heb i.c.m. een subwoofer?
Van die grote speakers zijn ieder geval een overkill voor op een kamer vind ik, dus daar kijk ik sowieso al niet naar en dat zullen de buren ook niet echt waarderen laugh :D
Zou graag hier jullie meningen over horen of mensen die ervaring hebben met de 6544/544.
Greetz,

- Quack happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-4-2004 19:28
zijn hi-fi boxen, kunnen niet hard, want dan gaan ze stuk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-4-2004 19:41
Ik denk toch dat je het met de tannoys moet doen, zoals je zelf aan geeft hebben deze een zo vlak mogelijke output en dat is toch datgene wat je nodig hebt voor een "eerlijke" mix. Anders zou ik door zoeken naar iets grotere Studiomonitoren. (geen Hi-fi)

Heeft het motional feedback systeem niet hun eigen site?
Er bestaat dacht ik zelfs een "fanclub".

Bij luidspreker boxen die erg veel laag kunnen weergeven bestaat het gevaar dat je eindmix op andere geluidsdragers niet meer lekker klinkt.
Het blijft dus een kwestie van proberen.

Martin.
kvm entertainment
QuackAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2004
Laatste: 7-5-2005
Berichten: 29
13-4-2004 23:39
Hoi,

Bedankt voor jullie reactie. Het geval met de Tannoys (en studiomonitoren over het algemeen met een 6.5" of kleinere woofer) is dus dat ze niet genoeg laag produceren om er ook goed mee te mixen tijdens het draaien. De laag is dan simpelweg niet duidelijk aanwezig. Dan wordt het nogal moeilijk om het te horen allemaal en het geheel ook nog eens lekker te mixen. Nogmaals, het gaat hiero om draaien (DJ) thuis en niet om het (af)mixen van een productie etc.
Klopt idd dat ze een fanclub hebben. Heb daar hetzelfde gevraagd en mij werd weer geadviseerd om een hoger model van die MFB's te nemen of Cerwin Vega. Aangezien de hogere modellen ook hi-fi modellen zijn zullen ze bij een te hard volume dus ook stuk gaan als ik uit ga van wat Tom zei. En de Cerwin Vega's zijn volgens mij wat aan de prijzige kant. Trouwens, het is niet de bedoeling om het geheel keihard te zetten zodat ze 3 straten verderop het nog horen. Maar genoeg om de buren af en toe een beetje te treiteren wink ;).
Waarom ik B&W, Magnat heb genoemd als alternatieven is omdat hi-fi meestal het geluid 'kleurt'. Dan wordt het geheel een beetje ge-boost en komen de lagere tonen dus ook beter naar voren. Voor het huis-tuin-en-keuken draaien maakt dit uiteindelijk niet veel uit.
Hoe dan ook, hi-fi dus helemaal uit den boze en is de optie van de Tannoys met een subwoofer erbij een beter oplossing?
Hoor er wederom graag meer over.
Nogmaals bedankt happy :).

- Quack
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-4-2004 23:44
Dit is een goede oplossing:
www.new-line.nl/v/11195
Er zijn al diverse topics over, en de resultaten zijn zeer bevredigend.
www.new-line.nl/forum/read/?t=3508
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WikuStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2002
Laatste: 26-10-2008
Berichten: 31
13-4-2004 23:50
Heb thuis model 532 van de MFB reeks die vergelijkbaar is met de 544 maar die ik persoonlijk beter vind klinken. Voor het thuis draaien gaan deze actieve jongens echt wel hard genoeg. In welke ruimte heb je ze mogen testen? De MFB's kunnen het totaal anders doen in het laag met verschillende ruimtes. Je hebt ook nog eens 1 luidspreker getest. Ik zou toch de luidsprekers eens in stereo gaan beluisteren. Denk dat je dan positiever terugkomt.

Grt. Wiku
QuackAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2004
Laatste: 7-5-2005
Berichten: 29
14-4-2004 00:42
Bedankt Tom en Wiku.
Heb die Syrincs al weleens in de gaten gehouden. Zal zo in ieder geval dit forum af zoeken naar alle reacties en de link die je gaf. Is het trouwens niet een goedkopere optie om alleen een bijpassende sub bij te kopen voor de Tannoys ipv een hele set zoals die Syrincs?

Heb de speaker gewoon hier thuis mogen testen op m'n eigen setup. Weet overigens niet of een volle kamer erg veel invloed heeft op MFB ivm met terugkaatstingen enzo.
Het kwam ook al een beetje in me op dat het minder zou kunnen klinken omdat ik geen stereo beeld kreeg ervan. Zal binnenkort even beiden neerzetten en het geheel nog eens testen. Ze hoeven niet superhard te gaan, maar het gaat meer om de zuiverheid. Dat woord zocht ik happy :).
Nogmaals bedankt!

- Quack
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
14-4-2004 07:50
Tip misschien: ik draai hier gewoon met een hercules home cinema setje, mooier geluid heb ik nog nergens kunnen horen, serieus, zit maar een klein subwoofertje bij, maar je wil nie weten wat er uit komt! voor thuis kan ik dit echt aanraden, werkt perfect!

laugh :D vorig jaar hebben we dit setje in een huiskamer (bij mij thuis, toch wel behoorlijk formaat) op een feest van me broer gebruikt, iedereen stond te kijken dat uit zulke kleine dinge zo veel geluid kon komen laugh :D ook leuk van die mense die de speakers niet kunnen vinden razz :p maar on the road kan dit natuurlijk niet, dat was dus ook eens en nooit meer, hoewel ik echt nog nooit zulk mooi geluid heb gehad/gehoort (en nog hard genoeg ook, volgens de buurman zelfs te hard razz :p )
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
14-4-2004 09:22

quack schreef:

Is het trouwens niet een goedkopere optie om alleen een bijpassende sub bij te kopen voor de Tannoys ipv een hele set zoals die Syrincs?
Dan zou je de boel aktief moeten gaan crossen, en dan heb je een extra versterker nodig. Het probleem is nl. dat je toppen (tanoys) zonder cross het volle spectrum blijven weergeven, en dus behoorlijk op hun "donder" krijgen vanwege dat de sub in jouw geval moet klinken. Uiteindelijk ben je dan toch duurder uit.

Ik zou de tannoys gewoon gebruiken voor waar ze voor zijn gemaakt. Een zo zuiver mogelijke weergave van geluid. Niet om te mixen.

DJ Jus schreef:

Tip misschien: ik draai hier gewoon met een hercules home cinema setje, mooier geluid heb ik nog nergens kunnen horen, serieus, zit maar een klein subwoofertje bij, maar je wil nie weten wat er uit komt! voor thuis kan ik dit echt aanraden, werkt perfect!
Home cinema sets zijn verry hi-fi,
en haast per definitie niet geschikt voor disco doeleinden.
Het klinkt misschien leuk, maar als je het op zijn donder geeft, dan vliegen binnen de kortste keren de speakers je om de oren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-4-2004 09:47

Tom schreef:

quack schreef:

Is het trouwens niet een goedkopere optie om alleen een bijpassende sub bij te kopen voor de Tannoys ipv een hele set zoals die Syrincs?
Dan zou je de boel aktief moeten gaan crossen, en dan heb je een extra versterker nodig. Het probleem is nl. dat je toppen (tanoys) zonder cross het volle spectrum blijven weergeven, en dus behoorlijk op hun "donder" krijgen vanwege dat de sub in jouw geval moet klinken. Uiteindelijk ben je dan toch duurder uit.
Ik draai op dezelfde manier, mijn toppen (2 weg)krijgen echter het volledige spectrum en de powered sub voegt extra laag toe. Lijkt mij niet zo'n probleem. je zou eventueel een bi polaire elco (laag af) tussen de tannoys kunnen zetten, maar ik denk echter dat een sub genoeg extra bas weergeeft zonder dat de Tannoys over hun nek gaan.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)