Forum > Geluid

Hoe brug je nou een versterker?

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
8-6-2002 23:36
Hoe moet het nou precies?
Ik heb 1 mono signaal en een 2 kanaals eindtrap.

Ik heb begrepen dat je de 2 plus aansluitingen van je versterker/luidsprekeruitgang moet nemen, maar op welke sluit je dan de min van je box aan en welke de plus.

Ook ben ik benieuwd waar het mono signaal in moet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
9-6-2002 01:11

Tom schreef:

Hoe moet het nou precies?
Ik heb 1 mono signaal en een 2 kanaals eindtrap.

Ik heb begrepen dat je de 2 plus aansluitingen van je versterker/luidsprekeruitgang moet nemen, maar op welke sluit je dan de min van je box aan en welke de plus.

Ook ben ik benieuwd waar het mono signaal in moet.
Signaal aanbieden aan linker kanaal. Uitgang van links wordt nu de "plus" naar de speaker. Zelfde ingangssignaal inverteren en aanbieden aan rechter kanaal. Uitgang van rechts wordt nu de "min" van de speaker. Even goed checken of de massa's van de (normale) speaker uitgangen aan elkaar zitten (sommige versterkers zijn namelijk reeds intern gebrugd) EN goed begrijpen dat elk kanaal van de versterker nu de helft van de impedantie van de speaker(s) ziet. Dus een 8 Ohm speaker lijkt voor elk kanaal van de versterker als een 4 Ohm speaker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
9-6-2002 23:52
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 9-6-2002 23:54

Admin schreef:

Signaal aanbieden aan linker kanaal. Uitgang van links wordt nu de "plus" naar de speaker. Zelfde ingangssignaal inverteren

Is dus plus en massa van het signaal omdraaien?
en aanbieden aan rechter kanaal. Uitgang van rechts wordt nu de "min" van de speaker. Even goed checken of de massa's van de (normale) speaker uitgangen aan elkaar zitten
zijn toch altijd gescheiden?
Soms zit er een schakelaartje achterop voor "bridged mode"
Dus ik begrijp dat dan de massa's aan elkaar worden verbonden als je die swich daar op zet?
(sommige versterkers zijn namelijk reeds intern gebrugd)
ik begrijp het dus goed als er geen swich is dat je de massa's van de spakersuitgangen moet doorverbinden als dat niet intern gebeurd is?
EN goed begrijpen dat elk kanaal van de versterker nu de helft van de impedantie van de speaker(s) ziet. Dus een 8 Ohm speaker lijkt voor elk kanaal van de versterker als een 4 Ohm speaker.
Ik begrijp dus dat als je tot 4 ohm per kanaal normaal kunt gaan je er geen 2 stuks 8 ohm boxen paralel op kunt aansluiten? Maar max 1 van 8 ohm?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
10-6-2002 22:54
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 10-6-2002 23:32
Joehoe???? wink ;)
Ik had nog wat vraagjes hieboven gepost.
Ik wil het nl. zeker weten, want ik heb geen zin in gebakken torren happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
11-6-2002 00:19

Tom schreef:

Joehoe???? wink ;)
Ik had nog wat vraagjes hieboven gepost.
Ik wil het nl. zeker weten, want ik heb geen zin in gebakken torren happy :)
Nou Tom, begin er dan maar NIET aan als je versterker geen brug schakelaar heeft.

Mijn verhaal hierboven was weliswaar kort MAAR erg volledig. Als je niet weet hoe je een signaal correct moet inverteren EN wat de "zwarte" aansluitingen op je versterker precies zijn dan kun je beter NIET aan bruggen beginnen.

Niet voor niets is de regel "als het niet op de versterker kan, doe het dan maar niet" ;-)

Dus: Het is wel te doen EN de procedure is volledig uitgelegd. Als je de procedure echter niet begrijpt dan kun je er, lijkt mij, beter niet aan beginnen.

No offense?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
11-6-2002 01:10
Nog beter: Kom gewoon langs met je versterker. Dan kijk ik of hij gebrugd kan worden of niet.

Safety first happy :)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
11-6-2002 21:13
Op 3 van de 4 versterkers staat dat ze gebrugt kunnen worden.
Op de Inkel ma 320 zit achterop een klein schakelaartje voor bridged mode. Wat word er dan geschakeld? Het signaal inverted neem ik aan? Je moet dus nog wel 2 kanalen aan het ding aanbieden zeker?

Op de Electric Sound SA 3000 staat ook dat je hem kan bruggen, maar niet HOE.

Bij de bose 1800 staat helemaal niets, behalve in de gebruiksaanwijzing hoeveel watt hij is in bridged mode.
Maar hoe je moet bruggen word er niet bij vertelt.
Deze hoef ik ook niet te bruggen, want hij is zo ook al prima.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
11-6-2002 23:12

Tom schreef:

Op 3 van de 4 versterkers staat dat ze gebrugt kunnen worden.
Op de Inkel ma 320 zit achterop een klein schakelaartje voor bridged mode. Wat word er dan geschakeld?
In bridged mode krijgt het rechter kanaal hetzelfde signaal als het linker kanaal MAAR dan precies andersom (geinverteerd). Hierdoor zullen ze precies het tegenover gestelde doen. Als je deze eindtrappen dan in serie zet (wat je dus doet bij het bruggen) zal de spanningszwaai 2 x zo groot zijn.

Hierbij moeten ze natuurlijk WEL aan elkaar gerefereerd zijn (een los touwtje kun je immers ook niet overheen lopen). Vandaar dat de massa's van de speaker uitgangen met elkaar verbonden moeten zijn (ALS beide massa's passief zijn (dus geen vertsterker die intern reeds gebrugd is)).

Het uitgangssignaal vind je dus TUSSEN de twee versterker uitgangen. Daarbij is de "normale" uitgang de nieuwe plus en is de "geinverteerde" uitgang de min.

Vaak regelen versterkers het inverteren en aan rechter kanaal aanbieden zelf zodat je alleen een signaal aan het linker kanaal hoeft aan te bieden. Soms moet je dit echter zelf doen en is de brug schakelaar niets meer dan een "right input invert".

In principe zijn zelfs (intern) gebrugde versterkers te bruggen MAAR da's iets voor Electronics 102 ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
18-11-2002 19:15
Uhm, het staat hier allemaal mooi uitgelegd, maar al die vaktermen... ksnapter geen reet van. Ik wou alleen maar even weten waar bruggen handig voor is.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
18-11-2002 20:05
en weet je dat nou?
het linker kanaal en het rechter worden bij elkaar samen gevoegd waardoor je meer vermogen krijgt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)