Forum > Zelfbouw Speakers

advies gevraagd Beyma 18g50

(48 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
HornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 21-6-2004
Berichten: 10
4-3-2004 18:23
hallo
Ik ben hier voor het eerst op dit forum
en mischien kunnen jullie my helpen een beslissing te maken.
In mijn huiskamer gebruik ik 2 w bin's met een Beyma 18g50
en gebruik deze tot ongeveer 150 hz,
de rest neemt een fullrange fronthoorn over.
hier is een foto:
www.diy-systems.com/media/robert.jpg
Het klinkt niet slecht en loopt recht tot zo'n 50hz
40hz zit op - 6db
en luister er al geruime tijd naar.
Maar ik denk dat het laag toch wel beter kan
de kasten kleuren een beetje en echt laag gaat het nou ook weer niet.
Nou ben ik er over aan het denken om reflex kasten te bouwen.(met de 18g50's)
Maar het moet geen tijd en geld weggooien zijn daarom wil ik graag jullie mening hierover.
Als ik 35 hz zou kunnen halen en minder kast zou horen zou ik heel tevreden zijn
groeten Robert
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-3-2004 19:26
In een vrij neutrale afstemming kom je op een f3 van zo'n 44Hz (f6 39Hz). Wellicht kun je dat door wat stoeiwerk nog wat verder naar beneden halen MAAR eigenlijk, als je juist wilt gaan voor LF extensie dan had je beter de 18G550 kunnen nemen. De 18G50 is geoptimaliseerd voor maximale output terwijl de 18G550 juist wat meer geoptimaliseerd is voor LF extensie. Je kunt nu eenmaal niet "EN EN" hebben ;-)

Ook zou je kunnen overwegen om (ZEKER voor thuis) een "ELF" constructie te bedenken (gesloten kast met een integrator in het laagspanningscircuit om zo een f3 te krijgen die absurd laag ligt). Uiteraard zul je dan wel het nodige vermogen in de speaker moeten pompen (maar dat kan ie hebben) omdat, as always: "There's no free lunch".

Ook kun je er voor kiezen om een actieve correctie te gaan gebruiken (wederom bij voorkeur uitgaande van een gesloten kast) om op die manier het f3 punt te leggen naar, zeg, 30Hz (mooi punt voor thuisgebruik). Hou echter in alle gevallen ook rekening met de ruimte (dus doe nog even een ruimte analyse met een van de vele pakketten die daarvoor te krijgen zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
4-3-2004 20:58
Zoek eens op "Linkwitz Transform" happy :)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
5-3-2004 01:45
De eerste reactie die ik had verwacht, is dat een w-bin helemaal niet laag gaat.
Aan de courtbin die ik een tijd lang heb gebruikt, zijn alle frequenties beneden de 50 Hz niet besteedt (aan de w-bins die ik tegenkwam ook niet). Ook al stop je ze erin, ze komen er (vrijwel) niet uit.
Als je er twee, of liefst meer, naast elkaar zet (stackt), dan geven ze alweer een stuk dieper weer.

De klankkleuring werd altijd als "prettig" ervaren (feestjes). Door in de gesloten ruimte waarin de speaker zich bevindt, wat glaswol of noppenschuim te bevestigen (tegen de grootste plaat/plank zegmaar), zou je een warmer geluid kunnen creeeren. Al is de term warm, zo subjectief als maar kan wink ;).
Uiteraard zou je ook de panelen kunnen verstevigen, zodat deze minder meetrillen. Minder aan te raden als je ze ook op feestjes gebruikt.

Je zou ze eerst kunnen stacken met de gebruik van de andere aangedragen methodes (Dré en Stefan met zijn parametrische eq razz :p). En als dat niet voldoende naar jouw idee werkt, overstappen op een ander soort kast, bijv. gesloten of basreflex, met een "huiskamerafstelling". Oftewel veel laag, en een verlaagde belastbaarheid.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
HornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 21-6-2004
Berichten: 10
5-3-2004 12:47
Hallo bedankt voor jullie reacties.
Dre kun je me wat meer over een elf kast vertellen wat is dit precies?
en zo'n Ruimte analyse wat verteld dit iets over de afstelling van de laagste freq.?

Johan het stacken is geen optie het staat in mijn huiskamer en mijn vriendin vind dit genoeg!
nouja dat vind ik zelf eigenlijk ook wel happy :)
Wat bedoel je met een huiskamer afstelling (wat zou dit ongeveer zijn)
De verlaagde belastbaarheid is geen enkel probleem
De fullrange fronthoorns (110 db/1watt worden met een 2 watt triode versterker aangestuurd, en dit moet aangevuld worden met de beyma,s die een eigen versterker hebben.

ik vind het droge geluid van de w binn's wel mooi
ze klinken ook mooi open
maarja de kleuring gaat vervelen en iets meer laag zou mooi zijn
Heeft er mischien iemand ee tip voor een mooie reflex of gesloten kast
En wat zou nou mooier zijn (in een huiskamer)
het zelf berekenen kan ik helaas niet.
gr Robert
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-3-2004 13:58
Om in balans te komen met je fronthoorns moeten je baskasten dus ongeveer 113dB kunnen opwekken. Dat vereist behoorlijk wat vermogen omdat het rendement van de Beyma driver in een basreflex kast niet zo hoog zal zijn. Als je dan ook nog aktieve correctie gaat toepassen dan zal een watt of 300-500 RMS per driver toch niet verkeerd zijn. Zoals Dre al aangaf zal een kleine kast nooit een echt hoog rendement kunnen hebben in de zeer lage tonen. Bijv. mijn 20cm woofers in gesloten kasten worden aangestuurd met 900W RMS per stuk. En zelfs met behoorlijk indrukwekkende konusuitwijkingen is de luidsterkte echt nog niet extreem. Houd hier dus rekening mee.

MVG Contour
HornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 21-6-2004
Berichten: 10
5-3-2004 17:12
hallo Contour
die 2 watt is max output
op normaal luister volume gebruik ik hier 10% van
dus 0'2 watt en dan gaat het volgens mijn vriendin al veel en veel te hard happy :)
de grote van de kast is geen probleem
200 liter of zoiets zou niets uitmaken maar ik weet niet of dit regeltje opgaat: (hoe groter de kast hoe beter)
gr Robert
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
5-3-2004 18:06
Over het algemeen kan je stellen; hoe groter de kast, hoe lager.
Of het ook beter hangt van een aantal factoren af

In een BR kast krijg je naarmate je kastvolume toeneemt een hogere group delay.
Dit is ook niet echt wenselijk. Je zal met het bouwen van luidsprekers altijd compromisen moeten sluiten, het is een afweging van dingen die voor jou belangrijker zijn.
Lost in Music
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
5-3-2004 18:52
Wat bedoel je met een huiskamer afstelling (wat zou dit ongeveer zijn)
Met een "huiskamerafstelling" doel ik op bijv. een speaker, in een relatief te grote br-kast. Hierdoor neemt de groupdelay toe, de belastbaarheid af, maar zal de speaker lager gaan.
Door dan ook de poortafstemming relatief te laag te maken, verschuift de bult in de groupdelay naar de lagere regionen ,die niet worden weergegeven en neemt de belastbaarheid nog verder af.
Resultaat: Een speaker die erg laag gaat (wel een goede equalizer nodig heeft) en bij zeer lage vermogens al aan zijn Xmax komt.

Hmm.. Nu ik het zo bekijk; Een relatief kleine gesloten kast en een goede equalizer is natuurlijk ook prima wink ;).

Met stacken doelde ik er trouwens op, dat je de twee w-bins die je nu hebt op óf tegen elkaar zet. Ze nemen dan niet meer ruimte in beslag (zijn eigenlijk compacter geworden) maar hebben hierdoor toch al meer diepgang.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
5-3-2004 20:47
Echt diep wil niet met deze driver, zeker niet als je de 100dB nog wilt halen (of 113 zelfs...)

Is nieuwe drivers aanschaffen geen idee en dan deze bins aan een drive-in verkopen? wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)