Geluid Musical
(27 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
LJ WOUTERStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-4-2003 Laatste: 10-6-2007 Berichten: 112 | 12-2-2004 18:30 |
Hallo, Ik moet bij een basisschool het geluid doen voor de musical van groep 8, ik weet eigenlijk alles al alleen zou ik graag jullie mening hebben over het gebruik van microfonen. Ik weet niet wat voor soort en hoeveel microfonen ik moet gebruiken hiervoor. Groetjes Wouter | |
toch??? | |
RobertoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-5-2003 Laatste: 20-4-2011 Berichten: 976 | 12-2-2004 18:31 |
misschien kan je eerst vertellen wat je tot je beschikking hebt qua microfonen? | |
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes! | |
LJ WOUTERStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-4-2003 Laatste: 10-6-2007 Berichten: 112 | 12-2-2004 18:33 |
Wat ik tot mijn beschikking heb weet ik niet precies (zal 2 sm-58 zijn ofzow en misschien alks geluk heb een richtmicrofoon). Maar daar gaat het niet om want ik kan bijhuren. Ik zou graag de beste oplossing hebben met zo min mogelijk microfoons. | |
toch??? | |
QuincManStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-8-2003 Laatste: 15-5-2010 Berichten: 784 | 12-2-2004 18:34 |
ook de grootte van het podium en het aantal mensen dat er op komt te staan. Uit eigen ervaring: (mijn oude basisschool) op een podium van 5x6 meter, waar maximaal 15 man tegelijk op staan, hingen 4 sennheisers aan het plafond, en voor solo nummers kregen ze een microfoon in hun handen(draadloos ;)) | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 12-2-2004 19:12 |
Ik heb het ook wel eens gedaan met 2 microfoons op een laag voetje op de voorkant van het podium (alleen opletten dat ze er niet met hun poten op gaan staan dus even iets bij zetten en ze goed vast tapen) en ook nog 2 microfoons zo hoog mogelijk. Met de mix tussen hoog en laag ga je een beetje spelen tot het fatsoenlijk klinkt. Voorwaarde is wel dat je een stabiel (liefst iets van beton) podium hebt, want anders heb je kans dat de voetstappen op het podium door de vloermicrofoons erg hard worden opgepikt (is eventueel nog een beetje te redden door de bas een beetje terug te draaien. Voor de microfoons hoog en laag kun je het beste condensatormicrofoons huren (AKG heeft leuke microfoons voor dit soort dingen), die pikken wat meer op dan een dynamische microfoon. Nadeel is wel dat ze wat kwetsbaarder zijn, dus zorg dat er niks mee kan gebeuren. Je kunt voor de solo's ook gewoon de twee SM-58's op een statiefje zetten (loop je ook niet het risico zoals met een draadloze dat ze ze uit hun handen laten vallen). Verder is mijn ervaring bij het werken met jongeren/kinderen: zorg ervoor dat alles goed vastzit en ook vast getaped is. Kinderen willen in hun enthousiasme nog wel eens niet goed opletten met alle gevolgen van dien... Nog een laatste tip: deze opstelling van microfoons is ontzettend gevoelig voor rondzingen. Bij de passages met muziek e.d. is het dus heel verstandig om ze allemaal even dicht te zetten (heb je een mixer met subgroepen: maak er dan 1 subgroepje van), als je niet op een fluitconcert wilt worden getrakteerd . Als er 20 kinders op het podium gaan staan zingen/bléren heb je ze toch niet nodig, dan komen ze toch wel over de gemiddelde basisschool-aula heen | |
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie | |
LJ WOUTERStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-4-2003 Laatste: 10-6-2007 Berichten: 112 | 12-2-2004 19:40 |
Ok tot zover bedankt allemaal Het podium is in ieder geval niet van beton maar Hol en van hout want er zit ook een berging in het podium dus... Het was in eerste instantie het idee om de microfonen op een gewoon statief voor het podium te zetten... dit inderdaad in verband met de voetstappen op het holle podium. Het is niet in een aula maar ik een buurthuis en ik schat het podium ongeveer 10 x 7. Is er mischien een richtmicrofoon nodig om helemaal achterin te komen? En ik denk niet dat het mogelijk is om microfonen op te hangen! | |
toch??? | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 12-2-2004 19:51 |
opzich is het idd ook wel een optie om de microfoons vlak voor het podium op een statiefje te zetten, daar is geen bezwaar tegen. Het is vervelend dat je je microfoons niet op kunt hangen. Wat je wel zou kunnen doen als je ook licht op bouwt is om de microfoons aan het lichtstatief te bevestigen. Wil je het mooi doen dan zul je wel even iets moeten knutselen om een microfoon klemmetje aan je truss vast te maken. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 12-2-2004 20:51 |
Shure sm58 is niet geschikt om op een grotere afstand dan 20/50 centimeter goed geluid op te pikken. Het is een echte close-field mic. Er zijn zelfs artiesten die hem bijna doorslikken als ze staan te zingen, en daar is hij nou juist voor gemaakt. Zo'n groot podium word normaliter minstens met 6/8 mic's op de grond en 6/8 mic's boven/voor het doek uitgemict. Zeker als het de bedoeling is om het spraak en zang geluid te versterken van de artiesten. En normaliter worden al die mic's ook nog appart voorzien van een gate/compressor, om ze dicht te laten vallen als er geen geluid is, en als er wel geluid is om ze allemaal even hard te laten klinken zodat er minder opvalt of er iemand harder of zachter zingt. En idd mics voor het podium op een hengel. Maar wel op enkel hoogte, want het publiek wil niet tegen die mic's aankijken. Met 2 (zelfs 2 goeie) mic's red je het gewoon niet. Ze moeten zo hard staan dat feedback niet te voorkomen is, wil je nog een beetje zang versterken. Ook zal het met 2 mic's enorm ruisen. Beter is dus de jeugd dan zonder mics op te laten treden, want met te weinig mic's maak je er alleen maar een zooitje van. De muziek via de boxen. De solo's kan je natuurlijk wel een mic geven. Eén ding, als je het doet, doe het dan goed en niet half, want dan is het geluid meer irritant, dan fijn. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 12-2-2004 22:13 |
Ze moeten zo hard staan dat feedback niet te voorkomen is, wil je nog een beetje zang versterken. zang moet je daar ook niet mee versterken. Daar neem je aparte close-mics voor. De SM-58 zou dan idd prima kunnen | |
LJ WOUTERStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-4-2003 Laatste: 10-6-2007 Berichten: 112 | 13-2-2004 09:02 |
Voor zang is het niet zo'n probleem want daar kan je inderdaad een SM-58 voor nemen of een draadloze mic. Het gaat mij meer om het geluid te versterken van het spel. We gebruiken wel licht alleen dat zijn 2 t-statieven aan de zijkant in het midden van de zaal! Dus daar kunnen we geen microfoons ophangen. Ik zat zelf eigenlijk te denken aan: - 2 richtmicrofonen in het midden, voor het geluid aan de achterkant. - dan bij "mid" half aan elke kant een microfoon - en dan ook nog is microfonen bijna aan de buitenkant Al deze microfonen op een hengel voor het podium. Nou is mijn vraag wat voor/welke microfonen ik het beste kan gebruiken voor die 4 aan de zijkanten? Want ik heb nu wel begrepen dat een SM-58 hier niet geschikt voor is! | |
toch??? |