Forum > Geluid

Pioneer DJM-707 and DJM-909

(67 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
27-1-2004 21:56
Jeroen is vandaag langs geweest met de 909. OK, ik ben onder de indruk (echt waar). Zo ongeveer alles is in te stellen (fader curve, cross-fader curve, cross-fader cutpoint). Cross-fader is optisch (via encoder) en voor de kanaalfaders zijn gekozen voor de bekende (en betaalbare!) Alpha Proglide faders (zitten ook in de UMX reeks en een aantal andere (soms erg dure) mixers). Het "eindkraken" (faders die gaan kraken doordat de gebruiker als een lompe boer naar de uiteinden ramt waardoor na verloop van tijd de print op die plek weg begint te buigen) wordt verminderd door de schuifblok mechanisch tegen te houden, buiten de behuizing van de fader, voordat het begin/einde van de faders gehaald wordt (een truc die ook Ecler, Stanton en nog een paar anderen al een tijdje toepassen). Kanaalfaders zijn eenvoudig en live te vervangen.

Effecten waren ronduit indrukwekkend. Ik ben niet zo'n effectenman MAAR wat ik Jeroen zag doen met de mixer (ondanks dat hij zelf toegaf nog niet echt thuis te zijn in deze ook voor hem nieuwe mixer) klonk toch erg leuk en hier en daar ronduit "applaus waardig" ;-)

Je hebt per fader een effect-unit EN een mogelijkheid om over het totaaltje nog een externe effectbak te gooien. Touch screen display werkt prettig maar heeft een vrij beperkte inkijkhoek (dus goed te zien voor de gebruikers maar minder voor de omstanders (lekker belangrijk)). De mixer weegt een ton en kost dat helaas ook.

Is het de "ultieme" battle mixer? Nou, qua instellingen en faders (waarbij de friction van de cross-fader trouwens instelbaar is!) zit het goed in elkaar EN de effecten zijn prima. MAAR voor dat geld MAG DAT OOK WEL! wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
27-1-2004 21:59
Enig idee wat wij normale (nou ja wink ;) laugh :D ) mensen ervoor moeten gaan betalen? happy :)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
27-1-2004 22:03
Volgens mij rond de 1500 euro. De 707 krijgt overigens dezelfde instelmogelijkheden maar zal het moeten doen zonder de effect unit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj JoBoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2002
Laatste: 28-2-2009
Berichten: 196
28-1-2004 16:32

Dré schreef:

Jeroen is vandaag langs geweest met de 909. OK, ik ben onder de indruk (echt waar). Zo ongeveer alles is in te stellen (fader curve, cross-fader curve, cross-fader cutpoint). Cross-fader is optisch (via encoder) en voor de kanaalfaders zijn gekozen voor de bekende (en betaalbare!) Alpha Proglide faders (zitten ook in de UMX reeks en een aantal andere (soms erg dure) mixers). Het "eindkraken" (faders die gaan kraken doordat de gebruiker als een lompe boer naar de uiteinden ramt waardoor na verloop van tijd de print op die plek weg begint te buigen) wordt verminderd door de schuifblok mechanisch tegen te houden, buiten de behuizing van de fader, voordat het begin/einde van de faders gehaald wordt (een truc die ook Ecler, Stanton en nog een paar anderen al een tijdje toepassen). Kanaalfaders zijn eenvoudig en live te vervangen.

Effecten waren ronduit indrukwekkend. Ik ben niet zo'n effectenman MAAR wat ik Jeroen zag doen met de mixer (ondanks dat hij zelf toegaf nog niet echt thuis te zijn in deze ook voor hem nieuwe mixer) klonk toch erg leuk en hier en daar ronduit "applaus waardig" ;-)

Je hebt per fader een effect-unit EN een mogelijkheid om over het totaaltje nog een externe effectbak te gooien. Touch screen display werkt prettig maar heeft een vrij beperkte inkijkhoek (dus goed te zien voor de gebruikers maar minder voor de omstanders (lekker belangrijk)). De mixer weegt een ton en kost dat helaas ook.

Is het de "ultieme" battle mixer? Nou, qua instellingen en faders (waarbij de friction van de cross-fader trouwens instelbaar is!) zit het goed in elkaar EN de effecten zijn prima. MAAR voor dat geld MAG DAT OOK WEL! wink ;)
Ah! Jij moet dezelfde demo van jeroen gehad hebben als ik?!
Was idd erg indrukwekkend wat hij met een mixer doet (zelfs als hij gewoon op een cdj-20'je staat shocked 8O )

Dat touchscreen is echt heel handig, ik hoor van veel mensen wat een flauwekul zon touchscreen op een mixer! maar dat bevordert het mixer alleen maar. Ook een grappig ding is dat alles aan en uit te zetten is. Eq, Efx en kanaal 1 en 2.
Ook zijn de eefecten vanaf de 40 fader gestuurd, dus als je dan met een fader naar keuze (1/2 of X-fader) beweegt krijg je een effect of als je hem verder omhoog zet krijg je meer effect.
De effecten zijn allemaal optimaal instelbaar via de maten (1/8, 1/4 enz enz) en als je het vervelend vind dat de bass meedoet met de echo zet je dat ff uit happy :)

Wat ik trouwens niet echt met je eens ben dre, is de inkijkhoek. Dat is dus instelbaar met de draaiknopjes op de achterkant van het mengpaneel. Dat werkte perfect!
.
Dj JoBoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2002
Laatste: 28-2-2009
Berichten: 196
28-1-2004 16:32
DJM 909 krijgt een adviesprijs van 1500
707 van 900 dacht ik...
.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
29-1-2004 09:58

Dj JoBo schreef:

Ah! Jij moet dezelfde demo van jeroen gehad hebben als ik?!
Was idd erg indrukwekkend wat hij met een mixer doet (zelfs als hij gewoon op een cdj-20'je staat shocked 8O )
Da's toevallig. Ook hier hebben we hem op een CDJ-20'je aangesloten ;-)
Wat ik trouwens niet echt met je eens ben dre, is de inkijkhoek. Dat is dus instelbaar met de draaiknopjes op de achterkant van het mengpaneel. Dat werkte perfect!
Klopt MAAR als je hem voor jezelf op optimaal zet dan is hij voor iemand die ernaast staat niet echt optimaal te lezen. Om maar eens een extreem voorbeeld te noemen: Bij mijn SyncMaster 172T kan ik nog vanaf de zijkant alles lezen (wat, nog even en ik kan vanaf de achterkant alles lezen ;-)

Gezien de prijsklasse had een mooie TFT of OLED er toch wel vanaf gekund...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
29-1-2004 10:38
En hoe klinkt ie ? Niet alleen bij normale uitsturing maar ook bij standje DJ (rood, roder, ben je gek!)

Want de meeste pioneer mixers die ik (helaas) heb moeten horen waren te erg om woorden aan vuil te maken (zie ook: www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=102 ). Ergonomie is wel weer top ... en daarom zijn die krengen ook zo geliefd.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
29-1-2004 12:22
Er zijn geen metingen verricht en de mixer hing aan een setje skypech monitortjes (inpakafdeling). Gehoormatige tests ga ik me niet aan wagen (ik weet te goed wat de verhouding in het percentage "luisteren met je hersenen vs. je oren" is (zolang het niet dubbel blind is vertrouw ik de uitslag per definitie voor geen meter)).

Meettesten wil ik zeker nog eens op een aantal mixers uit gaan voeren (o.a. headroomtest PER ONDERDEEL van de mixer). Maar daarvoor moet dan eerst een kloppend protocol geschreven worden (peer reviewed en zo) voordat ik me daar aan waag. Ik zit dan te denken aan (de eerder genoemde) headroom per onderdeel, S/N totaal/nominaal, S/N onderdelen, THD, IM, TIM, Freq. response, Fase response, dynamiek etc. Dingen die je goed kunt quantificeren zonder dat er sprake kan zijn van een bias.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
29-1-2004 14:33
Pffff 1500 euro , zijn ze helemaal gek geworden ofzo!
Volgens mij komen we nu toch wel op het punt dat het en beetje TE gek wordt allemaal.
voor 1500 euro, koop je een mackie tafel
Bovendien ben je met een kaosspad 2 en bijvoorbeeld een vestax met aux send/returns in het kanaal toch een stuk minder kwijt en ik denk dat de toepassingsmogelijkheden ongeveer gelijk zijn.
Leuk hoor al die cut points etc etc , maar grandmasterflash kon het ook zonder.
Je krijgt straks hele generaties van mensen die duizenden euroos apparatuur hebben staan en een resultaat laten horen dat niet veel verschilt van andere dj`s met doorsnee spullen.
Ik bespeur die trend ook een beetje in producerland de laatste tijd, bij veel mensen veel te veel poespas en van die zelfde mensen heb ik dan nog nooit een nummer gehoord omdat het ze niet lukt.
Ik denk dat de beginner deze mixer niet kan betalen en dus niet koopt , en ik denk dat de gevorderde/pro dj door dit apparaat heen zal prikken, er zijn namelijk tal van andere goedkopere middelen om hetzelfde te bereiken ...........................TOO FUCKING EXPENSIVE!!
p.s en dan mag je hopen dat ze dat vreselijk schelle rotgeluid uit de djm500/600/3000 hebben weten te krijgen!
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
29-1-2004 14:39
Daar heb je de eerste maar al........................ KAOSSPAD 2 heeft gewoon 50 effecten meer dan de nieuwe pioneer.
Een vestax in combi met een kaosspad 2 is dus al krachtiger dan een 909
Misschien geen frictie instelling , maar wel 50 effecten meer onder je duimen en evengoed kwalitatief hoogstaand spul.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)