Forum > Geluid

Monitor luidspreker

(58 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
15-1-2004 23:22
misschien domme vraag, maar wat maakt een monitorspeaker nou zo verschillend van een hifi-speaker???

lijkt me toch dat ze beide ontworpen worden om ene zo realistische weergave van muziek te geven... (sorry voor de licht-off-topic-vraag, maar mischien ook wel handig om te weten voor de starter van deze topic)
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
15-1-2004 23:25

massive schreef:

misschien domme vraag, maar wat maakt een monitorspeaker nou zo verschillend van een hifi-speaker???

lijkt me toch dat ze beide ontworpen worden om ene zo realistische weergave van muziek te geven... (sorry voor de licht-off-topic-vraag, maar mischien ook wel handig om te weten voor de starter van deze topic)
Een monitorspeaker moet ook nog eens boven het zaalgeluid uit kunnen komen. Dat haal je met een HifI speakertje never nooit niet!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
15-1-2004 23:26
tja, een monitor voor DJ gebruik heeft andere eisen als studio gebruik.

bij een dj word meestal gewoon een PA speaker gebruikt als monitor en in een studio of thuis word een goede HiFi speaker gebruikt. dynaudio word vaak gebruikt in een studio, deze is erg duurder dan de gemiddelde pa speaker.

monitor is een veel gebruikt woord maar heeft verschillende toepassingen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-1-2004 14:09

Diederik schreef:

Je moet niet altijd naar het merk kijken. Veel merken maken zowel producten die nou niet echt geweldig zijn (of soms gewoon slecht), maar ook dingen die (voor het geld)prima presteren. Je kunt dus beter gewoon gaan luisteren naar verschillende setjes monitoren en dan beoordelen welke jij het lekkerste vind klinken, even ongeacht het merk.
Inderdaad helemaal waar maar de ervaring die ik tot nu toe heb met sony (hifi) speakers is dat ik ze het liefst linea recta in de openhaard flikker.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
16-1-2004 23:38

Reind schreef:

Inderdaad helemaal waar maar de ervaring die ik tot nu toe heb met sony (hifi) speakers is dat ik ze het liefst linea recta in de openhaard flikker.
En ook daar zijn ze ook al niet geschikt voor, al die kunststof sierkapjes stinken als de pest razz :p
TeacherStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2004
Laatste: 7-4-2017
Berichten: 70
17-1-2004 01:07
Goed, weer een beetje ontopic.

Wij gebruiken in de studio (lees: hok waar alle zooi staat) de alesis monitor one.
Die hebben we destijds ook 2e hands gekocht en je ziet ze nu steeds meer voor redelijk betaalbare prijzen als occasion staan.

Goedkopere optie:
Een setje bose 301's op marktplaats scoren.
Dan heb je een betaalbare redelijk strak en eerlijk klinkende set.
I'm a man... I don't read manuals.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-1-2004 09:47

teacher schreef:

Goedkopere optie:
Een setje bose 301's op marktplaats scoren.
Dan heb je een betaalbare redelijk strak en eerlijk klinkende set.
Dacht het niet, als er één box is in de bose serie (hi-fi) die vet aanset, en dus behoorlijk gekleurd is, is het de 301 wel. Ook is het reflecting systeem niet echt ideaal als monitor. Ook is de foam rand van de 2e hands 301 meestal kapot. (Is wel te repareren.)
Hi-fi boxen als monitor zijn meestal niet te vertrouwen ze hebben veel meer een aangezette klankleuring.

Wil je een kleine box van Bose als monitor hebben, dan is de 101 nog een redelijke optie: www.marktplaats.nl/foto.php3?g=audio&u=luidspeakers&ID=56270
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SonyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2004
Laatste: 29-9-2006
Berichten: 47
17-1-2004 10:32
Ik heb inderdaad een setje gezien van alesis die lijken me echt wel goed.
Ook ken ik iemand met een studio en hij verzekerde me dat dit een goed setje is.
Die bose 101 vind ik niet echt passend voor in een studio ....
Streef naar perfectie, neem het beste en verbeter het.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-1-2004 11:40
101 is ook geen studio monitor, maar als je graag bose wilt gebruiken, is dit de goedkoopste oplossing die nog een beetje zal voldoen. De 301 zoals voorgesteld voldoet echt niet.
dat wilde ik alleen maar zeggen.

Als je wilt producen, dan koop je een paar nearfield studio monitors om het geluid goed te mixen/op te nemen,
Als je daarna het wilt testen, en je hebt geen verder budged, dan luister je het eindresultaat op de huiskamerset of het allemaal een beetje overkomt.
een goede monitorset "kleurt" zo min mogelijk eht geluid, maar dat kun je eigelijk alleen maar meten.
Met je eigen gehoor is er altijd kleuring!
Vandaar ook dat er zoveel verschilende sets zijn, en evenzoveel meningen.
Mijn buurman zweert bij een accoustimass pro set om zijn mixresultaten te beluisteren, ieder zijn meug.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SonyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2004
Laatste: 29-9-2006
Berichten: 47
17-1-2004 12:03
Elke luidspreker ed klinkt in elk oor anders.
En ik ben eigenlijk niet echt opzoek naar bose hoor.
Ik had graag een paar sony's gehad maar ik weet sinds gistereren dat ze niet meer in productie zijn.
Dus wat ik nu eigenlijk wil is vb tapco s5,alesis one mk2,yamaha msp 5.
Streef naar perfectie, neem het beste en verbeter het.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)