Forum > Zelfbouw Speakers

Piëzo tweeters...

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-1-2004 23:43
Als je meerdere piezos hebt, kun je ze het beste in serie zetten, dan tellen de vermogen een beetje op, en word de weerstand ook nog wat hoger.
Hierdoor beschrmen ze zichzelf.
Als ze dan nog kraken bij hoge volume's, kun je er nog een vermogens(porcelijn) weerstandje van 4 of 8 ohm in serie zetten..Een watje of 10 moet genoeg zijn.
Het blijft uiteraard lapwerk, want piezo trweeters kan je beter niet gebruiken, koop gewone hoorntjes met een goed filtertje, en je hebt veel meer rendement, en dat gaat ook minder gauw stuk.

Pas op met condensatortjes,
ze kunnen het scheidingsgedrag van die peizos helemaaal verkeerd beinvloeden, en dan ben je nog verder van huis.
en gewone elco's werken niet goed, gaan ook snel stuk, en je speaker ook.
Je moet BIPOLAIRE elco's kopen, en die kosten wel wat meer dan € 0,35.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
6-1-2004 15:35
Waarom is iedereen per definitie zo zwaar negatief over piëzo's en beginnen altijg gelijk te roepen om een compressie drivertje+hoorn?! Er bestaan veel meer soorten tweeters en die compressie driver is echt niet perfect of heilig. Daarnaast denk ik dat er stiekem toch weinig bekend is over piëzo's hier. Ik ga nou niet zeggen dat ik zelf verliefd ben op piëzo's of deze ook gebruik maar dat is meer om een andere reden (ik kan geen goede piëzo betalen en die zijn meer gericht op het HiFi gebeuren).

Er zijn namelijk twee soorten piëzo luidsprekers. Het type waar hier steeds over wordt gesproken is een klein luidsprekertje (meestal hoorngeladen) dat aangedreven wordt door een piëzokristal. Dit kristal buigt wanneer hier een stroompje doorheen gestuurd wordt. Het tweede type piëzo bestaat uit een PVDF film die uitzet en inkrimpt. Deze PVDF (PolyVinyledenDiFluoride) kan worden gebruikt in bijna elke denkbare vorm. Met het lage eigengewicht van deze film ontstaat er een grote precisie. Het grote nadeel van dit materiaal is de prijs en moeilijke bewerking (zeer lastig solderen). De enige leveranciers van deze drivers zijn Audax en Gallo.
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-1-2004 18:59

Erix schreef:

Waarom is iedereen per definitie zo zwaar negatief over piëzo's en beginnen altijg gelijk te roepen om een compressie drivertje+hoorn?! Er bestaan veel meer soorten tweeters en die compressie driver is echt niet perfect of heilig. Daarnaast denk ik dat er stiekem toch weinig bekend is over piëzo's hier. Ik ga nou niet zeggen dat ik zelf verliefd ben op piëzo's of deze ook gebruik maar dat is meer om een andere reden (ik kan geen goede piëzo betalen en die zijn meer gericht op het HiFi gebeuren).
Dat er ook goede Piezo tweeters zijn staat buiten kijf. We hebben het dan echter over een totaal ANDER principe EN ook een totaal andere prijsklasse (een prijsklasse die zo'n 100 x hoger ligt dan die van een 2 euro piezo tweeter) EN we hebben het dan over HiFi toepassingen (want de gevoeligheid van deze "High End" Piezo tweeter is erg laag EN hij wordt NIET geleverd met een voorzethoorntje).

Niet van toepassing dus op PA/Disco.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2004 22:39
Om de Piëzo Tweeter iets te "beschermen" zou ik een volume regeling erin zetten.
1 potmeter van 3 watt 220 ohm, 1 weerstand van 10 ohm en een weerstand van 68 ohm.
Persoonlijk vindt ik ze dan ook minder "schreewerig" klinken.

De Piëzo keuze is natuurlijk de goedkoopste oplossing maar toch zou ik kiezen voor de hoorn die Swr of Eden gebruikt. (foster hoorn)

Martin.
kvm entertainment
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
7-1-2004 11:39
hartelijk dank voor de info allen happy :)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-1-2004 18:56

Erix schreef:

Waarom is iedereen per definitie zo zwaar negatief over piëzo's en beginnen altijg gelijk te roepen om een compressie drivertje+hoorn?!
Omdat ze (bij PA gebruik) gewoon een slechte kwaliteit geluid leveren. Waarom? Resonanties van het kristal zelf, en een gebundelde spreiding zorgen ervoor dat het geluid als krijsend/schel/lelijk wordt ervaren.
Door internet beperkt
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
14-1-2004 17:41
Maar in m'n speaker voor de basversterker kan ik ze wel perfect gebruiken dan?
Ik las in een boekske van JB-systems dat zij een shunt (weerstand) van 20 Ohm/10W gebruiken... Is die waarde niet wat hoog?
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
14-1-2004 21:59

soapwater schreef:

Maar in m'n speaker voor de basversterker kan ik ze wel perfect gebruiken dan?
Lees nou nog eens: MAAR in mijn luidspreker voor de basversterker kan ik ze wel perfect gebruiken??

PS: Het IS en BLIJFT pisgeluid, klaar.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
14-1-2004 23:30
Piëzo tweeters voor gitaar, zijn obsoluut nutteloos.
Ze zijn in no time opgeblazen (als dat zo heet bij kristalletjes happy :) )

De hoge tonen die uit een gitaar kunnen komen zijn zo gillend en snerpend, dat je die speaker letterlijk de hemel in stookt bij een lekkere solo.

Heb je ooit één porfessionel compo gezien met een piezo tweeter?
Sterker zelfs, er worden ook voor de hoge tonen meestal (speciale) 6/8/10 inch speakers gebruikt, hoorns met gewone driver kom je ook zelden tegen in fe gitaarversterkers.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
15-1-2004 12:03
Ik heb al vaak een bascabinet of combo gezien met een piëzo-tweeter!
voorbeelden:
www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-144461.html
En jullie hebben het over de 'scherpe hoge tonen' bij gitaar. Ik heb het hier wel over de basgitaar hé jongens. Hierbij worden de hoge tonen-drivers gebruikt voor wat men noemt het 'kletter-effect' van de snaren op de fretten en voor een extra dimensie bij het slappen. happy :)

Terug naar forum Afgesloten topic