Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Jadjong
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Jadjong (Pagina: 8 van 10)
Topic: 360° Sub array (1-7-2013 22:47:00)Je kan ze ook met usb aan de pc hangen. Dan is het een hele dure midicontroller.Topic: advies bij vervangen van ev rx set voor aktieve sub top set (25-3-2013 14:07:00)
De RX118S kast heeft een gesloten ruimte met open poort boven de speaker en zit er inderdaad schuin in.De spreidingshoek van een speaker wordt bepaald op het punt waar de kast 6dB minder produceert dan recht van voren. Zelfs de meest richtingsgevoelige sub (D&B-J cardioid) heeft nogsteeds een spreidingshoek van 180 horizontaal (-3dB). Alle andere kastontwerpen doen gewoon 270 of 'omni'. Waarbij omni een wazige omschrijving is. Als een sub omni is produceert die rondom overal evenveel herrie, maar als er ergens een dipje van 6dB zit valt het ook nog binnen de 'specs'. Dus omni kan soms een verschil van 6dB betekenen tussen de ene en de andere leverancier, best wat energieverschil.
Het richten van een enkele sub heeft 0,0 invloed op de geluidsdruk in het publiek. Je kan beter kijken naar plaatsing ten opzichte van een muur of andere sub. Pas met meerdere en de mogelijkheid tot delay (fysiek of digitaal) kan je iets met richtwerking gaan doen. Bij topkasten heeft richten meer zin
Wat jij beschrijft over energie op afstand heeft met spreiding te maken, maar het is niet zo dat een speaker met een kleine spreiding (20 graden) op afstand meer herrie produceert dan een speaker met grote spreiding (80 graden). Download maar eens Meyer Mapponline en zet daar twee speakers in met twee microfoons als meetpunt. Ik gebruikte een Milo (5 verticaal) en een UPJinior (klein kastje, grote spreiding). Vervolgens een mic op 10m en 30m vanaf de speakers. Na een levelaanpassing van 15dB (Milo gaat nou eenmaal wat harder dan UPJ) produceren beide kasten 80dB op 10M. Wanneer je dan naar de tweede mic schakelt zie je dat zowel de Milo als UPJ 70dB produceren. Een kleine spreiding betekent niet dat een kast op afstand harder is dan een kast met grote spreiding. Toch ervaart dit men wel en dat is makkelijk te verklaren.
Wanneer jij een speaker met een 90 graden spreiding aan zet op het volume waarmee je achterin de zaal blij wordt zal iedereen op de eerste paar rijen gek van de herrie worden. Wanneer je datzelfde doet met een 10/20 graden kastje hebben de mensen voorin veel minder 'last' van de herrie. Door de smalle spreiding gaat het geluid voornamelijk over hen heen, het geluid wat deze mensen wel breikt is, afhankelijk van de hoorn en plaatsing van de kast, 20/25dB zachter dan het geluid recht voor de speaker.Dat heeft inderdaad te maken met afstraling, maar niet van de subs. Achter een speaker mis je voornamelijk hoog, daardoor lijkt het alsof de bas harder is dan aan de voorkant. Topic: advies bij vervangen van ev rx set voor aktieve sub top set (24-3-2013 22:42:00)Peitsman?Topic: Artikel magazine gezocht: Pro Sound News; June 96, (Vol. 11) (24-12-2012 06:13:00)
"If it aint broken, don't fix it!"DJ 1 draait en alles is prima, DJ 2 draait en doet een upgrade zodat de nieuwe, nog slechtere effecten ook in reverse werken. DJ 3 komt en krijg geen geluid uit zijn 8 verschillende usb-stisck.... Blijkt de laatste firmware problemen te geven bij gebruik van sandisk geheugen.
Nu is dit verhaal compleet verzonnen, maar vergelijkbare problemen heb je altijd. Of het nou een router, fietscomputer, broodrooster of lichttafel is. Ik wacht liever een maandje zodat anderen deze problemen kunnen ontdekken.Topic: Electrovoice of DB technologies?? (17-10-2012 11:02:00)
ik ben trouwens nog wel benieuwd wat die firfilters inhouden, moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb. Als ik toch voor x array zou gaan kiezen kan ik het dan wel aan met mijn oude amps? Ik weet niet wat voor vermogen de speakers hebben. En wanneer ik 3 weg zou draaien red ik het denk ik dan ook niet met 2 amps.Wat firfilters inhouden kan je vinden met google, maar let erop dat dit je wel wat zondagmiddagen aan leesvoer kost
Met je huidige amrack zou je een monostackje met 2x XB, 1x XcN kunnen draaien op vier kanalen. Per kant moet je dan een rackje neerzetten. EV vraagt bij x-array voor zowel sub/lf/mf als hf een amp die 800w op 8ohm produceert. De CP4000 die ju nu hebt produceert ergens tussen de 600w & 900w op 8ohm, voor een XB is dat redelijk. De CP3000 produceert ergens tussen de 450w & 600W, als je die voor een XcN gebruikt is dat ook net aan.
Als je iets wilt opgraden zou ik een extra CP3000 bij kopen. Dan kan je met het huren van extra kasten de toppen over twee versterkers verdelen. Of je maakt de RX212 2-weg actief en stuurt hf/mf/sub apart aan. Dan wordt de top 8ohm op hf/mf en kan je ze makkelijker doorlussen.Topic: Electrovoice of DB technologies?? (16-10-2012 20:40:00)Om x-array een beetje mooi te laten klinken moet je presets met firfilters gebruiken. Die kan je laden in een netmax of dx46, de dcOne heeft die mogelijkheid niet. Als je nu twee-weg actief werkt zal je om moeten bouwen, x-array is minimaal 3-weg actief, of 4-weg met xds/xsub.Topic: Electrovoice of DB technologies?? (16-10-2012 12:44:00)
8 subs en 4 tops bv
Dat is toch haast niet te doen.
Bij mij hang ik dat vaak nog op 1 stopcontact (3x Synq 3K6) en dat is er nog nooit uitgeklapt.Paniek om niets. Zie regelmatig PA met 125A of zelfs powerlock aangesloten worden en als je dan in het heetst van de strijd de verbuiksmeter van de distro of aggregaat bekijkt blijkt 32A per fase meer dan zat. Nu zal die meter niet alle pieken laten zien en een beetje reserve kan geen kwaad, al moet het wel redelijk blijven. Het zijn geen blinders die het aangegeven vermogen op de sticker ook daadwerkelijk opnemen....Topic: SMAART 7 VS smaart I/O (24-9-2012 10:06:00)
Ik kreeg een opdracht binnen voor een feest in een Spantent van 14mx20m voor max. 450 man. Het gaat om een allround feest, dus disco, house en top40 zonder band. Nu heb ik een aanbieding staan van een setje Sound Projects SP4 diamond (sub en top). Het zou gaan om een 2x laag en 2x top PER KANT. Is dit overkill? Red ik het ook met 1x laag en 1x top per kant? (gezien de huur kosten).
Graag jullie reactie, ik vind het zelf namelijk moeilijk in te schatten.Dat red je zeker met een enkel setje. Stop nog wel tussen top en sub een kistje zodat je iets meer hoogte hebt.Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (3-5-2012 23:38:00)Ethercon heeft andere problemen. Bijvoorbeeld bij vaak gebruik met een "gewone" RJ45-connector wordt de verbinding na verloop van tijd slecht en onzeker. Probleem is nog niet opgelost voor zover ik weet.
Dit is voor een aantal installatieurs een reden geworden om NIET voor ethercon te kiezen..In de specs van de gewone ethernet connector staat iets van max 100x aansluiten. Met 100 klusjes kan je elk jaar alle ethernet kabels van nieuwe connectoren voorzien.
Met vier kasten en voldoende processing is het prima mogelijk om uitdoving op een plek te creeren. Met vier kasten is het ook mogelijk om 360 dekking te creeren.
Maar zowel 360 dekking als uitdoving voor de DJ erboven gaat je niet lukken. Tenzij het podium zes meter hoog is.
Topic: CDJ 2000 playknop reageerde niet (27-3-2013 13:16:00)Maar zowel 360 dekking als uitdoving voor de DJ erboven gaat je niet lukken. Tenzij het podium zes meter hoog is.
bomdes schreef:
2000's sluit je toch met RJ45 aan op het netwerk ?DjREsound schreef:
Op zich klopt dat wat je zegt, maar... de manier van afstralen heeft natuurlijk wel invloed. Een kleine spreidingshoek maakt dat je drukgolf verder meer energie heeft t.o.v. een speaker in de open lucht, echter maar in een beperkte zone. Het is dus meer: krijg je je geluidsenergie op de plek waar je het wilt hebben.De RX118S kast heeft een gesloten ruimte met open poort boven de speaker en zit er inderdaad schuin in.
Het richten van een enkele sub heeft 0,0 invloed op de geluidsdruk in het publiek. Je kan beter kijken naar plaatsing ten opzichte van een muur of andere sub. Pas met meerdere en de mogelijkheid tot delay (fysiek of digitaal) kan je iets met richtwerking gaan doen. Bij topkasten heeft richten meer zin
Wat jij beschrijft over energie op afstand heeft met spreiding te maken, maar het is niet zo dat een speaker met een kleine spreiding (20 graden) op afstand meer herrie produceert dan een speaker met grote spreiding (80 graden). Download maar eens Meyer Mapponline en zet daar twee speakers in met twee microfoons als meetpunt. Ik gebruikte een Milo (5 verticaal) en een UPJinior (klein kastje, grote spreiding). Vervolgens een mic op 10m en 30m vanaf de speakers. Na een levelaanpassing van 15dB (Milo gaat nou eenmaal wat harder dan UPJ) produceren beide kasten 80dB op 10M. Wanneer je dan naar de tweede mic schakelt zie je dat zowel de Milo als UPJ 70dB produceren. Een kleine spreiding betekent niet dat een kast op afstand harder is dan een kast met grote spreiding. Toch ervaart dit men wel en dat is makkelijk te verklaren.
Wanneer jij een speaker met een 90 graden spreiding aan zet op het volume waarmee je achterin de zaal blij wordt zal iedereen op de eerste paar rijen gek van de herrie worden. Wanneer je datzelfde doet met een 10/20 graden kastje hebben de mensen voorin veel minder 'last' van de herrie. Door de smalle spreiding gaat het geluid voornamelijk over hen heen, het geluid wat deze mensen wel breikt is, afhankelijk van de hoorn en plaatsing van de kast, 20/25dB zachter dan het geluid recht voor de speaker.
dj_stefan schreef:
zo dacht ik vroeger wel eens er over om de subs om te draaien en met de achterkant naar het publiek te richten omdat ik achter mijn set altijd heel veel bas had en het in de zaal vaak tegen valt. ik denk dat dit ook wel te maken heeft met de afstraling van de kasten maar heb ze gelukkig nooit echt omgedraaid haha.Altijd dat gedoe met subs die wel of niet ver dragen. Geluid wordt minder hard naarmate je verder weg loopt. Dat is natuurkunde en daar kan je niets aan doen, net als zwaartekracht Bandpass/reflex of hoorn is een manier om het rendement van een driver te verhogen, ieder met zijn eigen voor en nadelen.
Topic: Pioneer CDJ-2000nexus (10-2-2013 22:02:00)Makkelijkste oplossing is een plastic doosje over de huidige aansluiting plaatsten. In dit doosje monteer je de nieuwe chassisdelen, die lus je vervolgens intern door.
Topic: Wie verhuurt..... (Diversen) (1-2-2013 13:21:00)Victor Junior schreef:
Wie verhuurt er een sterrendoek van 6mx3m in Rotterdam/nabije omgeving? Dichtstbijzijnde wat ik kan vinden is Den Haag, maar wellicht zit er iemand dichter bij?Bij de buren?
www.licht-geluid.nl/forum/licht-forum-fotos/8406-wie-herinnert-zich-dit-nog-3.html#post577946
Topic: Pioneer CDJ-2000nexus (30-11-2012 22:40:00)www.licht-geluid.nl/forum/licht-forum-fotos/8406-wie-herinnert-zich-dit-nog-3.html#post577946
Tom schreef:
En dan is er ook nog zoiets als de spullen al klaar en opgebouwd staan:"If it aint broken, don't fix it!"
Nu is dit verhaal compleet verzonnen, maar vergelijkbare problemen heb je altijd. Of het nou een router, fietscomputer, broodrooster of lichttafel is. Ik wacht liever een maandje zodat anderen deze problemen kunnen ontdekken.
dj_stefan schreef:
Oke, overstappen naar de x array gaat me dus behoorlijk wat kosten, en de rx set uitbrijden door twee subs en twee topen bij te huren of kopen is dus ook nog niet echt aan te raden omdat omder de 4 ohm de versterkers niet mooi klinken.ik ben trouwens nog wel benieuwd wat die firfilters inhouden, moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb. Als ik toch voor x array zou gaan kiezen kan ik het dan wel aan met mijn oude amps? Ik weet niet wat voor vermogen de speakers hebben. En wanneer ik 3 weg zou draaien red ik het denk ik dan ook niet met 2 amps.
Met je huidige amrack zou je een monostackje met 2x XB, 1x XcN kunnen draaien op vier kanalen. Per kant moet je dan een rackje neerzetten. EV vraagt bij x-array voor zowel sub/lf/mf als hf een amp die 800w op 8ohm produceert. De CP4000 die ju nu hebt produceert ergens tussen de 600w & 900w op 8ohm, voor een XB is dat redelijk. De CP3000 produceert ergens tussen de 450w & 600W, als je die voor een XcN gebruikt is dat ook net aan.
Als je iets wilt opgraden zou ik een extra CP3000 bij kopen. Dan kan je met het huren van extra kasten de toppen over twee versterkers verdelen. Of je maakt de RX212 2-weg actief en stuurt hf/mf/sub apart aan. Dan wordt de top 8ohm op hf/mf en kan je ze makkelijker doorlussen.
dj_stefan schreef:
Waarom moet ik trouwens een andere processor aanschaffen wanneer ik de x array zou aanschaffen? Messchien een domme vraag maar kan dat niet op dezelfde manier als hoe ik mijn rx set aan stuur? Ik gebruik nu uitgangen per kant op de processor één voor hoog en één voor laag.Ik heb 2 subs per kant staan. Er loopt een 2 polige kabel van de versterker naar één van mijn subs en de tweede lus ik gewoon door. Maar dit zal dan wel iets te makkelijk zijn gedacht.
Daar ga je niet mee weg komen, x-array is uitgevoerd met NL8 pluggen.Over uitbrijden of bij huren heb ik ook wel eens gedacht omdat ik inderdaad te vreden ben over mijn rx set. Maar ik weet niet of het verstandig is om 3 subs per kant op de cp4000s te hangen en twee toppen per kant op de cp3000s, of zal dit voor een enkele keer niet zoveel uit maken.
3x rx118 op een cp4000 kan, dan draait die op 2.7 ohm. De RX 212 top is 4 ohm als je die passief gebruikt, wanneer je er dan twee doorlust op een cp3000 draait deze amp op 2ohm. Naar mijn mening doet de cp-serie het niet zo mooi op alles lager dan 4 ohm, dat merk je vooral het eerste in het hoog. Op de dc-one heb ik trouwens volgens mij nog een uitgang over waardoor ik wel 3 uitgangen per kant heb die ik gewoon stereo kan gebruiken.
Zie boven.Als je blij wilt worden van x-array heb je minimaal 2x XB + 1x X(C)N per kant nodig. Dat kost je vier amp kanalen en drie processor outputs per kant. De dcOne wordt een dx46 vanwege de firfilters en de bekabeling moet NL8 worden.
Topic: Advies gezocht upgraden bestaande set (15-10-2012 14:03:00)BSS schreef:
met een beetje een deftige installatie zitten jullie dan snel aan 6 vrije groepen ofzo?8 subs en 4 tops bv
Dat is toch haast niet te doen.
Bij mij hang ik dat vaak nog op 1 stopcontact (3x Synq 3K6) en dat is er nog nooit uitgeklapt.
Zorg dat je een kaart met digitale gain hebt, dan kan je de settings opslaan in een configuratiebestand en elke keer als je de boel om zeep helpt weer terugzetten. Ikzelf twijfel nog over de Roland octa capture, deze heeft weer een losse 9v adapter.
Topic: SMAART 7 VS smaart I/O (20-9-2012 18:11:00)Smaart 7 werkt met elke kaart waar ook Windows drivers bij kan vinden. Je moet alleen na het instellen van de juiste kanalen binnen smaart zorgen dat je elke keer de USB-kabel in dezelfde USB-poort steekt voordat je smaart start. Als je dat niet doet moet je elke keer de config opnieuw doorlopen.
Topic: Trussberekening (9-9-2012 16:21:00)De klemmen die je wilt gebruiken zijn getest op trekkracht in de richting van de bout, niet op zijdelingse kracht. Ook moet je je afvragen hoe goed je de klem op de buis weet te bevestigen waardoor deze er niet halverwege de show uit glijdt. Ik zou ik dit geval de truss aanslaan met een passende steel en dan met een zwarte stelketting de truss in de juiste hoek hangen.
langemachine.en.alibaba.com/productshowimg/378498018-200530170/Single_Leg_Chain_Sling_Loop_Adjustable_Type.html
Topic: Trussberekening (12-7-2012 14:44:00)langemachine.en.alibaba.com/productshowimg/378498018-200530170/Single_Leg_Chain_Sling_Loop_Adjustable_Type.html
Ik doe dat ook wel eens, maar dan hangt er links en rechts een blinder in dat trusje. Geen PA van 700KG (8x Y10 & takels).
Topic: Efficiënte sub opstellingen (9-7-2012 12:56:00)Met een arc en delay verbeter je de spreiding maar lever je in op output. Door niet te delayen krijg je meer output maar wordt de afstraling erg smal, zeker met 12 subs naast elkaar. Ook de koppeling met je toppen (fase/tijd) is maar op een enkele plek correct. Wat mij bertreft werkt een arc alleen als je l/r toppen stevig genoeg zijn in het laag en de subs alleen aanwezig zijn als toevoeging in het systeem. Een stapeltje links en rechts geeft je de beste dekking in verhouding met de toppen, al het geluid komt dan van dezelfde plek. Je krijgt hierdoor wel een hoop gaten en bulten in je dekking. Door drie stapetljes (l/c/r) te maken krijg je nog meer gaten en bulten, maar zijn die minder groot waardoor het niet zo erg opvalt. Je levert wel output in ten opzichte van een l/r opstelling.
Een nadeel van zowel de arc als de l/c/r opstelling is de hoeveelheid laag bij de eerste rijen publiek, die mensen worden soms misselijk doordat er midden voor het podium een hoop subs liggen. Niet direct een nadeel voor jou, maar wel iets om rekening mee te houden. Zeker als je na afloop de kots van je kabels moet wassen.
Dan kan je nog een cardioide opstelling bedenken, maar ook hier lever je flink in op output omdat je 1/3 van je vermogen gebruikt om herrie aan de achterkant uit te doven. Alleen doen als je voldoende subs hebt. Als de organisatie je verzoekt om de geluidsoverlast buiten de tent zoveel mogelijk zou ik kiezen voor een end-fire opstelling. Met de materialen die je hebt kan je per kant drie stapeltjes van twee subs achter elkaar neerzetten. Flinke uitdoving naar achteren (20dB of meer) en ook nog eens sterke bundeling aan de voorkant. Hoe meer je er achter elkaar zet, hoe smaller de bundel aan de voorkant wordt. Enige nadeel is de ruimte, met 1m tussen de kasten heb je al snel 4m diepte nodig.
Als je geen rekening hoeft te houden met de mensen achter het podium en je hebt toppen die niet zelfstandig laag produceren zou ik voor een l/r opstelling gaan, maar dan gestapelt in de hoogte. Zet 6 subs per kant op elkaar en plaats die naast/achter je toppen. Vooraan wordt er niemand misselijk omdat men niet alle subs tegelijkertijd hoort, de bovenste staat immers flink hoger dan de onderste. Achteraan heb je koppeling/optelling omdat je wel alle subs tegelijkertijd hoort. Zie hier het idee van een line-array.
Topic: Line Array (21-5-2012 20:58:00)Een nadeel van zowel de arc als de l/c/r opstelling is de hoeveelheid laag bij de eerste rijen publiek, die mensen worden soms misselijk doordat er midden voor het podium een hoop subs liggen. Niet direct een nadeel voor jou, maar wel iets om rekening mee te houden. Zeker als je na afloop de kots van je kabels moet wassen.
Dan kan je nog een cardioide opstelling bedenken, maar ook hier lever je flink in op output omdat je 1/3 van je vermogen gebruikt om herrie aan de achterkant uit te doven. Alleen doen als je voldoende subs hebt. Als de organisatie je verzoekt om de geluidsoverlast buiten de tent zoveel mogelijk zou ik kiezen voor een end-fire opstelling. Met de materialen die je hebt kan je per kant drie stapeltjes van twee subs achter elkaar neerzetten. Flinke uitdoving naar achteren (20dB of meer) en ook nog eens sterke bundeling aan de voorkant. Hoe meer je er achter elkaar zet, hoe smaller de bundel aan de voorkant wordt. Enige nadeel is de ruimte, met 1m tussen de kasten heb je al snel 4m diepte nodig.
Als je geen rekening hoeft te houden met de mensen achter het podium en je hebt toppen die niet zelfstandig laag produceren zou ik voor een l/r opstelling gaan, maar dan gestapelt in de hoogte. Zet 6 subs per kant op elkaar en plaats die naast/achter je toppen. Vooraan wordt er niemand misselijk omdat men niet alle subs tegelijkertijd hoort, de bovenste staat immers flink hoger dan de onderste. Achteraan heb je koppeling/optelling omdat je wel alle subs tegelijkertijd hoort. Zie hier het idee van een line-array.
De eerste is een 3-weg kast met dubbel 12" laag van een fabrikant waarvan iedereen weet hoe het presteert. De tweede een 2-weg kast met enkel 12" van een zo goed als onbekende fabrikant. Als de bekendheid m.b.t. riders geen probleem lever zou ik nogsteeds de eerste config nemen.
3-weg vs. 2-weg
Dubbel 12" vs. Enkel 12"
Als die 55m ook vol staat met mensen wordt beide geen succes.
Topic: geluid voor in een feest tent (10-5-2012 09:56:00)3-weg vs. 2-weg
Dubbel 12" vs. Enkel 12"
Als die 55m ook vol staat met mensen wordt beide geen succes.
decibel schreef:
Even een vraag mbt tot een feest in een tent.Ik kreeg een opdracht binnen voor een feest in een Spantent van 14mx20m voor max. 450 man. Het gaat om een allround feest, dus disco, house en top40 zonder band. Nu heb ik een aanbieding staan van een setje Sound Projects SP4 diamond (sub en top). Het zou gaan om een 2x laag en 2x top PER KANT. Is dit overkill? Red ik het ook met 1x laag en 1x top per kant? (gezien de huur kosten).
Graag jullie reactie, ik vind het zelf namelijk moeilijk in te schatten.
JeroenVDV schreef:
bomdes schreef:
Het is gewoon een shitty ontwerp, ethercon had het al opgelost.Dit is voor een aantal installatieurs een reden geworden om NIET voor ethercon te kiezen..