Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Janbo
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Janbo (Pagina: 6 van 10)
Topic: versterkers gezocht voor RCF baskasten (10-1-2006 08:25:00)
Daarnaast geef ik wat betreft de luisterervaringen aan dat het mijn mening is. Een ieder ander die een andere mening is toegedaan, nodig ik uit ook zijn of haar ervaring te posten.
In A-B vergelijkingen zit altijd een bias, hoe goed je het ook probeert te doen. Wel heb ik in de loop der jaren ontzettend veel gehoord en vergeleken, ervaring is er dus wel degelijk. Vooraf stond ik overigens positief tegenover de XS1200. De versterker viel mij –en onder meer mijn collega die zich r*k interesseert voor geluid- gewoon enorm tegen (juist ook in het midden en hoog). Daarbij heb ik het niet over betrouwbaarheid maar over de geluidskwaliteit (en een veel lawaaierige ventilator dan ik gewend ben).
Hoe is er vergeleken? Beide versterkers parallel aan de controller of mengtafel. Gains gelijk gesteld zodat de geluidsterkte op hetzelfde niveau is. Door het ompluggen van de speakers kun je vergelijken, dit is een kwestie van 2 tot 3 seconden. Steeds dezelfde muziek en vooral rustig luisteren, levert voor mij veel waardevolle luisterinformatie op. Het is een hifi-achtige manier van benaderen, maar voor mij zijn geluidskwaliteit in het algemeen, luistermoeheid, kleuring etc. belangrijke zaken. Net zo goed als betrouwbaarheid en beveiligingen. Voor een ander liggen die normen weer anders, prima toch?
Mijn ervaring met de XS-1200 is dus niet zo. Hoe de andere versterkers in de XS-serie klinken weet ik niet maar ik houd het op vergelijkbaar. Ik zou zelf in dit segment ook zeker eens naar gebruikte PL-modellen van QSC kijken. Hier heb ik zelf goede ervaringen mee en deze versterkers zijn zonder meer betrouwbaar. Een gebruikte PL1.8 bijvoorbeeld ligt binnen het budget en de eisen van OP.Topic: Crown of QSC ? (20-12-2005 06:57:00)
Ik heb met verschillende crossovers (Behringer 3400, Dynacord powermax 230, DBX DR260) luistertests gedaan op echte hifi-sets (Classé, Krell, Mark Levinson) met zowel electrostaten als dynamische speakers. Crossoverfrequenties tussen laag en mid laag steeds rond de 100 hz. Toevoegen van met name de Behringer zorgt voor een enorme degradatie van het geluid, vooral in het stemmengebied en bij instrumenten als gitaar, piano en blazers. Ook het stereobeeld, weergave van details, dynamiek, doortekendheid, natuurlijke klank lijden er sterk onder. Het lijkt alsof je een deken over je speakers gooit! Daarnaast neemt het ruisniveau sterk toe.
In het laag zijn de verschillen minder groot, maar in totaal is de Behringer voor mij niet meer dan een stukje speelgoed voor tienerhifi. Komt bij dat de Behringer na iets meer dan een jaar problemen begon te krijgen met plotselinge ruis-aanvallen, uitval van kanalen en schakelaars die af en toe dienst weigerden.
De powermax en de DBX deden het beter, voor alleen het laag een oplossing. De kosten meenemende zie ik in hifi echter passief filteren als een uitstekende mogelijkheid, ook voor zeer hoogwaardige weergave.
Uiteraard gaat dit niet over hifi maar over PA en daar worden nou eenmaal andere eisen aan gesteld. Als je daar een actieve mogelijkheid hebt (zeker voor je subs), zou ik geen moment twijfelen; doen! Alleen zou ik na mijn ervaringen met de 3400 toch echt even doorsparen.Topic: 18 Sound X-max misleidend (20-11-2005 11:00:00)
Als je vergelijkt met PA speakers die ik regelmatig in de kamer heb dan is het soms onwerkelijk dat deze meestal een vol oktaaf dieper gaan. Rendement van 88 db is natuurlijk wel weer onbruikbaar laag voor PA.Topic: Defect sliding showbar 4 (28-9-2005 17:51:00)
Als tevreden gebruiker van de MC2 E45 is het onmogelijk helemaal objectief te zijn
Maar... waar de BUX en de PL net een zeer klein stukje verder drukken, klinkt de MC2 naar mijn mening wat verfijnder en rustiger.
Wat ik wel objectief kan vaststellen is het gewichtsverschil. Volgens de specifikaties weegt de Bux 5.0 bijna 39 kilo, de PL6 23 kilo en de E45 11 kilo. Je rug zal je dankbaar zijn...
Nieuw zijn alledrie deze topversterkers overigens ver boven het budget van OP.
Ook wij hebben eerder zeer goede ervaringen opgedaan met de QSC PL4.0. Aansluitend op de vorige reacties: als je deze gebruikt kunt aanschaffen, zit je (ruim) binnen je budget en heb je een uitstekende lichtgewicht versterker. Daarnaast zijn de QSC PL modellen voor losse verhuur zeer gerespecteerd.
Topic: HD 15 Horn (9-1-2006 17:57:00)Maar... waar de BUX en de PL net een zeer klein stukje verder drukken, klinkt de MC2 naar mijn mening wat verfijnder en rustiger.
Wat ik wel objectief kan vaststellen is het gewichtsverschil. Volgens de specifikaties weegt de Bux 5.0 bijna 39 kilo, de PL6 23 kilo en de E45 11 kilo. Je rug zal je dankbaar zijn...
Nieuw zijn alledrie deze topversterkers overigens ver boven het budget van OP.
Ook wij hebben eerder zeer goede ervaringen opgedaan met de QSC PL4.0. Aansluitend op de vorige reacties: als je deze gebruikt kunt aanschaffen, zit je (ruim) binnen je budget en heb je een uitstekende lichtgewicht versterker. Daarnaast zijn de QSC PL modellen voor losse verhuur zeer gerespecteerd.
Bij wielen gaat het niet alleen om de draagkracht. Kwaliteit is inderdaad erg belangrijk. Daarnaast geldt hoe groter het wiel, hoe makkelijker je over obstakels heen komt.
Wij ervaren daarbij grote verschillen tussen 75 mm wielen en 100 mm wielen, ik zou altijd die laatste gebruiken. Die meerprijs 'verdien' je dubbel en dwars terug.
Topic: Crown of QSC ? (20-12-2005 15:24:00)Wij ervaren daarbij grote verschillen tussen 75 mm wielen en 100 mm wielen, ik zou altijd die laatste gebruiken. Die meerprijs 'verdien' je dubbel en dwars terug.
Ten eerste ga je nu de instap-low budgetreeks van Crown vergelijken met een dure serie van Crest.
De XS-serie betreft geen instap-budgetmodellen van Crown. Adviesprijzen van zowel de XS1200 als de CA12 liggen tussen de 1500 en 2000 euro!Daarnaast geef ik wat betreft de luisterervaringen aan dat het mijn mening is. Een ieder ander die een andere mening is toegedaan, nodig ik uit ook zijn of haar ervaring te posten.
In A-B vergelijkingen zit altijd een bias, hoe goed je het ook probeert te doen. Wel heb ik in de loop der jaren ontzettend veel gehoord en vergeleken, ervaring is er dus wel degelijk. Vooraf stond ik overigens positief tegenover de XS1200. De versterker viel mij –en onder meer mijn collega die zich r*k interesseert voor geluid- gewoon enorm tegen (juist ook in het midden en hoog). Daarbij heb ik het niet over betrouwbaarheid maar over de geluidskwaliteit (en een veel lawaaierige ventilator dan ik gewend ben).
Hoe is er vergeleken? Beide versterkers parallel aan de controller of mengtafel. Gains gelijk gesteld zodat de geluidsterkte op hetzelfde niveau is. Door het ompluggen van de speakers kun je vergelijken, dit is een kwestie van 2 tot 3 seconden. Steeds dezelfde muziek en vooral rustig luisteren, levert voor mij veel waardevolle luisterinformatie op. Het is een hifi-achtige manier van benaderen, maar voor mij zijn geluidskwaliteit in het algemeen, luistermoeheid, kleuring etc. belangrijke zaken. Net zo goed als betrouwbaarheid en beveiligingen. Voor een ander liggen die normen weer anders, prima toch?
Mijn ervaring met de XS-1200 is dus niet zo. Hoe de andere versterkers in de XS-serie klinken weet ik niet maar ik houd het op vergelijkbaar. Ik zou zelf in dit segment ook zeker eens naar gebruikte PL-modellen van QSC kijken. Hier heb ik zelf goede ervaringen mee en deze versterkers zijn zonder meer betrouwbaar. Een gebruikte PL1.8 bijvoorbeeld ligt binnen het budget en de eisen van OP.
Met zowel Crown XS als met de PL (dus niet PL2) van QSC heb ik inmiddels de nodige ervaringen.
De XS vond ik tegen de verwachting in enorm tegenvallen. We hebben een XS1200 een aantal keer mee gehad tegenover een CA12 van Crest. Het verschil in druk in het laag is gewoon groot te noemen ten gunste van de Crest.
Ook vonden we de Crest klankmatig echt klassen beter. Bij A-B vergelijkingen waren zelfs ongeoefende luisteraars eenvoudig in staat om de Crest als beter klinkend eruit te halen. Ik vind zo'n XS schril, hard en rauw klinken. Het irriteerde me op een gegeven moment zo, dat ik 'm bij toepassing op de toppen steeds zachter zette.
De CA12 heb ik voorheen naast een PL4 van QSC gehad. De PL4 wist er op het laag nog iets meer druk uit te halen. Nu is de PL4 ietsjes zwaarder (2 x 1.400 tegen 2 x 1.200 voor de Crest in 4 ohm) maar het verschil klonk als meer. Daarnaast gebruik ik voor kleinere setjes een PL1.8 voor full-range aansturing en dat bevalt prima.
Topic: crossover setting (16-12-2005 17:00:00)De XS vond ik tegen de verwachting in enorm tegenvallen. We hebben een XS1200 een aantal keer mee gehad tegenover een CA12 van Crest. Het verschil in druk in het laag is gewoon groot te noemen ten gunste van de Crest.
Ook vonden we de Crest klankmatig echt klassen beter. Bij A-B vergelijkingen waren zelfs ongeoefende luisteraars eenvoudig in staat om de Crest als beter klinkend eruit te halen. Ik vind zo'n XS schril, hard en rauw klinken. Het irriteerde me op een gegeven moment zo, dat ik 'm bij toepassing op de toppen steeds zachter zette.
De CA12 heb ik voorheen naast een PL4 van QSC gehad. De PL4 wist er op het laag nog iets meer druk uit te halen. Nu is de PL4 ietsjes zwaarder (2 x 1.400 tegen 2 x 1.200 voor de Crest in 4 ohm) maar het verschil klonk als meer. Daarnaast gebruik ik voor kleinere setjes een PL1.8 voor full-range aansturing en dat bevalt prima.
Doelde ook niet op jou Martin
Topic: crossover setting (16-12-2005 13:42:00)Je kiest voor een bepaald soort luidspreker box, waarbij je budget, type box (compactheid), gewenst geluid, service en vele andere zaken naast elkaar legt.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom men kiest voor Dap, Lem, EV of een ander merk.
Eens.Dat zal dan ook de reden zijn waarom men kiest voor Dap, Lem, EV of een ander merk.
Het klinkt allemaal een beetje: ik heb gelijk omdat ik gelijk heb. Dat noemen we dus gewoon niet open staan voor. Sommige dingen zijn omdat ze feiten zijn? Lachen! Laten we het eens omdraaien:
“Ik heb persoonlijk iets tegen EV, dus gelieve toch iets anders op te noemen dat volgens jou naast de X-300 kan staan. EV echt niet hoor. Ik vind ze te agressief klinken. Hoog blijft een beetje weg, en laag komt niet echt door. Uiteraard wel mooie kastjes maar dat mag ook wel voor de prijs.”
Kortom, zo kun je alles andersom beweren. Plak EV-lenzen in, zet RCF-liefhebbers bij elkaar en laat KS-fanaten met elkaar praten etc. Komt altijd wel een gekleurde mening uit. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze wel eens. Dat is er dus wel, alleen word je het nooit eens.
Mening mag, en zelfs heel overtuigd. Maar zet je mening niet als feit neer of als superieur via toch wat rare kronkels.
Er mist iets? Die speciale EV-sound? (Elke fanaat van een ander merk zal het andersom zeggen). En met twee tweeweg 15” kastjes voor 500 man spelen? De China-made JB spullen kunnen gewoon niet beter zijn dan het degelijke Electro Voice?
Bhappy met je EV/Dynacord en laat anderen in hun waarde zou ik zeggen.
Topic: complete noob met ambitites! Volledige PA set bouwen (24-11-2005 23:59:00)“Ik heb persoonlijk iets tegen EV, dus gelieve toch iets anders op te noemen dat volgens jou naast de X-300 kan staan. EV echt niet hoor. Ik vind ze te agressief klinken. Hoog blijft een beetje weg, en laag komt niet echt door. Uiteraard wel mooie kastjes maar dat mag ook wel voor de prijs.”
Kortom, zo kun je alles andersom beweren. Plak EV-lenzen in, zet RCF-liefhebbers bij elkaar en laat KS-fanaten met elkaar praten etc. Komt altijd wel een gekleurde mening uit. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze wel eens. Dat is er dus wel, alleen word je het nooit eens.
Mening mag, en zelfs heel overtuigd. Maar zet je mening niet als feit neer of als superieur via toch wat rare kronkels.
Er mist iets? Die speciale EV-sound? (Elke fanaat van een ander merk zal het andersom zeggen). En met twee tweeweg 15” kastjes voor 500 man spelen? De China-made JB spullen kunnen gewoon niet beter zijn dan het degelijke Electro Voice?
Bhappy met je EV/Dynacord en laat anderen in hun waarde zou ik zeggen.
Actief filteren is en blijft beter, zelfs met een simpele LR-24 crossover.
Hangt volgens mij toch echt van de toepassing af. Voor PA en zeker in het laag misschien wel. Als het meer op klank aankomt, vertrouw ik voor geen meter op goedkoop - duurkoop producten. Voor PA telt het klankmatige niet altijd evenveel en er wordt met veel vermogen gewerkt. In serieuze hifi is dit een heel ander verhaal.Ik heb met verschillende crossovers (Behringer 3400, Dynacord powermax 230, DBX DR260) luistertests gedaan op echte hifi-sets (Classé, Krell, Mark Levinson) met zowel electrostaten als dynamische speakers. Crossoverfrequenties tussen laag en mid laag steeds rond de 100 hz. Toevoegen van met name de Behringer zorgt voor een enorme degradatie van het geluid, vooral in het stemmengebied en bij instrumenten als gitaar, piano en blazers. Ook het stereobeeld, weergave van details, dynamiek, doortekendheid, natuurlijke klank lijden er sterk onder. Het lijkt alsof je een deken over je speakers gooit! Daarnaast neemt het ruisniveau sterk toe.
In het laag zijn de verschillen minder groot, maar in totaal is de Behringer voor mij niet meer dan een stukje speelgoed voor tienerhifi. Komt bij dat de Behringer na iets meer dan een jaar problemen begon te krijgen met plotselinge ruis-aanvallen, uitval van kanalen en schakelaars die af en toe dienst weigerden.
De powermax en de DBX deden het beter, voor alleen het laag een oplossing. De kosten meenemende zie ik in hifi echter passief filteren als een uitstekende mogelijkheid, ook voor zeer hoogwaardige weergave.
Uiteraard gaat dit niet over hifi maar over PA en daar worden nou eenmaal andere eisen aan gesteld. Als je daar een actieve mogelijkheid hebt (zeker voor je subs), zou ik geen moment twijfelen; doen! Alleen zou ik na mijn ervaringen met de 3400 toch echt even doorsparen.
Hoi TCMC,
Dit is inderdaad iets wat ons al vaker is opgevallen. Het rare is dat verschillende fabrikanten er zelfs daarbinnen nog verschillende normen op na houden. Jammer, want ik denk dat een beetje zelfbouwer hier snel genoeg doorheen kijkt.
Merken als 18sound, B&C en helaas ook een prima merk als RCF hanteren de door jou genoemde methode. Van Ciare, PD en BMS weet ik dat ze wel de werkelijke Xmax opgeven.
Beyma gebruikt een voor mij onbegrijpelijke norm, de 115Nd-W heeft bijvoobeeld een vc-lengte van 23 mm en een poolplaatdikte van 8 mm. De werkelijke Xmax is dus (23-8)/2 = 7,5 mm terwijl ze zelf 8 mm opgeven.
Blijft dat een speaker van bijvoorbeeld 18sound ondanks deze 'leugen' uitstekend kan presteren.
Topic: complete noob met ambitites! Volledige PA set bouwen (15-11-2005 23:34:00)Dit is inderdaad iets wat ons al vaker is opgevallen. Het rare is dat verschillende fabrikanten er zelfs daarbinnen nog verschillende normen op na houden. Jammer, want ik denk dat een beetje zelfbouwer hier snel genoeg doorheen kijkt.
Merken als 18sound, B&C en helaas ook een prima merk als RCF hanteren de door jou genoemde methode. Van Ciare, PD en BMS weet ik dat ze wel de werkelijke Xmax opgeven.
Beyma gebruikt een voor mij onbegrijpelijke norm, de 115Nd-W heeft bijvoobeeld een vc-lengte van 23 mm en een poolplaatdikte van 8 mm. De werkelijke Xmax is dus (23-8)/2 = 7,5 mm terwijl ze zelf 8 mm opgeven.
Blijft dat een speaker van bijvoorbeeld 18sound ondanks deze 'leugen' uitstekend kan presteren.
Voor de 15LW1500 en 18LW1400 wordt 9 mm aan geven. Voor een 18" speaker is dat normaal tot hoog, maar voor een 15" speaker is dit zelfs erg hoog.
Dan is deze Xmax helemaal voldoende om heel veel lucht in beweging te zetten. Heb er hier twee liggen die binnenkort lekker aan het werk kunnen Eens. Daarnaast zal een gemiddelde low-budgetbox voorzien zijn van een prul passief filter waarvan ik mij afvraag of er überhaupt wel metingen aan zijn verricht. Dat zoiets minder klinkt is logisch.
Een goede trafokern-spoel bijvoorbeeld op de passende frequentie voor een sub, kost al gauw evenveel als het Behringer-speeltje cheap. Neemt niet weg dat een goed gemeten en uitgedacht passief filter tot uitstekende resultaten kan leiden.
Topic: complete noob met ambitites! Volledige PA set bouwen (15-11-2005 22:20:00)Een goede trafokern-spoel bijvoorbeeld op de passende frequentie voor een sub, kost al gauw evenveel als het Behringer-speeltje cheap. Neemt niet weg dat een goed gemeten en uitgedacht passief filter tot uitstekende resultaten kan leiden.
Dus als je actief filtert zijn je bassen ronder (?) en dieper? Waarom zou een speaker minder diep gaan als je deze passief filtert? Verandert de kastgrootte of de afstemming van de poort daardoor? En wat versta je onder ronder? Strakker? Meer laag? Bijgeluiden?
Een passief filter verstookt een stuk vermogen, zeker. En de afstemming ligt vast dus is niet meer te veranderen. Bovenal (zoals TCMC ook telkens uitlegt) is een correct passief filter gewoon duur. Duurder in elk geval dan een goedkoop actief crossover. Plus de voordelen dat je kunt experimenteren en geen vermogensverlies hebt.
Ben het dus wel eens met de conclusie dat je beter actief kunt filteren maar niet met je redenatie. In peperdure high end speakers worden nog passieve filters toegepast met een zeer goed resultaat. En volgens sommige mensen die dit soort speakers kopen is toevoeging van een actief crossover aantasting van het geluid (slechte componenten, ruis, verlies aan stereobeeld, klank, extra signaalweg van inferieure kwaliteit etc). Voor PA van ondergeschikt belang dus heeft actief filteren veel meer voordelen dan nadelen!
Topic: Hoeveel db mag je overdag produceren in een gewone woning (5-11-2005 21:35:00)Een passief filter verstookt een stuk vermogen, zeker. En de afstemming ligt vast dus is niet meer te veranderen. Bovenal (zoals TCMC ook telkens uitlegt) is een correct passief filter gewoon duur. Duurder in elk geval dan een goedkoop actief crossover. Plus de voordelen dat je kunt experimenteren en geen vermogensverlies hebt.
Ben het dus wel eens met de conclusie dat je beter actief kunt filteren maar niet met je redenatie. In peperdure high end speakers worden nog passieve filters toegepast met een zeer goed resultaat. En volgens sommige mensen die dit soort speakers kopen is toevoeging van een actief crossover aantasting van het geluid (slechte componenten, ruis, verlies aan stereobeeld, klank, extra signaalweg van inferieure kwaliteit etc). Voor PA van ondergeschikt belang dus heeft actief filteren veel meer voordelen dan nadelen!
Je bovenbeen is groot genoeg om twee M6 gaten in te tappen
Nee, natuurlijk niet. Beetje creatief zijn... je zou een soort houten 'podium' kunnen bouwen waar je op staat. Daaronder monteer je twee shakers of nog beter een Clark tactile transducer De muziek -en vooral het laag- 'hoor' je dan voor een groot deel via je weefsel en botten zonder dat mensen om je heen daar last van hebben. Zoiets kun je ook gebruiken voor bijvoorbeeld film en games.
Als meest sprekende voorbeeld hoe het werkt: Waarom klinkt je stem zo raar als je die terughoort via een opname? Het grootste deel van je stem hoor je dan via luchttrillingen terwijl je deze normaal voornamelijk via contactgeluid hoort. Een tactile transducer geeft dus weer via contactgeluid in plaats van luchttrillingen. Handig toch?
Topic: Hoeveel db mag je overdag produceren in een gewone woning (5-11-2005 10:09:00)Nee, natuurlijk niet. Beetje creatief zijn... je zou een soort houten 'podium' kunnen bouwen waar je op staat. Daaronder monteer je twee shakers of nog beter een Clark tactile transducer De muziek -en vooral het laag- 'hoor' je dan voor een groot deel via je weefsel en botten zonder dat mensen om je heen daar last van hebben. Zoiets kun je ook gebruiken voor bijvoorbeeld film en games.
Als meest sprekende voorbeeld hoe het werkt: Waarom klinkt je stem zo raar als je die terughoort via een opname? Het grootste deel van je stem hoor je dan via luchttrillingen terwijl je deze normaal voornamelijk via contactgeluid hoort. Een tactile transducer geeft dus weer via contactgeluid in plaats van luchttrillingen. Handig toch?
Die Sylvia... ik heb ook jaren in de Utrechtse binnenstad gewoond en was het op een moment spuugzat! 24/7 lang herrie aan je kop is niet 'gezellig' meer. Dat wordt zoeken naar een vrijstaand huis met vriendelijke buren die genieten van je DJ-kunsten, je tuin doen en met dat zwembad in je tuin. En natuurlijk in directe omgeving van de binnenstad.
Doordat je veel laag VOELT, krijg je de indruk dat het allemaal verschrikkelijk hard gaat. Sta je echter op, dan valt het grootste deel van het sub weg. Scheelt heel veel in boze buren! Misschien ook toepasbaar voor DJ-en?
Topic: De keuze tussen een TSE infra sub of een D&B B2 sub (6-10-2005 08:16:00)Of een Basspump onder je reet
De bioscoopstoelen van mijn thuisbioscoopje zijn voorzien van 4 Aura basshakers. Die dingen kosten niets en kunnen flink wat vermogen verwerken. Eigen versterkerkanaaltje via de subwooferuitgang en blazen maar.Doordat je veel laag VOELT, krijg je de indruk dat het allemaal verschrikkelijk hard gaat. Sta je echter op, dan valt het grootste deel van het sub weg. Scheelt heel veel in boze buren! Misschien ook toepasbaar voor DJ-en?
Volgens mij zitten er toch wel degelijk principiële verschillen in. De infra is een zesde orde bandpass, de B2 een bandpasshoorn. Dit verklaart mogelijk ook waarom de B2 theoretisch meer kan met minder vermogen.
Daarnaast is de infra een flinke slag groter (wat voor mij de eerste keuze al de B2 maakt, hehe). In een grotere kast gaat flink meer materiaal zitten, dus duurder. Met een maat van 1,40 ga je bovendien snel door heel veel platen hout heen.
Een bandpass klinkt anders dan een BPH, en dit brengt mij direct bij het volgende punt van keuze: Je zou beide systemen gehoord moeten hebben om te beoordelen welke het beste te bouwen. Zo van papier kun je niets van klank of voorkeur daarin zeggen.
Nog twee overwegingen.
Ten eerste lijkt de B2 gebouwd om met processors, instellingen en andere kasten van D&B te worden ingezet. Ze waarschuwen zelfs voor schade als je dit niet doet (hoezo verplichte winkelnering). Hadden we het laatste al over met de EAW SB150, daar heft de processor waarschijnlijk ook een onvolkomenheid op in powerdip oid. Maar goed, hier weet je dat dus niet.
Ten tweede moet je denk ik ook kijken naar het verdere gebruik. Over het formaat heb ik al iets geroepen, maar welke tops ga je erbij toepassen? Een sub is leuk maar in het algemeen ga je daar niet alleen mee op stap... Kortom, in welk systeem ga je dit inzetten.
Als laatste even nick-nacken, de benaming infra is wel wat erg opportuun gekozen. Daarbij denk ik aan tonen tot ver onder de 30 hz, richting het onhoorbare. 35 Hz is laag voor PA, maar zeker niet heel erg laag.
Ivo, succes!
Topic: Clubspot 250MSD vs. Phantom EHJ250/HTI150 (3-10-2005 17:29:00)Daarnaast is de infra een flinke slag groter (wat voor mij de eerste keuze al de B2 maakt, hehe). In een grotere kast gaat flink meer materiaal zitten, dus duurder. Met een maat van 1,40 ga je bovendien snel door heel veel platen hout heen.
Een bandpass klinkt anders dan een BPH, en dit brengt mij direct bij het volgende punt van keuze: Je zou beide systemen gehoord moeten hebben om te beoordelen welke het beste te bouwen. Zo van papier kun je niets van klank of voorkeur daarin zeggen.
Nog twee overwegingen.
Ten eerste lijkt de B2 gebouwd om met processors, instellingen en andere kasten van D&B te worden ingezet. Ze waarschuwen zelfs voor schade als je dit niet doet (hoezo verplichte winkelnering). Hadden we het laatste al over met de EAW SB150, daar heft de processor waarschijnlijk ook een onvolkomenheid op in powerdip oid. Maar goed, hier weet je dat dus niet.
Ten tweede moet je denk ik ook kijken naar het verdere gebruik. Over het formaat heb ik al iets geroepen, maar welke tops ga je erbij toepassen? Een sub is leuk maar in het algemeen ga je daar niet alleen mee op stap... Kortom, in welk systeem ga je dit inzetten.
Als laatste even nick-nacken, de benaming infra is wel wat erg opportuun gekozen. Daarbij denk ik aan tonen tot ver onder de 30 hz, richting het onhoorbare. 35 Hz is laag voor PA, maar zeker niet heel erg laag.
Ivo, succes!
De clubspot 250 (of een 100% kloon daarvan, niet onthouden) heb ik een keertje gebruikt. Komt goed licht uit in vergelijking met HTI/EHJ (logisch), komen zelfs mee met de Movitec's SL-250 die ik er toen bij had. Voor normaal gebruik zijn ze ook snel genoeg.
De afwerking viel me echter erg tegen met goedkoop aandoend plastic. Dat plastic sluit ook niet overal even goed en zou op termijn wel eens tot lichtlekkage kunnen leiden. En vooral: ze maken een enorme bak herrie.
NB. De clubspot heeft WEL roterende gobo's, GEEN prisma en ik meen WEL 16-bit.
Topic: Welke 18 inch sub is de beste keus? (28-9-2005 21:47:00)De afwerking viel me echter erg tegen met goedkoop aandoend plastic. Dat plastic sluit ook niet overal even goed en zou op termijn wel eens tot lichtlekkage kunnen leiden. En vooral: ze maken een enorme bak herrie.
NB. De clubspot heeft WEL roterende gobo's, GEEN prisma en ik meen WEL 16-bit.
Bij een AX-18B zou je de low cut op 30 - 31 Hz kunnen instellen. Hij gaat wel erg laag. Probeer maar eens de dikke B-snaar van een basgitaar ;)
De lage E van een basgitaar zit rond de 40 hz... beetje afhankelijk van hoe je 'm stemt natuurlijk. Daaronder wordt het echt laag en is weergave voor veel soorten muziek onnodig. Voor de grotere/betere hifi-speakers (en sommige PA speakers) is 40 hz overigens een lachertje. Mijn huiskamerspeakers bijvoorbeeld gaan gewoon tot 20 hz door. Bij dit soort tonen staan ze wel enorm lucht te pompen.Als je vergelijkt met PA speakers die ik regelmatig in de kamer heb dan is het soms onwerkelijk dat deze meestal een vol oktaaf dieper gaan. Rendement van 88 db is natuurlijk wel weer onbruikbaar laag voor PA.
Wij hebben ook enkele sliding bars waarvan er twee ooit een probleem hebben gegeven. In beide gevallen was de oplossing net zo simpel als de frustratie groot was. De printstekkertjes op de stuurprint zijn er door de Chinezen niet altijd even goed opgeduwd. Even -klik- en alles werkt weer naar behoren. Mogelijk dat er meer verbindingen/stekkertjes loslaten? Even goed checken kan in elk geval geen kwaad.
Topic: De bouw van een 15" hybride basreflex/hoorn kast. (27-9-2005 18:37:00)Daar zijn wij uiteraard heel benieuwd naar Ivo. Zo compact met veel druk is een knappe prestatie en een ontwerp dat velen zal aanspreken! Welke speaker heb je hier toegepast? Is het ontwerp gebaseerd op de TSE sub?
Wat dat betreft denk ik dat de gekozen uitgangspunten en parameters bij een ontwerp als deze goed aansluiten bij de wensen van veel drive-in’s/bandjes. Hoog rendement en super-compact (162 liter bruto is echt weinig!). Je zult dan wel wat moeten inleveren op diepgang...
Klankmatig zal Ivo e.e.a. wel voor elkaar krijgen, we 'horen' het morgen graag!!
Topic: Punisher VS. Manifold (7-9-2005 00:23:00) sow dat belooft heel wat moois dan. toch geen slechte prestaite om over die dubbel kast heen te komen!
Om aan te sluiten bij Sis: overheen komen wat druk betreft zeker, maar dat is ook een relatief begrip. Wat betreft diepgang zullen de EAW's/B&C’s deze hybride waarschijnlijk weer helemaal zoek spelen. ’t Is maar wat de uitgangspunten voor je ontwerp zijn… SPL, diepgang, kastgrootte zijn sterk van elkaar afhankelijk, ik stel me daar altijd een XYZ kubus bij voor met langs elk van de assen een van deze parameters. Kiezen voor hoge SPL én diepgang leidt automatisch tot een grote kast. Voor een kleinere kast zul je of diepgang of SPL of beiden moeten opofferen. Een kleine kast met veel diepgang zal weer met een laag rendement naar voren komen. En de ene speaker is ook meer geschikt voor een kast met de daarbij passende ontwerpfilosofie dan de andere. TS-parameters van speakers verschillen dan ook enorm, afhankelijk van hun toepassing.Wat dat betreft denk ik dat de gekozen uitgangspunten en parameters bij een ontwerp als deze goed aansluiten bij de wensen van veel drive-in’s/bandjes. Hoog rendement en super-compact (162 liter bruto is echt weinig!). Je zult dan wel wat moeten inleveren op diepgang...
Klankmatig zal Ivo e.e.a. wel voor elkaar krijgen, we 'horen' het morgen graag!!
Punisher en X-tro doen het op afstand uitstekend, drukt ver door. Voor kleinere gelegenheden vind ik het niet het meest ideale systeem. Manifold heb ik te weinig gehoord om iets zinnigs over te zeggen.
Overigens is 1.000 man op de vloer een enorm pak mensen, dat is een feest van misschien wel 3.000 man over de avond verspreid... Wil je dan ook nog iets over hebben in je installatie dan moet je flink wat meebrengen en voor spreiding van het geluid zorgen (zie opmerking Martin). Een enkele top per kant voldoet dan naar mijn mening niet meer.
Topic: Punisher VS. Manifold (6-9-2005 23:48:00)Overigens is 1.000 man op de vloer een enorm pak mensen, dat is een feest van misschien wel 3.000 man over de avond verspreid... Wil je dan ook nog iets over hebben in je installatie dan moet je flink wat meebrengen en voor spreiding van het geluid zorgen (zie opmerking Martin). Een enkele top per kant voldoet dan naar mijn mening niet meer.
In de Aa-kerk waren inderdaad dik 700 man waarvan steeds zo'n 400 tot 500 op de dansvloer. De punishers / X-tro's konden dit op hun sloffen aan. Er zat wel een dik pak versterking achter (zo'n 14 kw en dat waren geen DAP's) en je kunt akoestische situaties heel lastig vergelijken. In een feesttent had het plaatje er heel anders uitgezien. Daarnaast scheelde de koppeling van 2 naar 3 hoorns per kant aanzienlijk.
Onder lastiger omstandigheden en als het wat harder moet, kun je met 2 punishers per kant 750 mensen op de dansvloer echt vergeten. Met drie stuks per kant zou ik het wel aandurven, mits zwaar kaliber versterking en processing.
Topic: BassBabe (28-8-2005 00:39:00)Onder lastiger omstandigheden en als het wat harder moet, kun je met 2 punishers per kant 750 mensen op de dansvloer echt vergeten. Met drie stuks per kant zou ik het wel aandurven, mits zwaar kaliber versterking en processing.
Je kunt een BP systeem namelijk ook neutraal afstemmen (heck, je kunt zelfs naar een QT 0.5 achtige afstemming gaan werken met alle, voor de group delay en transient response, voordelen).
Helaas zijn de parameters van moderne drivers daar steeds minder geschikt voor, zeker de neodymium exemplaren. De Qts lig dermate laag dat je een Q van 0,5 alleen kunt realiseren in een klein kastje. En deze komen dan absoluut niet diep genoeg meer. Een BR met een Q van 0,4 of lager kan maar groupdelay en impuls-weergave gaan sterk achteruit. Het echte sub zal bovendien minder sterk worden weergegeven. Oplossen met processing kan maar dan is het ook weer oppassen voor powerdips... Nee, geef mij voor BR maar een woofer met een Qts van 0,3 - 0,33...