Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Jadjong
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Jadjong (Pagina: 6 van 10)
Topic: Wat kosten jullie nou? (10-1-2015 14:57:00)
Maar wat reken jij nu. Veel theorie, maar ben benieuwd naar praktijkgetallen van anderen hier!
Hoe het zou moeten zijn en waarvoor (wat zou iemand moeten rekenen) is mij helder. Ben benieuwd naar vergelijkingen.Als er in jouw regio geen werk is zou je eens in een andere regio kunnen kijken. Ik kan ook wel klagen dat er in de binnenstad van Amsterdam geen werk is voor een aardappelteler...
Julie zijn er niet van overtuigd dat er voor 40 uur per week werk is in deze beroepsgroep, ik zie in de praktijk dat het wel prima mogelijk is. Niet alleen voor mijzelf, ook collega's waar je wekelijks mee werkt hebben genoeg klanten om het jaar door te komen. Je zal niet elke week vier klussen hebben, maar je hebt ook weken waar je geen vrije dagen hebt. Dat is een van de nadelen van deze beroepsgroep, je moet werken wanneer de klant het wil, niet wanneer jij tijd voor de klant hebt.
Zelf heb ik in 2014 184 dagen gefactureerd, dat is inclusief een zelf bedachte vakantie in de zomer en de eerste twee maanden van het jaar waar het aanbod van werk minimaal is. Niet gelijk denken dat ik ook 1840 uur met kabels heb gesleept, want niet alles duurt de volle 10 uur
Om dat aantal dagen te halen moet je wel accepteren dat je niet elke dag U2 in de arena mixt. De ene dag tik je 900M truss in elkaar, dan werk je samen met een gave artiest om de dag er na een bedrijfspresentatie met beamer en headset te begeleiden. Ik vind alle drie leuk, zolang het elkaar maar afwisselt.
Ik hanteer een basisprijs van 250.- per dag. Een dag is maximaal 10 uur op lokatie, incl pauze, wc-bezoek en wachten op de trailer die te laat komt. Voor dit bedrag neem je alleen je veiliheidsschoenen en een helm mee. Je bouwt het setje op zodat iemand anders kan knipperen/mixen/video afspelen. Bij zo'n opbouw hoef je niet overdreven na te denken, iemand heeft vooraf de stroom verdeelt, de takels berekent en de boxen ingeplanned, je hoeft alleen maar volgens tekening op te bouwen.
Als de opbouw veel langer duurt komt er een nieuwe ploeg. Overuren reken ik alleen als het onverwachts langer duurt en de klant dit had kunnen voorkomen(met vier man een trailer vol spullen opbouwen is al erg krap, maar als het ook nog met een lift naar de 3e verdieping moet is er iets mis gegaan in de voorbereiding). Als iemand belt voor een klus die duurt van 08.00 tot 01.00 mogen ze kiezen, de eerste 10 uur of de laatste 10 uur. Dit klinkt een beetje arrogant maar als je het niet doet slaap je nooit. Ik ga liever op tijd naar huis zonder extra geld dan dat ik dagen van 18 uur werk. Lange dagen is niet goed voor je dagritme en daar heb ik geen zin (meer)in.
Als men meer van mij verwacht dan opbouwen/afbreken volgens tekening dan vraag ik ook meer geld, tot nu toe betaald men dat ook.
Frank was verbaasd over de prijs van 18.- per uur. Voordat ik daar een mening over heb ben ik heel erg benieuwd naar wat je precies krijgt voor dat geld.Topic: Wat kosten jullie nou? (10-1-2015 00:01:00)
- Hoe kan ik de spanning meten die naar de speakers wordt gestuurd ? Multimeter over de speakerklemmen van de versterker ?
Davy1) Natuurkunde. P(watt)= U2(volt)/R(ohm)
2) Rekenen. 0dBU= 0.775V. Als je een versterker gebruikt met 32dB gain kom je op 32dBU, 31V. 31V op een 8ohm speaker is 120W, gaat dat goed?
Zoek uit welk vermogen je speakers aan kunnen, reken dat om naar dBU. Trek er de gain van de versterker van af en je houdt nu het getal over wat in de limiter moet staan. Er van uitgaande dat de limiter ook in dBU werkt.
www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
www.rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htmTopic: Stagecube (8-1-2015 22:38:00)Ik hoor graag je bevindingen.
Greetz Webbie...Hij doet het! Minijack vervangen door een XLR en morgen nog even de 'gain' onschadelijk maken.Topic: Advies gevraagd ivm installatie en aansluiting (6-1-2015 22:13:00)
1) minidisc wordt opgenomen met een volume van 0db
2) kanaal op mengtafel wordt met gain ingeregeld op 0db (JB systems MX-09)
3) check dat het uitgaande master signaal van het menpaneel niet boven de 0db gaat
4) limiter instellen op DCX2496
5) volume van de versterkers zodaning inregelen dat het signal net niet in de clip gaat
Is dit OK en/of moet hier nog iets aan toegevoegd worden ?Je zet de versterker zo ver mogelijk open, vervolgens pas je de limiter aan. Een limiter instellen terwijl er na de limiter nog volume verhogingen plaats kunnen vinden is een beetje nutteloos.
Zoek uit hoeveel spanning er naar jouw speakers mag, zoek uit bij welk signaal jouw versterker die spanning produceert en stel vervolgens de limiter in op die waarde.
100V op een 8ohm speaker is 1250W. De ene versterker gooit dit vermogen er uit bij -5.3dB, de andere bij +7.9. Ampgain is waar je naar op zoek moet.Topic: Stagecube (6-1-2015 21:37:00)Dank! Het laatste appraat wat ik testte haalde uit twee AA-batterijen zo'n 18v, daar ging de mic niet mee aan. Jouw gemeten 46v geeft meer meer hoop.
Heeft het ding nog verborgen features die ongemerkt je meting om zeep kunnen helpen?Topic: Stagecube (6-1-2015 18:08:00)
Leuke en interessante post.
Plaatjes maken het altijd weer een stuk inzichtelijker.
(welk programma heb je daar voor gebruikt?)
Vraagje: in de gegeven situatie, hoe is dan het beste alles aan te sturen, mono of stereo?
Greetz Webbie...Plaatjes komen uit D&B arraycalc. Mooie van dit programma is dat het de spreidingshoek van de bovenste en onderste kast weergeeft met lijnen. Meeste programmas doen alleen de bovenste kast, dat is nou net die ene waar de minste mensen naar luisteren. Ook voor subs kan je opstellingen heel simpel simuleren. De gebruiksvriendelijkheid van het programma is erg groot en als je weet wat je wil kan je het in de basis ook voor andere merken gebruiken.
Een opstelling in de rondte doe ik L/R/L/R/L/R/L/R voor topkasten, subs hardstikke mono. Wat de DJ er van vindt is niet zo belangrijk, die gasten kennen geen gainstructuur en als de DJM op phono in plaats van line/digital staat zeggen ze dat het kanaal stuk is.Topic: DJ booth midden van zaal. (26-12-2014 18:11:00)
Waarschijnlijk is 2 rijtjes van 4xSRX718 direct naast het meest praktisch:
<--- 25m --->
SSSS
SSSS
Je krijgt dan lichte bundeling op de lange kant van de zaal.Subs met het front bijna tegen elkaar, twee hoog, twee breed, is de beste optie als je die hoogte beschikbaar hebt onder het podium. Dan zijn alle bronnen zo dicht mogelijk bij elkaar. Als je het echt mooi wilt hebben is twee stapeltjes van vier, gevlogen boven de DJ de beste optie. Gezien de beperkte hoogte en ontbreken van vliegbare subs gaat dit hem in dit geval niet worden.
Wat mid/hoog betreft is vier punten aan de krappe kant, maar doordat de circel relatief klein is kan je dat oplossen met vier frontfills op de grond. Deze plaats je dan tussen de speakers die in het dak hangen.
Geen fills.
Met fills.
Van de zijkant.
Topic: Delay stack (23-12-2014 12:19:00)Koop iets met een ethernet-poort. Gemak dient de mens Topic: Delay stack (22-12-2014 17:23:00)
Als ik jouw stelling zou moeten ondersteunen,
dan zal ik maar gelijk een stuk of 24 versterkers aanschaffen als ik weer een straatje moet doen met omde 30 meter een speaker.
En dan moet ik ook op zoek naar een delay die minstens een seconde of 3 kan delayen want de afstand tussen de eerste en de laatste speaker is soms gemakkelijk een kilometer.Jup, dat beweer ik Vaak draait men (en jij waarschijnlijk ook) de speakers een kwart slag zodat ze niet allemaal in dezelfde richting geluid produceren.
Bij speaker 17 zal je speaker 1 hopelijk niet meer horen, maar 15&16 waarschijnlijk wel.
Ik snap ook wel dat je voor zo'n klus niet per kast een amp+delay mee neemt, dat betaald niemand. Maar het zorgt wel voor een betere verstaanbaarheid.Drie keer gelezen maar...
Cascade opstellingen dus ook? (zoals Tom ook aangeeft)?Jazeker
Dat hoeft niet gelijk 16 kasten per toren te zijn, jouw extra speakers op 7 meter voor een toespraak is in principe hetzelfde.Topic: Delay stack (22-12-2014 00:06:00)
Vaak kan het zonder delay.Alle speakers die niet op dezelfde lijn staan maar wel in dezelfde richting geluid produceren moet je delayen. Als je dat niet doet wordt het een geluidstechnische puinzooi.Topic: Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5. (28-11-2014 00:59:00)Te veel variabelen om een enkel product te beoordelen.
Hier klinkt het prima, op een andere dag, andere lokatie, een ander PA-bedrijf en misschien wel een andere FOH-mixer.Topic: Pioneer zonnekap (19-7-2014 10:48:00)
Frank76 schreef:
@jadjong: 40 factureerbare uren zijn vaak niet haalbaar, zeker in deze regio geen 4 klussen van 10 uur per dag.Maar wat reken jij nu. Veel theorie, maar ben benieuwd naar praktijkgetallen van anderen hier!
Hoe het zou moeten zijn en waarvoor (wat zou iemand moeten rekenen) is mij helder. Ben benieuwd naar vergelijkingen.
Julie zijn er niet van overtuigd dat er voor 40 uur per week werk is in deze beroepsgroep, ik zie in de praktijk dat het wel prima mogelijk is. Niet alleen voor mijzelf, ook collega's waar je wekelijks mee werkt hebben genoeg klanten om het jaar door te komen. Je zal niet elke week vier klussen hebben, maar je hebt ook weken waar je geen vrije dagen hebt. Dat is een van de nadelen van deze beroepsgroep, je moet werken wanneer de klant het wil, niet wanneer jij tijd voor de klant hebt.
Zelf heb ik in 2014 184 dagen gefactureerd, dat is inclusief een zelf bedachte vakantie in de zomer en de eerste twee maanden van het jaar waar het aanbod van werk minimaal is. Niet gelijk denken dat ik ook 1840 uur met kabels heb gesleept, want niet alles duurt de volle 10 uur
Om dat aantal dagen te halen moet je wel accepteren dat je niet elke dag U2 in de arena mixt. De ene dag tik je 900M truss in elkaar, dan werk je samen met een gave artiest om de dag er na een bedrijfspresentatie met beamer en headset te begeleiden. Ik vind alle drie leuk, zolang het elkaar maar afwisselt.
Ik hanteer een basisprijs van 250.- per dag. Een dag is maximaal 10 uur op lokatie, incl pauze, wc-bezoek en wachten op de trailer die te laat komt. Voor dit bedrag neem je alleen je veiliheidsschoenen en een helm mee. Je bouwt het setje op zodat iemand anders kan knipperen/mixen/video afspelen. Bij zo'n opbouw hoef je niet overdreven na te denken, iemand heeft vooraf de stroom verdeelt, de takels berekent en de boxen ingeplanned, je hoeft alleen maar volgens tekening op te bouwen.
Als de opbouw veel langer duurt komt er een nieuwe ploeg. Overuren reken ik alleen als het onverwachts langer duurt en de klant dit had kunnen voorkomen(met vier man een trailer vol spullen opbouwen is al erg krap, maar als het ook nog met een lift naar de 3e verdieping moet is er iets mis gegaan in de voorbereiding). Als iemand belt voor een klus die duurt van 08.00 tot 01.00 mogen ze kiezen, de eerste 10 uur of de laatste 10 uur. Dit klinkt een beetje arrogant maar als je het niet doet slaap je nooit. Ik ga liever op tijd naar huis zonder extra geld dan dat ik dagen van 18 uur werk. Lange dagen is niet goed voor je dagritme en daar heb ik geen zin (meer)in.
Als men meer van mij verwacht dan opbouwen/afbreken volgens tekening dan vraag ik ook meer geld, tot nu toe betaald men dat ook.
Frank was verbaasd over de prijs van 18.- per uur. Voordat ik daar een mening over heb ben ik heel erg benieuwd naar wat je precies krijgt voor dat geld.
Met 25.- per uur en 40 factureerbare uren per week heb je een modaal salaris incl pensioen, 13e maand, verzekering en 'vakantiedagen'. 40 factureerbare uren is prima te halen als technicus. De meeste bedrijven werken met dagen van 10/12 uur dus vier klussen per week en je bent er.
Wat je mist ten opzichte van loondienst is WW bij ontslag en doorbetaling van loon als er tijdelijk geen werk is of wanneer je kortstondig ziek bent(arbeidsongeschiktheidsverzekering begint vaak pas na 60/90 dagen). Daar moet je zelf de eerste jaren een buffer voor opbouwen.
Je hebt wel als voordeel dat je producten via je onderneming kan kopen met geld waar nog geen inkomstenbelasting over geheven is. Vergeet niet dat het maximaal omlaag brengen van de winst niet zo handig is bij het aanvragen van een hypotheek
Dit is voor een persoon die opbouwt/afbreekt bij bedrijven die personeel tekort komen een reeel inkomen. Op klus haal je de trailer leeg, tikt truss in elkaar, hangt er lampen/boxen in en sluit de kabels aan. Als de hele bende omhoog is en werkt mag je naar huis. Het enige wat deze persoon heeft is een werkende telefoon/email en klanten die hem weten te bereiken.
Topic: Wat kosten jullie nou? (9-1-2015 18:09:00)Wat je mist ten opzichte van loondienst is WW bij ontslag en doorbetaling van loon als er tijdelijk geen werk is of wanneer je kortstondig ziek bent(arbeidsongeschiktheidsverzekering begint vaak pas na 60/90 dagen). Daar moet je zelf de eerste jaren een buffer voor opbouwen.
Je hebt wel als voordeel dat je producten via je onderneming kan kopen met geld waar nog geen inkomstenbelasting over geheven is. Vergeet niet dat het maximaal omlaag brengen van de winst niet zo handig is bij het aanvragen van een hypotheek
Dit is voor een persoon die opbouwt/afbreekt bij bedrijven die personeel tekort komen een reeel inkomen. Op klus haal je de trailer leeg, tikt truss in elkaar, hangt er lampen/boxen in en sluit de kabels aan. Als de hele bende omhoog is en werkt mag je naar huis. Het enige wat deze persoon heeft is een werkende telefoon/email en klanten die hem weten te bereiken.
Hebben julie het nu over een bedrijf waarbij het uitvoerend personeel ook de overhead moet bekostigen (pand, administratie, planning) of een freelancer die alleen jaarlijks nieuwe veiligheidsschoenen koopt en verder geen noemenswaardige vaste kosten heeft?
Topic: Advies gevraagd ivm installatie en aansluiting (9-1-2015 13:40:00)denbrempt2 schreef:
- Hoe kom ik te weten hoeveel spanning er naar de speakers mag ? Staat dit in de specs van de speakers of bepaal ik aan de hand van een regel van 3 op basis van jouw stelling "100V = 1250W (bij 8 ohm) ?- Hoe kan ik de spanning meten die naar de speakers wordt gestuurd ? Multimeter over de speakerklemmen van de versterker ?
Davy
2) Rekenen. 0dBU= 0.775V. Als je een versterker gebruikt met 32dB gain kom je op 32dBU, 31V. 31V op een 8ohm speaker is 120W, gaat dat goed?
Zoek uit welk vermogen je speakers aan kunnen, reken dat om naar dBU. Trek er de gain van de versterker van af en je houdt nu het getal over wat in de limiter moet staan. Er van uitgaande dat de limiter ook in dBU werkt.
www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
www.rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htm
Webbie schreef:
Hallo Jadjong,jadjong schreef:
Ik heb er eentje gekocht, als het niets is gaat hij voor 26.- op marktplaatsGreetz Webbie...
denbrempt2 schreef:
Het vermogen van de aanbevolen versterkers ligt zoals verwacht hoger dan het RMS vermogen van de speakers. Hoe kan ik vermijden dat de versterker of speakers schade zouden oplopen ? Ik stel als volgt in:1) minidisc wordt opgenomen met een volume van 0db
2) kanaal op mengtafel wordt met gain ingeregeld op 0db (JB systems MX-09)
3) check dat het uitgaande master signaal van het menpaneel niet boven de 0db gaat
4) limiter instellen op DCX2496
5) volume van de versterkers zodaning inregelen dat het signal net niet in de clip gaat
Is dit OK en/of moet hier nog iets aan toegevoegd worden ?
Zoek uit hoeveel spanning er naar jouw speakers mag, zoek uit bij welk signaal jouw versterker die spanning produceert en stel vervolgens de limiter in op die waarde.
100V op een 8ohm speaker is 1250W. De ene versterker gooit dit vermogen er uit bij -5.3dB, de andere bij +7.9. Ampgain is waar je naar op zoek moet.
Ik heb er eentje gekocht, als het niets is gaat hij voor 26.- op marktplaats
Topic: Stagecube (6-1-2015 20:50:00)Webbie schreef:
Net even voor je gechecked met mijn Fluke, met nieuwe Aerocell 9 Volt (Lidl alkaline batterij) 46,83V gemeten, een andere nieuwe Lidl batterie (uit de zelfde verpakking) meet 46,82V.Heeft het ding nog verborgen features die ongemerkt je meting om zeep kunnen helpen?
Komt er echt 48v uit die iRig of is het een bijna-net-niet-48v voeding? Ik zoek nog iets voor een draadloos meetsetje waarvan de zender niet voldoende spanning levert en als ik de jack vervang door een XLR ben ik klaar.
Topic: DJ booth midden van zaal. (26-12-2014 22:33:00)Webbie schreef:
Hallo Jadjong,Leuke en interessante post.
Plaatjes maken het altijd weer een stuk inzichtelijker.
(welk programma heb je daar voor gebruikt?)
Vraagje: in de gegeven situatie, hoe is dan het beste alles aan te sturen, mono of stereo?
Greetz Webbie...
Een opstelling in de rondte doe ik L/R/L/R/L/R/L/R voor topkasten, subs hardstikke mono. Wat de DJ er van vindt is niet zo belangrijk, die gasten kennen geen gainstructuur en als de DJM op phono in plaats van line/digital staat zeggen ze dat het kanaal stuk is.
PvG schreef:
Als je ruimte hebt tussen de subs, krijg je uitdoving bij verschillende frequenties. Voorbeeld: stel je subs staan 3m uit elkaar, dan krijg je bij oa. 340/6=57Hz uitdoving. Dit soort dingen wil je niet, dus alle subs zo dicht mogelijk bij elkaar houden.Waarschijnlijk is 2 rijtjes van 4xSRX718 direct naast het meest praktisch:
<--- 25m --->
SSSS
SSSS
Je krijgt dan lichte bundeling op de lange kant van de zaal.
Wat mid/hoog betreft is vier punten aan de krappe kant, maar doordat de circel relatief klein is kan je dat oplossen met vier frontfills op de grond. Deze plaats je dan tussen de speakers die in het dak hangen.
Geen fills.
Met fills.
Van de zijkant.
Jeroenstap schreef:
Volgens mij hebben jullie het hier over hetzelfde? Hoe dan ook. De OP wil delayen, dus we moeten hem aan een geschikt apparaat helpen. Eigenlijk elke digitale speakerprocessor kan wel zo'n beetje delayen. De DCX zoals eerder genoemd. Je kan ook kijken naar bijv. DBX, xilica, XTA(DP200).Misschien dat een plaatje iets verduidelijkt.
De eerste post van mij gaat over situatie A, waarbij alle speakers in dezelfde richting geluid produceren vanaf een 0-punt. In situatie B valt er weinig te delayen, er is geen 0-punt.
Als jij de braderie opstelt zoals A dan stop je tussen de speakers een gedelayed signaal. Dat je er voor kiest om het niet te doen begrijp ik, het is een braderie en je krijg geen cent meer door elke speaker apart aan te sturen, het wordt er echter wel beter van.
Wat je link betreft; ik hoor het wel en durf te stellen dat jij het ook hoort. Zet maar eens twee speakers 7 meter uit elkaar en draai het volume van de tweede speaker omhoog terwijl een muziekje speelt. Iets met een duidelijk hihat erin maakt het alleen maar makkelijker
Theorien van Bose over reflecties en pschygoacoustiek hebben weinig te maken met een delaystack. Zij proberen met zo min mogelijk speakers een 'ruimtelijk geluid' te krijgen. Met een delaystack wil je juist het omgekeerde, duidelijk geluid alsof je recht voor het podium staat.
Het toevoegen van een galm heeft ook weinig met het wel of niet delayen van een delaystack te maken, dat is een instrument voor de persoon die mixt om het publiek een 'ruimtelijke beleving' te geven. Als je het al voor elkaar krijgt om met een ongedelayde delaystack een mooie galm ala TC M2000 na te bootsen is het erg jammer voor de mensen die naar het normale PA luisteren.
P.S. Doe eens een voorbeeldje van een wavefront.
Topic: Delay stack (22-12-2014 12:27:00)De eerste post van mij gaat over situatie A, waarbij alle speakers in dezelfde richting geluid produceren vanaf een 0-punt. In situatie B valt er weinig te delayen, er is geen 0-punt.
Als jij de braderie opstelt zoals A dan stop je tussen de speakers een gedelayed signaal. Dat je er voor kiest om het niet te doen begrijp ik, het is een braderie en je krijg geen cent meer door elke speaker apart aan te sturen, het wordt er echter wel beter van.
Wat je link betreft; ik hoor het wel en durf te stellen dat jij het ook hoort. Zet maar eens twee speakers 7 meter uit elkaar en draai het volume van de tweede speaker omhoog terwijl een muziekje speelt. Iets met een duidelijk hihat erin maakt het alleen maar makkelijker
Theorien van Bose over reflecties en pschygoacoustiek hebben weinig te maken met een delaystack. Zij proberen met zo min mogelijk speakers een 'ruimtelijk geluid' te krijgen. Met een delaystack wil je juist het omgekeerde, duidelijk geluid alsof je recht voor het podium staat.
Het toevoegen van een galm heeft ook weinig met het wel of niet delayen van een delaystack te maken, dat is een instrument voor de persoon die mixt om het publiek een 'ruimtelijke beleving' te geven. Als je het al voor elkaar krijgt om met een ongedelayde delaystack een mooie galm ala TC M2000 na te bootsen is het erg jammer voor de mensen die naar het normale PA luisteren.
P.S. Doe eens een voorbeeldje van een wavefront.
Tom schreef:
Nou nou das een boude bewering.Als ik jouw stelling zou moeten ondersteunen,
dan zal ik maar gelijk een stuk of 24 versterkers aanschaffen als ik weer een straatje moet doen met omde 30 meter een speaker.
En dan moet ik ook op zoek naar een delay die minstens een seconde of 3 kan delayen want de afstand tussen de eerste en de laatste speaker is soms gemakkelijk een kilometer.
Bij speaker 17 zal je speaker 1 hopelijk niet meer horen, maar 15&16 waarschijnlijk wel.
Ik snap ook wel dat je voor zo'n klus niet per kast een amp+delay mee neemt, dat betaald niemand. Maar het zorgt wel voor een betere verstaanbaarheid.
En bij een gewone sub top opstelling op een bruiloftje met amper tien/twintig centimeter verschil tussen de subs en toppen, lijkt me dat toch ook geen halszaak.
Daar heeft u gelijk in. 20 centimeter wordt kritisch vanaf de 600Hz, op dat punt doet de sub vaak niet meer mee waardoor het niet zoveel kwaad kan. Als het twee topjes zijn zou ik wel delayen, of gewoon de ene iets verplaatsen Frank76 schreef:
jadjong schreef:
Alle speakers die niet op dezelfde lijn staan maar wel in dezelfde richting geluid produceren moet je delayen. Als je dat niet doet wordt het een geluidstechnische puinzooi.Cascade opstellingen dus ook? (zoals Tom ook aangeeft)?
Als je een kleinere zaal of tent hebt voor een toespraak, op front 2 speakers en na een meter of 7 weer 2 speakers werkt dat uitstekend zonder enige vorm van delay.
Sterker nog, het is wel prettig dat het geluid synchroon loopt met het beeld...
Dan juist, de kans dat de mensen op 8 meter zowel speaker 1 als 2 horen erg groot. Mijn hersenen vinden hetzelfde geluid wat meerdere keren kort achter elkaar te horen is zwaar vemoeiend. Probeer het maar een keer, met delay klint het echt beter. Wat beeld betreft wordt het moeilijk, iemand heeft ooit bedacht dat licht sneller beweegt dan geluid. Het is niet raar dat videoappratuur 2-3 frames delay in zich heeft om het beeld te verwerken. Bij 30fps mag je per vertraagd frame ook nog je totale PA 33ms delayen Sterker nog, het is wel prettig dat het geluid synchroon loopt met het beeld...
En wat met spreiding in een ruimte? Ga uit van een heel grote evenementenhal met een omroepinstallatie. Waar is dan je beginpunt en je eindpunt? Oftewel welke kant op ga je delayen?
Niet is het enige juiste antwoord.
In mij post sprak ik over speakers die niet op dezelfde lijn(afstand) tot de luisteraar staan maar wel allemaal in dezelfde richting geluidproduceren. Niet is het enige juiste antwoord.
Dat hoeft niet gelijk 16 kasten per toren te zijn, jouw extra speakers op 7 meter voor een toespraak is in principe hetzelfde.
Frank76 schreef:
Over welke afstanden praat je eigenlijk? Is delay wel nodig? Wordt naar mijn mening behoorlijk overschat.Vaak kan het zonder delay.
Waarom delay instellen als je alleen de RTA-functie gebruikt?
Topic: Input op de output (19-10-2014 21:50:00)Een uitgang levert spanning en is laagohmig. Een ingang ontvangt spanning en is zo goed als altijd hoogohmig. Doordat de ingangsweerstand erg hoog is zal de verzendende kant(de uitgang) enkel spanning leveren en geen stroom.
Als je de ontvangende kant ook laagohmig maakt moet de verzendende kant niet alleen spanning leveren maar ook stroom. Alle apparaten, behalve versterkers, zijn daar niet zo goed in.
Je zal niet gelijk je mixer in rook op laten gaan maar echt goed is het niet. Ook is het niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.
Topic: Ev rx 218 vervanginging speakers (16-10-2014 08:39:00)Als je de ontvangende kant ook laagohmig maakt moet de verzendende kant niet alleen spanning leveren maar ook stroom. Alle apparaten, behalve versterkers, zijn daar niet zo goed in.
Je zal niet gelijk je mixer in rook op laten gaan maar echt goed is het niet. Ook is het niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.
Koop 118 subs met een DCone of DX46. Veel betere toppen dan die 212 ga je in dit formaat niet vinden.
Topic: Ervaring met Line 6 digitale draadloze mics? (13-8-2014 21:33:00)viero schreef:
Een tijd geleden Suzanne Vega gehad met de Line6 draadloze mic, haar FOH mixer is er totaal NIET in geslaagd om haar verstaanbaar over te brengen... Geen idee waarom ze met die mic touren maar het was echt een regelrechte ramp... Met de shures die we dan ook meehadden totaal geen probleem gehad bij de voorprogramma's...Hier klinkt het prima, op een andere dag, andere lokatie, een ander PA-bedrijf en misschien wel een andere FOH-mixer.